• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fukaya Yuko  深谷 優子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

FUKAYA Yuko  深谷 優子

Less
Researcher Number 00374877
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 國學院大學, 文学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 國學院大學, 文学部, 教授
2016 – 2021: 東北大学, 教育学研究科, 准教授
2012 – 2015: 東北大学, 教育学研究科(研究院), 准教授
2010 – 2012: 東北大学, 大学院・教育学研究科, 准教授
2008: Tohoku University, 大学院教育学研究科, 准教授
2007 – 2008: Tohoku University, 大学院・教育学研究科, 准教授
2006: 東北大学, 大学院・教育学研究科, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / Basic Section 10020:Educational psychology-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
読解 / 教育系心理学 / 推敲 / 作文 / 協同 / 教授法・学習 / 俳句 / 読解力 / 筆名 / 遠隔学習 … More / ピア / ICT / 省略表現 / 文章理解 / 学習過程 … More
Except Principal Investigator
逸脱行動 / 省察 / 教員志望学生 / 帰属複雑性 / 教育実習生 / 教員養成 / 逸脱場面 / 原因 / 熟達 / 日誌 / 実習日誌 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (37 results)
  • Co-Researchers

    (1 People)
  •  原因スキーマを手がかりとした教員志望学生の省察深化の解明と支援プログラムの開発

    • Principal Investigator
      市川 洋子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Chiba Institute of Technology
  •  協同的な推敲活動におけるピアの匿名性および識別性の効果に関する教育心理学的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      深谷 優子
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kokugakuin University
      Tohoku University
  •  Role of Physical Presence of Peers and Its Influence on Collaborative Essay RevisionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Fukaya Yuko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Clarification and Support Development of Proficiency in Self-reliant Reflection of Pre-service Teachers Using Teacher Training Journals

    • Principal Investigator
      Ichikawa Yoko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Chiba Institute of Technology
  •  Research on Understanding Elliptical and Figurative Expressions of HaikuPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FUKAYA Yuko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Research on elaboration of haiku comprehensionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FUKAYA Yuko
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Research on competency development of reading comprehensive textsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FUKAYA Yuko
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tohoku University

All 2024 2023 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2013 2011 2010 2009 2008 2007 2006 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] ピアレビュー方式の協同的な推敲活動における筆名使用についての調査研究2023

    • Author(s)
      深谷優子
    • Journal Title

      國學院雑誌

      Volume: 124

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03356
  • [Journal Article] 協同的な推敲におけるピアの実在性の影響2020

    • Author(s)
      深谷優子・市川洋子
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科 研究年報

      Volume: 68-2

    • NAID

      120006873287

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04288
  • [Journal Article] 継続したピアレビュー方式の協同推敲活動が小論の作成および推敲に対する書き手の思考態度に与える効果2019

    • Author(s)
      深谷優子・ 市川洋子
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科 研究年報

      Volume: 67-2

    • NAID

      120006715680

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04288
  • [Journal Article] 協同的な推敲におけるピアの実在性の役割とその影響過程の解明2017

    • Author(s)
      深谷優子・市川洋子
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科 研究年報

      Volume: 65-2

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04288
  • [Journal Article] 省略表現の解釈の変化における他者コメントの役割2015

    • Author(s)
      深谷優子
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 63

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590168
  • [Journal Article] ICT環境における言語情報の理解2013

    • Author(s)
      深谷優子
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 61 Pages: 115-121

    • NAID

      120005378736

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590168
  • [Journal Article] 読解および作文スキルを向上させるピアレビューを用いた共同推敲2009

    • Author(s)
      深谷優子
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科年報 57(2)(印刷中)

    • NAID

      120001943057

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730402
  • [Journal Article] 読解および作文スキルを向上させるピアレビューを用いた共同推敲(Collaborative revising process with peer-review improves skills of reading and writing)2009

    • Author(s)
      深谷 優子
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科研究年報 57(2) (印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730402
  • [Journal Article] 読解における図表を用いた概要作成の効果(The effect of making graphic format summaries on reading comprehension)2009

    • Author(s)
      深谷 優子
    • Journal Title

      読書科学 52

      Pages: 15-24

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730402
  • [Journal Article] メタディスコースが包括的なテキストの読解に与える効果-テキストに対する評価の観点から(Effects of Meta Discourse on comprehensive texts' reading)2008

    • Author(s)
      深谷 優子
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科研究年報 56(2)

      Pages: 113-121

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730402
  • [Journal Article] メタディスコースが包括的なテキストの読解に与える効果2008

    • Author(s)
      深谷 優子
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科年報 56(印刷中)

    • NAID

      120001057663

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730402
  • [Journal Article] 読解における図表を用いた概要作成の効果2008

    • Author(s)
      深谷 優子
    • Journal Title

      読書科学 52(印刷中)

    • NAID

      130007784619

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730402
  • [Journal Article] 読解における図表を用いた概要作成の効果2006

    • Author(s)
      深谷 優子
    • Journal Title

      日本心理学会第70回大会発表論文集

      Pages: 1273-1273

    • NAID

      130007784619

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730402
  • [Journal Article] 読解におけるパラフレーズの効果

    • Author(s)
      深谷 優子
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科研究年報 55(2)(印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730402
  • [Presentation] 協同的な活動におけるピア由来の懸念を低減させる試み2024

    • Author(s)
      深谷優子・市川洋子
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03356
  • [Presentation] 教師が生徒の視座に立とうとするとき2023

    • Author(s)
      市川洋子 深谷優子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会(立命館大学大阪いばらきキャンパス)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02865
  • [Presentation] 授業逸脱行動に対する教師志望学生の想定原因の多面性を促すトレーニングの開発(1)2023

    • Author(s)
      市川洋子 深谷優子
    • Organizer
      日本教師学学会第24回大会(日本赤十字広島看護大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02865
  • [Presentation] 協同的な推敲活動における筆名の識別性の違いが書き手に与える効果2021

    • Author(s)
      深谷優子・市川洋子
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03356
  • [Presentation] 授業時の生徒逸脱行動に対する教員志望学生の解釈および感情2020

    • Author(s)
      市川洋子 深谷優子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12795
  • [Presentation] 協同的な推敲活動における筆名の使用が書き手の意欲に与える効果2020

    • Author(s)
      深谷 優子・市川 洋子
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03356
  • [Presentation] How do we encourage prospective teacher to improve the skill for writing a reflective journal effectively?2018

    • Author(s)
      Yoko Ichikawa, Yuko Fukaya
    • Organizer
      World association of Lesson Studies
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12795
  • [Presentation] 小論の作成・推論時に書き手は何を重要視するか ―継続した協同推敲活動が書き手の意識の変容に与える効果―2017

    • Author(s)
      深谷優子・市川洋子
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04288
  • [Presentation] 実習日誌における省察レベルと日誌継続意欲との関連2017

    • Author(s)
      市川洋子 深谷優子
    • Organizer
      日本教師学学会第18回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学所沢キャンパス(埼玉県所沢市)
    • Year and Date
      2017-03-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12795
  • [Presentation] Relationship between Preservice Teachers’ Comprehension, Perception, and Motivation Regarding Journal Writing2017

    • Author(s)
      Yoko Ichikawa, Yuko Fukaya
    • Organizer
      EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12795
  • [Presentation] 省察日誌の自発的継続利用に影響する要因の探索的検討2017

    • Author(s)
      市川洋子 深谷優子
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島県広島市)
    • Year and Date
      2017-03-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12795
  • [Presentation] How Students Comprehend Haiku: Through Understanding Elliptical and Figurative Expressions2016

    • Author(s)
      FUKAYA, Yuko
    • Organizer
      the 31st International Congress of Psychology 2016 (ICP2016)
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-07-25
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590168
  • [Presentation] Effects of Peer Presence on Collaborative Essay Revision2016

    • Author(s)
      FUKAYA, Yuko & ICHIKAWA, Yoko
    • Organizer
      the 31st International Congress of Psychology 2016 (ICP2016)
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-07-27
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04288
  • [Presentation] 俳句の省略表現の解釈の変容 -選句理由と他者コメントの分量の観点から-2015

    • Author(s)
      深谷優子
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590168
  • [Presentation] 詩歌および推理小説の読書経験と読書態度の尺度開発(1)-検査‐再検査による検討-2011

    • Author(s)
      深谷優子
    • Organizer
      日本心理学会第75回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2011-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730500
  • [Presentation] 詩歌および推理小説の読書経験と読書態度の尺度開発(1)-検査-再検査による検討-2011

    • Author(s)
      深谷優子
    • Organizer
      日本心理学会第75回大会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2011-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730500
  • [Presentation] 詩歌および推理小説の読書経験と読書態度との関連(1)-読書態度尺度の開発とその検討-2010

    • Author(s)
      深谷優子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス(大阪)
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730500
  • [Presentation] 詩歌および推理小説の読書経験と読書態度との関連(1):読書態度尺度の開発とその検討2010

    • Author(s)
      深谷優子
    • Organizer
      日本心理学会第74回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730500
  • [Presentation] ピアレビューによる共同推敲がエッセイに与える効果2008

    • Author(s)
      深谷 優子
    • Organizer
      教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730402
  • [Presentation] ピアレビューによる共同推敲がエッセイに与える効果2008

    • Author(s)
      深谷優子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730402
  • [Presentation] メタディスコースが包括的なテキストの読解に与える効果-テキストに対する評価の観点から-2007

    • Author(s)
      深谷 優子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2007-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730402
  • [Presentation] メタディスコースが包括的なテキストの読解に与える効果-テキストに対する評価の観点から-2007

    • Author(s)
      深谷 優子
    • Organizer
      日本心理学会第71回大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2007-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730402
  • [Presentation] 読解における図表を用いた概要作成の効果2006

    • Author(s)
      深谷 優子
    • Organizer
      日本心理学会第70回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2006-11-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730402
  • 1.  Ichikawa Yoko (70406651)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 15 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi