• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TANDOH Hirofumi  丹藤 博文

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 70523380
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 愛知教育大学, 教育学部, 特別教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2014 – 2023: 愛知教育大学, 教育学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Basic Section 09050:Tertiary education-related / Education
Keywords
Principal Investigator
語り / 国語 / 授業方法の開発 / 物語分析 / メタレベル / 授業分析 / フランス国語教科書 / 教材研究 / 読みの教育 / 指導過程 / フランス教科書 / 物語論 … More
Except Principal Investigator
… More 接続 / 教職大学院 / Action Research / Ed.D. / カリキュラム・指導法 / University of Sydney / (Ed.D.) thesis examiner / Ed.D.学外審査委員 / 教師教育の高度化・国際化 / 教職大学院 との接続 / Doctor of Education / 指導法開発 / カリキュラム研究 / 教職大学院との接続 / Ed.D.博士論文 / アクション・リサーチ / カリキュラム論 / EdD / 博士課程 / 実践的課題 / 実践的研究論文 / 実践的実験 / 実践的探求 / コロンビア大学 USA / 半構造化discussion法 / 教職大学院と接続する専門職博士 / 日本型のEd.D. / Action research / University of Hawaii / CPED / 博士課程学位 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (19 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  国語科の授業におけるナラティヴ・メソッドの有効性に関する実証的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      丹藤 博文
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  教職大学院と博士課程を接続するEd.D.カリキュラム・指導法の開発的研究

    • Principal Investigator
      倉本 哲男
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09050:Tertiary education-related
    • Research Institution
      Shizuoka University of Art and Culture
      Yokohama National University
      Aichi University of Education
  •  Development of Teacher Education - Focusing on Ed.D. and Action Research for In-Service Teachers

    • Principal Investigator
      Kuramoto Tetsuo
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  A Empritical Study of Narrative Analysis in Japanese class.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      TANDOH Hirofumi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Aichi University of Education

All 2024 2023 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教科開発学を創る 第5集2024

    • Author(s)
      丹藤博文
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      愛知教育大学出版会
    • ISBN
      9784903389974
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02519
  • [Book] 文学教育における読書行為の研究2024

    • Author(s)
      丹藤博文
    • Total Pages
      385
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823412141
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02519
  • [Book] 教科開発学を創る2017

    • Author(s)
      丹藤博文
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      愛知教育大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381195
  • [Book] 教科教育学シリーズ01 国語科教育2015

    • Author(s)
      丹藤博文
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      一藝社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381195
  • [Book] 国語科重要用語事典2015

    • Author(s)
      丹藤博文
    • Total Pages
      279
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381195
  • [Journal Article] 文学教育行為論のためにー生成AIと語りー2024

    • Author(s)
      丹藤博文
    • Journal Title

      国語国文学報

      Volume: 82

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02519
  • [Journal Article] 語りと行為─「モチモチの木」(斎藤隆介)の場合─2023

    • Author(s)
      丹藤博文
    • Journal Title

      ランガージュ 1

      Volume: 1 Pages: 76-89

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02519
  • [Journal Article] 「情報化/消費化社会」における文学と教育2016

    • Author(s)
      丹藤博文
    • Journal Title

      国語の授業

      Volume: No.257 Pages: 74-79

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381195
  • [Journal Article] 教科書における語り分析の研究-フランス中学校国語教科書を対象に-2016

    • Author(s)
      丹藤博文
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 第1号 Pages: 59-65

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381195
  • [Journal Article] 教科書における語り分析の研究-フランス中学国語教科書を対象に-2016

    • Author(s)
      丹藤博文
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 第1号 Pages: 59-65

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381195
  • [Journal Article] 存在の〈内〉と〈外〉-『おにたのぼうし』の語り分析-2016

    • Author(s)
      丹藤博文
    • Journal Title

      国語研究

      Volume: 第24号 Pages: 47-59

    • NAID

      40020843042

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381195
  • [Journal Article] 教室で読むための語り分析2015

    • Author(s)
      丹藤博文
    • Journal Title

      国語国文学報

      Volume: 73 Pages: 35-51

    • NAID

      40020479121

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381195
  • [Journal Article] 〈語り〉がひらく読みの地平2015

    • Author(s)
      丹藤博文
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 514 Pages: 4-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381195
  • [Presentation] 教材としての宮沢賢治2016

    • Author(s)
      丹藤博文
    • Organizer
      愛知県西三河高等学校国語教育研究会
    • Place of Presentation
      愛知県知立市民文化センター(愛知県・知立市)
    • Year and Date
      2016-11-29
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381195
  • [Presentation] 言語能力を高めるための文学教材の指導2016

    • Author(s)
      丹藤博文
    • Organizer
      青森県南地方小学校教育研究会国語部会
    • Place of Presentation
      藤崎町ふれあいずーむ館(青森県・南津軽郡)
    • Year and Date
      2016-06-09
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381195
  • [Presentation] 物語と小説の指導について2016

    • Author(s)
      丹藤博文
    • Organizer
      愛知県瀬戸国語研究会
    • Place of Presentation
      パルティせと(愛知県・瀬戸市)
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381195
  • [Presentation] 教科書における語り分析の研究-フランス中学校国語教科書を対象に-2015

    • Author(s)
      丹藤博文
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      創価大学(東京都)
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381195
  • [Presentation] 物語と小説の読み方とその指導2015

    • Author(s)
      丹藤博文
    • Organizer
      愛知県瀬戸国語研究会
    • Place of Presentation
      瀬戸市民文化センター(愛知県)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381195
  • [Presentation] 語りを読む文学の授業2015

    • Author(s)
      丹藤博文
    • Organizer
      青森県南地方中教研国語部会
    • Place of Presentation
      平川市民センター(青森県)
    • Year and Date
      2015-07-29
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381195
  • 1.  Kuramoto Tetsuo (30404114)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  中野 真志 (90314062)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  高橋 美由紀 (30301617)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  KAMIJYOH Satoshi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  HONDA Toshimichi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi