• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

AMITANI AYAKA  網谷 綾香

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Amitani Ayaka  網谷 綾香

Less
Researcher Number 90404110
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 京都ノートルダム女子大学, 現代人間学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 京都ノートルダム女子大学, 現代人間学部, 准教授
2019 – 2021: 大阪成蹊短期大学, 幼児教育学科, 教授
2017 – 2018: 大阪成蹊短期大学, 幼児教育学科, 准教授
2011 – 2015: 佐賀大学, 文化教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Educational psychology
Except Principal Investigator
Basic Section 09020:Sociology of education-related / Basic Section 09010:Education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Education and related fields
Keywords
Principal Investigator
研修 / クロスロード / 教員研修 / 他職種 / 連携 / 葛藤 / 研修教材 / チーム学校 / 協働性 / 教師教育 … More / 教員 / 教師の葛藤 / 研修用教材 / 教材開発 / 教師の成長 / 教師 / 教育相談 … More
Except Principal Investigator
教育学 / 学校組織 / パネルデータ / 教育政策 / 調査フィードバック / 教員人事 / メンタルヘルス / 教員の職能形成 / 教職キャリア / 教員の追跡調査 / パネル調査 / 職能成長 / 教員キャリア / 学校改善 / 学校経営 / 協働性 / 職能形成 / 職場適応 / 教委の職能形成 / 初任期教員 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (23 results)
  • Co-Researchers

    (13 People)
  •  Development and implementation of an "evidence-based school improvement" package using panel data

    • Principal Investigator
      川上 泰彦
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  公立学校の組織流動性に対応した、エビデンスに基づく組織力向上施策の開発と実践

    • Principal Investigator
      川上 泰彦
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Empirical Studies on Teachers' Professional Growth and Its Factors Using a Panel Survey

    • Principal Investigator
      妹尾 渉
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Developing a training program to improve teachers' collaboration and its efficacy studyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      AMITANI AYAKA
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Osaka Seikei College
  •  A study to determine the functionality of teacher transfers in public schools through a survey of teachers in their fifth year of experience

    • Principal Investigator
      Kawakami Yasuhiko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Research Field
      Education and related fields
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Developing the Training Material "Crossroad-Educational Counseling Version" and Verifying its UsefulnessPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Amitani Ayaka
    • Project Period (FY)
      2011 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Saga University

All 2024 2023 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 学校メンタルヘルス研究におけるSOC(Sense of Coherence)概念の活用2024

    • Author(s)
      網谷綾香
    • Journal Title

      こども教育研究(京都ノートルダム女子大学)

      Volume: 10 Pages: 13-21

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20176
  • [Journal Article] 「チーム学校」を構築するための教員研修プログラム ―研修教材「クロスロード チーム学校編」の活用とその効果の検証―2023

    • Author(s)
      網谷綾香
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要

      Volume: 53 Pages: 27-38

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20830
  • [Journal Article] 若手教員の勤務状況および職務効力感の変化―パネルデータによる分析から―2021

    • Author(s)
      網谷綾香, 川上泰彦
    • Journal Title

      大阪成蹊短期大学研究紀要

      Volume: 18 Pages: 11-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20830
  • [Journal Article] 「学び続ける教員」のための教員研修のあり方とは?―プレイフルな研修の意義と課題―2020

    • Author(s)
      網谷綾香・岡本尚子・町支大祐・細川美幸
    • Journal Title

      大阪成蹊短期大学研究紀要

      Volume: 17 Pages: 21-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02379
  • [Journal Article] 「学び続ける教員」のための教員研修のあり方とは?―プレイフルな研修の意義と課題―2020

    • Author(s)
      網谷綾香, 岡本尚子, 町支大祐, 細川美幸
    • Journal Title

      大阪成蹊短期大学研究紀要

      Volume: 17 Pages: 21-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18637
  • [Journal Article] 教員のメンタルヘルスの現状―職務効力感および指導困難な児童生徒との関わりに着目して-2020

    • Author(s)
      網谷綾香
    • Journal Title

      大阪成蹊教職研究

      Volume: 2 Pages: 66-72

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18637
  • [Journal Article] 教員のメンタルヘルスの現状―職務効力感および指導困難な児童生徒との関わりに着目して-2020

    • Author(s)
      網谷綾香
    • Journal Title

      大阪成蹊教職研究

      Volume: 2 Pages: 66-72

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02379
  • [Journal Article] 中学・高校における職場体験がキャリア意識におよぼす影響―保育者養成課程の学生への調査から―2018

    • Author(s)
      網谷綾香
    • Journal Title

      大阪成蹊短期大学研究紀要

      Volume: 15 Pages: 7-14

    • NAID

      130007984765

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18637
  • [Journal Article] 教師の成長を促す研修用教材「クロスロード 教育相談編」開発の試みⅡ ―教師の葛藤と判断傾向の分析―2016

    • Author(s)
      網谷綾香 ・岡本尚子・細川美幸
    • Journal Title

      佐賀大学教育実践研究

      Volume: 33 Pages: 151-159

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730618
  • [Journal Article] 教師の成長を促す研修教材「クロスロード教育相談編」開発の試み -教育相談における教師の葛藤の分析-2014

    • Author(s)
      網谷綾香
    • Journal Title

      佐賀大学教育実践研究

      Volume: 31 Pages: 211-224

    • NAID

      110009921553

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730618
  • [Presentation] 教員のSOCの変化の様相とその関連要因-教員縦断調査の探索的分析から-2023

    • Author(s)
      網谷綾香
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20176
  • [Presentation] 「協働性」を高めるための教員研修の実践 ―研修の効果と教職キャリアによる差異の検証―2021

    • Author(s)
      網谷綾香・川上泰彦
    • Organizer
      日本キャリア教育学会 第43回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02379
  • [Presentation] 「協働性」を高めるための教員研修の実践 ―研修の効果と教職キャリアによる差異の検証―2021

    • Author(s)
      網谷綾香, 川上泰彦
    • Organizer
      日本キャリア教育学会 第43回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20830
  • [Presentation] 教員の「協働性」を高める研修教材の開発 ―シミュレーションゲームを用いた教職キャリア発達支援の試み―2020

    • Author(s)
      網谷綾香・細川美幸・岡本尚子
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第42回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02379
  • [Presentation] パネルデータによる若手教員の職務適応分析―勤務状況・効力感・達成感の変化をもとに―2020

    • Author(s)
      網谷綾香, 川上泰彦
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第41回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20830
  • [Presentation] 教員のメンタルヘルス調査におけるフィードバックのあり方 -データをもとに支援するために-2020

    • Author(s)
      網谷綾香
    • Organizer
      日本学校メンタルヘルス学会第23回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18637
  • [Presentation] 教員研修のあり方を模索する―プレイフルな研修の意義と課題―2019

    • Author(s)
      網谷綾香・岡本尚子・細川美幸・町支大祐
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02379
  • [Presentation] 中学・高校における職場体験がキャリア意識に及ぼす影響―保育者養成課程の学生への調査から―2018

    • Author(s)
      網谷綾香
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18637
  • [Presentation] 教師バーンアウトと職務上の力量・キャリア適応力の関連2018

    • Author(s)
      網谷綾香
    • Organizer
      学校メンタルヘルス学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02379
  • [Presentation] 新任保育者のメンタルヘルスを支えるための授業実践の試み― 保育者志望学生への予防的心理教育のあり方―2017

    • Author(s)
      網谷綾香
    • Organizer
      日本心理臨床学会第36回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18637
  • [Presentation] 教員研修における「クロスロード 教育相談編」の活用とその効果2017

    • Author(s)
      網谷綾香
    • Organizer
      日本メンタルヘルス学会第21回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18637
  • [Presentation] 教師の葛藤を活かした教育相談校内研修の効果 -シミュレーションゲーム「クロスロード教育相談編」の実践を通して-2015

    • Author(s)
      網谷綾香
    • Organizer
      日本心理臨床学会第34回秋季大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730618
  • [Presentation] 「クロスロード 教育相談編」開発の試み ―教育相談における教師の葛藤の分析―2014

    • Author(s)
      網谷綾香
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730618
  • 1.  Kawakami Yasuhiko (70436450)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  妹尾 渉 (00406589)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  波多江 俊介 (70733715)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  當山 清実 (20760804)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  橋野 晶寛 (60611184)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  町支 大祐 (40755279)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  神林 寿幸 (70785279)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  梅澤 希恵 (70770890)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  前田 麦穂 (10963316)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  榎 景子 (60813300)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  OKAMOTO Naoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  HOSOKAWA Miyuki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 13.  ONO Makoto
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi