• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Matsushima Mitsuru  松島 充

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 70804128
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 香川大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 香川大学, 教育学部, 教授
2017 – 2023: 香川大学, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 09080:Science education-related / Science education
Keywords
Principal Investigator
対話 / 学級文化 / 民主主義 / 対話の相互作用モデル / 数学学習 / Co-agency / 身体化認知 / エピソード記述 / Care / 現象学 … More / Commognition / 算数・数学学習の深化 / 文化 / 学習共同体 / 知識構築 / 民主主義的能力 / 授業デザイン原則 / 拡張した記号の専有と使用のモデル / 社会文化的アプローチ / 専有 / 算数・数学学習 / 体系化 / すべての子ども / 理論と実践の往還 / デザイン原則 / 協調学習 / デザイン研究 / 数学概念の深化 / 対話相互作用モデル / 授業デザインの視点 / 数学学習の深化 … More
Except Principal Investigator
意思決定 / 設計科学 / 数理科学教育 / プラットフォーム / 協調 / インクルージョン / 学びにくさ / 理数系教育 / 数学的認知 / インクルーシブ教育 / 理数教育 / 民主主義 / 合意形成 / 社会的実践 / 初中等教育(算数・数学、理科、情報) / 数理科学 / 学校数学 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (43 results)
  • Co-Researchers

    (24 People)
  •  Research on classroom culture that fosters co-agency through dialogue in mathematics learningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      松島 充
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kagawa University
  •  Interdisciplinary research for developing a platform oriented toward inclusive science and mathematics education

    • Principal Investigator
      影山 和也
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  社会的実践を志向する学習領域「数理科学」の構築に関する総合的研究

    • Principal Investigator
      西村 圭一
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  Connection of the construction of dialogue interaction model and extraction of lesson design principles to deepen math learningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Matsushima Mitsuru
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kagawa University
  •  Connecting theories and practices of mathemathics lesson designs to achieve deep mathematics learning for allPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Matsushima Mitsuru
    • Project Period (FY)
      2017 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kagawa University
  •  Comprehensive study on construction of mathematical science education based on design science in school education

    • Principal Investigator
      NISHIMURA Keiichi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] インクルーシブデザインし続ける算数の教材研究、pp.128-133、教材研究×算数 大事なことがまるっとわかる超実践ガイド小学校2023

    • Author(s)
      松島充 著、授業力&学級経営力編集部 編
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13708
  • [Book] Chapter 10 A Reconsideration of Appropriation from a Sociocultural Perspective, pp.209-225, In Ongoing Advancements in Philosophy of Mathematics Education2023

    • Author(s)
      Mitsuru Matsushima, In Bicudo et al.(Eds.)
    • Total Pages
      469
    • Publisher
      Springer
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13708
  • [Book] 算数・数学授業研究ハンドブック 第3部第5章「研究としての授業研究の実際「学校現場の教員と大学教員の協働」」,pp.226-233.2021

    • Author(s)
      松島 充
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491046068
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Book] 初等教育資料2021年4月号,フロントライン教育研究 算数科における協調的問題解決を実現する学習, pp.88-91.2021

    • Author(s)
      松島 充
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Book] 科研報告書 すべての子どもが算数・数学学習を深める算数・数学の授業デザインの理論と実践の往還2019

    • Author(s)
      松島 充
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      美巧社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06913
  • [Journal Article] 個別最適な学びと協働的な学びの一体化を実現する学習モデル:ICT活用による選択・共有を生かした授業の提案2023

    • Author(s)
      横山大河、松島充
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 47 Pages: 43-54

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13708
  • [Journal Article] 数学学習における価値観の形成過程の探求:中学1年のある学級への長期的な関与観察を通して2023

    • Author(s)
      松島充
    • Journal Title

      日本数学教育学会第56回周研究大会発表集録

      Volume: 56 Pages: 33-40

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13708
  • [Journal Article] 学校教育における数理科学教育のカリキュラム構成モデル-STEM教育のDisciplinaryモデルとシュワブによるディシプリンの概念を参照して-2022

    • Author(s)
      松嵜昭雄・松島充・西村圭一・山口武志・島田功
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 62(3)(4) Pages: 15-28

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01739
  • [Journal Article] 民主主義的な活動と市民性育成の視点から2022

    • Author(s)
      松島充、山口武志、西村圭一、島田功、鈴木和幸
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 46 Issue: 0 Pages: 91-94

    • DOI

      10.14935/jssep.46.0_91

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13708
  • [Journal Article] 現象学的手法を用いた学級文化の分析:長期的な関与観察による事例研究2022

    • Author(s)
      松島充
    • Journal Title

      日本数学教育学会第55回秋期研究大会発表集録

      Volume: 55 Pages: 49-52

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13708
  • [Journal Article] 年長児の事例研究を通して2022

    • Author(s)
      松島充
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 46 Issue: 0 Pages: 193-196

    • DOI

      10.14935/jssep.46.0_193

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13708
  • [Journal Article] 小学3年「三角形」における三角形の成立条件の学習に関する研究:幾何ディスコースの発達の理論の立場から2021

    • Author(s)
      松島 充,清水顕人
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 26(2) Pages: 45-57

    • NAID

      40022523037

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Journal Article] Curriculum Models of Mathematical Science Education in School Education2021

    • Author(s)
      松嵜 昭雄、松島 充、西村 圭一、山口 武志、島田 功
    • Journal Title

      Japan Journal of Mathematics Education and Related Fields

      Volume: 62 Issue: 3-4 Pages: 15-28

    • DOI

      10.34323/mesj.62.3-4_15

    • ISSN
      1349-7332, 2434-8899
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01739
  • [Journal Article] 深い算数の学びを実現するためのディスコース分析:コモグニティブコンフリクトの視点から2020

    • Author(s)
      松島 充,鵜川 護
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 41 Pages: 35-47

    • NAID

      120007015528

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Journal Article] 学校教育における数理科学教育に関する開発的研究 -数理科学教育の基本的枠組みについて-2020

    • Author(s)
      山口武志・西村圭一・島田功・松島充・松嵜昭雄
    • Journal Title

      日本科学教育学会誌 科学教育

      Volume: 44

    • NAID

      130007871627

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03054
  • [Journal Article] Development of Mathematical Sciences Education in School Education: A Foundational Framework for Curriculum Design in Mathematical Sciences Education2020

    • Author(s)
      山口武志・西村圭一・島田功・松島充・松嵜昭雄
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 44 Issue: 2 Pages: 104-122

    • DOI

      10.14935/jssej.44.104

    • NAID

      130007871627

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01739
  • [Journal Article] 十進位取り記数法のよさの感得のための授業デザイン―ディスコース構造の量的分析から―2020

    • Author(s)
      松島 充,玉木祐治
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 40 Pages: 27-35

    • NAID

      120007011784

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Journal Article] Appropriation mediates between social and individual aspects of mathematics education2020

    • Author(s)
      Matsushima Mitsuru
    • Journal Title

      MATHEMATICS TEACHING RESEARCH JOURNAL Special Issue on Philosophy of Mathematics Education

      Volume: 12(2) Pages: 107-117

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Journal Article] 専有の視点から見た数学学習の質的分析2018

    • Author(s)
      松島 充
    • Journal Title

      秋期研究大会発表集録

      Volume: 51 Pages: 113-120

    • NAID

      40021939951

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06913
  • [Journal Article] 算数・数学教育における個人と学習集団全体の対話モデル化-Ernest,P.(2010)の立場を基に-2018

    • Author(s)
      松島 充
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 24(2) Pages: 109-118

    • NAID

      130008164077

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06913
  • [Presentation] 比例的推論の基礎の形成に関わる活動:身体化認知の視点から見た小学校低学年の音楽科と生活科2023

    • Author(s)
      松島充
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13708
  • [Presentation] 数理科学教育における生徒の「合意形成」の様相:Ethicsを視座として2023

    • Author(s)
      松島充、上田凜太郎、西村圭一
    • Organizer
      日本数学教育学会第11回春期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13708
  • [Presentation] Statistical problem solving based on chileren's values in Mathematics Sciences Education2023

    • Author(s)
      Mitsuru Matsushima, Daisuke Ishikawa, Keiichi Nishimura
    • Organizer
      The 21th International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13708
  • [Presentation] 日本のインクルーシブ理数教育の概念化に向け て:文献レベルにみられる数学教育と特別支援 教育相互の控えめな干渉から2023

    • Author(s)
      影山和也・松島充・小山正孝
    • Organizer
      全国数学教育学会第59回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22281
  • [Presentation] 数学教育研究におけるインクルーション概念の侵食2022

    • Author(s)
      影山和也,松島充
    • Organizer
      日本数学教育学会第55回秋期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22281
  • [Presentation] 社会的実践を志向した数理科学教育の理念:民主主義的な活動と市民性育成の視点から2022

    • Author(s)
      松島 充、山口 武志、西村 圭一、島田 功、鈴木 和幸
    • Organizer
      日本科学教育学会 第46回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01739
  • [Presentation] 民主主義を実現する数学教育:数理科学意思決定の視座から2021

    • Author(s)
      松島 充
    • Organizer
      日本数学教育学会,第54回秋期研究大会発表集録,pp.73-76.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Presentation] 民主主義を実現する数学教育:数理科学的意思決定の視座から2021

    • Author(s)
      松島充
    • Organizer
      日本数学教育学会 第54回秋期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01739
  • [Presentation] Appropriation mediatesbetween social and individual aspects of Mathematics Education2021

    • Author(s)
      Mitsuru MATSUSHIMA
    • Organizer
      The 14th International Congress on Mathematical Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Presentation] Appropriation mediates between social and individual aspects of mathematics education2021

    • Author(s)
      Matsushima Mitsuru
    • Organizer
      14th International Congress on Mathematical Education, TSG56.
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Presentation] 民主主義を実現する数学教育:数理科学的意思決定の視座から2021

    • Author(s)
      松島 充
    • Organizer
      日本数学教育学会 第54回秋期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01739
  • [Presentation] 専有の視点から見た学習共同体と個の学習者のずれ2021

    • Author(s)
      松島 充,渡辺宏司
    • Organizer
      日本科学教育学会,第45回年会論文集,pp.507-510.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Presentation] 解不定,解不能を意識した連立方程式に関する数学的活動:アリスモゴンによる授業実践2020

    • Author(s)
      松島 充,山下裕平
    • Organizer
      日本科学教育学会 年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Presentation] 数学教育の目的としての民主主義的能力の育成:社会政治的視点からの考察2020

    • Author(s)
      松島 充
    • Organizer
      日本数学教育学会 秋期大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Presentation] 数学教育におけるEquityに関する研究動向2019

    • Author(s)
      松島 充
    • Organizer
      全国数学教育学会 第51回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Presentation] 対話による数学学習の深まりの構造とその過程ー社会文化的アプローチの専有の概念から―2019

    • Author(s)
      松島 充
    • Organizer
      日本数学教育学会 第52回秋期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Presentation] 数理科学教育のカリキュラム構成モデルに関する一提案-STEM教育に対するdisciplinaryアプローチを手がかりとして-2019

    • Author(s)
      松嵜昭雄・松島充
    • Organizer
      日本数学教育学会第7回春期研究大会論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03054
  • [Presentation] 算数科における深い学びに関するコモグニション分析2019

    • Author(s)
      松島 充,堀場規朗
    • Organizer
      日本科学教育学会 第43回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Presentation] メタルールの発達とその様相-小学校3年「三角形」実践のコモグニション分析から-2019

    • Author(s)
      松島 充,清水顕人
    • Organizer
      全国数学教育学会 第50回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Presentation] コモグニション論の視点から見た授業デザイン-小学校3年「三角形」の実践からー2019

    • Author(s)
      松島 充,清水顕人
    • Organizer
      全国数学教育学会,第49回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06913
  • [Presentation] 設計科学的視座に基づく新たな学術としての数理科学教育の創造-価値・価値観・価値命題,対話に焦点を当てて-2018

    • Author(s)
      島田功,松島充
    • Organizer
      日本数学教育学会第6回春期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03054
  • [Presentation] 十進位取り記数法のよさの感得を目指したデザイン研究-数学史と問題づくりを用いた実践から-2018

    • Author(s)
      松島 充,玉木祐治
    • Organizer
      全国数学教育学会,第47回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06913
  • [Presentation] 十進位取り記数法のよさの感得を目指したデザイン研究2018

    • Author(s)
      松島充,玉木祐治
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06913
  • 1.  NISHIMURA Keiichi (30549358)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  長尾 篤志 (00353392)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  山口 武志 (60239895)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  松嵜 昭雄 (10533292)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  椿 広計 (30155436)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  島田 功 (30709671)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 7.  青山 和裕 (10400657)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  清水 宏幸 (80562446)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  久保 良宏 (80344539)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  小林 廉 (20462161)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  清野 辰彦 (00550740)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  伏屋 広隆 (00422395)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  上野 耕史 (20390578)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  松原 憲治 (10549372)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  笠井 健一 (20466600)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  鹿野 利春 (20770168)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  古家 正暢 (80827808)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  影山 和也 (60432283)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 19.  小山 正孝 (30186837)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 20.  川合 紀宗 (20467757)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  木下 博義 (20556469)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  松浦 拓也 (40379863)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  三好 美織 (80423482)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  熊谷 恵子 (10272147)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi