• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TASHIRO Takaaki  田代 高章

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

田代 高章  タシロ タカアキ

Less
Researcher Number 70294486
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2022: 岩手大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2021: 岩手大学, 教育学部, 教授
2011 – 2014: 岩手大学, 教育学部, 教授
2003 – 2004: 岩手大学, 教育学部, 助教授
2000 – 2001: 岩手大学, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educaion / Educaion / Basic Section 09010:Education-related
Except Principal Investigator
Sociology of education
Keywords
Principal Investigator
総合的学習 / 総合的な学習の時間 / 小中一貫 / カリキュラム開発 / カリキュラム / 参加・参画 / 地域課題 / 小中一貫教育 / 社会参画 / 総合学習 … More / 小中連携・一貫 / 地域連携 / 協同学習 / 評価 / 問題解決 / 探究共同型カリキュラム / 子どもの参加 / 共同学習 / 相互主体的関係 / 共同決定 / 探求共同型カリキュラム / 子どものエンパワメント / comprehensive learning / explorative cooperative curriculum / children's participation / cooperative learning / intersubjectivity / co-determination / 校種間接続(小中一貫) / 地域課題解決力 / 社会参画力 / 地域創造(地域創生) / 三陸復興・地域創生 / 三陸復興創生 … More
Except Principal Investigator
学校運営 / 子ども参加 / 保護者参加 / 地域住民参加 / 学校協議会 / 学校評議員制度 / 開かれた学校づくり / 学校運営への参加 / 教育改革 / 子どもの権利 / 子どもの権利救済 / オンブズパーソン制度 / School Administration / Children's Participation / Parents' Participation / Residents' Participation / 授業研究アプリ / レフレクティブ・プラクティス / ワードプレス / 外国語教師教育 / タイにおける外国語教育 / 日本における外国語教育 / 授業研究 / eポートフォリオ / Lesson Study Application / Lesson Study / Reflective Practice / Theory of Practice / Critical Incidents / Localized Knowledge / ePortfolios / 教師教育システム / クリティカル・インシデント / リフレクティブ・プラクティス / ワードプレスの活用法 / reflective practice / lesson study application / teacher development / wordpress / 教育学 / 教育社会学 / 視察的な実践 / critical incident / lesson study app / classroom observation / eportfolio Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (10 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  三陸復興創生のための地域課題解決力を育む小中一貫総合的学習カリキュラムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      田代 高章
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Iwate University
  •  Cutting Edge Reflective Practice to Promote Teacher Development on an International Scale

    • Principal Investigator
      Hall James
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Iwate University
  •  Curriculum development and evaluation of the integrated learning based on the regional alliances in the nine-year education at combined primary and lower secondary schoolsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TASHIRO Takaaki
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Iwate University
  •  A Study on the Educational Relationship of the Transformation in Local Communities and the Prospect of School Communities

    • Principal Investigator
      KITA Akito
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Waseda University
  •  The development of the explorative cooperative-type curriculum about comprehensive learningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TASHIRO Takaaki
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Iwate University

All 2022 2021 2015 2014 2013 2011 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「生きる力」を育む 総合的な学習の時間2021

    • Author(s)
      田代 高章、阿部 昇
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571101922
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02505
  • [Book] 新初等教育原理2014

    • Author(s)
      佐々木正治・田代高章他
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      福村出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530977
  • [Journal Article] 社会参画力育成に向けた小中一貫「総合的学習」カリキュラムモデル2022

    • Author(s)
      田代高章
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 第6巻 Pages: 55-71

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02505
  • [Journal Article] Development of a Model Curriculum for Integrated Elementary and Junior High School Education for the Western Area of Shiwa Town (1) : Focusing on integrated learning and special support education2021

    • Author(s)
      田代高章・菅野弘・侘美淳他
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報 = Research Journal of the Iwate University Professional School for Teacher Education

      Volume: 5 Pages: 1-16

    • DOI

      10.15113/00015222

    • NAID

      120007026961

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1399/00015222/

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02505
  • [Journal Article] Using Nutrition Teaching Materials on "Autumn Salmon" in the Period for Integrated Study2021

    • Author(s)
      浅沼美由希, 沢里舞帆, 田代高章
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報 = Research Journal of the Iwate University Professional School for Teacher Education

      Volume: 5 Pages: 33-43

    • DOI

      10.15113/00015224

    • NAID

      120007026943

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1399/00015224/

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02505
  • [Journal Article] 小中連携・一貫カリキュラムとしての総合的な学習の時間の現状と課題(3)2015

    • Author(s)
      田代高章・柏木廣喜
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 第14号 Pages: 281-297

    • NAID

      120005617890

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530977
  • [Journal Article] 小中連携・一貫カリキュラムの総合的な学習の時間の現状と課題(2)2014

    • Author(s)
      田代高章
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 第13号 Pages: 105-117

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530977
  • [Journal Article] 小中連携・一貫カリキュラムとしての総合的な学習の時間の現状と課題(1)2013

    • Author(s)
      田代高章
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 第12号 Pages: 149-164

    • NAID

      120005348554

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530977
  • [Journal Article] 子どもの権利を実践化する生活指導の未来2011

    • Author(s)
      田代高章
    • Journal Title

      生活指導研究

      Volume: 28巻 Pages: 126-134

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530977
  • [Presentation] 小中一貫の総合的学習カリキュラムの実践と課題 ―青森県東通村立東通小中学校「東通科」の事例を中心に―

    • Author(s)
      田代高章・石川博昭
    • Organizer
      日本教育学会第72回大会
    • Place of Presentation
      一橋大学(東京都国立市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530977
  • 1.  KITA Akito (70147932)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  YAMANISHI Yuji (50210498)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  ARAMAKI Shigeto (40232053)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  MATSUKURA Toshifumi (00341678)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  ABE Yoshie (90386574)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  Hall James (80361038)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  小川 春美 (30598561)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  山崎 友子 (00322959)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi