• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

IIJIMA Toshifumi  飯島 敏文

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

飯島 敏文  イイジマ トシフミ

Less
Researcher Number 80222800
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 大阪教育大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 大阪教育大学, 教育学部, 教授
2012 – 2014: 大阪教育大学, 教育学部, 教授
1993 – 1995: 大阪教育大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities / Educaion
Except Principal Investigator
教科教育
Keywords
Principal Investigator
経験 / 郷土 / 知識 / 変容 / 概念間連構造 / 多様性 / 社会認識 / 三次元的構造 / 直接的経験 / 可視化 … More / ユニット / パーツ / レイヤー / 活動空間 / 生活圏 / 知識構造モデル / 計量テキスト分析 / KH Coder / 構造的記述 / 逐語記録 / 構造記述 / Heimatkunde / 国際情報交換 / 直接経験 / 地域学習 / 経験密度 / 郷土教育モデル / 現代化 / 郷土教育 / 問題解決学習 … More
Except Principal Investigator
Child's DEvelopment and Guidance of Learnig / Composite Study / Curriculum / Development of Materials / Inter-suject Materials / Life Environmental Study / 社会認識形成 / 自然認識形成 / 活動の指導 / 遊びと学習 / 合科・総合的単元 / 低学年教育課程 / 自然認識・社会認識の形成 / 新教育過程の開発研究 / 未分化性 / 生活者像 / 低学年教育過程 / 合科学習 / 発達と学習指導 / 総合学習 / 教育課程 / 教材開発 / 合科的教材 / 生活科 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (23 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  郷土における社会認識の成立過程にみられる諸概念関連構造の差異と変容の究明Principal Investigator

    • Principal Investigator
      飯島 敏文
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Investigation of the three-dimensional structure of knowledge formed by direct experiences in "Kyodo" (local regions).Principal Investigator

    • Principal Investigator
      IIJIMA Toshifumi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  The construction of the Kyodo-kyoiku model.-For "modernization of Kyodo-kyoiku."-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      IIJIMA Toshifumi
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  問題解決学習において獲得される基礎・基本的知識の可視的構造形態の究明Principal Investigator

    • Principal Investigator
      飯島 敏文
    • Project Period (FY)
      1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  A Study on the Inter-subject Materials and the Teaching Methods in 'Life Environmental Study'

    • Principal Investigator
      SATOU Toshiaki
    • Project Period (FY)
      1993 – 1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Co-operative Research (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Mie University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2015 2014 2013 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 郷土における社会認識の成立過程にみられる諸概念関連構造の差異と変容の究明1―郷土における社会認識の特質―2024

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Journal Title

      郷土科研究オンライン

      Volume: 2023 Pages: 1-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02410
  • [Journal Article] 子どもの知識構造モデル描出手続の解明 ―言語表現に見いだされる諸要素関連に関する記述方法の検討―2023

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Journal Title

      郷土教育オンライン

      Volume: 3 Pages: 1-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02679
  • [Journal Article] 子どもの言語表現分析へのテキストマイニング手法の適用2022

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Journal Title

      郷土教育研究(オンラインジャーナル)

      Volume: 2 Pages: 1-3

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02679
  • [Journal Article] 直接的経験を基盤として構成される知識構造モデル描出アプローチⅢ -子どもの活動空間レイヤーの描出及びレイヤーの重層操作による構造モデル描出手続の検討-2022

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Journal Title

      郷土教育研究(オンラインジャーナル)

      Volume: 2 Pages: 1-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02679
  • [Journal Article] 直接的経験を基盤として構成される知識構造モデル描出アプローチII - 認識主体内から見える知識構造と認識主体外から見える知識構造-2021

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Journal Title

      郷土教育研究(オンラインジャーナル)

      Volume: 2 Pages: 1-19

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02679
  • [Journal Article] 研究ノート 空間及び時間軸による知識構造の記述2021

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Journal Title

      郷土教育研究(オンラインジャーナル)

      Volume: 2 Pages: 1-3

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02679
  • [Journal Article] 化学分野における分子記述方法からの思考構造記述アプローチ(改題)2021

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Journal Title

      郷土教育研究(オンラインジャーナル)

      Volume: 2 Pages: 1-5

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02679
  • [Journal Article] 直接的経験を基盤として構成される知識構造モデル描出アプローチ Ⅰ2020

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Journal Title

      郷土教育研究(オンラインジャーナル)

      Volume: 1 Pages: 1-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02679
  • [Journal Article] 研究ノート 直接的経験を基盤として構成される知識構造モデル描出アプローチ①2020

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Journal Title

      郷土教育研究(オンラインジャーナル)

      Volume: 1 Pages: 1-3

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02679
  • [Journal Article] 研究ノート 直接的経験を基盤として構成される知識構造モデル描出アプローチ②2020

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Journal Title

      郷土教育研究(オンラインジャーナル)

      Volume: 1 Pages: 1-3

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02679
  • [Journal Article] 拡張された環境における経験密度の有為性 -「郷土教育の現代化」をめざした郷土教育モデルの構築1-2015

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要

      Volume: 64 Pages: 1-11

    • NAID

      120005666408

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531199
  • [Journal Article] 現代における郷土教育モデルの構想 -郷土教育の基盤としての自己教育及び家庭教育の意義と役割-2014

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要第IV部門

      Volume: 第63巻第1号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531199
  • [Journal Article] 「学習活動としての仏女新聞」2014

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Journal Title

      奈良県教育振興会『やまと』

      Volume: 1月・2月合併号 Pages: 18-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531199
  • [Journal Article] 郷土教材によるプロジェクト学習ー新聞作りにおける対象の理解と表現ー2013

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Journal Title

      郷土教育研究紀要(ペーパーエディション)

      Volume: 第1巻第1号 Pages: 3-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531199
  • [Journal Article] 郷土教育の現代化をめざした郷土教育モデルの構築 I2013

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Journal Title

      郷土教育研究紀要(オンラインエディション)

      Volume: 第2巻第1号 Pages: 2-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531199
  • [Presentation] 郷土における社会認識の成立過程にみられる諸概念関連構造の差異と変容の究明1―郷土における社会認識の特質―2023

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02410
  • [Presentation] 社会科授業における生成系AIの活用と課題-社会科授業の質的向上を目指した生成系AIの利用可能性2023

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02410
  • [Presentation] 直接的経験を基盤として構成される知識構造モデル描出アプローチⅣ ―子どもの言語表現に係る汎用的記述手法の確立―2022

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02679
  • [Presentation] 「直接的経験を基盤として構成される知識構造モデル描出アプローチIII-子どもの活動エリアレイヤーの配置操作による構造図描出を手がかりとして-」2021

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02679
  • [Presentation] 郷土における直接的経験を基盤として構成される知識構造モデル描出手続きの検討 -空間ベクトルを適用した知識獲得プロセス記述モデルの提案-2020

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Organizer
      日本教育学会(神戸大学、オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02679
  • [Presentation] 郷土における直接的経験を基盤として構成される知識構造モデル描出の試み2019

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02679
  • [Presentation] 「直接的経験の契機としての郷土」

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Organizer
      奈良県教育振興会 第31回教育セミナー
    • Place of Presentation
      奈良大学 通信教育部棟
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531199
  • [Presentation] 「直接的経験の契機としての郷土」

    • Author(s)
      飯島敏文
    • Organizer
      奈良県教育振興会第31回教育セミナー
    • Place of Presentation
      奈良大学 通信教育部棟
    • Year and Date
      2014-08-04 – 2014-08-05
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531199
  • 1.  SATOU Toshiaki (80162452)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  MITSUISHI Hatsuo (10157547)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  TANAKA Takeo (30091531)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  NAGATA Eiji (20164428)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  EMA Humiaki (20232978)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  KIMATA Kiyohiro (40142765)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  長谷川 豊 (90254317)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  八木 英二 (30071278)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi