• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ROBSON Gordon  ロブソン ゴードン

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ロブソン G  ロブソン G

ROBSOSN Gordon  GORDON Robson

ゴードン ロブソン

Less
Researcher Number 90195917
Other IDs
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2008: 昭和女子大学, 短期大学部, 教授
2006 – 2008: 昭和女子大学, 文学研究科, 教授
2003 – 2004: 昭和女子大学, 人間文化学部, 教授
2001 – 2002: 昭和女子大学, 文学部, 教授
2001: Showa Women's University, Dept, of English Language & Literature, Associate Professor, 文学部・英米文学科, 教授
2000: 昭和女子大学, 文学部, 助教授
Review Section/Research Field
Except Principal Investigator
教科教育 / Foreign language education
Keywords
Except Principal Investigator
教材開発 / 語彙 / Model materials for improving reading comprehension / Teaching techniques / Experimental classes / teaching activity categories / Teaching behavior / Observation and analysis of classes / Questionnaire on teaching reading / Reading strategies … More / リーディング教材モデル / リーディング指導モデル / テキストタイプ / 文法 / リーディングの躓き / 読解ストラテジー / 読解プロセス / 指導法改善 / 授業観察 / 読解教材モデル / 読解指導技術 / 実験授業 / 教授行動・指導活動のカテゴリー化 / 授業観察・分析 / 読解指導意識調査 / 読解方略 / reading comprehensin / pre reading exercises / top down strategies / bottom up strategies / automaticity / syntax / vocabulary / テキスト要因 / トップ・ダウン言語処理 / ボトム・アップ言語処理 / 学習暦 / 読み手要因 / 躓きの原因 / リーディング・ストラテジー / 読解 / 読解前活動 / トップダウン・ストラテジー / ボトムアップ・ストラテジー / 自動化 / 文構造 / Reading / Whole Language Approach / 早期英語教育 / 第二言語習得 / 教授法・学習理論 / アンケート調査 / 指導方法 / 指導内容 / Whole Language理論 / 小学校英語 / 英語教育 / アウトプット / 演繹的知識 / パーシャル・イマージ / 手続き的知識 / 繹的知識 / 文法能力 / 海外プログラム / スピーキング能力 / 学習の個人差 / アウトプット産出 / 海外留学プログラム / パーシャルイマージョン Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (15 results)
  • Co-Researchers

    (7 People)
  •  The Effects of a Long-Term Versus a Short-Term Study Abroad Program on Proficiency, Fluency and Individual Learner Differences

    • Principal Investigator
      MIDORIKAWA Hideko
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Showa Women's University
  •  A Study Exploring Instructions and Materials for Teaching English to Elementary School Students in Japan in Preparation for English Education at Junior and Senior High Schools

    • Principal Investigator
      ONO Naomi
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Seikei University
  •  A Model of Materials Development and Instruction of Reading at Senior High Schools Incorporating Reading Strategies

    • Principal Investigator
      MIDORIKAWA Hideko
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Showa Women's University
  •  Research on Reading Materials Development Based on the of Reading

    • Principal Investigator
      MIDORIKAWA Hideko
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Showa Women's University

All 2008 2007 2005 2004 2003

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Reading-Aloud Versus Task-Based Reading Instruction2008

    • Author(s)
      Robson, Grodon, Hideko Midorikawa, Naomi Ono, Emiko Takano and Tsuneo Takanashi
    • Journal Title

      昭和女子大学紀要(学苑) 810号

      Pages: 13-29

    • NAID

      110007054801

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520454
  • [Journal Article] Individual Learner Differences and Proficiency2007

    • Author(s)
      緑川日出子、ロブソン・ゴードン、杉橋朝子、若林茂則、トム・グリフィス、ジョン・マッカーシー
    • Journal Title

      昭和女子大学近代文化研究所発行 学苑802号

      Pages: 47-60

    • NAID

      110007054695

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520453
  • [Journal Article] Individual Differences and Proficiency2007

    • Author(s)
      Robson Gordon., 緑川 日出子、杉橋 朝子、若林 茂則、Griffith Tom., McCarthy John.
    • Journal Title

      学苑 802

      Pages: 47-60

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520453
  • [Journal Article] The Relationships among Vocabulary Knowledge, Strategy Use, L2 Reading Comprehension and Proficiency2005

    • Author(s)
      小野尚美, ゴードン・ロブソン, 緑川日出子, 高梨庸雄
    • Journal Title

      成蹊英語英文学研究 9

      Pages: 67-88

    • NAID

      40007047006

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580309
  • [Journal Article] The Relationships among Vocabulary Knowledge, Strategy Use, L2 Reading Comprehension and Proficiency2005

    • Author(s)
      Ono Naomi, Gordon Robson, Midorikawa Hideko, Takanashi Tsuneo
    • Journal Title

      Bulletin of Seikei University No.9

      Pages: 67-88

    • NAID

      40007047006

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580309
  • [Journal Article] 読みの苦手な日本人英語学習者の躓きの原因を探る パート22004

    • Author(s)
      小野尚美, 緑川日出子, ゴードン・ロブソン
    • Journal Title

      昭和女子大学紀要 763

      Pages: 43-53

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580309
  • [Journal Article] Exploring Causes of Errors Made by Japanese English Learners Who Are Weak in Reading Comprehension - Part 22004

    • Author(s)
      Ono Naomi, Midorikawa Hideko, Gordon Robson
    • Journal Title

      Bulletin of Showa Women's University No.763

      Pages: 43-53

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580309
  • [Journal Article] Exploring Causes of Errors Made by Japanese English Learners Who Are Weak in Reading Comprehension - Part 12004

    • Author(s)
      Ono Naomi, Midorikawa Hideko, Gordon Robson
    • Journal Title

      Bulletin of Showa Women's Universit No.762

      Pages: 33-42

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580309
  • [Journal Article] 読みの苦手な日本人英語学習者の躓きの原因を探る パート12004

    • Author(s)
      小野尚美, 緑川日出子, ゴードン・ロブソン
    • Journal Title

      昭和女子大学紀要 762

      Pages: 33-42

    • NAID

      40006197287

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580309
  • [Journal Article] A Model of Materials Development and Instruction of Reading at Senior High Schools Incorporating Reading Strategies2003

    • Author(s)
      Midorikawa Hideko, Ono Naomi, Gordon Robson, Takanashi Tsuneo, Takano Emiko
    • Pages
      1-62
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580309
  • [Journal Article] 学力差による読解方略の違いを取り入れた高校リーディング教材モデルの開発と指導法の改善研究2003

    • Author(s)
      緑川日出子, 小野尚美, ゴードン・ロブソン, 高梨庸雄, 高野恵美子
    • Journal Title

      平成14年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果(中間)報告書

      Pages: 1-62

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580309
  • [Presentation] The Effects of A Long-term VS. A Short-term Study Abroad Program2008

    • Author(s)
      Gordon Robson
    • Organizer
      First International Conference of English Language Teaching & Learning
    • Place of Presentation
      University of Santiagode Compostela
    • Year and Date
      2008-09-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520453
  • [Presentation] Whole language based reading instruction for elementary school students2008

    • Author(s)
      Naomi Ono, Tsuneo Takanashi, Emiko Takano, Kyoko Oi, and Gordon Robson
    • Organizer
      The 15^<th> World Congress of Applied Linguistics
    • Year and Date
      2008-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520454
  • [Presentation] Whole language based reading instruction for elementary school students2008

    • Author(s)
      Naomi Ono, Tsuneo Takanashi, Emiko Takano, Kyoko Oi, Gordon Robson
    • Organizer
      the 15^<th> World Congress of Applied Linguistics[第15回国際応用言語学会]
    • Place of Presentation
      ドイツ・エッセン
    • Year and Date
      2008-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520454
  • [Presentation] Whole Language Approach to Teaching Reading to Elementary School Students2007

    • Author(s)
      Naomi Ono, Tsuneo Takanashi, Emiko Takano, kyoko Oi, and Gordon Robson
    • Organizer
      5^<th> Asia TEFL International Conference
    • Year and Date
      2007-06-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520454
  • 1.  TAKANASHI Tsuneo (10113812)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 2.  MIDORIKAWA Hideko (10245889)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 3.  ONO Naomi (10259111)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 4.  WAKABAYASHI Shigenori (80291962)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 5.  TAKANO Emiko (90338541)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 6.  SUGIHASHI Tomoko (40445614)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  OI Kyoko (70176816)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi