• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SAKUMA Yasuyuki  佐久間 康之

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 90282293
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 福島大学, 人間発達文化学類, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2009 – 2024: Fukushima University, 人間発達文化学類, 教授
2007 – 2008: Fukushima University, 人間発達文化学類, 准教授
2004 – 2006: 福島大学, 人間発達文化学類, 助教授
1999 – 2003: 福島大学, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Except Principal Investigator
Foreign language education / 教科教育 / Educaion / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
ワーキングメモリ / 注意 / 記憶 / 英語 / 音声産出 / 中央実行系 / 音韻ループ / 認知発達 / 音声言語 / 文字言語 … More / 選択的注意 / オンライン処理 / リスニング / 小学校英語 / 認知的変容 / 第二言語 / 第一言語 / 音韻処理 / 視空間的短期記憶 / 言語的短期記憶 / 視空間性ワーキングメモリ / 言語性ワーキングメモリ / 早期英語教育 / 認知メカニズム / 視空間スケッチパッド / 言語性短期記憶 / 音韻産出 / 短期記憶容量 / 日本語 / 言語性短期記憶容量 / 認知能力 / 音韻認識 / 言語性短期記憶量 / ワーキング / 空間認識 / 言語産出 / 言語理解 / 英語産出 / 英語理解 / リスニングスパンテスト / 外国語としての英語 / 母語としての日本語 / Spoken Language / Written Language / On-line Processing / Working Memory / English / 短期記憶 / デジット・スパン / 処理速度 / EFL / ENL / LST / RST / 自動化 / 小中接続 / 外国語活動 / 言語処理速度 / 音声処理速度 / 逆ストループ / ストループ / 言語処理 / オンライン処 / 心理的要因 … More
Except Principal Investigator
縦断的研究 / e-learning / 長期研究 / 第二言語習得理論 / 知識 / 記憶 / コミュニケーション能力 / 外国語教育 / 言語学 / 縦断研究 / 第二言語習得論 / 動機付け / 第二言語習得 / 暗示的知識 / 明示的知識 / オンライン学習 / 短時間学習 / 英語力 / マイクロステップ / ビックデータ / 自己評価 / listening instruction / English learning / listening process / reading process / working memory / phonological processing / word recognition / language professing models / 言語能力 / 読解速度 / 聴解速度 / 音韻符号化 / 記憶保持 / リスニング / リーディング / 視覚提示 / 読解処理過程 / 聴解処理過程 / 侵入エラー / 記憶容量 / リスニングスパンテスト / 音声言語情報処理 / リスニング指導 / 英語学習 / 聴解プロセス / 読解プロセス / ワーキングメモリ / 音韻処理 / 単語認知 / 言語処理モデル / sense of discipline / aggression / school non-attendance / bullying / violence / comparative study / junior high school student / behavior problem / 10代の妊娠 / ドロップアウト / 教育の日米比較 / 教育制度 / スクールカウンセラー / 学校臨床 / 障害児の早期療育 / 薬物乱用 / 子どもの問題行動 / 学校カウンセラー / 日米比較 / 規範意識 / 攻撃性 / 不登校 / いじめ / 暴力 / 比較研究 / 中学生 / 問題行動 / 意欲向上 / 教育コンテンツ / スキャナ / 紙メディア / 心の体温計 / 異種メディア通信 / 因果推定法 / 可視化 / 教育工学 / 教育系心理学 / 分散学習・集中学習 / メディアの融合 / 語彙習得 / 縦断的データ / 通信・メディアの融合 / データベース / 教育評価 / 縦断的行動データ / 通信の融合 / 学習意欲 / クラウド / 英語教育 / ビッグデータ / 実験計画法 / 異種通信システムの融合 / 潜在記憶 / 動的テスト法 / 縦断的研究法 / Learning Analytics / 教育ビッグデータ Less
  • Research Projects

    (10 results)
  • Research Products

    (82 results)
  • Co-Researchers

    (24 People)
  •  Cognitive Developmental Changes of Working Memory Function in Early English Language EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      佐久間 康之
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  A Cross-Sequential Large-Scale Study of Cognitive Mechanism on English Language Comprehension and ProductionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SAKUMA YASUYUKI
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Long-term development of second language knowledge: A large-scale longitudinal investigation

    • Principal Investigator
      Suzuki Wataru
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  Fundamental studies on factors composed in working memory in the processing of English as a foreign languagePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sakuma Yasuyuki
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  New method for estimating causal relationship based on big data from large-scale longitudinal survey

    • Principal Investigator
      TERASAWA Takafumi
    • Project Period (FY)
      2010 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Okayama University
  •  Basic research of how language processing speed affects written and spoken language comprehensionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SAKUMA Yasuyuki
    • Project Period (FY)
      2009 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Basic cogniti-developmental research based on cross-sectional sequential data of on-line processing in primary school English teachingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SAKUMA Yasuyuki
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Basic Research of English On-line Processing of Written and Spoken Languages Based on Memory ModelPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SAKUMA Yasuyuki
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Development of an English-Learning System Based on Written and Spoken Language Processing Models

    • Principal Investigator
      HIRAI Akiyo
    • Project Period (FY)
      2000 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Children and Schools in the Changing Community: A Comparative Study of School Problems in USA and Japan.

    • Principal Investigator
      HIRUTA Genshiro
    • Project Period (FY)
      1998 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Fukushima University

All 2024 2023 2022 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2011 2010 2009 2008 2006 2005 2004 2001 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 小中学生の英語学習におけるワーキングメモリの基礎研究2023

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924930
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21947
  • [Book] 第二言語習得研究における暗示的知識・明示的知識-認知心理学・脳科学とのコラボレーション2020

    • Author(s)
      鈴木渉・佐久間康之・寺澤孝文
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03222
  • [Book] 英語教育学と認知心理学のクロスポイント: 小学校から大学までの英語学習を考える2016

    • Author(s)
      太田信夫・佐久間康之
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03222
  • [Book] 英語好きな子に育つたのしいお話3652016

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Total Pages
      415
    • Publisher
      誠文堂新光社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370615
  • [Book] 英語教育学と認知心理学のクロスポイント2015

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Total Pages
      305
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370615
  • [Book] 「リスニングの認知プロセス」『英語教育学の今-理論と実践の統合-』2014

    • Author(s)
      佐久間康之(分担・単著)
    • Publisher
      全国英語教育学会第40回研究大会記念特別誌編集委員会編
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370615
  • [Book] 英語の音声に慣れるには早いほうがよいといわれますが本当ですか?2011

    • Author(s)
      佐久間康之(分担執筆)
    • Publisher
      開隆堂(『小中連携Q&Aと実践』に所収)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520563
  • [Book] 外国語としての英語を理解するには:言語処理における記憶の役割『記憶の心理学と現代社会』太田信夫編2006

    • Author(s)
      佐久間 康之
    • Publisher
      有斐閣
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520347
  • [Book] 「外国語としての英語を理解するには : 言語処理における記憶の役割」『記憶の心理学と現代社会』(太田信夫 編)2006

    • Author(s)
      佐久間 康之
    • Publisher
      有斐閣
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520347
  • [Book] 「言語習得の必要条件 : 脳を刺激する音読のメカニズム」『PCOLA 理論編1』2005

    • Author(s)
      佐久間 康之
    • Publisher
      ニチブン
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520347
  • [Book] 言語習得の必要条件:脳を刺激する音読のメカニズム『PCOLA理論編1』2005

    • Author(s)
      佐久間 康之
    • Publisher
      ニチブン
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520347
  • [Journal Article] Group Assessment of Verbal Short-Term Memory and Verbal Working Memory in Sixth-Grade Elementary School Students2024

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA, Shuichi TAKAKI, Masamichi YUZAWA
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 24 Pages: 165-180

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21947
  • [Journal Article] Changes in English Speech Production by Native Japanese Elementary and Junior High School Students: A Reanalysis of CNRep Using a Generalized Linear Mixed Model2024

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA, Shuichi TAKAKI
    • Journal Title

      TELES Journal

      Volume: 44 Pages: 1-9

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21947
  • [Journal Article] Development of a Listening Span Test for Japanese EFL Elementary School Students2022

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA, Shuichi TAKAKI
    • Journal Title

      ARELE

      Volume: 33 Pages: 113-128

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02356
  • [Journal Article] The influence of motivation on learning performance and learning behavior in e-learning2019

    • Author(s)
      上田 紋佳、鈴木 渉、佐久間 康之、西山 めぐみ、寺澤 孝文
    • Journal Title

      Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology

      Volume: 2019 Issue: 0 Pages: 130

    • DOI

      10.14875/cogpsy.2019.0_130

    • NAID

      130007734547

    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03222
  • [Journal Article] 小学6年生の言語性短期記憶における音韻認識と音声産出の特徴2019

    • Author(s)
      佐久間康之・髙木修一
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 19

    • NAID

      130007830750

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02356
  • [Journal Article] 短時間学習における英語力の発達2019

    • Author(s)
      鈴木 渉・佐久間 康之・西山 めぐみ・上田 紋佳・寺澤 孝文
    • Journal Title

      全国英語教育学会第45回弘前研究大会予稿集

      Volume: ー Pages: 236-237

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03222
  • [Journal Article] 小学校英語の教科化を見据えた新たな指導プログラムの開発―効果的なモジュール活動の展開を目指して―2019

    • Author(s)
      阿部勲寿・佐久間康之
    • Journal Title

      東北英語教育学会紀要

      Volume: 39 Pages: 103-111

    • NAID

      40021959403

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02356
  • [Journal Article] Phonological Awareness in EFL Elementary School Students Participating in Foreign- (English-) Language Activities2018

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA, Shuichi TAKAKI
    • Journal Title

      地域創造

      Volume: 29-2 Pages: 5-14

    • NAID

      40021516012

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02356
  • [Journal Article] 小学校外国語活動経験の児童・生徒の日本語(母語)及び英語(外国語)の1年間の変容: 逆ストループ及びストループ効果2018

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Journal Title

      東北英語教育学会研究紀要

      Volume: 38 Pages: 13-25

    • NAID

      40021600141

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02356
  • [Journal Article] Verbal Short-Term Memory’s Phonological Features in First- to Seventh-Grade Japanese EFL Students2018

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA
    • Journal Title

      Studies in Language Sciences

      Volume: 16 & 17 Pages: 92-116

    • NAID

      40021662764

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02356
  • [Journal Article] Positive Influence of English Language Activities in Japanese Elementary School on Phonological Production in Children: A 3-year Cross-Sequential Study2017

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA
    • Journal Title

      東北英語教育学会研究紀要

      Volume: 37 Pages: 107-122

    • NAID

      40021252933

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370615
  • [Journal Article] 小学校外国語活動経験者の日本語(母語)及び英語(外国語)の認知的特徴ー逆ストループ・ストループ効果をめぐってー2014

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Journal Title

      福島大学人間発達文化学類論集

      Volume: 20 Pages: 1-16

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370615
  • [Journal Article] Cognitive Features of Working Memory in Elementary School Students Participating in Foreign Language Activities2011

    • Author(s)
      SAKUMA, Yasuyuki
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan, 全国英語教育学会誌

      Volume: Vol. 22 Pages: 233-248

    • NAID

      110009425259

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520563
  • [Journal Article] 外国語活動移行期における公立小学校中核教員の意識調査:現状と課題2010

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Journal Title

      東北英語教育学会研究紀要 第30号

      Pages: 29-43

    • NAID

      40017095505

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520563
  • [Journal Article] A Study on Japanese and English Versions of Stroop and Reverse-Stroop Tests in Japanese Elementary School Higher Grade Students2010

    • Author(s)
      SAKUMA, Yasuyuki
    • Journal Title

      JLTA Journal, 日本言語テスト学会誌

      Volume: No.13 Pages: 127-143

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520563
  • [Journal Article] 公立小学校低学年の英語活動がもたらすリスニングカ及び心理的要因への影響2009

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Journal Title

      東北英語教育学会研究紀要第29号

      Pages: 1-15

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520421
  • [Journal Article] Changes in Listening Ability and Psychological Factors Influenced by Elementary School English Activies2009

    • Author(s)
      Yasuvuki SAKUMA
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan(全国英語教育学会) vol.20

      Pages: 221-230

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520421
  • [Journal Article] Changes in Listening Ability and Psychological Factors Influenced by Elementary School English Activities2009

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan Vol.20(全国英語教育学会) 20

      Pages: 221-230

    • NAID

      110008512385

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520421
  • [Journal Article] 公立小学校低学年の英語活動がもたらすリスニング力及び心理的要因への影響2009

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Journal Title

      東北英語教育学会研究紀要第29号(東北英語教育学会) 29

      Pages: 1-15

    • NAID

      40016616090

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520421
  • [Journal Article] Comprehension for EFL : the role of memory in language processing2006

    • Author(s)
      SAKUMA, Yasuyuki
    • Journal Title

      Kioku no Shinrigaku to Gendai Shakai (Yuhikaku)

      Pages: 177-186

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520347
  • [Journal Article] 音韻的ワーキングメモリにおける英語の母語話者と日本人学習者の記憶表象に関する比較研究2006

    • Author(s)
      佐久間 康之
    • Journal Title

      言葉の絆-藤原保明博士還暦記念論文集(開拓社) (10ページ相当印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520347
  • [Journal Article] 音韻的ワーキングメモリにおける英語の母語話者と日本人学習者の記憶表象に関する比較研究2006

    • Author(s)
      佐久間 康之
    • Journal Title

      言葉の絆-藤原保明博士還暦記念論文集(開拓社)

      Pages: 577-586

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520421
  • [Journal Article] 音韻的ワーキングメモリにおける英語の母語話者と日本人学習者の記憶表象に関する比較研究2006

    • Author(s)
      佐久間 康之
    • Journal Title

      言葉の絆-藤原保明博士還暦記念論文集(開拓社) (印刷中)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520347
  • [Journal Article] A Requirement for Language Acquisition : mechanism of reading aloud2005

    • Author(s)
      SAKUMA, Yasuyuki
    • Journal Title

      PCOLA Theory (Nichibun) 1

      Pages: 86-88

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520347
  • [Journal Article] The Characteristics of Memory Representations in Listening Span Test and EFL Abilities2004

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan 15

      Pages: 91-100

    • NAID

      110008512267

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520347
  • [Journal Article] The Different Loads in Reading and Listening Span Tests : The Relationship Between Processing and Retention2001

    • Author(s)
      Sakuma, Y., Ushiro Y.
    • Journal Title

      JTLA Journal 第4号

      Pages: 21-37

    • NAID

      110009607293

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-12680247
  • [Journal Article] The Different Loads in Reading and Listening Span Tests : The Relationship Between Processing and Retention.2001

    • Author(s)
      Sakuma, Y., Ushiro Y.
    • Journal Title

      JTLA Journal 4

      Pages: 21-37

    • NAID

      110009607293

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-12680247
  • [Journal Article] A Comparative Study of Phonological Working Memory Representations between English Native Speakers and Japanese EFL Learners

    • Author(s)
      SAKUMA, Yasuyuki
    • Journal Title

      Kotoba no Kizuna (Kaitakusha) (in press)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520347
  • [Presentation] 集団式ワーキングメモリアセスメントによる小学6年生の言語的短期記憶の測定2023

    • Author(s)
      佐久間康之・髙木修一・湯澤正通
    • Organizer
      第23回小学校英語教育学会(JES)近畿・京都大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21947
  • [Presentation] 日本語を母語とする小中学生の英語音声産出の変容:混合効果モデルによるCNRepの再分析2023

    • Author(s)
      佐久間康之・髙木修一
    • Organizer
      第20回日本ワーキングメモリ学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21947
  • [Presentation] A Computer-based Working Memory Measurement for Japanese Junior High School EFL Students2023

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA, Shuichi TAKAKI, Masamichi YUZAWA, Satoru SAITO
    • Organizer
      57th RELC International Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21947
  • [Presentation] 短時間学習における英語力の発達2019

    • Author(s)
      鈴木 渉・佐久間 康之・西山 めぐみ・上田 紋佳・寺澤 孝文
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03222
  • [Presentation] Listening span test development for Japanese EFL elementary school students2019

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA, Shuichi TAKAKI
    • Organizer
      60th International Meeting of the Psychonomic Society
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02356
  • [Presentation] 動機づけがe-learningにおける学習成績および行動学習に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      上田 紋佳・鈴木 渉・佐久間 康之・西山 めぐみ・寺澤 孝文
    • Organizer
      認知心理学会第17回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03222
  • [Presentation] 日本人小学生の英語リスニングスパンテストにおける記憶表象の特徴2019

    • Author(s)
      佐久間康之・髙木修一
    • Organizer
      第17回日本ワーキングメモリ学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02356
  • [Presentation] Development of Second Language Knowledge Measured by Self-assessment: A Large-scale Longitudinal Study2019

    • Author(s)
      Wataru Suzuki, Yasuyuki Sakuma, Megumi Nisiyama, Ayaka Ueda, & Takafumi Terasawa
    • Organizer
      ECOLT2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03222
  • [Presentation] 同一の英語非単語に対する児童の音韻認識と音声産出の特徴―Children’s Test of Nonword Repetitionの音韻構造を巡って―2018

    • Author(s)
      佐久間康之・髙木修一
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会(JES)長崎大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02356
  • [Presentation] Phonological Features of Verbal Short-Term Memory in Fifth- and Seventh-Grade Japanese EFL Students2018

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA
    • Organizer
      The Second Language Research Forum
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02356
  • [Presentation] ワーキングメモリ機能にみる小・中学生の認知的特徴2018

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Organizer
      全国英語教育学会第44回京都研究大会 課題研究フォーラム(2年目)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02356
  • [Presentation] 小学校英語の教科化を見据えた新たな指導プログラムの開発―効果的なモジュール活動の展開を目指して―2018

    • Author(s)
      阿部勲寿・佐久間康之
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会(JES)長崎大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02356
  • [Presentation] ワーキングメモリ機能にみる小・中学生の認知的特徴2017

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Organizer
      全国英語教育学会第43回島根研究大会 課題研究フォーラム(1年目)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02356
  • [Presentation] 第二言語の長期的習得プロセス-毎日の短時間オンライン英単語学習の効果-2017

    • Author(s)
      鈴木渉・佐久間康之・西山めぐみ・上田彩佳・寺澤孝文
    • Organizer
      全国英語教育学会第43回島根研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03222
  • [Presentation] 英語リスニング熟達度の違いによる児童の音韻認識―Children’s Test of Nonword Repetitionを用いて―2017

    • Author(s)
      佐久間康之・髙木修一
    • Organizer
      第17回小学校英語教育学会(JES)神戸大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02356
  • [Presentation] e-learningによる英単語学習における成績のフィードバックが動機づけに及ぼす影響―学生の動機づけスタイルによる検討―2016

    • Author(s)
      上田 紋佳・鈴木 渉・佐久間 康之・寺澤 孝文
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03222
  • [Presentation] 語彙力の長期的発達と情意要因の関係2016

    • Author(s)
      佐久間 康之・鈴木 渉・西山 めぐみ・上田 彩佳・寺澤 孝文
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      獨協大学(埼玉県草加市)
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03222
  • [Presentation] Long-term development of explicit and implicit second language knowledge.2016

    • Author(s)
      Wataru Suzuki, Yasuyuki Sakuma, and Takafumi Terasawa
    • Organizer
      Pacific Second Language Research Forum
    • Place of Presentation
      中央大学(東京都、八王子市)
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03222
  • [Presentation] Phonological Awareness in EFL Japanese Elementary School Students Participating in Foreign (English) Language Activities2016

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA & Shuichi TAKAKI
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-07-29
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370615
  • [Presentation] e-learningによる英単語学習における成績のフィードバックが動機づけに及ぼす影響―大学生の動機づけスタイルによる検討―2016

    • Author(s)
      上田 彩佳,鈴木 渉,佐久間 康之,寺澤 孝文
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370615
  • [Presentation] The Positive Influence of Elementary School English-language Activities on Attentional Abilities and Automatization of English Stroop and Reverse-Stroop Effects: A three-year cross-sequential study2016

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA
    • Organizer
      Psychonomic Society's 57th Annual Meeting
    • Place of Presentation
      Boston Sheraton Hotel, USA
    • Year and Date
      2016-11-18
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370615
  • [Presentation] The Positive Influence of Elementary School English-language Activities on Attentional Abilities and Automatization of English Stroop and Reverse-Stroop Effects: A two-year cross-sequential study2016

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA
    • Organizer
      2nd International Psychonomic Society
    • Place of Presentation
      Palacio de Congresos de Granada, Spain
    • Year and Date
      2016-05-08
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370615
  • [Presentation] 語彙力の長期的発達と情意要因の関係2016

    • Author(s)
      佐久間康之,鈴木渉,西山めぐみ,上田紋佳,寺澤孝文
    • Organizer
      全国英語教育学会第42回埼玉研究大会
    • Place of Presentation
      獨協大学(埼玉県草加市)
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370615
  • [Presentation] 日本人英語学習者における逆ストループ及びストループ課題の認知発達的特徴:小学5年から中学3年2015

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Organizer
      第13回日本ワーキングメモリ学会
    • Place of Presentation
      京都大学吉田キャンパス(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-12-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370615
  • [Presentation] 言語性短期記憶における音韻認知の3年間の変容:非単語反復課題を用いて2015

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Organizer
      第15回小学校英語教育学会(JES) 広島大会
    • Place of Presentation
      広島大学東広島キャンパス(広島県東広島市)
    • Year and Date
      2015-07-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370615
  • [Presentation] 小学校外国語活動経験の児童・生徒の英語自動化の1年間の変容:逆ストループ及びストループ効果2015

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Organizer
      第41回全国英語教育学会 熊本研究大会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学(熊本県熊本市)
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370615
  • [Presentation] ワーキングメモリ内の音声情報処理の相違2014

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Organizer
      2014年度大学英語教育学会(JACET)関西支部秋季大会シンポジウム(2)「英語リスニング研究最前線」
    • Place of Presentation
      龍谷大学大宮キャンパス
    • Year and Date
      2014-11-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370615
  • [Presentation] 小学生全学年の外国語活動におけるワーキングメモリの認知メカニズムの特徴2014

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学今出川キャンパス
    • Year and Date
      2014-09-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370615
  • [Presentation] The Attentional Abilities of EFL Japanese University Students : Comparison with Japanese Elementary School Students and Native English-speaking University Students2013

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA
    • Organizer
      Society for Applied Research in Memory and Cognition X
    • Place of Presentation
      インテルホテルズロッテルダムセンター、オランダ
    • Year and Date
      2013-06-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520563
  • [Presentation] 『外国語活動』における児童の心理的特徴の分析と今後の課題:より良きカリキュラム作成に向けて2011

    • Author(s)
      佐久間康之、永井崇
    • Organizer
      第11回小学校英語教育学会大阪大会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2011-07-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520563
  • [Presentation] 小学校外国語活動における音韻的短期記憶の特徴2011

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Organizer
      筑波英語教育学会第31回大会特別研究発表
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2011-06-18
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520563
  • [Presentation] 日本語および英語の外国語学習者のL1およびFLの認知処理過程における注意の特徴:ストループおよび逆ストループ課題をめぐって2011

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Organizer
      第37回全国英語教育学会山形研究大会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520563
  • [Presentation] 小学校外国語活動における音韻的短期記憶の特徴2011

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Organizer
      筑波英語教育学会第31回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学(特別研究発表:招聘)
    • Year and Date
      2011-06-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520563
  • [Presentation] A Study on Japanese and English Versions of Stroop and Reverse-Stroop Tests in Japanese Elementary School Higher Grade Students2010

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA
    • Organizer
      8^<th> Tsukuba International Conference on Memory
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場(つくば市)
    • Year and Date
      2010-03-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520563
  • [Presentation] 小学校全学年の外国語活動におけるワーキングメモリにおける認知的特徴2010

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Organizer
      第36回全国英語教育学会大阪研究大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2010-08-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520563
  • [Presentation] A Study on Japanese and English Versions of Stroop and Reverse-Stroop Tests in Japanese Elementary School Higher Grade Students2010

    • Author(s)
      SAKUMA, Yasuyuki
    • Organizer
      The 8th International Conference on Memory, Memory and Aging
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Year and Date
      2010-03-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520563
  • [Presentation] English digit span improves through English class activities in Japanese primary school children : A cross-sectional sequential study2009

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA, Satoru SAITO
    • Organizer
      Society for Applied Research in Memory and Cognition VIII
    • Place of Presentation
      京都平安会館(京都市)
    • Year and Date
      2009-07-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520563
  • [Presentation] 公立小学校低学年における英語リスニング力と心理的要因の関係2008

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Organizer
      第8回小学校英語教育学会(JES)福島大会(小学校英語教育学会)
    • Place of Presentation
      ビッグパレットふくしま(福島県郡山市)
    • Year and Date
      2008-07-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520421
  • [Presentation] 小学校英語活動におけるリスニング力と心理的要因に関する1年後の変容小学3年から6年のデータめぐって2008

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Organizer
      第33回全国英語教育学会東京研究大会(全国英語教育学会)
    • Place of Presentation
      昭和女子大学(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2008-08-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520421
  • [Presentation] 公立小学校低学年における英語リスニングカと心理的要因の関係2008

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Organizer
      第8回小学校英語教育学会(JES)福島大会(小学校英語教育学会)
    • Place of Presentation
      ビッグパレットふくしま(福島県郡山市)
    • Year and Date
      2008-07-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520421
  • [Presentation] 小学校英語活動におけるリスニングカと心理的要因に関する1年後の変容 : 小学3年から6年のデータめぐって2008

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Organizer
      第33回全国英語教育学会東京研究大会(全国英語教育学会)
    • Place of Presentation
      昭和女子大学(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2008-08-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520421
  • [Presentation] 全学年児童の英語処理における音韻的ワーキングメモリとリスニング能力との関係

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Organizer
      第39回全国英語教育学会 北海道研究大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370615
  • [Presentation] The Attentional Abilities of EFL Japanese University Students : Comparison with Japanese Elementary School Students and Native English-speaking University Students

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA
    • Organizer
      Society for Applied Research in Memory and Cognition X
    • Place of Presentation
      オランダ:ロッテルダム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520563
  • 1.  SUZUKI Wataru (60549640)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 2.  OHTA Nobuo (80032168)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  TERASAWA Takafumi (90272145)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 4.  ITAGAKI Nobuya (80193407)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  西山 めぐみ (00779770)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 6.  上田 紋佳 (60707553)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 7.  湯澤 正通 (10253238)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 8.  高木 修一 (20707773)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 9.  齊藤 智 (70253242)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  YAMADA Tsuyoshi (10334252)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  YOSHIDA Tetsuya (70323235)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  MATSUDA Ken (10422916)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  KAWASAKI Yuka (90615832)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  HIRUTA Genshiro (40282248)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  TAKANO Takehiko (70179464)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  NAKANO Akinori (20119605)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  MATSUZAKI Hirofumi (40114003)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  HATSUZAWA Toshio (10211476)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  HIRAI Akiyo (00312786)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  USHIRO Yuji (60271722)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 21.  三石 初雄 (10157547)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  三宅 貴久子
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  PICKLSEIMER ビリー
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  WILLIAMS Jan
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi