• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Itoh Hajime  伊藤 創

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

伊藤 創  イトウ ハジメ

Less
Researcher Number 90644435
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 関西国際大学, 国際コミュニケーション学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 関西国際大学, 国際コミュニケーション学部, 教授
2020 – 2023: 関西国際大学, 国際コミュニケーション学部, 教授
2019 – 2020: 関西国際大学, 国際コミュニケーション学部, 准教授
2018: 関西国際大学, 基盤教育機構, 准教授
2017: 関西国際大学, グローバル教育推進機構, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02060:Linguistics-related / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Education / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
学習にやさしい英語 / 自動詞文の抑制 / 受け身文の過剰な産出 / 動作主焦点と被動作主焦点 / 日本人英語 / 他動詞 / 自動詞 / 国際英語 / うなぎ文 / 事態描写 / 事態把握 / 受け身文 … More
Except Principal Investigator
… More 学習行動 / 外国語学習観 / 教員養成 / ことばの教育の連携 / 言語観 / 国際共通語としての英語 / メタ言語教育 / 言語教師教育 / 英語学習者 / 英語教科書 / 国語教科書 / 英語教育 / アジア / 言語学習の動機付け / 言語学習・コミュニ ケーション方略 / 外国語学習の特質 / 外国語学習の難しさ / 言語学習能力 / 外国語学習 / 体験型プログラム / 海外留学 / 留学 / 短期活動型海外プログラム / 外国語学習観に対する性差 / 海外派遣プログラム / 活動型短期海外派遣プログラム / フィールドリサーチ / サービスラーニング / インターンシップ / 活動型海外プログラム / 外国語学習トリガー / 外国語学習方略 / 外国語学習行動 / 診断テスト / 反転授業 / 初年次教育 / 学士課程教育 / 読解力 / コミュニケーション能力 / 異文化交流像 / 言語習得 / 母語の活用 / ことばの教育の教員養成 / 教科書 / 日英語の発想法の異同 / 社会的な話題 / 文化観 / 言語文化観 / 言語教育の教員養成 / 英語学習者の認知過程 / 国際語としての英語 / 日英語対照分析 / コミュニケーション / 異文化間教育 / 内容分析 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (27 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  日英語母語話者の事態把握・描写の「型」に即した談話・文章構造の研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      伊藤 創
    • Project Period (FY)
      2025 – 2029
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02060:Linguistics-related
    • Research Institution
      Kansai University of International Studies
  •  アジア諸国の「外国語学習観」と「学習行動」の関係性の解明と日本の英語教育への示唆

    • Principal Investigator
      越山 泰子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Kansai University of International Studies
  •  「ことばの教育の連携」に向けたメタ言語教育の構築と教員養成における諸課題の発見

    • Principal Investigator
      仲 潔
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Gifu University
  •  日本語母語話者の事態描写の「型」に即した「学習にやさしい英語」の研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      伊藤 創
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Kansai University of International Studies
  •  A Study of the Relationship between Diversifying Forms of Study Abroad Programs and Changes in Foreign Language Learning Views and Behaviors

    • Principal Investigator
      越山 泰子
    • Project Period (FY)
      2018 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Kansai University of International Studies
  •  To collaborate on teacher training in "language education"

    • Principal Investigator
      Naka Kiyoshi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Gifu University
  •  Development program of critical reading ability focusing on LTD and flipped classroom

    • Principal Investigator
      Uemura Kazumi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Kansai University of International Studies

All 2024 2023 2022 2021 2020 2018

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 非漢字圏・漢字圏出身の留学生の4技能のバランスに関する一考察2024

    • Author(s)
      越山泰子・伊藤創・塩谷由美子
    • Journal Title

      関西国際大学 Well-being研究叢書

      Volume: 1 Pages: 1-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00794
  • [Journal Article] 活動型短期派遣プログラムにおける「外国語学習観」「学習行動」の変化ー「外国語学習」トリガーの観点から2024

    • Author(s)
      越山泰子、伊藤創、飯島有美子、広沢俊宗
    • Journal Title

      関西国際大学研究紀要

      Volume: 25 Pages: 49-64

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00897
  • [Journal Article] 同一事象についての話し言葉と書き言葉によるアウトプットの差異に関する一考察2024

    • Author(s)
      伊藤創・藤原康弘
    • Journal Title

      関西国際大学教育総合研究所研究叢書

      Volume: 17 Pages: 165-174

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00794
  • [Journal Article] 非漢字圏・漢字圏出身の留学生の4技能のバランスに関する一考察2024

    • Author(s)
      越山泰子, 伊藤創, 塩谷由美子
    • Journal Title

      関西国際大学 Well-being研究叢書

      Volume: 1 Pages: 1-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00743
  • [Journal Article] 同一事象についての話し言葉と書き言葉によるアウトプットの差異に関する一考察2023

    • Author(s)
      伊藤創・藤原康弘
    • Journal Title

      関西国際大学 教育総合研究叢書

      Volume: 17 Pages: 165-174

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00743
  • [Journal Article] 学習者の母語に即した「やさしい言語(日本語)習得」をめざして2022

    • Author(s)
      伊藤創・藤原康弘・仲潔・岩男考哲
    • Journal Title

      アジア未来会議論文集

      Volume: 6 Pages: 705-714

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00794
  • [Journal Article] 日本人英語学習者の「うなぎ文」の使用に関する分析2022

    • Author(s)
      藤原康弘・岩男 考哲・伊藤 創・仲 潔
    • Journal Title

      英語コーパス学会予稿集

      Volume: 2022 Pages: 73-78

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00794
  • [Journal Article] 活動型短期海外派遣プログラム参加者の事前、事後、半年後の変化 ―外国語学習観・学習行動の因子別合成変数に焦点を当て―2022

    • Author(s)
      広沢宗俊、飯島有美子、伊藤創、越山泰子
    • Journal Title

      関西交際大学グローバルコミュニケーション件k封書叢書

      Volume: 3 Pages: 1-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00897
  • [Journal Article] 「国際英語論」が自明視している言語観を問い直すー「母語の影響」を事例に2022

    • Author(s)
      仲潔・伊藤創・岩男考哲・藤原康弘
    • Journal Title

      社会言語学

      Volume: 22 Pages: 51-65

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00794
  • [Journal Article] 日本語の事態把握・描写のあり方に則した「学習にやさしい英語」に関する一考察2021

    • Author(s)
      伊藤創・藤原康弘
    • Journal Title

      関西国際大学グローバルコミュニティ研究叢書

      Volume: 2

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00794
  • [Journal Article] Exploring Intransitive Verb Constructions in Japanese High School Textbooks in Pursuit of Identifying Easy to Produce English2021

    • Author(s)
      伊藤創・藤原康弘
    • Journal Title

      JACET Chubu Journal

      Volume: 19 Issue: 0 Pages: 37-59

    • DOI

      10.34545/jacetchubu.19.0_37

    • ISSN
      1881-5375, 2435-6913
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00794
  • [Journal Article] 活動型短期海外派遣プログラムの「外国語学習観」への影響(Ⅱ) ―男女間の項目レベルでの比較検討―2020

    • Author(s)
      伊藤創、飯島有美子、広沢俊宗、越山泰子
    • Journal Title

      グローバルコミュニケーション研究所叢書

      Volume: 2 Pages: 57-68

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00897
  • [Journal Article] 「活動型短期海外派遣プログラムの『外国語学習観』への影響(I)-事前事後における項目レベルでの比較検討-2020

    • Author(s)
      越山泰子、伊藤創、飯島有美子、広沢俊宗
    • Journal Title

      関西国際大学紀要

      Volume: 21 Pages: 21-30

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00897
  • [Journal Article] 活動型短期海外派遣プログラムの「外国語学習観」への影響(Ⅰ) ―事前事後における項目レベルでの比較検討―2020

    • Author(s)
      越山泰子、伊藤創、飯島有美子、広沢俊宗
    • Journal Title

      関西国際大学研究紀要

      Volume: 21 Pages: 21-30

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00897
  • [Journal Article] 活動型短期海外派遣プログラムの「外国語学習観」への影響(Ⅱ) ―男女間の項目レベルでの比較検討―2020

    • Author(s)
      伊藤創、飯島有美子、広沢俊宗、越山泰子
    • Journal Title

      グローバルコミュニケーション研究叢書

      Volume: 2 Pages: 1-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00897
  • [Journal Article] 日本語における事態の捉え方・描き方の「型」の解明とその習得に関する研究―英語・インドネシア語・ベトナム語・タイ語との比較2018

    • Author(s)
      伊藤創
    • Journal Title

      言語研究

      Volume: 154 Pages: 153-175

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04853
  • [Journal Article] 日本語教育における『期待される学習者像』 ー〈「多様なものの見方」を提供するリソース〉としての外国人日本語学習者とテキストー2018

    • Author(s)
      伊藤創
    • Journal Title

      社会言語学

      Volume: 18 Pages: 85-96

    • NAID

      40021753411

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04853
  • [Presentation] 焦点をあてる事態参与者の選択の獲得時期について2023

    • Author(s)
      伊藤創
    • Organizer
      日本言語学会第166回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00794
  • [Presentation] 焦点をあてる事態参与者の選択の獲得時期について2023

    • Author(s)
      伊藤創
    • Organizer
      日本言語学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00743
  • [Presentation] 「『外国語学習観』が『学習行動』に及ぼす影響について ―語学学習を目的としない海外派遣プログラムに焦点をあてて」2022

    • Author(s)
      越山泰子、伊藤創、飯島有美子、広沢俊宗
    • Organizer
      国際行動学会2022年度年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00897
  • [Presentation] 日本人英語学習者の「うなぎ文」の使用に関する分析2022

    • Author(s)
      藤原康弘・岩男考哲・伊藤創・仲潔
    • Organizer
      英語コーパス学会第48回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00794
  • [Presentation] 日本語学から考える「日本英語」とその教育的可能性2022

    • Author(s)
      司会:仲潔 ・発表:伊藤創・岩男考哲・藤原康弘
    • Organizer
      日本「アジア英語」学会 第49回全国大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00794
  • [Presentation] 学習者の母語に即した「やさしい言語(日本語)習得」をめざして2022

    • Author(s)
      伊藤創・藤原康弘・岩男考哲・仲潔
    • Organizer
      The 6th Asia Future Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00794
  • [Presentation] 高校英語表現テキストにおける構文分布に関する一考察2021

    • Author(s)
      伊藤創, 藤原康弘
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET) 第36回(2021年度)中部支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00794
  • [Presentation] 幼児の事態「描写」・「把握」の型の獲得時期について-日本語・英語を母語とする幼児に焦点をあてて-2020

    • Author(s)
      伊藤 創
    • Organizer
      日本認知科学会第37回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00794
  • [Presentation] Creating a Multilingual and Multicultural Learning Environment2018

    • Author(s)
      伊藤 創
    • Organizer
      5th International Conference on Language and Literacy Education(ICLLE)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00897
  • [Presentation] 日本語母語話者に期待されるコミュニケーション観:英語・国語・日本語教育の教科書分析を通して2018

    • Author(s)
      仲潔・岩男考哲・伊藤創
    • Organizer
      韓国日語教育学会 2018年度冬季国際学術大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04853
  • 1.  Naka Kiyoshi (00441618)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 2.  岩男 考哲 (30578274)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 3.  越山 泰子 (00515679)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 4.  藤原 康弘 (90583427)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 5.  Uemura Kazumi (20283830)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  横川 博一 (50340427)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  堀井 祐介 (30304041)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  成田 信子 (50434965)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  米田 薫 (70382463)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  西川 真理子 (10252727)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  井上 加寿子 (80595637)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi