• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

NAKAHARA Hisashi  中原 久志

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

nakahara hisashi  中原 久志

Less
Researcher Number 00724204
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 大分大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2024: 大分大学, 教育学部, 准教授
2016 – 2018: 大分大学, 教育学部, 准教授
2015: 大分大学, 教育福祉科学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Science education
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities / Basic Section 09070:Educational technology-related
Keywords
Principal Investigator
STEAM教育 / 高大接続 / データサイエンス / データガバナンス / STEM/STEAM教育 / 技術・家庭科技術分野 / イノベーション / ユーザビリティエンジニアリング / UXデザイン / ツール開発 … More / 小学校 / 情報教育 / ビジュアルプログラミング / プログラミング教育 / 小学校プログラミング … More
Except Principal Investigator
小学校 / 技術教育 / 技術科教育 / ものづくり / ものづくり教育 / 技術科 / 不安 / 問題解決 / エンジニアリングデザインプロセス / エンジニアリング / STEAM / 内容横断的カリキュラム / システム的思考 / 教材開発 / コンピューテショナルシンキング / 中学校 / 発達段階 / 男女 / コンピュテーショナルシンキング / ジェンダー / 中学生 / 小学生 / プログラミング教育 / 木育 / 中学校技術・家庭科技術分野 / 図画工作科 / 技術リテラシー / 小学校理科 / 小学校図画工作科 / ものづくり学習 / 情報教育 / 教育工学 / 教育学 / ICT / 不登校 / 中学校技術・家庭科 / 教材評価 / 動画教材 / 電子工作 / 遠隔教育 / ディジタル教材 / 電気工作 / 不登校生徒 / 遠隔学習 / 工業実習 / 安全意識 / 安全教育 / 工業教育 / 生活応用 / カリキュラム / 生活応用力 / 中学校技術科 Less
  • Research Projects

    (11 results)
  • Research Products

    (37 results)
  • Co-Researchers

    (16 People)
  •  EDPを援用した技術科PjBLにおいて生徒が抱く不安の構造的把握と支援方法の実践的検討

    • Principal Investigator
      世良 啓太
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Nara University of Education
  •  学びの高大接続に向けたデータガバナンス能力を育成するカリキュラムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      中原 久志
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Oita University
  •  Proposal for learning activities to create innovation skills through usability engineeringPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      中原 久志
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Oita University
  •  システム的思考に基づくSTEAM指向の内容横断的モデルカリキュラムの構成

    • Principal Investigator
      上之園 哲也
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hirosaki University
  •  Development and Diffusion of Learning Materials and Classroom Practice Models for Technical Education in Elementary Schools

    • Principal Investigator
      Katsumoto Atsuhiro
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  Research on Gender Disparities in Programming Education for Elementary and Junior High School Students

    • Principal Investigator
      Ichihara Yasushi
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Oita University
  •  Curriculum Development for STEAM Education to Promote Innovation Skills using UX DesignPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAHARA Hisashi
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Oita University
  •  「安全文化」の定着を目指した工業系実習の構成

    • Principal Investigator
      島田 和典
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
      Oita University
  •  A study on remote manufacturing learning using ICT for phobic students

    • Principal Investigator
      Ichihara Yasushi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Oita University
  •  Development and practice of multi-task visual programming tool for elementary school studentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      nakahara hisashi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Oita University
  •  Construction of a model curriculum to nurture practical skills for daily life through technology education

    • Principal Investigator
      UENOSONO Tesuya
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hirosaki University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Survey on the use of ICT Devices and Video Teaching Materials in Elementary School2023

    • Author(s)
      島田 直季、中原 久志
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 37 Issue: 5 Pages: 45-48

    • DOI

      10.14935/jsser.37.5_45

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-02-23
    • Language
      English
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03211
  • [Journal Article] Grasping the Actual Situation of Student's Perspectives on the Improvement of Manufactured Products and User Recognition in Material Processing Learning2023

    • Author(s)
      NAKAHARA, H., SERA, K., UENOSONO, T., KATSUMOTO, A., & MORIYAMA, J
    • Journal Title

      Vol. 1 No. October (2023): PATT40

      Volume: 1(10) Pages: 656-664

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25722
  • [Journal Article] Development and Trial Practice of Statistical Analysis Teaching Materials Considering Information II2023

    • Author(s)
      伊藤 大貴、池 恩燮、中原 久志
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 37 Issue: 5 Pages: 41-44

    • DOI

      10.14935/jsser.37.5_41

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-02-23
    • Language
      English
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03211
  • [Journal Article] Consideration of Technology and Engineering in STEAM Education2023

    • Author(s)
      中原 久志、上之園 哲也、森山 潤
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 38 Issue: 2 Pages: 173-176

    • DOI

      10.14935/jsser.38.2_173

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-12-09
    • Language
      English
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25722
  • [Journal Article] 植え付け条件の違いによるサツマイモの収量及び糖度の比較2022

    • Author(s)
      中原久志・島田直季
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 44 Pages: 1-10

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02620
  • [Journal Article] Comparison of Sweetpotato Yield and Sugar Content by Different Cultivation Conditions2022

    • Author(s)
      中原 久志、島田 直季
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 44 Issue: 1 Pages: 1-10

    • DOI

      10.51073/17051

    • ISSN
      24240680
    • URL

      https://our.repo.nii.ac.jp/records/2012604

    • Year and Date
      2022-09-01
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03211
  • [Journal Article] 技術科の材料加工学習における自己効力感の実態把握2022

    • Author(s)
      中原久志・大津春輝・市原靖士
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 64-3 Pages: 215-223

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03211
  • [Journal Article] 幼稚園から高校までを一貫した技術リテラシー教育における技術概念の内容知と方法知の基準2021

    • Author(s)
      山崎貞登・市原靖士・中原久志・渡津光司・森山潤
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 41 Pages: 226-234

    • NAID

      120007143519

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03211
  • [Journal Article] 幼稚園から高校までを一貫した技術リテラシー教育における技術概念の内容知と方法知の基準2021

    • Author(s)
      山崎貞登, 市原靖士, 中原久志, 渡津光司, 森山潤
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 41 Pages: 226-234

    • NAID

      120007143519

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03097
  • [Journal Article] 大学生のメタ認知特性とコンピューテーショナル・シンキングの関連性2020

    • Author(s)
      杉山昇太郎、伊藤大貴、市原靖士、中原久志、古本拓巳
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 42 Pages: 39-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03097
  • [Journal Article] 古本拓巳・市原靖士・中原久志・杉山昇太郎 中学生のコンピューテーショナル・シンキングとプログラミング教育の関連性に関する一考察2020

    • Author(s)
      古本拓巳・市原靖士・中原久志・杉山昇太郎
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 41 Pages: 181-191

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02871
  • [Journal Article] STEAM教育の視点を位置づけた教養教育科目における実地演習の効果2020

    • Author(s)
      中原久志
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 44 Pages: 551-554

    • NAID

      130007945556

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02871
  • [Journal Article] 幼児の環境への好奇心や探究心を育てる領域「環境」に関する保育内容の検討2020

    • Author(s)
      藤田敦・川嵜道広・牧野治敏・中原久志・永田誠
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 41 Pages: 219-244

    • NAID

      120006813721

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02871
  • [Journal Article] Effect of Practice on Liberal Arts Education considering STEAM Education2020

    • Author(s)
      中原 久志
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 551-554

    • DOI

      10.14935/jssep.44.0_551

    • NAID

      130007945556

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03211
  • [Journal Article] 切削加工の温度変化に着眼した安全教育用ディジタルコンテンツの制作2019

    • Author(s)
      島田和典,佐枝佑哉,島田英昭,中原久志
    • Journal Title

      工業技術教育研究

      Volume: 24 Pages: 1-8

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03798
  • [Journal Article] 双方向性コミュニケーションを行うブロック型プログラミングアプリケーションの開発2018

    • Author(s)
      中原久志,村長康太郎
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 40(1) Pages: 69-79

    • NAID

      120006592043

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12767
  • [Journal Article] 中学生と高校生の持つプログラミングに対するイメージの調査2018

    • Author(s)
      杉山昇太郎・中原久志・市原靖士
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会九州支部論文集

      Volume: 25 Pages: 1-10

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12767
  • [Journal Article] ものづくり活動における生徒の批判的思考の構造2017

    • Author(s)
      上之園哲也・松浦幹雄・中原久志・勝本敦洋・森山潤
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 40(3) Pages: 25-35

    • NAID

      130007790757

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04395
  • [Journal Article] 技術科「材料と加工に関する技術」の設計学習における生徒のレディネスとしての初期構想力の類型化2017

    • Author(s)
      勝本敦洋,森山潤,上之園哲也,中原久志
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 59(3) Pages: 1-10

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04395
  • [Presentation] STEAM教育におけるTechnologyとEngineeringの考え方2023

    • Author(s)
      中原久志・上之園哲也・森山潤
    • Organizer
      2023年度日本科学教育学会第2回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25722
  • [Presentation] Grasping the Actual Situation of Student’s Viewpoints on the Improvement of Manufactured Products and User Perspective in Material Processing Learning2023

    • Author(s)
      Hisashi NAKAHARA,Keita SERA,Tetsuya UENOSONO,Atsuhiro KATSUMOTO,Jun MORIYAMA
    • Organizer
      The 40th International Pupils’ Attitudes Towards Technology Research Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25722
  • [Presentation] エネルギー変換学習の製作品改良場面におけるユーザー認識の実態把握2023

    • Author(s)
      中原久志・上之園哲也・勝本敦洋・世良啓太・森山潤
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第66回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25722
  • [Presentation] TechnologyとEngineeringの概念についての一考察2023

    • Author(s)
      中原久志・上之園哲也
    • Organizer
      日本教科教育学会第49回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25722
  • [Presentation] 情報Ⅱを見据えた統計分析教材の開発と試行的実践2023

    • Author(s)
      伊藤大貴・中原久志
    • Organizer
      日本科学教育学会2022年度第5回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03211
  • [Presentation] 小学校におけるICT機器及び動画教材の利用状況に関する実態把握2023

    • Author(s)
      島田直季・中原久志
    • Organizer
      日本科学教育学会2022年度第5回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03211
  • [Presentation] 中学校技術科の材料加工学習において生徒が持つ感情の探索的把握2023

    • Author(s)
      中原久志・世良啓太・上之園哲也・勝本敦洋・森山潤
    • Organizer
      日本産業技術教育学会2023年度技術教育分科会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25722
  • [Presentation] 材料加工学習の製作品改良場面におけるユーザー認識の実態把握2022

    • Author(s)
      中原久志・上之園哲也・勝本敦洋・世良啓太・森山潤
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第65回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03211
  • [Presentation] AN EXPLORATORY SURVEY OF STUDENTS’ EMOTIONAL SITUATIONS IN MANUFACTURING ACTIVITIES2022

    • Author(s)
      Hisashi NAKAHARA,Keita SERA,Tetsuya UENOSONO,Atsuhiro KATSUMOTO,Jun MORIYAMA
    • Organizer
      11th DATTArc-ICTE-TENZ-ITEEA 2022
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03211
  • [Presentation] 技術科材料加工学習における生徒の自己効力感の構造的把握2021

    • Author(s)
      中原久志、大津春輝、市原靖士
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第64回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03097
  • [Presentation] 高校生の情報セキュリティ意識に関する調査2021

    • Author(s)
      杉山昇太郎、伊藤大貴、手塚浩介、市原靖士、中原久志
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第64回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03097
  • [Presentation] 技術科材料加工学習における生徒の自己効力感の構造的把握2021

    • Author(s)
      中原久志・大津春輝・市原靖士
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第64回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03211
  • [Presentation] STEAM教育の視点を位置づけた教養教育科目における実地演習の効果2020

    • Author(s)
      中原久志
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03211
  • [Presentation] UX デザインを用いた構想学習の試行的実践2020

    • Author(s)
      中原久志・菅遥加・大津春輝
    • Organizer
      日本産業技術教育学会技術教育分科会2020年度研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03211
  • [Presentation] 切削加工の温度変化に着眼した安全教育用ディジタルコンテンツの開発2017

    • Author(s)
      島田和典,佐枝佑哉,中原久志,島田英昭
    • Organizer
      第27回日本工業技術教育全国研究大会(日本工業技術教育学会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03798
  • [Presentation] 高校生のプログラミングに対するイメージ2017

    • Author(s)
      杉山昇太郎・中原久志・市原靖士
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第30回九州支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12767
  • [Presentation] 工業高校生のプログラミングに対するイメージに関する調査2016

    • Author(s)
      杉山昇太郎・中原久志
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第29回九州支部大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県長崎市)
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12767
  • [Presentation] 技術科の学習に対する意識と工夫創造活動との関連2016

    • Author(s)
      上之園哲也,五島美春,中原久志
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第59回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都市)
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04395
  • 1.  森山 潤 (40303482)
    # of Collaborated Projects: 11 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 2.  UENOSONO Tesuya (20735120)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 3.  Katsumoto Atsuhiro (30780621)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 4.  Ichihara Yasushi (20572837)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 5.  宮川 洋一 (70552610)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  世良 啓太 (30802243)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 7.  杉山 昇太郎 (00910621)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  勝川 健三 (30735098)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  島田 和典 (50465861)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 10.  藤井 弘也 (70218981)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  島田 英昭 (20467195)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 12.  竹中 真希子 (70381019)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  古田 このみ (60980406)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  TAKAYA Haruo
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  Sakai Tomotaka
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  Ono Shota
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi