• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Miho Norihiro  三保 紀裕

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 80604743
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 京都先端科学大学, 経済経営学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 京都先端科学大学, 経済経営学部, 准教授
2016 – 2018: 京都学園大学, 経済経営学部, 准教授
2015: 京都学園大学, 経済経営学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09050:Tertiary education-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Educational technology / Basic Section 09070:Educational technology-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
縦断研究 / インターンシップ / 職務の接続性 / 職業臨地実習 / 予期的社会化 / 組織社会化 / プロアクティブ行動
Except Principal Investigator
アクティブラーニング / 高大接続 / 高校IR … More / カリキュラムマネジメント / IR / 教学IR / カリキュラム / 授業 / 学校から仕事・社会への移行 / スクールポリシー / データ / アセスメント / 高校版IR / 教学IR(高校IR) / 学習 / カリキュラムアセスメント / 高校版IR / スクール・ポリシー / スクール・ミッション / トランジション / 主体的・対話的で深い学び / 教科におけるCSCL / 学習研究 / ディープ・アクティブラーニング / 学修成果の可視化 / 高校間連携教育プログラム / 探究の学び / IRのシステム化 / 高校における学びの検証 / 学びの変化 / 分析自動化 / ソフト開発 / 卒業生調査 / 入学時と卒業時の成長比較 / 高校生の学び / 探究 / IRの自動化 / 高校教育 / 学習評価 / 教授法開発 / 他者 / 授業外学習 / 主体性 / 予習 / 学習成果 / 効果検証 / 大学教育 / 授業デザイン / 教育効果 / 反転授業 / 反転学習 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (34 results)
  • Co-Researchers

    (16 People)
  •  職務の接続性に着目したインターンシップの有効性に関する縦断研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      三保 紀裕
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09050:Tertiary education-related
    • Research Institution
      Kyoto University of Advanced Science
  •  A Longitudinal Study of Proactive Behavior and Organizational Socialization in University Students' InternshipsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Miho Norihiro
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kyoto University of Advanced Science
  •  Development of High School IR and Curriculum Assessment for High School-University Connection and Transition

    • Principal Investigator
      Mizokami Shinichi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Toin University of Yokohama
  •  Elucidation and Theorization of the Mechanism of Deep Learning in High School Students -From the Viewpoint of High School-University Connection Research-

    • Principal Investigator
      Mori Tomoko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Toin University of Yokohama
      Kansai University
  •  Empirical Testing and theorizing processes and structure of AL-based classes for educational effect

    • Principal Investigator
      Mizokami Shinichi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Toin University of Yokohama
      Kyoto University
  •  Testing the Effect of Flipped Learning as Active Learning

    • Principal Investigator
      Mizokami Shinichi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kyoto University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 職業教育の専門分野における男女両性の職業的コンピテンシー形成の比較に関する実証的研究 : 柔整・保育・看護部門の少数性グループに焦点をあてた分析2024

    • Author(s)
      寺田盛紀・阿久津 摂・三保紀裕
    • Journal Title

      生涯学習・キャリア教育研究(名古屋大学)

      Volume: 20 Pages: 1-17

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02728
  • [Journal Article] Influence of Field Practicum on Developing Professional Competencies: An Exploratory Study on Qualifications from Specialized Training Colleges in Japan.2023

    • Author(s)
      Norihiro Miho, Chiaki Matsuo, and Moriki Terada.
    • Journal Title

      Journal of Asian Vocational Education and Training(JAVET No,15,2022(2023年12月発行))

      Volume: 15 Pages: 13-21

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02728
  • [Journal Article] Relationship between proactive behavior in the internship experience and adjustment after employment: Longitudinal study from informal students to new employees.2023

    • Author(s)
      三保紀裕・松尾智晶・寺田盛紀
    • Journal Title

      京都先端科学大学経済経営学部論集

      Volume: 5 Issue: 5 Pages: 167-181

    • DOI

      10.20558/00001468

    • URL

      https://kyotogakuen.repo.nii.ac.jp/records/1519

    • Year and Date
      2023-03-10
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02716
  • [Journal Article] Some Changes of Vocational Values and Views in Transition Processes from Offered Students to New Employees: Influences of Internship Experiences and Self-Development Activities2022

    • Author(s)
      寺田盛紀・松尾智晶・三保紀裕
    • Journal Title

      京都先端科学大学経済経営学部論集

      Volume: 4 Issue: 4 Pages: 131-145

    • DOI

      10.20558/00001421

    • URL

      https://kyotogakuen.repo.nii.ac.jp/records/1462

    • Year and Date
      2022-03-10
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02716
  • [Journal Article] Differences between Proactive Behavior and Initial Adaptation after Employment by Internship Experience: Research focusing New Employees2022

    • Author(s)
      三保紀裕・松尾智晶・寺田盛紀
    • Journal Title

      京都先端科学大学経済経営学部論集

      Volume: 4 Issue: 4 Pages: 117-130

    • DOI

      10.20558/00001420

    • URL

      https://kyotogakuen.repo.nii.ac.jp/records/1461

    • Year and Date
      2022-03-10
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02716
  • [Journal Article] インターンシップの教育効果に関する研究 : プロアクティブ行動に着目して2021

    • Author(s)
      松尾智晶・三保紀裕・寺田盛紀
    • Journal Title

      京都産業大学高等教育フォーラム

      Volume: 11 Pages: 21-26

    • NAID

      120007008007

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02716
  • [Journal Article] Transformation of Vocational Competencies and Values in the Transition Process from University to Working Life: Comparison between Students Who Got Unofficial Offer of Employment and Freshman Employees in Relation to the Internship Experience2021

    • Author(s)
      寺田盛紀・松尾智晶・三保紀裕
    • Journal Title

      京都先端科学大学経済経営学部論集

      Volume: 2 Issue: 2 Pages: 175-190

    • DOI

      10.20558/00001388

    • NAID

      120007000232

    • URL

      https://kyotogakuen.repo.nii.ac.jp/records/1423

    • Year and Date
      2021-03-07
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02716
  • [Journal Article] インターンシップの教育効果に関する研究―プロアクティブ行動に着目して―2021

    • Author(s)
      松尾智晶・三保紀裕・寺田盛紀
    • Journal Title

      京都産業大学高等教育フォーラム

      Volume: 11 Pages: 21-26

    • NAID

      120007008007

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02716
  • [Journal Article] Vocational behavior of Japanese newcomer and internship experience.2020

    • Author(s)
      Norihiro Miho., Chiaki Matsuo., and Moriki Terada.
    • Journal Title

      The Collection pf Papers of AASVET (Asian Academic Society for Vocational Education and Training) 2020, Study and Training for Work and Vocation in Society 5.0(4.0)

      Pages: 166-172

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02716
  • [Journal Article] 高校生の学びと成長(1):―学びのタイプによる資質・能力の違い―2019

    • Author(s)
      本田 周二 , 溝上 慎一 , 森 朋子 , 三保 紀裕 , 紺田 広明 , 山田 嘉徳 , 上畠 洋佑 , 坂田 充範 , 西村 雅永 , 福迫 徳人
    • Journal Title

      日本教育心理学会総会発表論文集

      Volume: 61 Pages: 374-374

    • NAID

      130007813795

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01023
  • [Journal Article] 授業内の他者との関係に対する認識がアクティブラーニング型授業における外化に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      本田周二・紺田広明・三保紀裕・山田嘉徳・森朋子・溝上慎一
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 印刷中

    • NAID

      40021966509

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03075
  • [Journal Article] 授業内の他者との関係に対する認識がアクティブラーニング型授業における外化に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      本田周二・紺田広明・三保紀裕・山田嘉徳・森朋子・溝上慎一
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41-1 Pages: 88-96

    • NAID

      40021966509

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01023
  • [Journal Article] プレ・ポスト調査からみたアクティブラーニング―3年間の調査結果のまとめ―2018

    • Author(s)
      三保紀裕
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40(1)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03075
  • [Journal Article] 2017年度課題研究集会 シンポジウム1「アクティブラーニングの効果検証」〉 プレ・ポスト調査からみたアクティブラーニング―3年間の調査結果のまとめ―2018

    • Author(s)
      三保紀裕
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40(1) Pages: 29-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03075
  • [Journal Article] Relationship with Attitude to Homework in Flipped Classroom and Active Learning2017

    • Author(s)
      三保紀裕・本田周二・森朋子・溝上慎一
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 40 Issue: Suppl. Pages: 161-164

    • DOI

      10.15077/jjet.S40082

    • NAID

      130005437570

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12411
  • [Journal Article] アクティブラーニング型授業おける予習と外化の効果―マルチレベルSEMによる実証的検討-2017

    • Author(s)
      紺田広明・三保紀裕・本田周二・山田嘉徳・森朋子・溝上慎一
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 39(2), Pages: 39-47

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03075
  • [Journal Article] 新入生を対象とした上級英語クラスにおける反転学習の導入と効果の検討ー長崎大学を事例としてー2016

    • Author(s)
      奥田阿子・三保紀裕・森朋子・溝上慎一
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 21 Pages: 41-62

    • NAID

      110010021317

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12411
  • [Journal Article] 2015年度前期対象授業のプレ・ポストの分析結果2016

    • Author(s)
      三保紀裕
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 38(1)

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12411
  • [Journal Article] Bifactorモデルによるアクティブラーニング(外化)尺度の開発2016

    • Author(s)
      溝上慎一・森朋子・紺田広明・河井亨・三保紀裕・本田周二・山田嘉徳
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 22 Pages: 151-162

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12411
  • [Journal Article] 2015年度前期対象授業のプレ・ポストの分析結果2016

    • Author(s)
      三保紀裕
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 38 Pages: 78-81

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03075
  • [Journal Article] Bifactorモデルによるアクティブラーニング(外化)尺度の開発2016

    • Author(s)
      溝上慎一・森朋子・紺田広明・河井亨・三保紀裕・本田周二・山田嘉徳
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 22 Pages: 151-162

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03075
  • [Journal Article] アクティブラーニングとしての反転学習I(研究編)2015

    • Author(s)
      森朋子・三保紀裕・岩﨑千晶
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 37(2) Pages: 45-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12411
  • [Presentation] 職務遂行及び職場適応の要因に関する質的研究―職場コミットメント・職場学習・プロアクティブ行動に着目して―2022

    • Author(s)
      松尾智晶・三保紀裕・寺田盛紀
    • Organizer
      キャリア教育学会第44回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02716
  • [Presentation] スクール・ポリシーに基づくデータマネジメントの実態調査2022

    • Author(s)
      三保紀裕・本田周二・武田佳子・溝口 侑・山田嘉徳・紺田広明・森 朋子・溝上慎一
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会講演論文集, 415-416.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01722
  • [Presentation] 高等学校におけるデータマネジメントの実態調査―高大接続におけるトランジション研究への示唆を見据えて―2022

    • Author(s)
      山田嘉徳・三保紀裕・本田周二・武田佳子・溝口 侑・紺田広明・森 朋子・溝上慎一(2022). 高等学校におけるデータマネジメントの実態調査―高大接続におけるトランジション研究への示唆を見据えて―,大学教育学会2022年度課題研究集会要旨集90-93,(2022年11月26日,東京都立大学・オンライン)
    • Organizer
      大学教育学会2022年度課題研究集会要旨集90-93,(2022年11月26日,東京都立大学・オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01722
  • [Presentation] 内定学生から新入社員への移行過程における職業観の変化―インターンシップ経験と就職後の自己啓発行動の影響―2021

    • Author(s)
      寺田盛紀・松尾智晶・三保紀裕
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第43回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02716
  • [Presentation] インターンシップ経験が入職後の初期適応過程に及ぼす影響―プロアクティブ行動に着目した検討―2021

    • Author(s)
      三保紀裕・松尾智晶・寺田盛紀
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第43回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02716
  • [Presentation] 職業基礎能力と職業観の移行過程における変化―インターンシップ経験との関連でみた内定学生と新入社員の比較―2020

    • Author(s)
      寺田盛紀・松尾智晶・三保紀裕
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第42回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02716
  • [Presentation] インターンシップの教育効果に関する研究―プロアクティブ行動と進路不決断に着目して―2020

    • Author(s)
      松尾智晶・三保紀裕・寺田盛紀
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第42回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02716
  • [Presentation] インターンシップ経験の予期的社会化に関する効果について―プレ・ポスト調査からみた探索的検討―2019

    • Author(s)
      三保紀裕・松尾智晶・寺田盛紀
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第41回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02716
  • [Presentation] 大学におけるインターンシップの教育的効果に関する研究―自ら行動する意欲と予期的社会化行動に着目して―2019

    • Author(s)
      松尾智晶・三保紀裕・寺田盛紀
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第41回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02716
  • [Presentation] プレ・ポスト調査からみたアクティブラーニング型授業の効果2018

    • Author(s)
      三保紀裕・本田周二・紺田広明
    • Organizer
      未来のマナビフェス―2030年の学びをデザインする―
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03075
  • [Presentation] 授業実践事例と共に紐解くアクティブラーニング型授業の学習効果2017

    • Author(s)
      三保紀裕・溝上慎一・森朋子
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2017-03-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03075
  • [Presentation] 反転授業としてのアクティブラーニング2015

    • Author(s)
      森 朋子,三保紀裕,岩崎千晶
    • Organizer
      大学教育学会第37回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県長崎市)
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12411
  • 1.  Mizokami Shinichi (00283656)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 2.  Mori Tomoko (50397767)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 3.  本田 周二 (00599706)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 4.  紺田 広明 (60734077)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 5.  山田 嘉徳 (60743169)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 6.  松尾 智晶 (70468297)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 7.  寺田 盛紀 (80197805)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 8.  長澤 多代 (30346944)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  山田 邦雅 (30399802)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 10.  徳井 美智代 (40704896)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  多田 泰紘 (40813663)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  山田 剛史 (10334252)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 13.  松下 佳代 (30222300)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  斎藤 有吾 (50781423)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  溝口 侑 (40909165)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 16.  武田 佳子 (50880259)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi