• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nakagawa Yuya  中川 右也

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

中川 右也  ナカガワ ユウヤ

NAKAGAWA Yuya  中川 右也

Less
Researcher Number 10551161
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 三重大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2024: 三重大学, 教育学部, 准教授
2014: 米子工業高等専門学校, その他部局等, 助教
2012: 米子工業高等専門学校, 教養育科, 助教
2011 – 2012: 米子工業高等専門学校, その他部局等, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 09070:Educational technology-related
Except Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related
Keywords
Principal Investigator
イメージ・スキーマ / デジタル教材開発 / 個別最適化学習 / 教育工学 / 認知言語学 / 英文法・語法学習 / デジタル教科書 / ICT教育 / 国際情報交流l / ゲシュタルト / 語彙習得 / 句動詞 / 応用認知言語学 … More
Except Principal Investigator
… More 文法形態素 / 音声指導 / 文法指導 / 明示的指導とその効果 / 英語教育学 / 英語教育 / 修正フィードバック / 明示的文法指導 / 誤り訂正 / 音声の習得 / 形態統語の習得 / 明示的指導 / 第二言語習得 / 児童の能動的な学び / パフォーマンス評価 / 発信力を高める / 読むこと・書くこと / ICT機器 / 言語テスティング / 対話型テスト / 面接型テスト / 英語スピーキング評価 / スピーキングテスト / 対話型 / 面接型 / 評価 / 対話能力 / 英語スピーキング Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (53 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  Development and Assessment of Development of English reading and writing instruction using tablet devices to enhance students' communication skills

    • Principal Investigator
      高橋 美由紀
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Kansai University of International Studies
  •  Assessing Interactional Competence of Novice Level English Learners: Comparisons between Interview Tests and Paired Tests

    • Principal Investigator
      川村 一代
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Kogakkan University
  •  Developing Digital Materials for a Comprehension-Based Approach to English Grammar and UsagePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nakagawa Yuya
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Mie University
  •  Examination of the effects of explicit instruction and error correction to Japanese learners of English

    • Principal Investigator
      白畑 知彦
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  デジタル教材化に向けた応用認知言語学の実証研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      中川 右也
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Yonago National College of Technology
  •  Material Development for Mastering Phrasal Verbs Effectively withVisual ImagesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAGAWA Yuya
    • Project Period (FY)
      2011 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Yonago National College of Technology

All 2023 2022 2021 2013 2012 2011

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 第二言語習得研究の科学 2:言語の指導 第4章「不定詞・動名詞選択の明示的指導-動詞補部に焦点を当てて-」2023

    • Author(s)
      中川右也
    • Total Pages
      21
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249376
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02854
  • [Book] 「不定詞・動名詞選択の明示的指導-動詞補部に焦点を当てて-」『第二言語習得研究の科学 2:言語の指導』2023

    • Author(s)
      中川右也
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249376
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20476
  • [Book] 第二言語習得研究の科学 2:言語の指導 第4章「不定詞・動名詞選択の明示的指導-動詞補部に焦点を当てて-」2023

    • Author(s)
      大瀧綾乃/須田孝司/横田秀樹/若林茂則[編者]杉浦香織/田村知子/大瀧綾乃/中川右也/箱﨑雄子/吉田龍弘/白畑知彦/今井隆夫/大山廉/澤﨑宏一/森千加香[著者]
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      487424937X
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02854
  • [Book] ジャズで学ぶ英語の発音2012

    • Author(s)
      中西のりこ・中川右也
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      コスモピア
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Book] ジャズで学ぶ英語の発音2012

    • Author(s)
      中西のりこ、中川右也
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      コスモピア
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Book] 「なぜ」がわかる動詞+前置詞2011

    • Author(s)
      中川右也、土屋知洋
    • Total Pages
      342
    • Publisher
      ベレ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Book] なぜがわかる動詞+前置詞2011

    • Author(s)
      中川右也、土屋知洋
    • Total Pages
      342
    • Publisher
      ベレ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Journal Article] A Study of Comparative English Rhythms of Speech by American and Japanese Elementary School Learners2023

    • Author(s)
      Hakozaki, Y., Nakagawa, Y. and Shirahata, T.
    • Journal Title

      Modern Journal of Studies in English Language Teaching and Literature

      Volume: 5(2) Pages: 117-134

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20476
  • [Journal Article] Errors of Object Drop at Transitive Verb Structures by Japanese Learners of English: Preliminary Study2023

    • Author(s)
      大瀧 綾乃、中川 右也、箱﨑 雄子、横田 秀樹、白畑 知彦
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 教科教育学篇

      Volume: 55 Pages: 1-13

    • DOI

      10.14945/0002000165

    • ISSN
      0286732X
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/2000165

    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00706, KAKENHI-PROJECT-23K00750, KAKENHI-PROJECT-20K13131, KAKENHI-PROJECT-23K20476
  • [Journal Article] 認知言語学の知見にもとづいた文法説明―To do, or doing, that is the question2023

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 72(10) Pages: 28-29

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02854
  • [Journal Article] 不定詞と動名詞の動詞補部における形式の選択-認知言語学の知見に基づいた明示的指導法-2023

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集

      Volume: 23 Pages: 552-557

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02854
  • [Journal Article] Verification of the Effectiveness of Collaborative L2 Reading Comprehension by Japanese Pharmacy Students2023

    • Author(s)
      Shimazaki, H. & Nakagawa, Y., and Shirahata, T.
    • Journal Title

      Modern Journal of Studies in English Language Teaching and Literature

      Volume: 5 (1) Pages: 122-143

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20476
  • [Journal Article] 現在完了の明示的指導における動画の効果-認知言語学の知見を活かして-2022

    • Author(s)
      中川右也・近藤泰城
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 51 Pages: 187-194

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02854
  • [Journal Article] The Effects of Animation on the Explicit Instruction for Present Perfect:2022

    • Author(s)
      中川右也・近藤泰城
    • Journal Title

      Journal of the Chubu English Language Education Society

      Volume: 51 Issue: 0 Pages: 187-194

    • DOI

      10.20713/celes.51.0_187

    • ISSN
      0386-6548, 2424-063X
    • Year and Date
      2022-01-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20476
  • [Journal Article] 日本語を活用した基本レベルの英文法指導2022

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 71(10) Pages: 28-29

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02854
  • [Journal Article] 主体的・対話的で深い学びの観点からの句動詞学習法2022

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集

      Volume: 22 Pages: 451-456

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02854
  • [Journal Article] イメージ・スキーマに基づく句動詞指導の実践例2013

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集第13巻

      Volume: 13 Pages: 556-562

    • NAID

      40019666646

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Journal Article] ライオンからあげ再訪-認知言語学に関する四方山話2013

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      米子工業高等専門学校研究報告

      Volume: 48巻 Pages: 1-9

    • NAID

      40019980509

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Journal Article] イメージ・スキーマに基づく句動詞指導の実践例2013

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集

      Volume: 13巻 Pages: 556-562

    • NAID

      40019666646

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Journal Article] 認知言語学的アプ ローチによる句動詞指導の効果と留意点2013

    • Author(s)
      中川右也、土屋知洋
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会研究論集

      Volume: 32巻 Pages: 57-66

    • NAID

      40021275827

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Journal Article] ライオンからあげ再訪―認知言語学に関する四方山話2013

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      米子工業高等専門学校研究報告

      Volume: 48 Pages: 1-9

    • NAID

      40019980509

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Journal Article] 認知言語学的アプローチによる句動詞指導の効果と留意点2013

    • Author(s)
      中川右也・土屋知洋
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会研究論集

      Volume: 32 Pages: 57-66

    • NAID

      40021275827

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Journal Article] 句動詞指導への示唆-認知言 語学と英語教育の接点を求めて2012

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      米子工業高等専門学校研究報告

      Volume: 47巻 Pages: 27-32

    • NAID

      40019980584

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Journal Article] 教育現場における as if/though 仮定法表現の疑問とその解決2012

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      英語教育

      Pages: 63-65

    • NAID

      40019199267

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Journal Article] 句動詞のイメージ学習法-認知言語学の可能性2012

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      第38回全国英語教育学会発表予稿集

      Volume: 38巻 Pages: 414-415

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Journal Article] 教育現場におけるas if / though仮定法表現の疑問とその解決2012

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 第60巻第13号 Pages: 63-65

    • NAID

      40019199267

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Journal Article] 句動詞のイメージ学習法―認知言語学の可能性2012

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      第38回全国英語教育学会発表予稿集

      Volume: 38 Pages: 414-415

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Journal Article] イメージを使った語彙指導の効果-句動詞について2012

    • Author(s)
      中川右也、宮口一徳、桃井活果
    • Journal Title

      英語授業研究学会全国大会発表資料集

      Volume: 23巻 Pages: 43-46

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Journal Article] 句動詞指導への示唆―認知言語学と英語教育の接点を求めて2012

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      米子工業高等専門学校研究報告

      Volume: 47 Pages: 27-32

    • NAID

      40019980584

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Journal Article] イメージを使った語彙指導の効果―句動詞について2011

    • Author(s)
      中川右也、宮口一徳、桃井活果
    • Journal Title

      英語授業研究学会全国大会発表資料集

      Volume: 23 Pages: 43-46

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Journal Article] 電子辞書と紙の辞書の比較研究:学習英和辞典を有効活用するために2011

    • Author(s)
      土屋知洋、中川右也
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会研究論集

      Volume: 30 Pages: 83-92

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Presentation] 日本語母語英語学習者による他動詞の誤りの原因 ―予備的調査―2023

    • Author(s)
      大瀧綾乃・中川右也・箱崎雄子・横田秀樹・白畑知彦
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20476
  • [Presentation] 認知言語学と英語学習―教育法と研究法―2023

    • Author(s)
      中川右也
    • Organizer
      日本認知言語学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02854
  • [Presentation] 認知言語学的アプローチによる動詞補部の明示的指導法2023

    • Author(s)
      中川右也・横田秀樹・箱崎雄子・大瀧綾乃・白畑知彦
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20476
  • [Presentation] 認知言語学と英語学習―教育法と研究法―2023

    • Author(s)
      中川右也
    • Organizer
      日本認知言語学会 第2回 チュートリアル
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02854
  • [Presentation] How should English, as a second language, be pronounced?2023

    • Author(s)
      Hakozaki, Y., Nakagawa, Y., Yokota, H., Otaki, A. and Shirahata, T.
    • Organizer
      Pacific Second Language Forum 2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20476
  • [Presentation] A comparative study of English rhythm produced by American and Japanese elementary school learners2023

    • Author(s)
      Hakozaki, Y., Nakagawa, Y. & Shirahata, T.
    • Organizer
      The Second Hawai’i International Conference on English Language and Literature Studies
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20476
  • [Presentation] 認知言語学的アプローチによる動詞補部の明示的指導法2023

    • Author(s)
      中川右也, 白畑知彦, 横田秀樹, 箱崎雄子, 大瀧綾乃
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02854
  • [Presentation] アニメーションを用いた現在完了の指導法2021

    • Author(s)
      中川右也・近藤泰城
    • Organizer
      中部地区英語教育学会第50回記念愛知大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02854
  • [Presentation] Learning English through the image of jazz lyrics2012

    • Author(s)
      中西のり子、中川右也
    • Organizer
      The 38th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Material Expo2012
    • Place of Presentation
      アクトシティ 浜松
    • Year and Date
      2012-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Presentation] イメージ・スキーマに基づく句動詞指導の実践例2012

    • Author(s)
      中川右也
    • Organizer
      日本認知言語学会
    • Place of Presentation
      大東文化大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Presentation] イメージ・スキーマに基づく句 動詞指導の実践例2012

    • Author(s)
      中川右也
    • Organizer
      日本認知言語学会
    • Place of Presentation
      大東文化大学
    • Year and Date
      2012-09-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Presentation] 認知言語学的アプローチによる句動詞指導の効果と留意点2012

    • Author(s)
      中川右也、土屋知洋
    • Organizer
      全国 高等専門学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター
    • Year and Date
      2012-09-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Presentation] 認知言語学的アプローチによる句動詞指導の効果と留意点2012

    • Author(s)
      中川右也・土屋知洋
    • Organizer
      全国高等専門学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Presentation] Learning English through the image of jazz lyrics2012

    • Author(s)
      中西のりこ・中川右也
    • Organizer
      The 38th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Material Expo 2012
    • Place of Presentation
      アクトシティ浜松
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Presentation] 句動詞のイメージ学習法-認知 言語学の可能性2012

    • Author(s)
      中川右也
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学
    • Year and Date
      2012-08-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Presentation] 句動詞のイメージ学習法―認知言語学の可能性2012

    • Author(s)
      中川右也
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Presentation] イメージ を使った語彙指導の効果-句動詞について2011

    • Author(s)
      中川右也、宮口一徳、桃井活果
    • Organizer
      英語授業研究学会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学附属天王寺中・高等学校
    • Year and Date
      2011-08-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Presentation] 教育現場からas if/though仮定法表現を考える2011

    • Author(s)
      中川右也
    • Organizer
      第23回 関西英語語法文法研究会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Presentation] イメージを使った語彙指導の効果―句動詞について2011

    • Author(s)
      中川右也、宮口一徳、桃井活果
    • Organizer
      英語授業研究学会第23回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学付属天王寺中・高等学校
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Presentation] 教育現場から as if/though 仮定 法表現を考える2011

    • Author(s)
      中川右也
    • Organizer
      関西英語語法文法研究会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2011-12-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Presentation] 句動詞習得におけるイメージ・スキーマの有効性-認知言語学的観点から2011

    • Author(s)
      中川右也
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • [Presentation] 句動詞習得におけるイメージ・スキーマの有効性―認知言語学的観点から2011

    • Author(s)
      中川右也
    • Organizer
      第37回全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720307
  • 1.  小林 翔 (10821647)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  川村 一代 (00300286)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  藤田 賢 (50804358)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  竹内 理 (40206941)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  高橋 美由紀 (30301617)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  柳 善和 (40220181)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  山内 優佳 (40781365)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  白畑 知彦 (50206299)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 9.  箱崎 雄子 (50351490)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 10.  横田 秀樹 (50440590)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 11.  大瀧 綾乃 (60840676)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi