• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

OSHIMA Takashi  大島 崇

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 70715276
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 大分大学, 大学院教育学研究科, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 大分大学, 大学院教育学研究科, 准教授
2016 – 2018: 大分大学, 教育学研究科, 准教授
2015: 相愛大学, 人間発達学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
省察 / 記録 / 観察 / 子ども / 教師 / カリキュラム / 戦後初期 / 相互作用 / 創発 / 同僚性 … More / 子ども理解 / 生活教育 / ずれ / 欲求 / 感情 / 思考 / 行為 / 授業検討会 / リーダーシップ / コミュニケーション / ビジョン形成 / 校内研究 / 教師の力量形成 / 教師の専門性 / 単元学習 / 協働 / 授業研究 / カリキュラム改革 / 子どもの実態 / 実践研究 / 知識 / 実践と研究 / 問題解決学習 … More
Except Principal Investigator
読書空間の創出 / 読みにおける想像力 / 強化融合 / 身体教育 / 読書空間 / 読者反応 / 読書行為 / 教科融合 / 読むこと Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (9 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  Creation of a reading space through fusion of subjects:A reciprocal study of theory and practice

    • Principal Investigator
      HANASAKA Ayumu
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Oita University
  •  カリキュラムの創発現象の解明―子どもの観察と記録による教師の省察に焦点あてて―Principal Investigator

    • Principal Investigator
      大島 崇
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Oita University
  •  Curriculum and Teacher Development through Observation and Record for Children in the Early Postwar PeriodPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OSHIMA Takashi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Oita University
      Soai University

All 2024 2023 2021 2019 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] これからの教師研究―20の事例にみる教師研究方法論―2021

    • Author(s)
      秋田喜代美・藤江康彦・大島崇など
    • Total Pages
      322
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784489023620
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14066
  • [Book] 「授業研究」を創る2017

    • Author(s)
      鹿毛雅治、藤本和久、秋田喜代美、大島崇、木原俊行、小林宏己、田上哲、田村学、奈須正裕、藤井千春
    • Total Pages
      171
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804033
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17368
  • [Journal Article] A校長のO小中学校での学校経営及び管理職としてのキャリア形成に関する事例2024

    • Author(s)
      山本遼・佐藤由美子・大島崇・清國祐二
    • Journal Title

      大分大学教職大学院研究報告

      Volume: 7 Pages: 325-334

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14066
  • [Journal Article] 言語と思考と体験を豊かにする虚構体験の構造化:巻き込み・巻き込まれ現象の具現化2023

    • Author(s)
      花坂歩・石出和也・大島崇・藤井康子・佐野比呂己
    • Journal Title

      九州国語教育学会紀要

      Volume: 12 Pages: 22-31

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02735
  • [Journal Article] 自己の考え方や価値観の「前提」を問い直す教師の育成2023

    • Author(s)
      大島崇
    • Journal Title

      考える子ども

      Volume: 419 Pages: 20-26

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14066
  • [Journal Article] 子どもの「おもしろさ」を感じ取れる教師であるために2021

    • Author(s)
      大島崇
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 864 Pages: 14-19

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14066
  • [Journal Article] Practice and Assessment of Participant-Driven Lesson Study2016

    • Author(s)
      鹿毛雅治・藤本和久・大島崇
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 64 Issue: 4 Pages: 583-597

    • DOI

      10.5926/jjep.64.583

    • NAID

      130005310220

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17368
  • [Journal Article] 子どもたちと学びを実現する教師のまなざし2015

    • Author(s)
      大島崇
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 798 Pages: 38-41

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17368
  • [Presentation] 谷保学級を訪問して―カリキュラムの創発現象としてのコミュニケーション―2019

    • Author(s)
      大島崇
    • Organizer
      日本生活教育連盟夏季全国研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14066
  • 1.  HANASAKA Ayumu (20732358)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  藤井 康子 (10608376)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  佐野 比呂己 (60455699)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  石出 和也 (90552886)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi