• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nishinaka Norihiro  西仲 則博

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

NISHINAKA Norihiro  西仲 則博

Less
Researcher Number 80756841
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 近畿大学, 教職教育部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2024: 近畿大学, 教職教育部, 准教授
2016 – 2019: 近畿大学, 教職教育部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Science education
Except Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related
Keywords
Principal Investigator
統計教育 / フックの法則 / 教師用教材 / マンガ / 知識活用 / 評価方法 / 教師教育 / マンガ教材 / 科学教育 / 統計的・確率的推論 … More / 統計的推論 / 誤差 / 理科教育 / 教員研修教材 / 確率的判断 / 科学的リテラシー / 期待値 / 日常と数学の表現 / 確率 / 数学と理科 / 確率判断 / 2枚のコイン / 仮説検定の考え方 / 確率的判断過程 / ナラティブ・アプローチ / 評価 / 知識活用型授業の構築 / シナリオ / 研修 / 教師教材 … More
Except Principal Investigator
教師教育プログラム / ICT活用 / 探究的な学習 / 理科授業 / 観察・実験 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (43 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  観察・実験を軸とした理科授業の構想力・実践力を高める教師教育プログラムの開発

    • Principal Investigator
      佐竹 靖
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Kindai University
  •  Statistical and Probabilistic Reasoning を重視した授業と教師用教材の開発研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      西仲 則博
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Kindai University
  •  Research on Evaluation Methods of Knowledge Utilization in Probabilistic Decision-Making Processes and Development of Teaching Materials for Teacher TrainingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nishinaka Norihiro
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Kindai University
  •  Development of measurement method and evaluation method of knowledge use type class in statistical educationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NISHINAKA Norihiro
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kindai University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] フックの法則の授業を誤差に着目して2023

    • Author(s)
      西仲 則博、佐竹 靖
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 47 Issue: 0 Pages: 137-140

    • DOI

      10.14935/jssep.47.0_137

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02801
  • [Journal Article] 中学校数学に求められている表現力の育成に関する一考察2023

    • Author(s)
      西仲則博
    • Journal Title

      近畿大学教育論叢

      Volume: 34(2) Pages: 51-65

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Journal Article] 中等教育におけるデータサイエンス教育の視点を取り入れた実践的研究2023

    • Author(s)
      佐竹 靖、細田 幸希、西仲 則博
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 47 Issue: 0 Pages: 129-132

    • DOI

      10.14935/jssep.47.0_129

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02801
  • [Journal Article] 中学校数学における誤差の指導に関する一考察2023

    • Author(s)
      西仲則博
    • Journal Title

      近畿大学教育論叢

      Volume: 35 Pages: 53-69

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02801
  • [Journal Article] 中学校における反復試行の教材の開発とその反応分析2022

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚・高橋聡
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 46 Pages: 35-38

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Journal Article] 「2個の硬貨投げ」授業の教師用教材の開発と反応分析2021

    • Author(s)
      西仲則博,吉川厚,高橋聡
    • Journal Title

      科学教育学会第45回年会論文集

      Volume: 45 Pages: 119-122

    • NAID

      130008131488

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Journal Article] 大学生の確率学習指導についての自信に関する要因分析2021

    • Author(s)
      西仲則博
    • Journal Title

      近畿大学教育論叢

      Volume: 33(1) Pages: 65-75

    • NAID

      120007166810

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Journal Article] 数学科教員志望学生の統計指導に関する意識調査(1)2020

    • Author(s)
      西仲則博
    • Journal Title

      近畿大学教育論叢

      Volume: 32 Pages: 145-164

    • NAID

      120006938126

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Journal Article] 小学校のデータ活用領域における課題提示についての一考察: マンガ教師用教材を用いた研修の結果から2020

    • Author(s)
      西仲 則博 , 吉川 厚 , 高橋 聡
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 44 Pages: 69-72

    • NAID

      130007945632

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Journal Article] 数学教員志望学生の確率判断における否定に関する研究2020

    • Author(s)
      西仲則博
    • Journal Title

      近畿大学教育論叢

      Volume: 31 Pages: 43-58

    • NAID

      120006813981

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Journal Article] 高等学校数学科において求められる統計教育2020

    • Author(s)
      西仲則博
    • Journal Title

      日本数学教育学会春期研究大会論文集

      Volume: 8 Pages: 317-322

    • NAID

      40022494634

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Journal Article] 高等学校数学教員向けシナリオ教材の作成について2020

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚・高橋聡
    • Journal Title

      日本統計学会統計教育分科会統計教育実践研究

      Volume: 12 Pages: 139-142

    • NAID

      120006998459

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Journal Article] 協働的な問題解決型マンガ教師教材を用いた研修に向けての基礎的研究2019

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚・高橋聡
    • Journal Title

      日本科学教育学会第43回年会論文集

      Volume: 43 Pages: 143-146

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Journal Article] 統計的問題解決のためのマンガ型教師教材の開発とその可能性について2019

    • Author(s)
      西仲則博, 吉川厚,高橋聡, 折田明子
    • Journal Title

      統計教育実践教育

      Volume: 特別号 Pages: 7-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00979
  • [Journal Article] 大学生による2群の比較課題に対する知識活用と判断に関する研究2019

    • Author(s)
      西仲則博
    • Journal Title

      近畿大学教育論叢

      Volume: 30-2 Pages: 85-97

    • NAID

      120006594379

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00979
  • [Journal Article] 生徒の協働的な統計的問題解決型シナリオ型教材を用いた教員研修での効果測定についての一考察2019

    • Author(s)
      西仲則博
    • Journal Title

      近畿大学教育論叢

      Volume: 31(1) Pages: 67-81

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Journal Article] 統計的問題解決における知識活用評価ツールの開発2018

    • Author(s)
      西仲則博
    • Journal Title

      近畿大学教育論叢

      Volume: 30-1 Pages: 33-47

    • NAID

      120006529989

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00979
  • [Journal Article] 日本科学教育学会年会論文集(CD-ROM)2018

    • Author(s)
      高橋聡, 西仲則博, 折田明子, 吉川厚
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集(CD-ROM)

      Volume: 42 Pages: 505-508

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00979
  • [Journal Article] 中学校統計教育におけるICTを活用したPBLの実践2018

    • Author(s)
      西仲則博, 吉川厚
    • Journal Title

      教育システム情報学会全国大会講演論文集(CD-ROM)

      Volume: 43

    • NAID

      120006978383

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00979
  • [Journal Article] CLASSROOM DESIGN TO JUDGE BY STATISTICALPROBABILITY IN A JUNIOR HIGH SCHOOL2018

    • Author(s)
      Norihiro Nishinaka and Atsushi Yoshikawa
    • Journal Title

      Looking back, looking forward. Proceedings of theTenth International Conference on Teaching Statistics

      Volume: 10 Pages: 1-6

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00979
  • [Journal Article] 協働的な統計的問題解決型シナリオ教材を用いた教員研修での評価2018

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集(CD-ROM)

      Volume: 42

    • NAID

      120006960592

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00979
  • [Journal Article] 統計的問題解決における知識活用を重視した教師用シナリオ型教材の開発に関する研究2017

    • Author(s)
      西仲則博
    • Journal Title

      近畿大学教育論叢

      Volume: 29(3) Pages: 51-71

    • NAID

      120006469854

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00979
  • [Journal Article] 小中学校の統計教育における「知識の活用」の現状と課題について-全国学力・学習状況調査を手がかりに-2017

    • Author(s)
      西仲則博
    • Journal Title

      近畿大学教育論叢

      Volume: 29(1) Pages: 59-78

    • NAID

      120006371048

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00979
  • [Journal Article] 統計的問題解決過程における「知識の活用」の評価に関する研究 - 統計的確率を用いて判断を行う授業におけるカード型知識の活用評価ツールの可能性 -2017

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 41 Pages: 171-174

    • NAID

      130007436405

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00979
  • [Presentation] 数学教育における測定誤差に関する一考察2023

    • Author(s)
      西仲則博
    • Organizer
      近畿数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02801
  • [Presentation] 協働的統計的問題解決の発表場面の評価に関する研究2022

    • Author(s)
      西仲則博
    • Organizer
      近畿数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Presentation] データ活用領域でのマンガを用いた教師用教材の開発とその実践2022

    • Author(s)
      西仲則博
    • Organizer
      鳴門教育大学数学教育研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Presentation] 2030年以降の社会を見据えた数学科における思考力・判断力・表現力の育成への取り組み2022

    • Author(s)
      西仲則博
    • Organizer
      大阪市立中学校教育研究会数学部全市研究発表会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Presentation] 中学校における反復試行の教材の開発とその反応分析2022

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚・高橋聡
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Presentation] 「仮説検定の考え方」の指導に関する一考察2021

    • Author(s)
      西仲則博
    • Organizer
      近畿数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Presentation] 「仮説検定の考え方」の指導に関する一考察2021

    • Author(s)
      西仲則博
    • Organizer
      近畿数学教育学会第69回例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Presentation] 「2個の硬貨投げ」授業の教師用教材の開発と反応分析2021

    • Author(s)
      西仲則博,吉川厚,高橋聡
    • Organizer
      科学教育学会第45回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Presentation] 統計的確率を用いて確率判断を行う教材開発に関する一考察2020

    • Author(s)
      西仲則博 吉川厚
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Presentation] 高等学校数学教員向けシナリオ教材の作成について2020

    • Author(s)
      西仲則博,吉川厚,高橋聡.
    • Organizer
      第 17 回 統計教育の方法論ワークショップ発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Presentation] 高等学校数学教員向けシナリオ教材の作成について2020

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚・高橋聡
    • Organizer
      日本統計学会統計教育分科会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Presentation] 2群比較の判断における代表値の多数決問題についての一考察2019

    • Author(s)
      西仲則博, 吉川厚,高橋聡
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00979
  • [Presentation] 協働的な問題解決型マンガ教師教材を用いた研修に向けての基礎的研究2019

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚・高橋聡
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03157
  • [Presentation] マンガケースメソッドによる統計教育に関する教師教育の検討2018

    • Author(s)
      高橋聡, 西仲則博, 折田明子, 吉川厚
    • Organizer
      2018年度第3回日本科学教育学会研究会(若手活性化委員会開催)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00979
  • [Presentation] CLASSROOM DESIGN TO JUDGE BY STATISTICALPROBABILITY IN A JUNIOR HIGH SCHOOL2018

    • Author(s)
      Norihiro Nishinaka and Atsushi Yoshikawa
    • Organizer
      International Conference on Teaching Statistics
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00979
  • [Presentation] 中学校における四分位範囲、箱ひげ図の導入に関する一考察2018

    • Author(s)
      西仲則博
    • Organizer
      日本統計学会第 14 回 統計教育の方法論ワークショップ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00979
  • [Presentation] 統計的問題解決過程における「知識の活用」の評価に関する研究 - 統計的確率を用いて判断を行う授業におけるカード型知識の活用評価ツールの可能性 -2017

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚
    • Organizer
      日本科学教育学会年会課題研究
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00979
  • [Presentation] 統計教育と社会の結びつきを意識した教材と授業の開発研究2016

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚
    • Organizer
      日本数学教育学会第49回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      国立大学法人弘前大学(青森県弘前市文京町1)
    • Year and Date
      2016-10-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00979
  • [Presentation] 統計的検定の考え方はどこまで中学生が実践できるか? -「サイコロの正しさを判断する」での生徒の反応分析-2016

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会大分大会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県大分市金池南1丁目5-1
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00979
  • 1.  吉川 厚 (50444120)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 23 results
  • 2.  竹村 景生 (40782165)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  高橋 聡 (80630897)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 4.  佐竹 靖 (70979327)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  折田 明子 (20338239)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi