• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SANNOMIYA Machiko  三宮 真智子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 90170828
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2022: 大阪大学, 大学院人間科学研究科, 名誉教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021: 大阪大学, 人間科学研究科, 名誉教授
2014 – 2020: 大阪大学, 人間科学研究科, 教授
2013 – 2015: 大阪大学, その他の研究科, 教授
2012: 大阪大学, 大学院・人間科学研究科, 教授
2009 – 2012: Osaka University, 人間科学研究科, 教授 … More
2009 – 2010: 大阪大学, 大学院・人間科学研究科, 教授
2008: Naruto University of Education, 大学院・学校教育研究科, 教授
2008: 鳴門教育大学, 学校教育学部, 教授
2004 – 2007: Naruto University of Education, Advanced Information Research and Education Center, 高度情報研究教育センター, 教授
2000 – 2004: 鳴門教育大学, 学校教育実践センター, 教授
2002: 鳴門教育大学, 教育実践センター, 教授
1998 – 2000: 鳴門教育大学, 学校教育研究センター, 教授
1990 – 1995: 鳴門教育大学, 学校教育研究センター, 助教授
1987: Research Center for School Education, Naruto University of Education, 学校教育研究センター, 助手
1986: 鳴門教育大学, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational technology / Educational technology / Educational technology / Basic Section 09070:Educational technology-related
Except Principal Investigator
科学教育(含教育工学) / Humanities and Social Sciences / Educational technology / Educational technology / Educational technology / 教科教育 / 科学教育(含教育工学)
Keywords
Principal Investigator
コミュニケーション / 学習プログラム / メタ認知 / コプレズンス効果 / 遠隔共同思考 / あいづち / 発想支援 / コプレズンス / 共同思考 / 発想 … More / アイデア産出量 / 満足度 / ミスコミュニケーション / 人間の情報処理 / 科学的探究 / 科学的探究心 / 科学の探究 / 学習教材 / 情報判断 / 情報表現 / テキスト教材 / Web教材 / 創造的因果推理力 / 教材開発 / 創造的因果推理 / メディア / コンピュータ / 対面 / コミュニケーション・インターフェイス / 遠隔教育 / 成人 / Communication / Media / Computer / Face-to-face / Communication Interface / Distance education / Adult / 教育工学 / カリキュラム開発 / 学習モジュール / 題材選択方式 / モジュラー・カリキュラム / 変化対応型カリキュラム / カリキュラム構成 / モジュール・カリキュラム / Educational Technology / Curriculum Development / Learning Module / Topics Selection System / Moduler Curriculum / Curriculum Design / 誤解 / 発話意図 / IPEパラダイム / 誤解予防 / 発話意図解釈 … More
Except Principal Investigator
カリキュラム開発 / 教材開発 / Curriculum Development / 数学的思考 / 転移 / 情報モラル / メタ認知 / 情報モラル学習教材 / Web教材 / コンテンツ開発 / 教育工学 / 現職教育 / システム開発 / Educational Technology / EFL / 一般的思考 / 論理的思考 / 情報安全教育 / Web教材開発 / 論理的思考力 / 理論的思考力 / 英語力下位層 / 思考力 / 英語力 / CLIL(内容言語統合)型学習 / 発問 / ブルームの改訂版の教育目標 / リメディアル教育 / 思考プロセス / ブルーム改訂版教育目標 / ブルームの改訂版 / CLIL型学習 / 教育目標 / 評価 / 遠隔教育 / コミュニケーション / パソコン通信 / 教育情報ネットワーク / コミュニケ-ション / 教育情報ネットワ-ク / Distance Education / Education for In-service Teachers / Software Development / Communication / Telecommunication / Educational Information Network System / マンマシンインタ-フェイス / 子ども用ソフト / デ-タベ-スソフト / 通信ネットワ-ク / ソフトウェア開発 / 環境教育 / Man-Machine Interface / Software for children / Database Software / Networks / Software Deveolpment / Environment Education / 数学教育 / 高次思考能力 / 認知科学 / 理解モデル / 数学教育カリキュラム / 理解スキーマ / 問題解決スキーマ / 生成的知識 / 概念的葛藤 / 教材データベース / Mathematics education / Higher order thinking / Curriculum development / Cognitive science / Material development / Understanding model / 教師教育 / 新時代教育 / モデル・カリキュラム / ワークショップ / ポートフォリオ / Teacher Education / In Service Training / New School Education / Model Curriculum / Workshop / Portfolio in Education / 第二言語習得 / 個人差 / クライアント・サーバ方式 / ウェブ / アンケート / データベース / 第二言語 / 外国語 / 言語学習適正 / データ収集 / 言語学習適性 / second language acquisition / individual difference / client-server based system / web-based / questionnaire / database / system development / Information Ethics / Web-based Instructional Materials / e-Learning Contents / Web-based Education / Meta-cognition / 学習用コンピュータ / 教材開発支援システム / CAI / CAL / コンピュータリテラシー / コンテントフリーソフト / 画面の部品化 / 情報教育 / コンピュータリテラシィ / 教材支援システム / 小学校 / 中学校パソコン / 教材の部品化 / Computer for Learning / Support System for Teaching Material Development / Computer Assisted Instruction / Computer Assisted Learning / Computer Literacy Less
  • Research Projects

    (18 results)
  • Research Products

    (154 results)
  • Co-Researchers

    (44 People)
  •  メタ認知に働きかけて「柔軟な発話意図解釈力」を育てる誤解予防学習プログラムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      三宮 真智子
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Osaka University
  •  Development of a learning program which fosters creativity in causal inference by facilitating metacognitionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sannomiya Machiko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Osaka University
  •  English Language Program Development in Building Cognitive Skills for Japanese College Students of Lower English Proficiency

    • Principal Investigator
      Nakanishi Chiharu
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kunitachi College of Music
  •  Development of a learning material to facilitate metacognition for judging and expressing information.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      SANNOMIYA Machiko
    • Project Period (FY)
      2009 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Osaka University
  •  Development and Evaluation of Web-based Contents for Cyber Safety through Logical Thinking Skill at School Education

    • Principal Investigator
      MIYATA Hitoshi
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Shiga University
  •  Development of communication learning program to foster scientific exploring mind for human information processingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SANNOMIYA Machiko
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  Development and Evaluation of Web-based Instructional Materials far Learning Information Ethics by Using Theory of Thinking for Meta-cognitive Skills

    • Principal Investigator
      MIYATA Hitoshi
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Shiga University
  •  数学的思考から論理的思考への転移を導く教授プログラムの開発

    • Principal Investigator
      岡本 真彦
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      Osaka Prefecture University
  •  算数・数学的思考から一般的思考への転移の可能性に関する研究

    • Principal Investigator
      岡本 真彦
    • Project Period (FY)
      2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      Osaka Prefecture University
  •  Development and evaluation of a client-server system for collecting individual difference data of second language learners

    • Principal Investigator
      TANAKA Junko
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Kobe University
  •  遠隔共同思考の設計を目指したコプレゼンス効果の実験的検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      三宮 真智子
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  Development and Tri-out of the Model Curriculum of Pre-service and In-service Training for the Changing Society

    • Principal Investigator
      OSUMI Norikazu
    • Project Period (FY)
      1998 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION
  •  Curriculum Development on Educational Technology through Selecting Study Topics by Students for University LevelPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SANNOMIYA Machiko, OSUMI Norikazu
    • Project Period (FY)
      1994 – 1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Naruto National University of Education
  •  A fundamental research on computer communication for distance educationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SANNOMIYA Machiko
    • Project Period (FY)
      1993 – 1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  Analysing Students' Higer-Order Thinking Ability Formation Processes in Mathematics Education and Developing Structured Mathematics Curriculum

    • Principal Investigator
      KIMURA Suteo
    • Project Period (FY)
      1992 – 1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  Research and Development of Long-Distance Education System for Teachers Currently in Service

    • Principal Investigator
      NAGANO Kazuo
    • Project Period (FY)
      1990 – 1992
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  A Research and Development of Database Software and Telecommunication Network System for Learners at primary and secondary level.

    • Principal Investigator
      NAGANO Kazuo
    • Project Period (FY)
      1990 – 1991
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Developmental Scientific Research (B)
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  Development of the computers for primary and jounior high schools and the systems to support developing educational materials.

    • Principal Investigator
      NAGANO Kazuo
    • Project Period (FY)
      1986 – 1987
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Developmental Scientific Research
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      Naruto University of Education

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2004

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] メタ認知で<学ぶ力>を高める:認知心理学が解き明かす効果的学習法2018

    • Author(s)
      三宮真智子(著)
    • Total Pages
      173
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Book] 『誤解の心理学』―コミュニケーションのメタ認知2017

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Book] 考え方学習2.0ーメタ認知を使って創造的に考える方法2017

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Total Pages
      53
    • Publisher
      非売品(阪東印刷紙器工業所)
    • ISBN
      9784990950408
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Book] 心理学(第3 章「記憶と学習」)2011

    • Author(s)
      三宮真智子(和田万紀編)
    • Publisher
      弘文堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Book] 心理学(第3章「記憶と学習」)2011

    • Author(s)
      三宮真智子(和田万紀編)
    • Publisher
      弘文堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Book] 認知心理学(第10 章「私たちは自分の心をどのように認知しているのか?」)2010

    • Author(s)
      三宮真智子(仲真紀子編著)
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Book] 発達・学習の心理学(第11 章「学力と知能のあらたな観点」)2010

    • Author(s)
      三宮真智子(柏崎秀子編著)
    • Publisher
      北樹出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Book] 認知心理学(第10章「私たちは自分の心をどのように認知しているのか?」)2010

    • Author(s)
      三宮真智子(仲真紀子編著)
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Book] 発達・学習の心理学(第11章「学力と知能のあらたな観点」)2010

    • Author(s)
      三宮真智子(柏崎秀子編著)
    • Publisher
      北樹出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Book] 心理学のポイントシリーズ 教育心理学(第3章「思考過程と知能」)2010

    • Author(s)
      三宮真智子(編著)
    • Publisher
      学文社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Book] 心理学のポイントシリーズ 教育心理学(第3章「思考過程と知能」)2010

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Publisher
      学文社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Book] 第1章「メタ認知研究の意義と課題」(pp.1-16)第2章「学習におけるメタ認知と知能」『メタ認知 : 学習力を支える高次認知機能』(三宮真智子編著)2008

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Total Pages
      257
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Book] メタ認知 : 学習力を支える高次認知機能2008

    • Author(s)
      三宮真智子 編著(第一著者 : 三宮真智子)
    • Total Pages
      257
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Journal Article] Creativity training for multifaceted inferences of reason behind others’ behaviors2021

    • Author(s)
      Sannomiya, M., Mashimo, T., & Yamaguchi, Y.
    • Journal Title

      Thinking Skills and Creativity

      Volume: 39 Pages: 100757-100757

    • DOI

      10.1016/j.tsc.2020.100757

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899, KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Journal Article] 行動を促す発話の目標フレーミングが受け手の認知・感情・行動動機づけに及ぼす効果2021

    • Author(s)
      三宮真智子・松島 洋輝・山口洋介
    • Journal Title

      人間環境学研究

      Volume: 19 Pages: 109-115

    • NAID

      130008137721

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Journal Article] 誘引性付加物(Seductive Details)の呈示効果の個人差に関する実験的検討2019

    • Author(s)
      澤山郁夫・三宮真智子
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 36(3) Pages: 177-189

    • NAID

      130007674543

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Journal Article] アドバイス表現が受け手の認知・感情・行動改善意欲に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      真下知子・三宮真智子
    • Journal Title

      情報コミュニケーション学会誌

      Volume: ー

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Journal Article] 大学生のSense of Coherenceが抑うつと主観的幸福感に及ぼす影響に対する自発的な自己観の好ましさによる媒介効果の検討2019

    • Author(s)
      磯和壮太朗・野口直樹・三宮真智子
    • Journal Title

      Journal of Health Psychology Research

      Volume: 31(2)

    • DOI

      10.11560/jhpr.171121083

    • NAID

      130007601656

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Journal Article] 発想に及ぼすあいづちの種類の効果2019

    • Author(s)
      三宮真智子・山口 洋介
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 90(3) Pages: 301-307

    • NAID

      130007695445

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Journal Article] Development of Rationale Production Training2018

    • Author(s)
      西森章子・三宮真智子
    • Journal Title

      The Science of Reading

      Volume: 60 Issue: 4 Pages: 215-229

    • DOI

      10.19011/sor.60.4_215

    • NAID

      130007555098

    • ISSN
      0387-284X, 2424-144X
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01091, KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Journal Article] 視点取得への介入教示が他者の言動認知とアドバイス産出に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      真下知子,三宮真智子
    • Journal Title

      大阪大学教育学年報

      Volume: 23 Pages: 17-28

    • NAID

      120006414444

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Journal Article] The Effects of Rationale Production Training on Argumentative Writings generated by High School Student2018

    • Author(s)
      西森章子,三宮真智子
    • Journal Title

      大阪大学教育学年報

      Volume: 23 Pages: 3-15

    • DOI

      10.18910/67857

    • NAID

      120006414443

    • ISSN
      13419595
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Journal Article] 根拠産出トレーニングが高校生の意見文生成に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      西森章子,三宮真智子
    • Journal Title

      大阪大学教育学年報

      Volume: 23 Pages: 3-15

    • NAID

      120006414443

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Journal Article] The Effect of Instruction on Perspective-Taking on the Perception of Others’ Behaviors and the Utterances of University Students in an Advice-Giving Scenario2018

    • Author(s)
      真下知子,三宮真智子
    • Journal Title

      大阪大学教育学年報

      Volume: 23 Pages: 17-28

    • DOI

      10.18910/67858

    • NAID

      120006414444

    • ISSN
      13419595
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Journal Article] Creativity training in causal inference using the idea post-exposure paradigm: Effects on idea generation in junior high school students.2016

    • Author(s)
      Sannomiya, M. & Yamaguchi, Y.
    • Journal Title

      Thinking Skills and Creativity

      Volume: 22 Pages: 152-158

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350294
  • [Journal Article] 判断の歪みを生む不適切なメタ認知 的知識を問い直す2016

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      大阪大学大学院人間科学研究科紀要

      Volume: 42 Pages: 235-254

    • NAID

      120005818377

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350294
  • [Journal Article] 判断の歪みを生む不適切なメタ認知的知識を問い直す2016

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      大阪大学大学院人間科学研究科紀要

      Volume: 42 Pages: 235-254

    • NAID

      120005818377

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Journal Article] Creativity training in causal inference using the idea post-exposure paradigm: Effects on idea generation in junior high school students.2016

    • Author(s)
      Machiko Sannomiya and Yosuke Yamaguchi
    • Journal Title

      Thinking Skills and Creativity

      Volume: 22 Pages: 152-158

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Journal Article] 中学生の科学的思考に対する認知に関する一考察2015

    • Author(s)
      久坂哲也,三宮真智子
    • Journal Title

      大阪大学大学院人間科学研究科紀要

      Volume: 41 Pages: 137-151

    • NAID

      120005818387

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Journal Article] 中学生の科学的思考に対する認知に関する一考察2015

    • Author(s)
      久坂哲也,三宮真智子
    • Journal Title

      大阪大学大学院人間科学研究科紀要

      Volume: 41

    • NAID

      120005818387

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Journal Article] The effect of backchannel utterances as a strategy to facilitate idea generation in a copresence situation:Relationship to thinking tasks (English translation of Sannomiya (2004: Journal of Human Environmental Studies, Volume 2, Number 1, 23-30) (in Japanese))2015

    • Author(s)
      Machiko Sannomiya
    • Journal Title

      Osaka Human Sciences

      Volume: 1 Pages: 189-203

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Journal Article] Cultural preferences in online learning environments: How Japanese and American university students evaluate 3-dimensional learning spaces?2015

    • Author(s)
      Kazuhiro Ohtani, Paul Wallace, Yosuke Yamaguchi, Machiko Sannomiya
    • Journal Title

      大阪大学教育学年報

      Volume: 20

    • NAID

      120005822930

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Journal Article] Does a dual-task selectively inhibit the metacognitive activities in text revision?2015

    • Author(s)
      Machiko Sannomiya and Kazuhiro Ohtani
    • Journal Title

      Thinking Skills and Creativity

      Volume: 17 Pages: 25-32

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Journal Article] メタ認知的知識に働きかけて情報判断力を育てる学習教材の開発2014

    • Author(s)
      三宮真智子,久坂哲也
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 38 Pages: 49-52

    • NAID

      110009919108

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Journal Article] 対人コミュニケーションに活かすメタ認知(招待論文)2014

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      日本看護学教育学会誌

      Volume: 24(2)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Journal Article] 思考を深めるための動機づけとは2014

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 68

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Journal Article] メタ認知に働きかけて情報判断力を高めるワークブックの開発2013

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      大阪大学大学院人間科学研究科・教育コミュニケーション学研究室テクニカルレポート

      Volume: no.2 Pages: 84-84

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Journal Article] 一面的な情報呈示からの脱却による意見文の改善2013

    • Author(s)
      山口洋介,三宮真智子
    • Journal Title

      大阪大学大学院人間科学研究科紀要

      Volume: 39巻 Pages: 73-88

    • NAID

      120005249183

    • URL

      http://ir.library.osaka-u.ac.jp/dspace/bitstream/11094/24765/1/hs39_073.pdf

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Journal Article] 冗長な口頭説明はどのようにメモされ伝達されるのか2012

    • Author(s)
      三宮真智子,吉倉和子
    • Journal Title

      大阪大学教育学年報

      Volume: 17巻 Pages: 15-30

    • NAID

      120004843167

    • URL

      http://ir.library.osaka-u.ac.jp/dspace/bitstream/11094/8976/1/aes17-015.pdf

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Journal Article] Beliefs and attitudes about creativity among Japanese university students.2012

    • Author(s)
      Yosuke Yamaguchi, Machiko Sannomiya
    • Journal Title

      Creativity & Human Development

    • URL

      http://www.creativityjournal.net/index.php/2012-09-25-09-25-00/articles/item/62-beliefs-and-attitudes-about-creativity-among-japanese-university-students#.UZSHqsojNME

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Journal Article] 冗長な口頭説明はどのようにメモされ伝達されるのか2012

    • Author(s)
      三宮真智子、吉倉和子
    • Journal Title

      大阪大学教育学年報

      Volume: 17 Pages: 15-30

    • NAID

      120004843167

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Journal Article] Beliefs and attitudes about creativity among Japanese university students2012

    • Author(s)
      Y.Yamaguchi, M.Sannomiya
    • Journal Title

      International Journal of Creativity & Human Development

      Volume: 1(印刷中)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Journal Article] Development and evaluation of web-based mobile contents for logical thinking by teaching students 'how to think'2011

    • Author(s)
      Hitoshi Miyata, Machiko Sannomiya, Mariko Suzuki
    • Journal Title

      International Journal of Mobile Learning and Organisation

      Volume: Vol.4, No.4 Pages: 391-406

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Journal Article] 「自分の考えをもつ」とはどういうことか2011

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 4月号 Pages: 1-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Journal Article] Development and evaluation of web-based mobile contents for logical thinking by teaching students 'how to think'2011

    • Author(s)
      Hitoshi Miyata, Machiko Sannomiya, Mariko Suzuki
    • Journal Title

      International Journal of Mobile Learning and Organization

      Volume: Vol.4.No.4 Pages: 391-406

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500834
  • [Journal Article] 冗長な談話はどのように認知され伝達されるのか2011

    • Author(s)
      三宮真智子・吉倉和子・植田宏和
    • Journal Title

      大阪大学教育学年報

      Volume: 16号 Pages: 45-55

    • NAID

      120004840418

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Journal Article] メタ認知に働きかけて情報判断力を高めるワークブックの開発2011

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      大阪大学大学院人間科学研究科・教育コミュニケーション学研究室テクニカルレポート

      Volume: no.1 Pages: 84-84

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Journal Article] Development and evaluation of web-based mobile contents for logical thinking by teaching students 'how to think'2011

    • Author(s)
      宮田仁, 三宮真智子, 鈴木真理子
    • Journal Title

      International Journal of Mobile Learning and Organization Vol.4, No.4

      Pages: 391-406

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500834
  • [Journal Article] 冗長な談話はどのように認知され伝達されるのか2011

    • Author(s)
      三宮真智子,吉倉和子,植田宏和
    • Journal Title

      大阪大学教育学年報

      Volume: 16巻 Pages: 45-55

    • NAID

      120004840418

    • URL

      http://ir.library.osaka-u.ac.jp/dspace/bitstream/11094/6222/1/aes16-045.pdf

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Journal Article] Development of An e-Map Mobile System with Vertical Screen for Training Navigation Skill, The Proceedings of the 8th International Conference on Web-Based Education(WBE2010)2010

    • Author(s)
      宮田仁, 三宮真智子
    • Journal Title

      The International Association of Science and Technology for Development (IASTED) Vol.9

      Pages: 225-230

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500834
  • [Journal Article] 携帯ゲーム機・携帯電話・GPSロガーを活用した草花DB付き草花同定・観察マップ作成支援システムの開発と評価2010

    • Author(s)
      宮田仁, 石上三雄, 三宮真智子, 松下絵里加
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 34(S) Pages: 129-132

    • NAID

      110008506696

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500834
  • [Journal Article] Development of An e-Map Mobile System with Vertical Screen for Training Navigation Skill2010

    • Author(s)
      H.Miyata, M.Sannomiya
    • Journal Title

      The Proceedings of the 8th International Conference on Web-Based Education (WBE2010), The International Association of Science and Technology for Development (LASTED) Vol. 9

      Pages: 225-230

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500834
  • [Journal Article] 携帯ゲーム機・携帯電話・GPSロガーを活用した草花DB付き草花同定・観察マップ作成支援システムの開発と評価2010

    • Author(s)
      宮田仁, 石上三雄, 三宮真智子, 松下絵里加
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 34巻(S)

      Pages: 129-132

    • NAID

      110008506696

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500834
  • [Journal Article] 携帯ゲーム機・携帯電話・GPSロガーを活用した草花DB付き草花同定・観察マップ作成支援システムの開発と評価2010

    • Author(s)
      宮田仁, 三宮真智子, 石上三雄, 松下絵里加
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 34巻(Suppl.) Pages: 129-132

    • NAID

      110008506696

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Journal Article] 人間のコミュニケーションにおけるメタ認知2009

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 109巻 Pages: 1-4

    • NAID

      110007483542

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Journal Article] Development and Trial of Web-based Mobile Contents for Logical Thinking by Teaching Students "How to Think2009

    • Author(s)
      Hitoshi Miyata, Machiko Sannomiya
    • Journal Title

      The Proceedings of the 8th International Conference on Web-Based Education (WBE2009), The International Association of Science and Technology for Development (IASTED) 8

      Pages: 245-251

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500834
  • [Journal Article] Development and Evaluation of the Flower Identification Database for Mobile with a Geo-tagged Picture Map, The Proceedings of the 12th International Conference of Computers and Advanced Technology for Learning (CATE2009)2009

    • Author(s)
      宮田仁, 三宮真智子, 石上三雄, 松下絵里加
    • Journal Title

      The International Association of Science and Technology for Development (IASTED) Vol.12

      Pages: 8-13

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500834
  • [Journal Article] 人間のコミュニケーションにおけるメタ認知【招待講演論文】2009

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告 109

      Pages: 1-4

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Journal Article] Development and evaluation of the flower identification database for mobile with a geo-tagged picture map. 【Best Paper Award 受賞】2009

    • Author(s)
      Miyata, H., Ishigami, M., Sannomiya, M., Matsushita, E.
    • Journal Title

      International Conference on Computers and Advanced Technology in Education(CATE2009)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Journal Article] Development and Evaluation of the Flower Identification Database for Mobile with a Geo-tagged Picture Map2009

    • Author(s)
      H.Miyata, M.Sannomiya, M.Ishigami, E.Matsushita
    • Journal Title

      The Proceedings of the 12th International Conference of Computers and Advanced Technology for Learning (CATE2009), The International Association of Science and Technology for Development (IASTED) Vol. 12

      Pages: 8-13

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500834
  • [Journal Article] Development and Trial of Web-based Mobile Contents for Logical Thinking by Teaching Students "How to Think", The Proceedings of the 8th International Conference on Web-Based Education(WBE2009)2009

    • Author(s)
      宮田仁, 三宮真智子
    • Journal Title

      The International Association of Science and Technology for Development (IASTED)

      Pages: 245-251

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500834
  • [Journal Article] 言語情報の誤解に対するメタ認知を促す授業:learning by teachingの活用2008

    • Author(s)
      三宮 真智子
    • Journal Title

      鳴門教育大学情報教育ジャーナル 第5巻

      Pages: 71-79

    • NAID

      110009511525

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Journal Article] 思考支援の認知心理学 : 思考に対する教師のメタ認知と意欲を高める2008

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      鳴門教育大学授業実践研究 7号

      Pages: 65-72

    • NAID

      110006874066

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Journal Article] 言語情報の誤解に対するメタ認知を促す授業 : learning byteachingの活用2008

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      鳴門教育大学情報教育ジャーナル 5号

      Pages: 71-79

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Journal Article] メタ認知を育む効果的な方法とは至文堂2008

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      現代のエスプリ 497号

      Pages: 174-181

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Journal Article] メタ認知を育む効果的な方法とは2008

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      現代のエスプリ 497号

      Pages: 174-181

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Journal Article] コミュニケーション教育のための基礎資料 : トラブルに発展する誤解事例の探索的検討2008

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 32巻(Suppl.)

      Pages: 173-176

    • NAID

      110007024020

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Journal Article] コミュニケーション教育のための基礎資料 : トラブルに発展する誤解事例の探索的検討2008

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 32巻(Suppl. )

      Pages: 173-176

    • NAID

      110007024020

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Journal Article] 人間の情報処理への理解を促す学習コンテンツの開発 : 承諾誘導技法を題材として2007

    • Author(s)
      三宮真智子, 久坂哲也
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 31巻,1号

      Pages: 41-50

    • NAID

      110006794693

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Journal Article] 人間の情報処理への理解を促す学習コンテンツの開発-承諾誘導技法を題材として-2007

    • Author(s)
      三宮 真智子・久坂 哲也(第一著者:三宮 真智子)
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 第31巻

      Pages: 41-50

    • NAID

      110006794693

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Journal Article] 生徒の学習意欲に及ぼす教師の言葉かけの影響2007

    • Author(s)
      吉川正剛, 三宮真智子
    • Journal Title

      鳴門教育大学情報教育ジャーナル 第4号

      Pages: 19-27

    • NAID

      110006484086

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Journal Article] 認知心理学の立場から : 言葉を使って考えを組み立てる力を金子書房2007

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      児童心理 61巻, 17号

      Pages: 17-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Journal Article] メタ認知を促す「意見文作成授業」の開発 : 他者とのコミュニケーションによる思考の深化を目指して2007

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      鳴門教育大学高度情報研究教育センター・テクニカルレポート No.1

      Pages: 84-84

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Journal Article] 人間の情報処理への理解を促す学習コンテンツの開発-承諾誘導技法を題材として-2007

    • Author(s)
      三宮真智子, 久坂哲也
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 31(1)

      Pages: 41-50

    • NAID

      110006794693

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500638
  • [Journal Article] 情報判断力を高める教員研修用Web教材の開発2007

    • Author(s)
      辻 徹, 三宮真智子
    • Journal Title

      鳴門教育大学情報教育ジャーナル 第4号

      Pages: 57-64

    • NAID

      110006484090

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Journal Article] メタ認知を促す「意見文作成授業」の開発 : 他者とのコミュニケーションによる思考の深化を目指して2007

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      鳴門教育大学高度情報研究教育センター・テクニカルレポート 1号

      Pages: 84-84

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Journal Article] 情報判断力を高める教員研修用Web教材の開発2007

    • Author(s)
      辻徹, 三宮真智子
    • Journal Title

      鳴門教育大学情報教育ジャーナル 4号

      Pages: 57-64

    • NAID

      110006484090

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Journal Article] 生徒の学習意欲に及ぼす教師の言葉かけの影響2007

    • Author(s)
      吉川正剛, 三宮真智子
    • Journal Title

      鳴門教育大学情報教育ジャーナル 4号

      Pages: 19-27

    • NAID

      110006484086

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Journal Article] 教師のコーチングマインドと学習者の意欲2006

    • Author(s)
      吉川正剛, 三宮真智子
    • Journal Title

      日本教育工学会第22回全国大会講演論文集

      Pages: 239-240

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Journal Article] 中学生における数学学習内容への有効性認知と日常的思考の関連性2006

    • Author(s)
      西森章子, 岡本真彦, 三宮真智子, 加藤久恵
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 30巻(Suppl.)

      Pages: 149-152

    • NAID

      110006794679

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Journal Article] The effect of backchannel utterances as a strategy to facilitate idea-generation in a copresence situation : With relation to thinking tasks.2004

    • Author(s)
      Machiko, Sannomiya
    • Journal Title

      Journal of Human Environment Studies 2

      Pages: 23-30

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580287
  • [Journal Article] A comparative study of data collected with a paper-and-pencil test and a computer-based test : A preliminary analysis.2004

    • Author(s)
      Junko, Tanaka, Jun-ya, Morishita, Narisuke, Utsuki, Machiko, Sannomiya
    • Journal Title

      Journal of Cross-Cultural Studies 22&23

      Pages: 69-80

    • NAID

      110001262257

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580287
  • [Journal Article] 個人特性データ収集における実施モードの影響2004

    • Author(s)
      田中順子, 森下淳也, 宇津木成介, 三宮真智子
    • Journal Title

      国際文化学研究 22・23号(合併号)

      Pages: 69-80

    • NAID

      110001262257

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580287
  • [Journal Article] 思考・感情を表現する力を育てるコミュニケーション教育の提案・メタ認知の観点から2004

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育実践センター紀要 19

      Pages: 151-161

    • NAID

      110004027912

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580287
  • [Journal Article] A proposal for communication education to improve abilities to expressing our thoughts and feelings : In terms of metacognition.2004

    • Author(s)
      Machiko, Sannomiya
    • Journal Title

      Bulletin of Research Center for School Education(Naruto University of Education) 19

      Pages: 151-161

    • NAID

      110004027912

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580287
  • [Journal Article] 数学の思考レベルでの理解と科学的思考との関連性(2)2004

    • Author(s)
      西森章子, 岡本真彦, 三宮真智子, 加藤久恵
    • Journal Title

      日本教育心理学会第46回大会発表論文集 46

      Pages: 185-185

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15020254
  • [Journal Article] 思考・感情を表現する力を育てるコミュニケーション教育の提案:メタ認知の観点から2004

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育実践センター紀要 19

      Pages: 151-161

    • NAID

      110004027912

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580287
  • [Journal Article] 個人特性データ収集における実施モードの影響2004

    • Author(s)
      田中順子, 森下淳也, 宇津木成介, 三宮真智子
    • Journal Title

      国際文化学研究 22・23(合併号)

      Pages: 69-80

    • NAID

      110001262257

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580287
  • [Journal Article] コプレズンス状況における発想支援方略としてのあいづちの効果:思考課題との関連性2004

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      人間環境学研究 2巻・1号

      Pages: 23-30

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580287
  • [Journal Article] 数学学習内容の構造化を基にした教師と生徒の比較2004

    • Author(s)
      西森章子, 加藤久恵, 岡本真彦, 三宮真智子
    • Journal Title

      日本カリキュラム学会第15回大会発表要旨集録 15

      Pages: 129-130

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15020254
  • [Journal Article] 数学問題解決における分析的思考の検討 - OECD/PISA・レーシングカー課題を応用して -2004

    • Author(s)
      西森章子, 岡本真彦, 三宮真智子, 加藤久恵
    • Journal Title

      日本教育工学会第20回全国大会講演論文集 20

      Pages: 529-530

    • NAID

      10013557785

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15020254
  • [Journal Article] コプレズンス状況における発想支援方略としてのあいづちの効果:思考課題との関連性2004

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Journal Title

      人間環境学研究 2

      Pages: 23-30

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580287
  • [Presentation] Interpretation of teachers’ utterance intention influences students’ responses.2021

    • Author(s)
      Sannomiya, M., Kawaguchi, A., & Yamaguchi, Y.
    • Organizer
      International Congress of Psychology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Presentation] 視点取得への介入教示がアドバイス産出に与える影響2020

    • Author(s)
      真下知子・三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62 回総会発表論文集,193
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Presentation] 創造性の測定方法に関する理論的妥当性2019

    • Author(s)
      山口洋介・三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Presentation] 視点取得への介入教示が他者の言動に対する認知に与える影響(2)2019

    • Author(s)
      真下知子・三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Presentation] IPEパラダイムを活用した多面的な理由推理トレーニング2019

    • Author(s)
      三宮真智子・真下知子・山口洋介
    • Organizer
      日本心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Presentation] 成果に基づく創造性の定義に関する理論的考察2019

    • Author(s)
      山口洋介・三宮真智子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Presentation] 発話を聞く際の注目の当て方がその後の行動選択に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      中尾朋子, 三宮真智子, 山口洋介
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Presentation] 学習におけるメタ認知的モニタリング能力育成のためのプログラム開発2018

    • Author(s)
      松尾奈奈, 三宮真智子
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Presentation] アイデア生成過程における系列位置と創造性(3) 生成された個数別による検討2017

    • Author(s)
      山口洋介, 三宮真智子
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] 創造性に関する心理学的研究の動向 テーマ別の件数の推移を中心として2017

    • Author(s)
      山口洋介, 三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] 同一参加者を対象としたタイピング思考法と発話思考法の比較2017

    • Author(s)
      山口洋介, 三宮真智子
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] メタ認知を用いたコンテキスト共有による価値共創型教育サービスの提案2017

    • Author(s)
      木見田康冶, 杉野涼太, 石井隆稔, 村松慶一, 赤倉貴子, 松居辰則, 三宮真智子, 下村芳樹
    • Organizer
      第5回サービス学会
    • Place of Presentation
      広島情報プラザ
    • Year and Date
      2017-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] ICTは創造性教育にどのように寄与しうるか?2016

    • Author(s)
      山口洋介,三宮真智子
    • Organizer
      第32回日本教育工学会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] The effect of planning the daily routine on the efficacy expectation of pursuing the goal.2016

    • Author(s)
      Ikuo Sawayama, Yosuke Yamaguchi, and Machiko Sannomiya
    • Organizer
      第31回国際心理学会議
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] On-line assessment of elementary students'metacognitive activities during mathematical problem-solv2016

    • Author(s)
      Tetsuya Hisasaka, Kazuhiro Ohtani, and Machiko Sannomiya
    • Organizer
      第31回国際心理学会議
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] 大学生における創造観とアイデア生成の関連性(2)―思考の柔軟性の側面に着目して2015

    • Author(s)
      山口洋介,三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会発表
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟コンベンションセンター)
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] 科学的探索能力の評価問題の作成と検討2015

    • Author(s)
      久坂哲也,三宮真智子
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] 創造的因果推理トレーニングの効果(1)発想数および発想カテゴリ数の変化2015

    • Author(s)
      三宮真智子,山口洋介
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会発表
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] 科学的探索能力に対する自己評価の正確さ―中学生を対象とした評価問題と質問紙の比較調査を通して2015

    • Author(s)
      久坂哲也,三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会発表
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟コンベンションセンター)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] 創造的因果推理トレーニングの効果(2)事後アンケート に対する回答の分析2015

    • Author(s)
      山口洋介,三宮真智子
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会発表
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] メタ認知的活動における量的指標と質的指標の関連2015

    • Author(s)
      久坂哲也,大谷和大,古本温久,亀岡正睦,三宮真智子
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会発表
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都)
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] 拡散的思考課題の解答に関するカテゴリ抽出手法の体系化の試み2015

    • Author(s)
      山口洋介,三宮真智子
    • Organizer
      第5回知識共創フォーラム
    • Place of Presentation
      金沢市
    • Year and Date
      2015-03-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] 理科教育学研究におけるメタ認知の測定に関する一考察2014

    • Author(s)
      久坂哲也,三宮真智子
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      松山市 愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] アイデア生成過程における系列位置と創造性(2) テキストマイニングを用いた分析2014

    • Author(s)
      山口洋介,三宮真智子
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会発表
    • Place of Presentation
      京都市
    • Year and Date
      2014-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] 大学生における創造観とアイデア生成の関連性2014

    • Author(s)
      山口洋介,三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会発表
    • Place of Presentation
      神戸市
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] 対人コミュニケーションに活かすメタ認知2014

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Organizer
      日本看護学教育学会第24回学術集会
    • Place of Presentation
      千葉市
    • Year and Date
      2014-08-26
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] 二重課題は文章の推敲におけるメタ認知を妨害するか2012

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Presentation] 情報判断力を育てる学習教材の開発と評価(1)-プレテスト,ポストテスト,遅延テストの成績から-2012

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Organizer
      日本教育工学会第28回全国大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Presentation] メタ認知と考える心2012

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Organizer
      電子情報通信学会総合大会
    • Place of Presentation
      岡山大学(岡山県)(招待講演)
    • Year and Date
      2012-03-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Presentation] 二重課題は文章の推敲におけるメタ認知を妨害するか2012

    • Author(s)
      三宮真智子,堀江竜也,久坂哲也
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Presentation] 課題の種類と問題の現実性がアイデア生成に与える影響2012

    • Author(s)
      堀江竜也,三宮真智子
    • Organizer
      日本教育工学会第28回全国大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2012-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Presentation] タイピング思考法の開発とその有効性の検討2012

    • Author(s)
      山口洋介,三宮真智子
    • Organizer
      日本教育工学会第28回全国大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2012-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Presentation] 根拠産出トレーニングの試行とその効果に関する予備的検討2012

    • Author(s)
      西森章子,三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Presentation] 教示内容と創造的態度がアイデア生成に及ぼす影響2012

    • Author(s)
      山口洋介,三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Presentation] 情報判断力を育てる学習教材の開発と評価(2)-質問紙調査への回答から-2012

    • Author(s)
      久坂哲也,三宮真智子,古本温久,坂香里
    • Organizer
      日本教育工学会第28回全国大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2012-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Presentation] 「書くこと」に対する高校生の問題意識とその実態に関する予備的検討2012

    • Author(s)
      西森章子,三宮真智子,久坂哲也
    • Organizer
      日本教育工学会第28回全国大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2012-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Presentation] オンライン学習空間に対する学生の態度-日米における比較実験-2012

    • Author(s)
      大谷和大,ウォレス・ポール,山口洋介,三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Presentation] 情報判断力を育てる学習教材の開発と評価(1)-プレテスト,ポストテスト,遅延テストの成績から-2012

    • Author(s)
      三宮真智子,久坂哲也,古本温久,坂香里
    • Organizer
      日本教育工学会第28回全国大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2012-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Presentation] メタ認知と考える心2012

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Organizer
      電子情報通信学会総合大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2012-03-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Presentation] The detrimental effects of part-set cueing on false recall : The role of list structure2011

    • Author(s)
      Atsuo Kawaguchi, Masanobu Takahashi, Machiko Sannomiya
    • Organizer
      5^<th> International Conference on Memory, (ICOM5), Abstracts, 130
    • Place of Presentation
      ヨーク大学(英国)
    • Year and Date
      2011-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Presentation] The detrimental effects of part-set cueing on false recall: The role of list structure2011

    • Author(s)
      Atsuo Kawaguchi, Masanobu Takahashi, Machiko Sannomiya
    • Organizer
      5th International Conference on Memory,(ICOM5)
    • Place of Presentation
      ヨーク大学
    • Year and Date
      2011-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Presentation] ICTを活用した「ハノイの塔」における問題解決過程の分析2010

    • Author(s)
      宮田仁, 三宮真智子
    • Organizer
      日本教育工学会第25回全国大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Presentation] ICTを活用した「ハノイの塔」における問題解決過程の分析2010

    • Author(s)
      宮田仁, 三宮真智子
    • Organizer
      日本教育工学会第25回全国大会
    • Place of Presentation
      金城学院大学
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500834
  • [Presentation] Development and Trial of Webbased Mobile Contents for LogicalThinking by Teaching Students "Howto Think."2009

    • Author(s)
      Miyata, H. and Sannomiya, M.
    • Organizer
      International Conference of Web-based Education
    • Place of Presentation
      Novotel Phuket Resort : プーケット(タイ)
    • Year and Date
      2009-03-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Presentation] 「不十分な説明」教材のすすめ2009

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会 第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学静岡キャンパス
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Presentation] 「不十分な説明」教材のすすめ2009

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Presentation] Development and Trial of Web-based Mobile Contents for Logical Thinking by Teaching Students “How to Think. "2009

    • Author(s)
      Miyata H., Sannomiya, M. (代表 : 宮田仁)
    • Organizer
      International Conference of Web-based Education
    • Place of Presentation
      Novotel Phuket Resort : プーケット(タイ)
    • Year and Date
      2009-03-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Presentation] 人間のコミュニケーションにおけるメタ認知2009

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Organizer
      電子情報通信学会
    • Place of Presentation
      京都 コミュニティ嵯峨野
    • Year and Date
      2009-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Presentation] 携帯電話とGPSロガーを活用した草花DB付き草花同定・観察マップ作成支援システムの開発と評価2009

    • Author(s)
      宮田仁, 石上三雄, 三宮真智子, 松下絵里加
    • Organizer
      日本教育工学会第25回全国大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500834
  • [Presentation] Development and evaluation of the flower identification database for mobile with a geo-tagged picture map2009

    • Author(s)
      Miyata, H., Ishigami, M., Sannomiya, M., Matsushita, E.
    • Organizer
      International Conference on Computers and Advanced Technology in Education(CATE2009)
    • Place of Presentation
      米国 セイント・トーマス
    • Year and Date
      2009-11-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21500902
  • [Presentation] 携帯電話とGPSロガーを活用した草花DB付き草花同定・観察マップ作成支援システムの開発と評価2009

    • Author(s)
      宮田仁, 三宮真智子
    • Organizer
      日本教育工学会第25回全国大会
    • Place of Presentation
      東京大学情報学環
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500834
  • [Presentation] ICTを活用した双方向参加型授業支援システムの評価に関する一考察-携帯電話対応コメントカードシステム(CCS), PSP版CCS, RFID内蔵Polling Padの比較を通して-2008

    • Author(s)
      宮田仁, 三宮真智子
    • Organizer
      日本教育工学会第24回全国大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500834
  • [Presentation] A training program for improve-ing logical communication skillsof Japanese high school students2008

    • Author(s)
      Sannomiya, M. & Kawaguchi, A.
    • Organizer
      第29回国際心理学会
    • Place of Presentation
      国際会議場 : ベルリン(ドイツ)
    • Year and Date
      2008-07-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Presentation] A training program for improving logical communication skills of Japanese high school students.2008

    • Author(s)
      Sannomiya, M., Kawaguchi, A. (代表 : 三宮真智子)
    • Organizer
      第29回国際心理学会
    • Place of Presentation
      国際会議場 : ベルリン(ドイツ)
    • Year and Date
      2008-07-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Presentation] 論理的思考力育成の観点から2008

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会創立50周年記念シンポジウム
    • Place of Presentation
      京都リサーチパーク : 京都市
    • Year and Date
      2008-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Presentation] ICTを活用した双方向参加型授業支援システムの評価に関する-考察2008

    • Author(s)
      宮田仁, 三宮真智子
    • Organizer
      日本教育工学会第24回全国大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学学校教育学部
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500834
  • [Presentation] 論理的思考力育成の観点から日本教育心理学会創立50周年記念シンポジウム「言語力-考える力を育むことばの教育」2008

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Organizer
      京都リサーチパーク
    • Place of Presentation
      京都市
    • Year and Date
      2008-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Presentation] 情報教育への認知心理学的アプローチ: 情報判断へのメタ認知を促す2007

    • Author(s)
      三宮 真智子
    • Organizer
      日本心理学会第71回大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2007-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Presentation] 情報教育への認知心理学的アプローチ : 情報判断へのメタ認知を促す2007

    • Author(s)
      三宮真智子
    • Organizer
      日本心理学会第71回大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2007-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Presentation] 考え方学習を取り入れた情報安全学習教材の開発と試行2007

    • Author(s)
      宮田仁, 三宮真智子
    • Organizer
      日本教育工学会第23回全国大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2007-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • [Presentation] 考え方学習を取り入れた情報安全学習教材の開発と試行2007

    • Author(s)
      宮田 仁、三宮真智子
    • Organizer
      日本教育工学会第23回全国大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学人間科学部
    • Year and Date
      2007-09-23
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500638
  • [Presentation] 教師のコーチングマインドと学習者の意欲2006

    • Author(s)
      吉川正剛, 三宮真智子
    • Organizer
      日本教育工学会第22回全国大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2006-11-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500711
  • 1.  NAGANO Kazuo (60107224)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  OSUMI Norikazu (90000083)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  MIYATA Hitoshi (50263166)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 16 results
  • 4.  KUME Hiroshi (40205175)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  KIMURA Suteo (90000059)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  岡本 真彦 (40254445)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 7.  西森 章子 (50294012)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  加藤 久恵 (00314518)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 9.  山口 洋介 (60769602)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 16 results
  • 10.  INOUE Takeshi (40211750)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  Nakanishi Chiharu (30317101)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  HATTA Shouhei (80039411)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  OKUMURA Hideki (80233477)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  FUJIOKA Kanji (90030048)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  HOSOKAWA Hiroshi (30231575)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  MASHIKO Norifumi (10219321)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  NOUDA Nobuhiko (80020121)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  TANAKA Shotarou (10179757)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  MURAKAWA Masahiro (50167681)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  NISHINOSONO Haruo (90027673)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  AKAHORI Kanji (80143626)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  SASSKI Naomasa (00303925)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  TANAKA Junko (90335406)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 24.  UTSUKI Narisuke (70283851)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 25.  MORISHITA Jun-ya (20182230)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 26.  SHIMIZU Takeshirou (30073589)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  GOTO Tadahiko (30021306)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  藤原 信彦 (60333564)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  島宗 理 (70274272)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  森田 裕介 (20314891)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  高橋 哲也 (20212011)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  川添 充 (10295735)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  中西 穂高 (00567399)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  間中 和歌江 (50386794)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  若山 昇 (90439589)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  西森 年寿 (90353416)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 37.  GOTO Hiroyoshi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  笠松 久義
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  安藤 尚
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  ANDO Shou
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  KASAMATSU Hisayoshi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  新井 武
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  森本 護
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  市原 章子
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 4 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi