• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

MATSUSHITA HARUHIKO  松下 晴彦

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

MATSUSHITA Haruhiko  松下 晴彦

MATSUSITA Haruhiko  松下 晴彦

Less
Researcher Number 10199789
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 花園大学, 文学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023 – 2024: 花園大学, 文学部, 教授
2016 – 2022: 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授
2012 – 2015: 名古屋大学, 教育学研究科(研究院), 教授
2007 – 2014: Nagoya University, 教育発達科学研究科, 教授
2010 – 2011: 名古屋大学, 大学院・教育発達科学研究科, 教授 … More
2009: 名古屋大学, 教育発達研究科, 教授
2008: Nagoya University, 大学院・教育発達科学研究科, 教授
2007: NAGOYA UNIVERSITY, GRADUATE SCHOOL OF EDUCATIONAND HUMAN DE VEIAPMENT, ASSOCIATE PROFESSOR
2007: 茨城大学, 教育学部, 講師
2006: 名古屋大学, 大学院教育発達科学研究科, 教授
2004 – 2005: 名古屋大学, 大学院・教育発達科学研究科, 教授
2002: Nagoya University, Graduate School of Education and Human Development, Associate Professor, 大学院・発達科学研究科, 助教授
2000 – 2001: 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 助教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educaion / Basic Section 09010:Education-related / Education
Except Principal Investigator
Educaion / Educaion
Keywords
Principal Investigator
ヘーゲル / デューイ / プラグマティズム / 教育哲学 / 教育思想 / アメリカ / 弁証法 / アメリカ教育 / 実験主義 / 自然主義 … More / 探究理論 / 哲学 / ジョン・デューイ / アメリカ合衆国 / ジョン・デューイ / アメリカ教育思想 / 進歩主義 / ダーウィン … More
Except Principal Investigator
授業記録 / 授業諸要因 / 中間項 / 授業研究 / 授業分析 / 発言の再構成 / 解釈 / DESCRIPTION OF PHENOMENON / ETHNOGRAPHY / PEDAGOGICAL FACTORS / HERMENEUTICS / RECONSTITUTION OF REMRKERS / INTERMEDIATE FACTORS / LESSON ANALYSIS / LESSON STUDY / 体験活動 / エスノグラフィ / 子どもの発言 / 現象の叙述形式 / エスノグラフィー / 教育現象の記述 / Signs / the expression style of the record / Records of Lesson / Ethnomethodology / Procedure of interpretation / Observation of a lesson / Intermediate factors / Analysis of classroom activities / 発話分析 / 観察方法 / 関連構造 / 解釈の手順 / 質的研究 / 記号 / 叙述形式 / エスノメソドロジー / 解釈手順 / 観察視点 / 中学教育 / 職業世界への接続 / 大学入試制度改革 / 職業世界との接続 / 中学校教育改革 / 高校教育改革 / 中等教育改革 / 社会との接続 / 普通教育と専門教育 / 高大接続 / 高校教育 / 中学校教育 / 中等教育 / ドイツ教授学 / 再構成 / 記述記号 / 明示性 / 発話 / 思考様式 / 問題解決 / 活動理論 / 認知理論 / 教育方法 / 逐語記録 / 解釈学 / 教育学 / 概念化 / 解釈の明示性 / 分析単位 / 記述言語 Less
  • Research Projects

    (10 results)
  • Research Products

    (86 results)
  • Co-Researchers

    (37 People)
  •  A Study on the Dialectical Reinterpretation of Dewey's Theory of Inquiry and its Pedagogical SignificancePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      松下 晴彦
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Hanazono University
  •  A Study on the Reevaluation of Dewey's Theory of Inquiry from the Perspective of Hegelian Dialectics and its Contemporary SignificancePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Matsushita Haruhiko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Hanazono University
      Nagoya University
  •  Reevaluation of Dewey's Educational Thought and its Possibilities in terms of Hegelian ThoughtPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Haruhiko Matsushita
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  Comprehensive Study on Secondary Education Refom after the World War II

    • Principal Investigator
      UEDA Takeo
    • Project Period (FY)
      2012 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  Study on Hegelianism in Dewey's Philosophy and its EvaluationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUSHITA HARUHIKO
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  The Functions of Description and Interpretation in Lesson Analysis: An Experimental Study on its Validity for Pedagogical Factors

    • Principal Investigator
      MATOBA Masami
    • Project Period (FY)
      2009 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tokai Gakuen University
      Nagoya University
  •  A Study on"Hegelian Deposit"and"Darwinism"in Dewey's Philosophy of EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUSHITA Haruhiko
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  A Study on the Resurgence of John Dewey's Educational Thought and Its Critical Analysis from HegelianismPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUSHITA Haruhiko
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  AN EXPERIMENTAL EXPERIMENTAL STUDY OF THE PEDAGOGICAL FA D RSTHROUGHRECONSTITUTION OF RMAARKRKSOF CHILDREN IN CLASSROOM ACTIVITIES

    • Principal Investigator
      MATOBA Masami
    • Project Period (FY)
      2004 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  Experimental Research on Reconstruction of Utterance of Children in a Lesson and Clarification of Analysis and Interpretation Procedure

    • Principal Investigator
      MATOBA Masami
    • Project Period (FY)
      2000 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      NAGOYA UNIVERSITY

All 2024 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教育原理を組みなおす2021

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Total Pages
      325
    • Publisher
      名古屋大学出版会
    • ISBN
      9784815810450
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02276
  • [Book] 民主主義と教育の再創造-デューイ研究の未来へ2020

    • Author(s)
      松下 晴彦他 (日本デューイ学会編)
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251476
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02276
  • [Book] 現代カリキュラム研究の動向と展望2019

    • Author(s)
      松下晴彦 安彦忠彦 豊田ひさき 佐藤学他
    • Total Pages
      402
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804514
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02276
  • [Book] プラグマティズムを学ぶ人のために2017

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      世界思想社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04221
  • [Book] 教育と学びの原理-変動する社会と向き合うために-2015

    • Author(s)
      松下晴彦 早川操 伊藤彰浩
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      名古屋大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04221
  • [Book] 『高校・大学から仕事へのトランジッション』、児美川孝一郎「<移行>支援としてのキャリア教育」2014

    • Author(s)
      溝上慎一・松下佳代編
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24243072
  • [Book] 現代アメリカ教育ハンドブノク2010

    • Author(s)
      松下晴彦、八尾坂修, 他
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      東信堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530795
  • [Book] 現代アメリカ教育ハンドブック2010

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      東信堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530795
  • [Book] 探究型の学習をどう進めるか2008

    • Author(s)
      松下晴彦(共著)
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Book] 「論理的思考と仮説的推論」浅沼茂編著『活用型学習をどう進めるか』2008

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Book] 「論理的思考力を育てる探究型学習」浅沼茂編著『探究型の学習をどう進めるか』2008

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Journal Article] J.デューイの道徳教育論からみた「道徳の教科化」2024

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      個性化教育研究

      Volume: 第15号 Pages: 26-34

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02276
  • [Journal Article] 言語と思想の探究2022

    • Author(s)
      松下 晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 69(2) Pages: 1-20

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02276
  • [Journal Article] John Dewey’s Conception of Democracy as a Mode of Associated Living2022

    • Author(s)
      松下 晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 教育科学

      Volume: 68 Issue: 2 Pages: 29-37

    • DOI

      10.18999/nueduca.68.2.29

    • ISSN
      1346-0307
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/2002376

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Language
      English
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02276
  • [Journal Article] デューイ「ヘーゲル講義」にみる自然化された精神哲学2021

    • Author(s)
      松下 晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 67 Pages: 1-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02276
  • [Journal Article] 日本における翻訳実践の淵源をめぐる系譜学的考察2019

    • Author(s)
      松下 晴彦
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 86 Pages: 176-187

    • NAID

      130007728488

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02276
  • [Journal Article] 20世紀初頭のアメリカにおける研究促進体制の形成とその役割2018

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      『名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)』

      Volume: 65 Pages: 13-23

    • NAID

      120006531070

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04221
  • [Journal Article] 20世紀初頭のアメリカにおける研究促進体制の形成とその役割2018

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      『名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要』(教育科学)

      Volume: 65 Pages: 13-23

    • NAID

      120006531070

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02276
  • [Journal Article] 進歩主義の時代のユニヴァーシティ-とカレッジ2017

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 64 Pages: 21-31

    • NAID

      40021407392

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04221
  • [Journal Article] プラグマティズムは「教育」をどう問い直してきたか?-現代プラグマティズムが切り拓く問いの地平を踏まえながら2017

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 115 Pages: 133-139

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04221
  • [Journal Article] 初期デューイ論理思想とヘーゲル2017

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 58 Pages: 57-66

    • NAID

      40021365314

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04221
  • [Journal Article] ジョン・デューイの哲学的方法とヘーゲルの痕跡2016

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 63(1) Pages: 1-11

    • NAID

      40020992513

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04221
  • [Journal Article] 1903年から1915年のデューイによるヘーゲル解釈とその批判2015

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要

      Volume: 61 Pages: 43-51

    • NAID

      40020411285

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530952
  • [Journal Article] グローバル化と新自由主義的統治の時代における批判的教育学の可能性(1)2015

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 62巻 Pages: 19-29

    • NAID

      40020646963

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04221
  • [Journal Article] 現代アメリカ教育思潮の変遷と展望-政治哲学・文化政治学・教育政策からみるアメリカ教育の動向-2015

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      アメリカ教育学会紀要

      Volume: 26号 Pages: 65-66

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04221
  • [Journal Article] デューイの道具主義的論理学2014

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要

      Volume: 61 Pages: 1-10

    • NAID

      40020232329

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530952
  • [Journal Article] Ed.D.学位授与の現状について2013

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      文部科学省特別経費(プロジェクト)『教員養成モデルカリキュラムの発展的研究」

      Volume: - Pages: 3-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530952
  • [Journal Article] 『生活様式としての民主主義』の倫理とその可能性2013

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 第60巻第1号 Pages: 1-11

    • NAID

      40019828893

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530952
  • [Journal Article] デューイ哲学における自然主義化されたヘーゲル2013

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第54号 Pages: 109-119

    • NAID

      40019808830

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530952
  • [Journal Article] 19世紀アメリカ教育思想黎明期におけるヘーゲル主義2012

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      アメリカ教育学会紀要

      Volume: 第23号 Pages: 15-26

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530952
  • [Journal Article] バーリントン哲学とジョン・デューイ2012

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 59巻第1号 Pages: 17-28

    • NAID

      40019499595

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530952
  • [Journal Article] デューイ哲学における『永遠のヘーゲル的残滓』-初期デューイ思想とヘーゲル主義-2011

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育学)

      Volume: 第57巻2号 Pages: 1-10

    • NAID

      40018798707

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530795
  • [Journal Article] デューイ哲学における『永遠のヘーゲル的残倖』-初期デューイ思想とへーゲル主義-2011

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育学)

      Volume: 第57巻第2号 Pages: 1-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530795
  • [Journal Article] 初期デューイ哲学における倫理的観念論と機能主義的論理学2011

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育学)

      Volume: 第58巻第1号 Pages: 27-35

    • NAID

      40019171166

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530795
  • [Journal Article] 初期デューイ哲学における倫理的観念論と機能主義的論理学2011

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 58巻第1号 Pages: 27-35

    • NAID

      40019171166

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530795
  • [Journal Article] デューイ教育学における「カリキュラムの再構築-方法と題材の統一-2010

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      中等教育研究センター紀要 第10号

      Pages: 19-27

    • NAID

      120006220316

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530795
  • [Journal Article] デューイとの対話-デューイ的思索の過去・現在・未来-2010

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 第101号 Pages: 202-206

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530795
  • [Journal Article] 台湾における小中一貫の英語教育の現状と課題2010

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      中等教育センター紀要

      Volume: 第10号 Pages: 103-119

    • NAID

      120006220312

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530795
  • [Journal Article] テユーイとの対話-デューイ的思索の過去・現在未来-2010

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 第101号 Pages: 202-206

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530795
  • [Journal Article] 初期デューイ思想における個と普遍2010

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第19号 Pages: 83-91

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530795
  • [Journal Article] デューイ教育学におけるカリキュラムの再構築-方法と題材の統一-2010

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      中等教育研究センター紀要

      Volume: 第10号 Pages: 19-27

    • NAID

      120006220316

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530795
  • [Journal Article] 台湾における小中一貫の英語教育の現状と課題2010

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      中等教育研究センター紀要 第10号

      Pages: 103-119

    • NAID

      120006220312

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530795
  • [Journal Article] 『統一性』の希求と『方向性なき成長』不安-ヘーゲル的残滓と進化論的自然主義-2009

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第50号 Pages: 205-213

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530795
  • [Journal Article] 「統一性」の希求と「方向性なき成長」不安-ヘーゲル的残津と進化論的自然主義-2009

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要 第50号

      Pages: 205-213

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530795
  • [Journal Article] 現代の高校生における友人関係の捉え方2008

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科中等教育研究センター紀要 第8号

      Pages: 69-85

    • NAID

      120006220282

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Journal Article] これからの教育哲学を考える2008

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      教育哲学研究 第97号

      Pages: 63-68

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Journal Article] ジヨン・デューイの中等教育のカリキュラム原理2008

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      アメリカ教育学会紀要 第19号

      Pages: 27-37

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Journal Article] 19世紀のミシガン大学とジョン・デューイ2008

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学) 第54巻第2号

      Pages: 59-70

    • NAID

      40016740784

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Journal Article] ジョン・デューイの中等教育観2008

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科中等教育研究センター紀要 第8号

      Pages: 87-95

    • NAID

      120006220279

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Journal Article] これからの教育哲学を考える2008

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      教育哲学会『教育哲学研究』 第97号

      Pages: 63-68

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Journal Article] 19世紀のミシガン大学とジヨン・デューイ2008

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要 第54巻2号

      Pages: 59-70

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Journal Article] 米国の教育哲学研究の動向にみる認識論的多様性と客観性の諸問題2007

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要 第53巻第2号

      Pages: 47-58

    • NAID

      40015615240

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Journal Article] On Some Aspects of Learning Experiences; Acquisition and Inquiry Model2007

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      Collected Papers on the International Symposium on Curriculum Reform and Social Progress Vol.1

      Pages: 32-42

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Journal Article] Strategy for Individualized Instruction and Learning, in Collected Works on The First International Forum on Teaching Reform2007

    • Author(s)
      MATSUSHITA, Haruhiko
    • Journal Title

      East China Normal University

      Pages: 62-68

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Journal Article] デューイ論理学における「自然化されたヘーゲル主義2007

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要 第48号

      Pages: 55-64

    • NAID

      40015663714

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Journal Article] On Some Aspects of Learning Experiences; Acquisition Model, Participation Model and Inquiry Model2007

    • Author(s)
      MATSUSHITA, Haruhiko
    • Journal Title

      Collected Papers on The International Symposium on Curriculum Reform and Social Progress, College of Education, Zhejiang University and Xia Cheng Educational Bureau

      Pages: 32-42

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Journal Article] "The Reconstruction of School Knowledge," in Collected Works on The First International Forum on Teaching Reform2007

    • Author(s)
      MATSUSHITA, Haruhiko
    • Journal Title

      East China Normal University

      Pages: 283-292

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Journal Article] "Moral Education in Ethically Relativistic Age," in Collected Papers on The International Symposium on Curriculum Reform and Social Progress2007

    • Author(s)
      MATSUSHITA, Haruhiko
    • Journal Title

      College of Education, Zhejiang University and Xia Cheng Educational Bureau

      Pages: 52-61

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Journal Article] Philosophical Perspective for Teachers and Aims of Integrated Learning, in Collected Works on The First International Forum on Teaching Reform2007

    • Author(s)
      MATSUSHITA, Haruhiko
    • Journal Title

      East China Normal University

      Pages: 153-157

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Journal Article] 「学習空間的再造与学習方式的変革」(翻訳方明生)2007

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      現代教学 第210期

      Pages: 57-60

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Journal Article] デューイ論理学における「自然化されたヘーゲル主義」2007

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要 第48号

      Pages: 55-64

    • NAID

      40015663714

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Presentation] Issues on training professionals for educational research and human development2022

    • Author(s)
      Matsushita,Haruhiko
    • Organizer
      the International Conference on Quality Assurance in Higher Education at Mongolian National University of Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02276
  • [Presentation] Democracy and Education in the Era of Social Transformation through Technological Innovation(2)2022

    • Author(s)
      Matsushita, Haruhiko
    • Organizer
      International Symposium on Education in Mongolia
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02276
  • [Presentation] Democracy and Education in the Era of Social Transformation through Technological Innovation2021

    • Author(s)
      Matsushita, Haruhiko
    • Organizer
      International Symposium on Education in Mongolia
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02276
  • [Presentation] 20世紀初頭のアメリカにおける「社会の統計化」の展開とその意義2020

    • Author(s)
      松下 晴彦
    • Organizer
      アメリカ教育学会第32回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02276
  • [Presentation] 20世紀初頭のアメリカにおける研究推進体制の成立と社会科学の位置2018

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Organizer
      アメリカ教育学会第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02276
  • [Presentation] 20世紀初頭のアメリカにおける研究推進体制の成立と社会科学の位置2018

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Organizer
      アメリカ教育学会第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04221
  • [Presentation] ブラックマウンテン・カレッジの挑戦とデューイのリベラルアーツ論2017

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Organizer
      アメリカ教育学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04221
  • [Presentation] プラグマティズムは『教育』をどう問い直してきたか?-現代プラグマティズムが切り拓く問いの地平を踏まえながら-2016

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Organizer
      教育哲学会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2016-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04221
  • [Presentation] 初期デューイ論理思想とヘーゲル2016

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04221
  • [Presentation] ポスト・ワシントン・コンセンサスの時代における超国家的アクターの位置-批判的教育学からの考察-2015

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Organizer
      アメリカ教育学会第27回大会
    • Place of Presentation
      武庫川女子大学
    • Year and Date
      2015-10-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04221
  • [Presentation] 現代アメリカ教育思潮の変遷と展望-政治哲学・文化政治学・教育政策からみるアメリカの教育の動向2014

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Organizer
      アメリカ教育学会第26回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学教育学部
    • Year and Date
      2014-10-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530952
  • [Presentation] デューイ哲学における自然化されたヘーゲル2011

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学西宮聖和キャンパス
    • Year and Date
      2011-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530795
  • [Presentation] Paul Carus's Early Works : the Philosophy of Monismand Meliorism2010

    • Author(s)
      MATSUSHITA, Haruiko
    • Organizer
      Brown Bag Forum, School of Education
    • Place of Presentation
      University of Wisconsin-Madison
    • Year and Date
      2010-07-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530795
  • [Presentation] Paul Carus's Early Works the Philosophy of Monism and Melionsm2010

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Organizer
      Brown Bag Forum, School of Education
    • Place of Presentation
      University of Wisconsin Madison(サメリカ)
    • Year and Date
      2010-07-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530795
  • [Presentation] デューイとの対話-デューイ的思索の過去・現在・未来-2009

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Organizer
      教育哲学会第52回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2009-10-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530795
  • [Presentation] デューイ教育思想の弱点、方向性なき成長不安 : ヘーゲル的残滓と進化論的自然主義2008

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Presentation] デューイ教育思想の弱点-方向性なき成長不安 : ヘーゲル的残滓と進化論的自然主義2008

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Organizer
      日本デューイ学会第52回研究大会
    • Place of Presentation
      筑波大学(東京キャンパス)
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Presentation] "On Some Aspects of Learning Experiences ; Semi-Lattice, Tacit Learning, Qualitative Thought2007

    • Author(s)
      MATSUSHITA, Haruhiko
    • Organizer
      The ICI Famous Professors' Forums, at Institution of Curriculum & Instruction
    • Place of Presentation
      East China Normal University
    • Year and Date
      2007-05-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Presentation] Educational Divide in Japan; Polarization in Academic Achievement, Economic and Social Disparities2007

    • Author(s)
      MATSUSHITA, Haruhiko
    • Organizer
      International Conference on Balanced Development of Education and Society's Progress
    • Place of Presentation
      in Ningbo, China
    • Year and Date
      2007-10-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Presentation] Some Strategies for Individualized Learning in an Information Age2007

    • Author(s)
      MATSUSHITA, Haruhiko
    • Organizer
      at World Conference on Transformation of Classroom Teaching
    • Place of Presentation
      in Shanghai, China
    • Year and Date
      2007-05-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Presentation] Some Strategies for Individualized Learning in an Information Age2007

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Organizer
      World Conference on Transformation of Classroom Teaching
    • Place of Presentation
      Shanghai, China
    • Year and Date
      2007-05-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Presentation] On Some Aspects of Learning Experiences ; Acquisition Model, Participation Model and Inquiry Model2007

    • Author(s)
      MATSUSHITA, Haruhiko
    • Organizer
      at International Seminar on Curriculum Reform and Social Progress, The 5^(th) China Hangzhou International Conference on Ecucational Innovations
    • Place of Presentation
      in Hangzhou, China
    • Year and Date
      2007-10-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530691
  • [Presentation] 課題研究 民主主義社会の(再)構築に向けたカリキュラム論の研究:『生の様式としての民主主義』の倫理とその可能性

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530952
  • [Presentation] 民主主義社会の(再)構築に向けたカリキュラム論の探究

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      中部大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530952
  • [Presentation] 日本の大学の現状と課題

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Organizer
      日中高等教育セミナー
    • Place of Presentation
      南京師範大学教育学院
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530952
  • 1.  MATOBA Masami (40142286)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  SIBATA Yoshiaki (70293272)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  SUGIMOTO Noriko (70344827)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  KONDO Takahiro (40242234)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  SARKAR ARANI Mohamamd Reza (30535696)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  UEDA Takeo (10168627)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  ISHIKAWA Hideshi (20168199)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  HIBI Yutka (60032504)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  山本 由美 (00442062)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  西野 節男 (10172678)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  元兼 正浩 (10263998)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  勝野 正章 (10285512)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  光本 滋 (10333585)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  阿部 英之助 (10408982)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  山村 滋 (30212294)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  服部 美奈 (30298442)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  米津 直希 (30733141)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  中嶋 哲彦 (40221444)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  横井 敏郎 (40250401)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  南部 初世 (40263058)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  大谷 尚 (50128162)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  早川 操 (50183562)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  吉川 卓治 (50230694)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  児美川 孝一郎 (50287835)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  佐貫 浩 (60162517)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  石井 拓児 (60345874)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  西村 貴之 (60533263)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  佐々木 隆生 (70091692)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  姉崎 洋一 (80128636)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  中田 康彦 (80304195)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  神山 正弘 (00152869)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  乾 彰夫 (90168419)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  TOGASHI Chihiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  HAMAGUCHI Koshi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  MIYOTA Sakurako
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  TANIGUCHI Tomohiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  YOKOZEKI Rie
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi