• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ENDO AI  遠藤 愛

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Endo Ai  遠藤 愛

Less
Researcher Number 80641745
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 文教大学, 人間科学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 文教大学, 人間科学部, 准教授
2017 – 2022: 星美学園短期大学, 幼児保育学科, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related
Except Principal Investigator
Special needs education / Basic Section 09010:Education-related
Keywords
Principal Investigator
スタッフトレーニング / 行動問題 / 人材育成 / 発達障がい / 省察 / 柔軟な指導 / 発達障害 / 問題解決 / 保育カンファレンス / 運用実態 … More / 職種間葛藤 / 外部専門家 / 情報収集 / 質問紙調査 / 運用 / インクルーシブ保育 / 保育実践 / 気になる子ども / 保育現場 / 多職種連携 / 巡回相談 … More
Except Principal Investigator
コンサルテーション / 遠隔通信技術 / 特別支援教育 / 巡回相談 / 遠隔支援技術 / コーディネーターの課題 / コーディネーターの支援プロセス / 実証的研究の不足 / ユーザビリティ評価の検討 / コーディネーターのかかわり / 実施状況のフィードバック / 研修会実施 / 介入整合性の向上 / 自己記録 / 称賛 / フィードバック / パフォーマンス・フィードバック / 特別支援教育コーディネーター / 介入整合性 / 行動コンサルテーション / 発達障害 / 個別の行動支援計画 / 教員研修 / 個別行動支援計画 / 機能的アセスメント / 応用行動分析 / 教員研修の効果 / 積極的行動支援 / 行動支援計画 / 行動問題 / 機能的アセスメント・アプローチ Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (25 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  research on human resource development that enables "flexible instruction" for children with developmental disabilitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      遠藤 愛
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Bunkyo University
  •  Social implementation of Consultation using telepsycology to realize personalized learning for students

    • Principal Investigator
      大橋 智
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tokyo Future University
  •  creating organizational consultation system that fosters inter-professional work:develop the leading practical skills of nursery teachersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Endo Ai
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Seibi Gakuen College
  •  The effect of the training package for making functional assessment approach master.

    • Principal Investigator
      Kato Tetsubumi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  An empirical study on the functional improvement of special support education coordinator focusing treatment integrity

    • Principal Investigator
      Wakabayashi Kazusa
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      National Institute of Special Needs Education

All 2023 2022 2020 2019 2018 2017

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 機能的アセスメント・アプローチを用いた指導を負担なく実現する研修パッケージの開発2020

    • Author(s)
      加藤哲文、若林上総、神山努、半田健、遠藤愛
    • Total Pages
      65
    • Publisher
      自費出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Journal Article] 保育現場における巡回相談の事前準備 ―保育者と外部専門家の対話促進に向けて-2023

    • Author(s)
      遠藤愛
    • Journal Title

      星美学園短期大学研究論叢

      Volume: 55 Pages: 1-15

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02530
  • [Journal Article] 保育巡回相談における意義と課題に関する予備調査 ―研修担当者へのアンケート調査を基に―2022

    • Author(s)
      遠藤愛
    • Journal Title

      星美学園短期大学研究論叢

      Volume: 54 Pages: 1-13

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02530
  • [Journal Article] 保育巡回相談における意義と課題に関する予備調査 ―研修担当者への質問紙調査を基に―2022

    • Author(s)
      遠藤愛
    • Journal Title

      星美学園短期大学研究論叢

      Volume: 54 Pages: 1-13

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02530
  • [Journal Article] 幼稚園における個別の指導計画の運用プロセスへの支援―園内支援体制の変化に着目して―2020

    • Author(s)
      遠藤愛 若林上総
    • Journal Title

      発達人間学研究

      Volume: 20 Pages: 61-67

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02530
  • [Journal Article] 小・中学校等における特別支援教育コーディネーターの学級担任支援プロセスに関する考察2019

    • Author(s)
      若林上総、神山努、半田健、遠藤愛、加藤哲文
    • Journal Title

      国立特別支援教育総合研究所研究紀要

      Volume: 46 Pages: 53-67

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Journal Article] 保育学生を対象とした個別の指導計画作成技術の向上を目指す介入2019

    • Author(s)
      遠藤愛
    • Journal Title

      発達障害支援システム学研究

      Volume: 18 Pages: 183-191

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Journal Article] 小・中学校等における特別支援教育コーディネーターの学級担任支援のプロセスに関する考察2019

    • Author(s)
      若林上総・神山努・半田健・遠藤愛・加藤哲文
    • Journal Title

      国立特別支援教育総合研究所 研究紀要

      Volume: 46 Pages: 53-67

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04968
  • [Journal Article] 小・中学校等における特別支援教育コーディネーターの学級担任支援プロセスに関する考察2019

    • Author(s)
      若林上総, 神山努, 半田健, 遠藤愛, 加藤哲文
    • Journal Title

      国立特別支援教育総合研究所研究紀要

      Volume: 46 Pages: 53-67

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04968
  • [Journal Article] 小・中学校等における特別支援教育コーディネーターの学級担任支援プロセスに関する考察.2019

    • Author(s)
      若林上総・神山努・半田健・遠藤愛・加藤哲文
    • Journal Title

      国立特別支援教育総合研究所研究紀要

      Volume: 46 Pages: 53-67

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Journal Article] 保育における個別の指導計画の質的向上を目指すスタッフトレーニング開発2018

    • Author(s)
      遠藤愛
    • Journal Title

      星美学園短期大学日伊総合研究所報

      Volume: 14 Pages: 68-81

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Presentation] 保育現場における巡回相談の事前準備に関する調査 ―外専門家に伝える情報に着目して―2022

    • Author(s)
      遠藤愛
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02530
  • [Presentation] 幼稚園における巡回相談後の実践上の課題―テキストマイニングによる定性分析を用いて―2022

    • Author(s)
      遠藤愛
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02530
  • [Presentation] 遠隔支援技術を用いた特別支援教育巡回相談の展開①2022

    • Author(s)
      大橋智・榎本拓哉・遠藤愛・小川洸菜・矢野善教
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02217
  • [Presentation] 保育現場における巡回相談の事前準備に関する調査―外部専門家に伝える情報に着目して―2022

    • Author(s)
      遠藤愛
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02530
  • [Presentation] 保育カンファレンスの進行役が行う調整行動の予備的検討―特別支援教育コーディネーターへのインタビュー内容の分析―2020

    • Author(s)
      遠藤愛
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02530
  • [Presentation] 幼稚園の特別支援教育コーディネーターにおける担任支援2020

    • Author(s)
      遠藤愛
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会(口頭発表)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02530
  • [Presentation] 機能的アセスメントに基づく行動支援計画の評価指標の検討2019

    • Author(s)
      若林上総、神山努、半田健、遠藤愛、加藤哲文
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第43回
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Presentation] 幼稚園における個別の指導計画の評価に関する分析 支援目標の修正パターンの抽出2019

    • Author(s)
      遠藤愛, 若林上総
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04968
  • [Presentation] 中学校特別支援学級が実行したポジティブ行動支援(PBIS)と一貫した指導体制の実現及び指導効果の関連2019

    • Author(s)
      若林上総、神山努、半田健、遠藤愛、加藤哲文
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Presentation] 中学校特別支援学級が実行したポジティブ行動支援(PBIS)と一貫した指導体制の 実現及び指導効果の関連2019

    • Author(s)
      若林 上総, 江守 大子, 神山 努, 半田 健, 遠藤 愛, 加藤 哲文
    • Organizer
      日本LD学会 第28回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04968
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校教員への機能的アセスメントに基づく支援計画の立案を標的とした研修の効果2019

    • Author(s)
      若林上総、神山努、半田健、遠藤愛、加藤哲文
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Presentation] 保育学生が作成する個別の指導計画の特徴分析-支援目標と手立ての記述に着目して-2018

    • Author(s)
      遠藤愛・太田研
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Presentation] 機能的アセスメントに基づく行動支援計画の評価指標の検討2017

    • Author(s)
      若林上総・神山努・半田健・加藤哲文・遠藤愛
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第43回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Presentation] 機能的アセスメントによる行動支援計画をどう評価するか2017

    • Author(s)
      遠藤愛・加藤哲文・若林上総・加藤慎吾・大久保賢一・神山努
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • 1.  Kato Tetsubumi (90224518)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 2.  Wakabayashi Kazusa (10756000)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 3.  神山 努 (50632709)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 4.  半田 健 (90756008)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 5.  大橋 智 (00774217)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  矢野 善教 (10848352)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  原口 政明 (80938788)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  榎本 拓哉 (90792713)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi