• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ikuta Kumiko  生田 久美子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

IKUTA Kumiko  生田 久美子

生田 久実子  イクタ クミコ

Less
Researcher Number 80212744
External Links
Affiliation (Current) 2025: 東北大学, 教育学研究科, 名誉教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2024: 田園調布学園大学, 大学院人間学研究科, 教授
2015: 田園調布学園大学, その他の研究科, 教授
2013 – 2014: 田園調布学園大学, その他部局等, 教授
2011 – 2012: 田園調布学園大学, 子ども未来学部, 教授
2007 – 2010: Tohoku University, Tohoku University Graduate School of Education, Professor … More
2007 – 2008: 東北大学, 教育学研究科, 教授
2006: 東北大学, 大学院教育学研究科, 教授
2002 – 2005: 東北大学, 大学院・教育学研究科, 教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educaion / Basic Section 09010:Education-related / Education
Except Principal Investigator
Sports science / Humanities and Social Sciences / 体育学 / 広領域 / Educaion
Keywords
Principal Investigator
わざ / 教育学 / 省察的実践家 / 国際比較 / 教師の専門性 / 教員養成 / 卓越性 / Negative Capability / わざ言語 / 教える-学ぶ関係 … More / イタリア / アジア / 教えるー学ぶ関係 / 「教える」専門家 / 専門性 / 関係性 / 知性 / 伝承 / 感覚 / 「わざ」の伝承 / 受容性 / 創造性 / 創造的な知 / ケアリング論 / 教育関係 / 師弟関係 / Universal Access / Special Support / Higher Education / Education / 特別支援教育 / 高等教育論 / ユニバーサル・アクセス / 特別支援 / 高等教育 / 動作意識 / わざの継承 / 指導のモデル / 学びのモデル / 比喩 / 身体性 / 五感 / 「わざ」言語 / 概念化 / 身体 / 感覚の共有 / ひゆ的指導言語 / わざ習得 / 指導モデル / 比ゆ的指導言語 / 看護 / スポーツ / 伝統芸能 / 卓越的技能 … More
Except Principal Investigator
質的分析 / 伝統芸能 / スポーツ / 才能 / わざ / コーチング / 熟達化過程 / エキスパート / 定性的分析 / 理数科 / Image Transmission / Learning Strategy / Knack / Qualitative Analysis / Feed Back / verbal instruction / metaphorical word / Craft Language / 定性的研究 / 比喩的表現 / ジュニア体操選手 / インタビュー調査 / 修辞的言語 / 「わざ」言語 / スキル獲得 / 修辞的言葉 / イメージ伝達 / 学習方略 / こつ / フィードバック / 指導場面 / 修辞的語句 / わざ言語 / sport counseling / coaching / analogue / Transfer / Skill(Waza) / resolve misunderstanding / avoid / prepare for understanding / obtain better understanding / 障害児教育 / スポーツ教育 / カウンセリング / コンピュータ / 特別支援教育 / 一般的知識 / 深層 / 競技不安 / 「わざ」の伝承 / 指導者 / 診断・評価 / 支援のデジタル化 / スポーツカウンセリング / アナログ / 伝承 / 誤解の予防・解決 / 理解の準備促進 / 理解促進 / 節目 / 支援プログ / キャリアパス / 指導体験 / 成長モデル / 卓越的指導者 / 支援プログラム / 卓越指導者 / 知識 / 身体論 / 学習術理 / パフォーマンス / 学習論 / 両手交互協調動作 / スポーツ科学 / 思想史 / 教育学 / ポイエーシス / ミメーシス / 身体感覚 / 認知科学 / 運動生理学 / 学習 / 教育理論 / 相互作用 / 質的研究 / 指導的かかわり / 卓越した才能 / スポーツ心理学 / 理数科系学習モデル / 探索体験 / 「わざ」職人 / もの作り / わざ職人 / 環境要因 / 中・高生 Less
  • Research Projects

    (13 results)
  • Research Products

    (135 results)
  • Co-Researchers

    (31 People)
  •  The Study on "Pedagogy" Related to Training Excellent Teaching Professionals Based on Comparing with Different CountriesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      生田 久美子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Den-en Chofu University
  •  The Study on "Pedagogy" Related to Training Excellent Teaching Professionals Based on Comparing with Different CountriesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ikuta Kumiko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Den-en Chofu University
  •  Study of the "Mastery-Apprentice Relationship" as a Creative Educational Model: From a Perspective of the Theory of "Caring"Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Ikuta Kumiko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Den-en Chofu University
  •  Study on The Role of Metaphorical Languages and Shared Senses in the Teaching Process of "Waza": Toward Constructing a New Model of LearningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ikuta Kumiko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Den-en Chofu University
  •  Building a supportive coaching program : Qualitative analysis of coaching expertise of elite sport coaches

    • Principal Investigator
      KITAMURA Katsuro
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sports science
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Exploring the role of Craft Languages for developing exceptional performancePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      IKUTA Kumiko
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Research on the structure of practical knowledge of teaching and learning skills

    • Principal Investigator
      SUZUKI Shoko
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  A qualitative analysis of talent development in sport

    • Principal Investigator
      KITAMURA Katsuro
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sports science
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  「わざ」職人におけるもの作りの探索活動の分析による理数科系学習モデルの構築

    • Principal Investigator
      北村 勝朗
    • Project Period (FY)
      2005 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Construction of a New Educational System in Higher Education, Centering on the Issue of Special Support, From the Perspectives of Gender, the Multicultural, the handicapped, and the GiftedPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      IKUTA Kumiko
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  理数科の卓越した「才能」獲得に作用する文化・社会的環境要因の分析

    • Principal Investigator
      KITAMURA Katsuro
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Development of computer counseling system in special support education

    • Principal Investigator
      WATABE Shinichi
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      広領域
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Qualitative Investigation of the Role of Craft Language in Learning Waza in Sport

    • Principal Investigator
      KITAMURA Katsuro
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      体育学
    • Research Institution
      Tohoku University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] Education: questions and dialogues (at) work2023

    • Author(s)
      Cinzia Angelini, Susanna Basto, Valeria Caggiano,Rita Casadei, Enrico Angelo Emili, Luca Ferrari, Silvia Fioretti, Alberto Fornasari, Jeronimo Gonzales, Kumiko Ikuta, Massimo Margottini , Mirca Montanari , Hiromi Ozaki, Rosella Persi, Roberto Ricci, Haruna Takahashi, Roberto Travaglini , Maria Teresa Trisciuzzi
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      Edizioni ETS
    • ISBN
      8846766385
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01633
  • [Book] 学校は私たちの「良い生活(グッドライフ)」だった―アメリカ教育史の忘れもの2021

    • Author(s)
      ジェーン・R・マーティン、生田 久美子、田中 智志、尾崎 博美、犬塚 典子、畠山 大、八木 美保子、今井 卓実
    • Total Pages
      356
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • ISBN
      9784766427691
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01633
  • [Book] 「子ども人間学」という思想と実践2020

    • Author(s)
      生田久美子・安村清美編著、佐伯胖・石橋哲成・内藤知美・高嶋景子・太田由加里・犬塚典子
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      9784779306389
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01633
  • [Book] 教師のわざを科学する2019

    • Author(s)
      姫野 完治、生田 孝至
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      一莖書房
    • ISBN
      4870742195
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13539
  • [Book] わざ言語~感覚の共有を通しての「学び」へ~2011

    • Author(s)
      生田久美子・北村勝朗編著
    • Total Pages
      365
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330156
  • [Book] わざ言語:感覚の共有を通しての「学び」へ2011

    • Author(s)
      生田久美子・北村勝朗編著
    • Total Pages
      365
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500577
  • [Book] わざ言語~感覚の共有を通しての「学び」へ2011

    • Author(s)
      生田久美子・北村勝朗
    • Publisher
      慶応義塾大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500577
  • [Book] わざ言語~感覚の共有を通しての「学び」へ2011

    • Author(s)
      生田久美子・北村勝朗編著
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330156
  • [Book] 「学び」の認知科学事典2010

    • Author(s)
      生田久美子
    • Publisher
      大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330172
  • [Book] 感情と思考の科学事典(「わざの習得」)(海保博之・松原望(監修)、竹村和久・北村英哉・住吉チカ(編))2010

    • Author(s)
      生田久美子
    • Publisher
      朝倉書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330156
  • [Book] 感情と思考の科学事典(分担執筆:「わざの習得」)2010

    • Author(s)
      生田久美子
    • Publisher
      朝倉書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500577
  • [Book] 「学び」の認知科学事典(分担執筆:「ケアリング」としての「学び」)2010

    • Author(s)
      生田久美子
    • Publisher
      大峰館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330156
  • [Book] 感情と思考の科学事典2010

    • Author(s)
      生田久美子、竹村和久・北村英哉・住吉チカ
    • Publisher
      朝倉書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500577
  • [Book] Cultural Miseeducation2008

    • Author(s)
      Kumiko Ikuta (Translation) J.R. Martin
    • Publisher
      Tohoku University Press(In press)
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Book] 翻訳・ジェーン・ローランド。マーティン『カルチュラル・ミスエデュケーション:文化遺産の伝達とは何なのか』2008

    • Author(s)
      生田久美子
    • Publisher
      東北大学出版会(印刷中)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330172
  • [Book] ジェーン・R・マーティン(著)生田久美子(監訳)『カルチュラル・ミスェデュケーシヨン : 「文化辿産の伝達」とは何なのか』2008

    • Author(s)
      生田久美子(監訳)
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      東北大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330172
  • [Book] 〔翻訳〕ジェーン・ローランド・マーティン著・カルチュラル・ミスエデュケーションー文化遺産の伝達とは何なのか2008

    • Author(s)
      生田久美子
    • Publisher
      東北大学出版会(印刷中)
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Book] ジェーン・ローランド・マーティン著・カルチュラル・ミスエデュケーション-文化遺産の伝達とは何なのか2008

    • Author(s)
      生田久美子
    • Publisher
      東北大学出版会(印刷中)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Book] カルチュラル・ミスエデュケーション : 「文化遺産の伝達」とは何なのか2008

    • Author(s)
      生田久美子監訳
    • Total Pages
      282
    • Publisher
      東北大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330156
  • [Book] 〔翻訳〕ジェーン・ローランド・マーティン著・スクールホーム:<ケア>する学校2007

    • Author(s)
      生田久美子
    • Total Pages
      324
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Book] 「わざ」から知る 新装版(コレクション認知科学6)2007

    • Author(s)
      生田久美子
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330172
  • [Book] 翻訳・J.R.マーティン『スクールホーム:ケアする学校』2007

    • Author(s)
      生田久美子
    • Total Pages
      324
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330172
  • [Book] 「わざ」から知る 新装版 (コレクション認知科学6)2007

    • Author(s)
      生田久美子
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Book] Learning from "WAZA" (Collection Cognitive Science 6)2007

    • Author(s)
      Kumiko Ikuta
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      University of Tokyo Press
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Book] 解説・思考実験としての「スクールホーム」:J.R.マーティン『スクールホーム:ケアする学校』2007

    • Author(s)
      生田久美子
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330172
  • [Book] ジェーン・ローランド・マーティン著・スクールホーム:<ケア>する学校2007

    • Author(s)
      生田久美子
    • Total Pages
      324
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Book] The Schoolhome2007

    • Author(s)
      Kumiko Ikuta (Translation) J.R. Martin
    • Total Pages
      324
    • Publisher
      University of Tokyo Press
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Book] 「わざ」から知る. 新装版(コレクション認知科学6)2007

    • Author(s)
      生田久美子
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330172
  • [Book] 「わざ」から知る 新装版(コレクション認知科学6)2007

    • Author(s)
      生田久美子
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Book] 「教育」を問う教育学-教育への視角とアプローチ2006

    • Author(s)
      生田久美子
    • Total Pages
      418
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Book] 児童心理学の進歩Vo1.45 2006年度版2006

    • Author(s)
      生田久美子
    • Total Pages
      335
    • Publisher
      金子書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Book] Gender and Education: From Historical and Theoretical Studies to Policy Implementation2005

    • Author(s)
      Kumiko Ikuta (ed.)
    • Total Pages
      359
    • Publisher
      Tohoku University Press
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Book] ジェンダーと教育-理念・歴史の検討から政策の実現に向けて2005

    • Author(s)
      生田久美子(編著)
    • Total Pages
      359
    • Publisher
      東北大学出版会
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Book] ジェンダーと教育-理念・歴史の検討から政策の実現に向けて2005

    • Author(s)
      生田久美子
    • Total Pages
      359
    • Publisher
      東北大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17011007
  • [Book] 子どもたちの想像力をはぐくむ (第11章 民俗芸能を学ぶ子どもたち)2003

    • Author(s)
      生田久美子
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580010
  • [Journal Article] 学術から読み解く「建学の精神」2021

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      三田評論

      Volume: 1249 Pages: 4-5

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01633
  • [Journal Article] 「ふれる」から「知る」を問い直す : Knowing by touchingからKnowing by sensingへ2021

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 124 Pages: 1-18

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01633
  • [Journal Article] 『わざ言語』という思想:わざの伝承を支えるもの2018

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      日本助産学会誌

      Volume: 31(3) Pages: 249-249

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13539
  • [Journal Article] 感覚を通しての「知」の形成―アンテロス美術館(ボローニャ市)における「触る絵」の事例から2017

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      前川財団『未来教育シンポジウム』 講演集

      Volume: 1 Pages: 23-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13539
  • [Journal Article] 「わざ言語」という問い(特集:実践知の学びを再考する“わざ言語”)2017

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 58(6) Pages: 412-418

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13539
  • [Journal Article] 書評 奥井遼著『〈わざ〉を生きる身体 : 人形遣いと稽古の臨床教育学』2015

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 112 Pages: 239-245

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330226
  • [Journal Article] Toward the New Form of Knowledge : An Implication from Experiences in the Japanese Performing Arts2014

    • Author(s)
      Kumiko Ikuta
    • Journal Title

      科学研究費補助金基盤研究(B)「比喩的な指導言語による感覚の共有と「わざ」の学びモデルの構築」2013年度年次報告書

      Volume: 1 Pages: 23-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330226
  • [Journal Article] 「わざ言語」の教育方法としての可能性は何を示唆するのか : 新たな「学び」論へ向けて2013

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      教師学研究

      Volume: 2013増刊 Pages: 45-63

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330226
  • [Journal Article] 教育における正義とケア : 「教育の文脈」で再検討することの意義2012

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 105号 Pages: 1-9

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330226
  • [Journal Article] 教育の共同性とは何か : 近しさの基層2012

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 21号 Pages: 149-159

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330226
  • [Journal Article]2010

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      『「学び」の認知科学事典』(「ケアリング」としての「学び」、佐伯胖監修・渡部信一編)(大修館書店)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330172
  • [Journal Article] 〈再考〉教育における『技能』概念-『傾向性』としての『わざ』概念に注目して-2009

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      『第14回秋田大学教育実践セミナー報告書』秋田大学教育文化学部附属教育実践総合センター

      Pages: 1-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500577
  • [Journal Article] 教育を文化的視座から捉えなおすことの意味-『文化』と『思考』に着目して-2009

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      教育哲学研究(教育哲学会) 第99号

      Pages: 1-8

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330156
  • [Journal Article] <再考> 教育における「技能」概念-「傾向性」としての「わざ」概念に注目して2009

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      『第14回 秋田大学教育実践セミナー報告書』(秋田大学教育文化学部附属教育実践総合センター (編))

      Pages: 1-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330172
  • [Journal Article] <再考>教育における「技能」概念:「傾向性」としての「わざ」概念に注目して2009

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      第14回 秋田大学教育実践セミナー報告書

      Pages: 1-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330156
  • [Journal Article] 教育を文化的視座から捉えなおすことの意味―『文化』と『思考』に着目して2009

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      教育哲学研究 99

      Pages: 1-8

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330172
  • [Journal Article] <再考>教育における『技能』概念-『傾向性』としての『わざ』概念に注目して-2009

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      第14回秋田大学教育実践セミナー報告書(秋田大学教育文化学部附属教育実践総合センター)

      Pages: 1-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330156
  • [Journal Article] 教育を文化的視座から捉えなおすことの意味-『文化』と『思考』に着目して-2009

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      『教育哲学研究』第99号、教育哲学会

      Volume: 99 Pages: 1-8

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500577
  • [Journal Article] 教育を文化的視座から捉えなおすことの意味:『文化』と『思考』に着目して2009

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      教育哲学研究 99号

      Pages: 1-8

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330156
  • [Journal Article] 〈再考〉教育における「技能」概念-「傾向性」としての「わざ」概念に注目して2009

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      第14回秋田大学教育実践セミナー報告書、秋田大学教育文化学部附属教育実践総合センター(編)

      Pages: 1-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330172
  • [Journal Article] 〈再考〉教育における「技能」概念-「傾向性」としての「わざ」概念に注目して2008

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      第14回秋田大学教育実践セミナー報告書(秋田大学教育文化学部附属教育実践総合センター)

      Pages: 1-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330172
  • [Journal Article] 解題『わざ』から『ケア』へ-『知識』とは何かを問い続けて2008

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      コレクション認知科学(6)『わざ』から知る 6

      Pages: 175-199

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330156
  • [Journal Article] The role of "Craft Language" in Learning waza2007

    • Author(s)
      Ikuta, Kumiko
    • Journal Title

      Cognition, Communication and Interaction

      Pages: 405-414

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330172
  • [Journal Article] The role of "Craft Language" in Learning Waza, Cognition2007

    • Author(s)
      Ikuta, K.
    • Journal Title

      Communication and Interaction

      Pages: 405-414

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330172
  • [Journal Article] New Educational Relationship between "Teaching" and "learning"2007

    • Author(s)
      Kumiko Ikuta
    • Journal Title

      Journal of Japanese Society of Nursing Research Vol. 30 No. 2

      Pages: 141-143

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Journal Article] The Role of "Craft Language" in Learning "Waza"2007

    • Author(s)
      Kumiko Ikuta
    • Journal Title

      Cognition, Communication, and Interaction

      Pages: 405-414

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Journal Article] <解説>思考実験としての『スクールホーム』2007

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      スクールホーム:〈ケア〉する学校

      Pages: 295-316

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Journal Article] 『教える』と『学ぶ』の新たな教育的関係-『わざ』の伝承事例を通して-2007

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      日本看護研究学会誌 30(2)

      Pages: 141-143

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Journal Article] 「教える」と「学ぶ」の新たな教育的関係-「わざ」の伝承事例を通して2007

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      日本看護研究学会誌 30

      Pages: 141-143

    • NAID

      10020570986

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500471
  • [Journal Article] <Commentary> "Schoolhome" as a Thought Experiment2007

    • Author(s)
      Kumiko Ikuta
    • Journal Title

      Schoolhome: Caring School

      Pages: 295-316

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Journal Article] 「わざ」から「ケア」へ-「知識」とは何かを問い続けて(東北大学出版会),(2008)]2007

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      「わざ」から知る 新装版 (コレクション認知科学6)

      Pages: 175-199

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Journal Article] 『教える』と『学ぶ』の新たな教育的関係-『わざ』の伝承事例を通して-2007

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      日本看護研究学会誌 30 (1)(2)(印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Journal Article] 「わざ」から「ケア」へ-「知識」とは何かを問い続けて(東北大学出版会),(2008)]2007

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      「わざ」から知る 新装版(コレクション認知科学6)

      Pages: 175-199

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Journal Article] <Commentary> From "Waza" to "Care"2007

    • Author(s)
      Kumiko Ikuta
    • Journal Title

      "Learning From ''Waza''"

      Pages: 175-199

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Journal Article] [図書紹介]中野啓明他編著『ケアリングの現在-倫理・教育・看護・福祉の境界を超えて』2006

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      教育哲学研究 94

      Pages: 146-149

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Journal Article] 「家庭教育」の「復権」とは何か-「教育」を捉えなおす概念装置としての「家庭」2006

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      三田評論 No.1088

      Pages: 23-23

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500471
  • [Journal Article] What is "Restoration" of "Home Education"?2005

    • Author(s)
      Kumiko Ikuta
    • Journal Title

      Mita-Hyoron Vol. 3 No. 1088

      Pages: 23-23

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Journal Article] Home as School/School as Home2005

    • Author(s)
      Kumiko Ikuta
    • Journal Title

      Forum on Modern Education Vol. 14

      Pages: 163-174

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Journal Article] 『家庭教育』の『復権』とは何か?-『教育』を捉えなおす概念装置としての『家庭』2005

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      三田評論 2006 3 No.1088

      Pages: 23-23

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Journal Article] スクールとしてのホーム/ホームとしてのスクール-教育において「ホーム」概念が示唆すること-2005

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      近代教育フォーラム 第14号

      Pages: 163-174

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Journal Article] Considering the Future of Research in Philosophy of Education.2004

    • Author(s)
      Ikuta Kumiko
    • Journal Title

      The Journal of Studies in the Philosophy of Education No.89

      Pages: 138-139

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14390005
  • [Journal Article] What is the Transfer of Waza(Skill)? -Some Implications from the Process of Teaching in Craftsmanship -2004

    • Author(s)
      Ikuta Kumiko
    • Journal Title

      Japan Bulletin of Educators for Human Development No.5-6

      Pages: 24-34

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14390005
  • [Journal Article] 「知識」と「わざ」の教師学-職人の[わざ]の伝承過程か示唆すること-2004

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      教師学研究 第5・6合併号

      Pages: 24-34

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14390005
  • [Journal Article] 教育哲学を考える2004

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      教育哲学研究 第89号

      Pages: 138-139

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14390005
  • [Journal Article] Learning Traditional Artistic Performance for Children2003

    • Author(s)
      Kumiko Ikuta
    • Journal Title

      Teaching and Learning the creativity in children(University of Tokyo Publisher) 345(20)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580010
  • [Presentation] 「教える」専門家としての教師の「専門性」とは何か―傾向性・Reflection・Negative Capability2024

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      教育関連学会連絡協議会 2023年度公開シンポジウム「大学における教員養成の未来―「グランドデザイン」をめぐって」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25633
  • [Presentation] 「「ふれる」と「知る」の教育哲学:「触れる」の教育的意義を問うことを通して」2022

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      日本看護学教育学会第32回学術集会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01633
  • [Presentation] From “Professional” based on “Technical Rationality” to “Professional” as a Reflective Practitioner2021

    • Author(s)
      IKUTA Kumiko
    • Organizer
      日本・イタリア合同シンポジウム What is the "professional knowledge" teachers are supposed to acquire?
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01633
  • [Presentation] 「師弟関係」が可能にする創造的な「教える」とは何か―「ケアリング」論の観点から―2019

    • Author(s)
      尾崎博美・生田久美子
    • Organizer
      日本教師学学会第20回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13539
  • [Presentation] 「わざ言語」という思想:「わざ」の伝承を支えるもの2018

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      日本助産学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13539
  • [Presentation] 専門家の「わざ」とは何かー傾向性(disposition)からNegative Capabilityへー2018

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      日本認知科学会 冬シンポジウム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13539
  • [Presentation] 感覚を通しての「知」の形成―アンテロス美術館(ボローニャ市)における「触る絵」の事例から―2017

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      田園調布学園大学公開講座
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13539
  • [Presentation] 「真」の熟達者とは何か?―D.ショーンの「省察的実践家」の議論を手がかりに―2016

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      藍野大学 臨床実習指導者会議
    • Place of Presentation
      グランヴィア大阪
    • Year and Date
      2016-03-04
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330226
  • [Presentation] 感覚を通しての「知」の形成―アンテロス美術館(ボローニャ市)における「触る絵」の事例から ―2016

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      前川財団 第3回未来教育シンポジウム からだを育てる・感覚を磨く
    • Place of Presentation
      清澄庭園
    • Year and Date
      2016-01-23
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330226
  • [Presentation] バスケットボールのシュート動作を対象とした感覚の 可視化と言語化の試み2016

    • Author(s)
      北村勝朗,生田久美子
    • Organizer
      日本教師学学会第17回大会
    • Place of Presentation
      奈良学園大学
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330226
  • [Presentation] 大学院生を伸ばす教育技術とは何か―「省察的実践家」の議論を手がかりに―2015

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      福岡県立大学大学院FDセミナー
    • Place of Presentation
      福岡県立大学
    • Year and Date
      2015-02-06
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330226
  • [Presentation] 子どもを「人間としてみる」保育の創造へ―省察できる保育者とは2015

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      田園調布学園大学 大学院開設及び子ども未来学部10周年記念シンポジウム
    • Place of Presentation
      田園調布学園大学
    • Year and Date
      2015-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330226
  • [Presentation] わざ言語と身体知教育-「わざ言語」は身体知教育へ何を示唆するか2012

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      上智大学公開研究会
    • Place of Presentation
      上智大学
    • Year and Date
      2012-11-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330226
  • [Presentation] 新たな「学び」の可能性を探る : 『わざ言語-感覚の共有を通しての「学び」へ』における提言をめぐって2012

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      日本学術会議心理学・教育学委員会
    • Place of Presentation
      日本学術会議
    • Year and Date
      2012-09-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330226
  • [Presentation] 「知識」の新たな形式に向けて-日本の伝統芸能の事例分析が示唆すること-2012

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      ホンパン国際大学(ベトナム)
    • Place of Presentation
      ホンパン国際大学(ベトナム)(招待講演)
    • Year and Date
      2012-11-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330226
  • [Presentation] 「わざ言語」は何を目指すのか:感覚の共有を通しての学びへ2012

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      日本体育学会体育哲学専門領域シンポジウムII
    • Place of Presentation
      東海大学湘南キャンパス
    • Year and Date
      2012-08-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330226
  • [Presentation] 男女共同参画・多文化共生社会に求められる「リーダーシップ」教育の研究-中・高等教育における男女別学の国際比較分析に基づいて-Research on'Leadership Education' for a Gender Equal and Multiculturally Convivial Society,2012

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      東北大学グローバルCOE
    • Place of Presentation
      東北大学大学院法学研究科
    • Year and Date
      2012-10-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330226
  • [Presentation] Toward the New Form of Knowledge-Some Implications from Experiences in the Japanese Performing Arts2011

    • Author(s)
      Kumiko IKUTA
    • Organizer
      The Educational Issues in Japan and Italy : From the viewpoint of Art and culture
    • Place of Presentation
      University of Turin, Italy
    • Year and Date
      2011-01-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500577
  • [Presentation] Toward the New Form of Knowledge-Some Implications from Experiences in the Japanese Performing Arts2011

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      The Educational Issues in Japan and Italy : From the viewpoint of Art and culture
    • Place of Presentation
      University of Turin, Italy
    • Year and Date
      2011-01-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330156
  • [Presentation] 「わざ」の伝承における「省察」とは何か?-TaskかAchievementか?2010

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      日本教師学学会第11回大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸サテライト
    • Year and Date
      2010-02-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330172
  • [Presentation] 『わざ』の伝承における『省察』とは何か?-TaskかAchievementか?-2010

    • Author(s)
      生田久美子(シンポジスト)
    • Organizer
      日本教師学学会第11回大会シンポジウム「教師学における省察」
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸サテライト
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330156
  • [Presentation] 『わざ』の伝承における『省察』とは何か?:TaskかAchievementか?2010

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      日本教師学学会第11回大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸サテライト
    • Year and Date
      2010-02-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330156
  • [Presentation] (シンポジスト)「『わざ』の伝承における『省察』とは何か?-Task かAchievementか?-」2010

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      日本教師学学会第11回大会シンポジウム「教師学における省察」
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸サテライト
    • Year and Date
      2010-02-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500577
  • [Presentation] 『甘え』の比較人間形成論-土居理論と教育現実のあいだ-2010

    • Author(s)
      生田久美子(指定討論者)
    • Organizer
      教育思想史学会第20回大会コロキウム2
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部百周年記念館
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330156
  • [Presentation] 「わざ」の伝承における「省察」とは何か?―Task か Achievement か?2010

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      日本教師学学会第11回大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸サテライト 神戸市
    • Year and Date
      2010-02-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330172
  • [Presentation] (指定討論者)「『甘え』の比較人間形成論-土居理論と教育現実のあいだ-」2010

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      教育思想史学会第20回大会コロキウム2
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部百周年記念館
    • Year and Date
      2010-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500577
  • [Presentation] 「甘え」の比較人間形成論-土居理論と教育現実のあいだ-2010

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部百周年記念館
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330156
  • [Presentation] 豊かな学びを引き出す授業づくり~Less Tbaching, More Learning2009

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      山梨学院大学附属小学校公開研究会シンポジウム
    • Place of Presentation
      山梨学院大学附属小学校
    • Year and Date
      2009-09-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500577
  • [Presentation] 豊かな学びを引き出す授業づくり~Less Teaching, More Learning2009

    • Author(s)
      生田久美子(パネリスト)
    • Organizer
      山梨学院大学附属小学校公開研究会シンポジウム
    • Place of Presentation
      山梨学院大学附属小学校
    • Year and Date
      2009-09-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330156
  • [Presentation] (パネリスト)「豊かな学びを引き出す授業づくり~Less Teaching, More Learning」2009

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      山梨学院大学附属小学校公開研究会シンポジウム
    • Place of Presentation
      山梨学院大学附属小学校
    • Year and Date
      2009-09-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500577
  • [Presentation] 『わざ』から知る:もうひとつの『知』の形式を求めて2009

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      日本生産性本部・経営革新委員会講演会
    • Place of Presentation
      日本生産性本部
    • Year and Date
      2009-07-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330156
  • [Presentation] 『わざ』から知る-もうひとつの『知』の形式を求めて-2009

    • Author(s)
      生田久美子(講演)、野中郁次郎(主催)
    • Organizer
      日本生産性本部・経営革新委員会講演会
    • Place of Presentation
      日本生産性本部、東京
    • Year and Date
      2009-07-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330156
  • [Presentation] 「わざ」から知る―もうひとつの「知」の形式を求めて2009

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      日本生産性本部・経営革新委員会 (委員長 : 野中郁次郎)
    • Place of Presentation
      新丸の内センタービル (日本生産性本部経営アカデミー)
    • Year and Date
      2009-07-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330172
  • [Presentation] 「『わざ』から知る-もうひとつの『知』の形式を求めて-」2009

    • Author(s)
      生田久美子(講演)、野中郁次郎(主催)
    • Organizer
      日本生産性本部・経営革新委員会講演会
    • Place of Presentation
      日本生産性本部、東京都
    • Year and Date
      2009-07-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500577
  • [Presentation] 『小学校のアントレプレナー教育』〜発想力を『評価』する2008

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      山梨学院大学附属小学校公開研究会シンポジウム
    • Place of Presentation
      山梨学院大学
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330172
  • [Presentation] 教育を文化的視座から捉えなおすことの意味 : 「文化」と「思考」に着目して2008

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      教育哲学会第51回大会
    • Place of Presentation
      慶応義塾大学
    • Year and Date
      2008-10-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500471
  • [Presentation] 『知』の一様としての『ケア』2008

    • Author(s)
      生田久美子(シンポジスト)
    • Organizer
      青山学院大学大学院社会情報学研究科ヒューマンイノベーションコース開設記念連続シンポジウム「ヒューマンイノベーションの現場から」:シンポジウム「『ケアリング』と『教育』の交差点」
    • Place of Presentation
      津田ホール
    • Year and Date
      2008-11-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330156
  • [Presentation] 〈再考〉教育における『技能』概念-『傾向性』としての『わざ』概念に注目して2008

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      日本教育工学会夏の合宿研究会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Year and Date
      2008-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330172
  • [Presentation] 『知』の一様としての『ケア』2008

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      青山学院大学大学院社会情報学研究科ヒューマンイノベーションコース開設記念連続シンポジウム
    • Place of Presentation
      青山学院大学
    • Year and Date
      2008-11-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330172
  • [Presentation] 教育を文化的視座から捉えなおすことの意味-「文化」と「思考」に着目して-2008

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      教育哲学会第51回大会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Year and Date
      2008-10-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330156
  • [Presentation] 教育を文化的視座から捉えなおすことの意味-『文化』と『思考』に着目して2008

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      教育哲学会第51回大会
    • Place of Presentation
      慶応義塾大学
    • Year and Date
      2008-10-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330172
  • [Presentation] 「教える」と「学ぶ」の新たな教育的関係 : 「わざ」の伝承事例を通して2007

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      日本看護研究学会学術集会
    • Place of Presentation
      別府市
    • Year and Date
      2007-08-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500471
  • [Presentation] What Does the Idea of"The Schoolhome"as a Thought Experiment Imply?2007

    • Author(s)
      Kumiko Ikuta
    • Organizer
      The Philosophy of Education Society, 63^<rd> Annual Meeting
    • Place of Presentation
      Sheraton at Colony Square Atlanta, U.S.A.
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Presentation] What Does the Idea of "The Schoolhome as a Thought Experiment Imply?2007

    • Author(s)
      Kumiko Ikuta
    • Organizer
      The Philosophy of Education Society, 63rd Annual Meeting
    • Place of Presentation
      Sheraton at Colony Square Atlanta, U.S.A
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Presentation] 二つの新たなハードルをのりえて2007

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      東北大学女性研究者フォーラム
    • Place of Presentation
      仙台(国際センター)
    • Year and Date
      2007-06-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Presentation] 二つの新たなハードルをのり越えて2007

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      東北大学女性研究者フォーラム
    • Place of Presentation
      仙台(国際センター)
    • Year and Date
      2007-06-09
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Presentation] Festschrift Symposium on Jane.Roland.Martin's Works. Changing the Global Educational Landscape : What Does the Idea of The Schoolhome as a Thought Experiment Imply?2007

    • Author(s)
      Kumiko Ikuta
    • Organizer
      The Philosophy of Education 63rd Annual Meeting
    • Place of Presentation
      アメリカ合衆国ジョ-ジア州アトランタ
    • Year and Date
      2007-03-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500471
  • [Presentation] To Overcome the Two Hurdles2007

    • Author(s)
      Kumiko Ikuta
    • Organizer
      The Forum for Women Researchers
    • Place of Presentation
      International Center, Sendai, Japan
    • Year and Date
      2007-06-09
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Presentation] Toward the New Form of Knowledge2006

    • Author(s)
      Kumiko Ikuta
    • Organizer
      An International Conference "W.E.B.Du Bois and the Questions of Another World"
    • Place of Presentation
      Tohoku University, Sendai, Japan
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Presentation] Toward the New Form of Knowledge2006

    • Author(s)
      Kumiko Ikuta
    • Organizer
      An International Conference " W..E.B.Du Bois and the Questions of Another World"
    • Place of Presentation
      Tohoku University, Sendai, Japan
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330158
  • [Presentation] Toward the New Form of Knowledge-Some Implications from Experiences in the Japanese Performing Arts2006

    • Author(s)
      Kumiko Ikuta
    • Organizer
      An International Conference "W.E.B.Du Bois and the Question of Another World"
    • Place of Presentation
      Tohoku University
    • Year and Date
      2006-06-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500471
  • [Presentation] 人間をケアするとは何か~ 教育哲学からのアプローチ

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      平成25年度社会福祉法人手をつなぐ福祉会職員全体研修会
    • Place of Presentation
      テクノプラザかつしか大ホール
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330226
  • [Presentation] 高等学校ラグビー部指導における「わざ言語」の質的分析:デジタルペン(エコースマート ペン)の活用実践を通して.

    • Author(s)
      北村勝朗、鈴木大輝、中島徹、生田久美子
    • Organizer
      日本教師学学会第16回大会
    • Place of Presentation
      日本女子大学・目白キャンパス
    • Year and Date
      2015-02-28 – 2015-03-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330226
  • [Presentation] Toward the New Form of Knowledge : An Implication from Experiences in the Japanese Performing Arts

    • Author(s)
      Kumiko Ikuta
    • Organizer
      International Seminar on "Waza gengo: mente, corpo, conoscenza e relazione educativa― Scambi fra tradizioni d'Oriente ed esperienze innovative d'Occidente ―"
    • Place of Presentation
      University of Bologna, Italy
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330226
  • [Presentation] 「見る・触る」から「知る・分かる」を再考する―「触る絵」が示唆する「感覚を通しての思考」に着目して―

    • Author(s)
      尾崎博美、生田久美子
    • Organizer
      日本教師学学会 第16回大会
    • Place of Presentation
      日本女子大学・目白キャンパス
    • Year and Date
      2015-02-28 – 2015-03-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330226
  • 1.  KITAMURA Katsuro (50195286)
    # of Collaborated Projects: 9 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 2.  尾崎 博美 (10528590)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  KATO Morimichi (40214407)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  WATABE Shinichi (50210969)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  吉國 陽一 (00839219)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  畠山 大 (10616303)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  岩田 康之 (40334461)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  八木 美保子 (50460035)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  SUZUKI Shoko (10231375)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  ODA Shingo (10169310)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  NISHIHIRA Tadashi (90228205)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  KANAMORI Osamu (90192541)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  IMAI Yasuo (50168499)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  SHIMIZU Sadafumi (20235675)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  MAEKAWA Yukiko (30325724)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  HARADA Chiduru (80248971)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  SAITO Shigeru (10454258)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  KUMAI Masayuki (60344644)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  MITSUISHI Takashi (50305306)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  TAMEKAWA Yuji (30351969)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  MIYAKOSHI Eiichi (50166138)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  OGAWA Yosikazu (90284223)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  SAKAMOTO Tatsuro (60153912)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  菅井 邦明 (60000288)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  荒井 克弘 (90133610)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  高橋 春菜 (80781418)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  MURAI MINORU
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  SATO MITSUAKI
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  OZAWA UTAKO
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  IWAI TOSHIYASU
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  Martin Jane Roland
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi