• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Takeuchi Osamu  竹内 理

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TAKEUCHI Osamu  竹内 理

竹内 理  タケウチ オサム

Less
Researcher Number 40206941
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 関西大学, 外国語学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2023: 関西大学, 外国語学部, 教授
2009 – 2014: Kansai University, 外国語学部, 教授
2004 – 2008: 関西大学, 外国語教育研究機構, 教授
2001: 外国語教育研究機構, 助教授
2000 – 2001: 関西大学, 外国語教育研究機構, 助教授 … More
1999 – 2000: 関西大学, 総合情報学部, 助教授
1995 – 1996: 関西大学, 総合情報学部, 助教授
1993: 同志社女子大学短期大学部, 英米語科, 専任講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / 教科教育 / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Educational technology / Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
学習方略 / 英語教育 / e-learning / 読解方略 / ワーキングメモリ / モーションセンシング / スピーキング / リスニング / 対面形式 / モーションセンシングデバイス … More / 測定方法 / 主観的評価 / 客観的評価 / 質問紙 / 外国語学習不安 / 第二言語不安 / モーションセンシングディバイス / センシング技術 / Metacognition / Reading Behaviors / Strategy Instruction / Reading Strategies / Learning Strategies / 刺激再生法 / ポートフォリオ / 語彙習得 / 語彙学習方略 / メタ認知 / 読解行動 / 方略指導 / English Language Education / Electronic Dictionary / Learning Strategy / Dictionary Using Strategy / Searching Behavior / Depth of Processing / Learning Effects / Hand-held Electronic Dictionary / 電子辞書 / 学習法略 / 辞書検索方略 / 検索行動 / 処理の深さ / 学習効果 / 携帯型電子辞書 / 認知方略 / テスティング / 光トポグラフィー / 脳内基盤 / 刺激提示のよる再生法 / 検定力 / 効果量 / ワーキング・メモリ / ブレイン・イメージング / 音読 / 自己調整学習 / NIRS / 光トポグラフィ / 外国語学習方略 / ネットワーク(Network) / strategy training(学習方略訓練) / 外国語教育 / インターネット(Internet) / strategy(学習方略) / 外国語学習 / 学習方略訓練 / マルチメディア / CAI / Strategy Training / EFL / 第二言語習得 / Strategy … More
Except Principal Investigator
CALL / 学習方略 / 他者調整 / 自己調整 / e-Learning / 教員養成 / EFL / Integrated studies / 情報リテラシー / メタ認知 / 情意要因 / 自己調整学習 / 学習者要因 / メタ認知方略 / 言語テスティング / 対話型テスト / 面接型テスト / 英語スピーキング評価 / スピーキングテスト / 対話型 / 面接型 / 評価 / 対話能力 / 英語スピーキング / 再定義 / 文化圏 / 言葉のイメージ / 第二言語不安 / 学習者情意 / 文化的背景 / 文化別 / 外国語不安イメージ / 動的等価 / 質問紙 / 外国語不安 / FLCAS / TRAPD method / back translation / questionnaire / 教員養成コアカリキュラム / モデルプログラム / 小・中・高 英語教育 / コアカリキュラム / 英語教育 / 自律学習 / 認知方略 / MALL / 英語学習 / e-learning / 動機づけ / 動機付け / 授業外学習 / 校内教員研修 / 自律性 / 学校内教員研修 / 小学校英語 / 複雑性理論 / 教員不安 / 教員養成での学び / 不安 / 教員志望学生 / 活動理論 / 学校内研修 / 教員研修 / 小学校英語教育 / 認知的成長 / 不安軽減 / システムの構築 / Core image / Particles / Phrasal verbs / 副詞辞 / コア・イメージ / 句動詞 / Digital broadcasting / Information & Communication network / Database of video clips / Distance learning / ICT education / Information literacy / WWW / ネットワーク / 通信衛星 / データベース / 総合的な学習 / デジタル放送 / 情報通信ネットワーク / 総合的な学習の時間 / 動画データベース / 遠隔学習 / 情報教育 / Media-mix / Communication education / Portable media / Internet utilization / Long distance cooperation learning / Curriculum Development on Informatics / Media literacy / 情報教育を支える学校の教育システム / 映像情報読解の調査研究 / SCSやISDNによる共同学習 / 教師のメディアリテラシー / 絵画投影法 / 遠隔・双方向学習 / メディア教育 / 学習環境整備状況 / 情報教育の意識調査 / 学習指導と授業評価 / メディア観 / 移動体メディア利用 / 視聴能力 / メディアミックス / コミュニケーション教育 / 移動体メディア / インターネット利用 / 遠隔共同学習 / 情報教育のカリキュラム / メディアリテラシー / 総合的学習 / 情意 / 学習方略指導 / 足場掛け / 協働学習 / 他律的学習 / 第二言語習得 / ICT / 異文化適応 / 外国語学習 / 海外留学 Less
  • Research Projects

    (18 results)
  • Research Products

    (137 results)
  • Co-Researchers

    (40 People)
  •  e-Learning学習方略の分析と、方略使用を他者調整から自己調整に導く方略指導の構築

    • Principal Investigator
      佐々木 顕彦
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Mukogawa Women's University
  •  Assessing Interactional Competence of Novice Level English Learners: Comparisons between Interview Tests and Paired Tests

    • Principal Investigator
      川村 一代
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Kogakkan University
  •  Establishing an objective measurement of L2 listening anxiety through the use of sensing devices.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Takeuchi Osamu
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Kansai University
  •  Re-interpretation of language learning anxiety based on the cultural differences

    • Principal Investigator
      植木 美千子
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Kansai University
  •  Identifying Learner Factors and Developing a Guidance Model for Successful English Learning through CALL/MALL

    • Principal Investigator
      SASAKI Akihiko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Mukogawa Women's University
      Mukogawa Women's University Junior College Division
  •  Validation of the National Core-Curriculum for Pre-Service English Teacher Education and Development of its Concrete and Comprehensive Programs

    • Principal Investigator
      Kasuya Kyoko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  The development and verification of self-regulated system of in-service teacher training for teaching English at Japanese public elementary school

    • Principal Investigator
      IKEDA Maiko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kansai University
  •  Influence of learners' individual differences on the effectiveness of strategy intervention: toward the development of long-term learner support system

    • Principal Investigator
      IKEDA Maiko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kansai University
  •  A comprehensive assessment of an academic year abroad program for university students

    • Principal Investigator
      YASHIMA Tomoko
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kansai University
  •  Establishing the Cerebral Basis for Language Learner Strategies : From the Perspectives of Working Memory Activation and Learner Training.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKEUCHI Osamu
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kansai University
  •  EFL reading strategies and their instruction on e-learning : Toward the construction of an instructional modelPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKEUCHI Osamu
    • Project Period (FY)
      2006 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kansai University
  •  On the Effects of Introducing Hand-held Electronic Dictionaries into the EFL Classes in Japan : Form the Perspectives of Learning Effects and Searching Behavior.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKEUCHI O.
    • Project Period (FY)
      2004 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kansai University
  •  Curriculum and Content Development on Information Education

    • Principal Investigator
      KUBOTA Kenichi
    • Project Period (FY)
      1999 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kansai University
  •  The development of foreign language learning with core image of English basic verb through phrasal verbs.

    • Principal Investigator
      MINE Hiroshi
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Doshisha Women's College of Liberal Arts
      Doshisha Women's Junior College
  •  Studies on brings up multi medeia literacy

    • Principal Investigator
      MIZUKOSHI Toshiyuki
    • Project Period (FY)
      1998 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kansai University
  •  外国語学習方略使用状況診断法のインターネットへの移植と方略使用訓練法の有効性検証Principal Investigator

    • Principal Investigator
      竹内 理
    • Project Period (FY)
      1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Kansai University
  •  外国語学習方略使用状況診断法のマルチメディア化と方略使用訓練法の選定Principal Investigator

    • Principal Investigator
      竹内 理
    • Project Period (FY)
      1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Kansai University
  •  日本人の英語能力向上に役立つ学習方略の実証的確定と方略使用状況簡易測定法の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      竹内 理
    • Project Period (FY)
      1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Doshisha Women's Junior College

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] An innovative approach to in-service teacher training for teaching English at Japanese public elementary schools. In H. Reinders, S. Ryan, & S. Nakano (eds.), Innovation in language learning & teaching The case of Japan2019

    • Author(s)
      池田真生子、今井裕之、竹内理
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • ISBN
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00687
  • [Book] CALL授業の展開 その可能性を拡げるために:基礎、応用から発展まで2008

    • Author(s)
      竹内 理
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      松柏社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Book] CALL授業の展開その可能性を拡げるために:基礎、応用から発展まで2008

    • Author(s)
      竹内 理
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      松柏社
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] Significance of Metacognition in Japanese EFL University Students' E-learning2024

    • Author(s)
      SASAKI, Akihiko & TAKEUCHI, Osamu
    • Journal Title

      LET Kansai Chapter Collected Papers

      Volume: 22 Issue: 0 Pages: 1-19

    • DOI

      10.50924/letkansai.22.0_1

    • ISSN
      0915-9428, 2185-0941
    • Year and Date
      2024-03-31
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00774
  • [Journal Article] Study abroad from home: Development of L2 learner autonomy in an unprecedented online program during the COVID-19 pandemic2023

    • Author(s)
      SASAKI, Akihiko & TAKEUCHI, Osamu
    • Journal Title

      Technology-enhanced language teaching and learning. Bloomsbury Publishing.

      Volume: 書籍内Chapter Pages: 75-88

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00774
  • [Journal Article] <i>Thinking </i>Converts <i>Intent </i>into <i>Action</i>: The Role of Metacognition in Japanese EFL University Students’ Engagement in E-learning2023

    • Author(s)
      SASAKI, Akihiko & TAKEUCHI, Osamu
    • Journal Title

      ARELE: Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 34 Issue: 0 Pages: 33-48

    • DOI

      10.20581/arele.34.0_33

    • ISSN
      1344-8560, 2432-0412
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00774
  • [Journal Article] コミュニケーション場面における英語スピーキング不安の測定に向けた圧電センサの適応可能性2023

    • Author(s)
      宝田 隼, 中川 勇武, 中村 隼, 鎌田 浩輝, 川村 碧, 植木 美千子, 脇田 貴文, 守谷 順, 柳 美帆, 黒木 和明, 天野 航, 武藤 崇記, 出口 美樹, 西尾 玲, 竹下 皇二, 竹内 理, 田實 佳郎
    • Journal Title

      Journal of The Institute of Electrostatics Japan

      Volume: 47 Issue: 1 Pages: 2-7

    • DOI

      10.34342/iesj.2023.47.1.2

    • ISSN
      0386-2550
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00776
  • [Journal Article] Assessing the Interactional Competence in English Speaking of Japanese Junior High School Students in an Interview Test2023

    • Author(s)
      Kazuyo Kawamura, Osamu Takeuchi
    • Journal Title

      JLTA Journal

      Volume: 26 Issue: 0 Pages: 3-22

    • DOI

      10.20622/jltajournal.26.0_3

    • ISSN
      2189-5341, 2189-9746
    • Language
      English
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00748
  • [Journal Article] オンライン外国語授業のあり方-その効果を引き出すために(特集オンライン授業巻頭論文)2021

    • Author(s)
      竹内理
    • Journal Title

      ドイツ語教育(日本独文学会ドイツ語教育部会紀要)

      Volume: 25 Pages: 4-12

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00774
  • [Journal Article] 「自己調整学習」とは何か2020

    • Author(s)
      竹内理
    • Journal Title

      『英語教育』(大修館書店)

      Volume: 4月号 Pages: 34-35

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00774
  • [Journal Article] オンライン英語授業の留意点-効果を生み出すために2020

    • Author(s)
      竹内理
    • Journal Title

      『英語教育』(大修館書店)

      Volume: 別冊 Pages: 66-67

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00774
  • [Journal Article] ストラテジー研究の「これまで」と「これから」2019

    • Author(s)
      竹内 理
    • Journal Title

      英語教育(大修館書店)

      Volume: 6月号 Pages: 10-11

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00774
  • [Journal Article] ストラテジー研究の「これまで」と「これから」2019

    • Author(s)
      竹内理
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68巻第3号 Pages: 10-11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00687
  • [Journal Article] An innovative approach to in-service teacher training for teaching English at Japanese public elementary schools.2019

    • Author(s)
      Ikeda, M., Imai, H., and Takeuchi, O.
    • Journal Title

      Innovation in language learning & teaching: The case of Japan. H. Reinders, S. Ryan, & S. Nakano (Eds.).NY: Palgrave Macmillan.

      Volume: 書籍収録論文 Pages: 257-283

    • DOI

      10.1007/978-3-030-12567-7_13

    • ISBN
      9783030125660, 9783030125677
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00687
  • [Journal Article] Language learning strategies: Insights from the past and directions for the future.2019

    • Author(s)
      Takeuchi, O.
    • Journal Title

      Second handbook of English language teaching.

      Volume: なし Pages: 683-702

    • DOI

      10.1007/978-3-030-02899-2_37

    • ISBN
      9783030028978, 9783030028992
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00774
  • [Journal Article] Research-based vocabulary instruction strategies.2018

    • Author(s)
      M. Lucas, M. Grogan, & Takeuchi, O.
    • Journal Title

      The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching. London: Wiley-Blackwell.

      Volume: なし Pages: 1-7

    • DOI

      10.1002/9781118784235.eelt0729

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00774
  • [Journal Article] Toward modelling of a prototype use of language learning strategies with decision-tree based methods.2018

    • Author(s)
      Mizumoto, A., & Takeuchi, O.
    • Journal Title

      Language learning strategies and individual learner characteristics: Situating strategy use in diverse contexts. London: Bloomsbury.

      Volume: なし Pages: 99-122

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00774
  • [Journal Article] Encouraging and motivating vocabulary development.2018

    • Author(s)
      M. Grogan, M. Lucas, & Takeuchi, O.
    • Journal Title

      The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching.M. DelliCaprini (Ed.).London: Wiley-Blackwell

      Volume: 書籍収録論文 Pages: 1-7

    • DOI

      10.1002/9781118784235.eelt0728

    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00687
  • [Journal Article] An Innovative Approach to In-service Teacher Training for Teaching English at Japanese Public Elementary Schools2018

    • Author(s)
      Ikeda, M., Imai, H., & Takeuchi, O.
    • Journal Title

      Reminders, H., Ryan, S., & Nakao, S. (Eds.) Innovation in language learning & teaching: The case of Japan (book chapter)

      Volume: 印刷中

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02989
  • [Journal Article] Toward modelling of a prototype use of language learning strategies with decision-tree based methods2018

    • Author(s)
      Mizumoto, A., & Takeuchi, O.
    • Journal Title

      Language learning strategies and individual learner characteristics: Situating strategy use in diverse contexts.R.L. Oxford & C. M. Amerstorfer (Eds.).London: Bloomsbury

      Volume: 書籍収録論文 Pages: 99-122

    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00687
  • [Journal Article] 持続可能な校内教員研修システムの構築-小学校での外国語(英語)活動における不安軽減に焦点をあてて-2017

    • Author(s)
      池田真生子、今井裕之、竹内 理
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 17 Pages: 4-19

    • NAID

      130007430162

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02989
  • [Journal Article] 第二言語習得研究における共約可能性を求めて2014

    • Author(s)
      竹内 理
    • Journal Title

      『JACET中部支部紀要』

      Volume: 第12巻 Pages: 13-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520719
  • [Journal Article] 自律的・継続的学習に関する学習者要因の研究動向と今後の展望2014

    • Author(s)
      竹内 理
    • Journal Title

      『英語教育学の今―理論と実践の統合』

      Volume: 第9章 Pages: 234-237

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520719
  • [Journal Article] Exploring the concept of the ideal L2 self in an Asian EFL context: The case of Japanese university students.2013

    • Author(s)
      Ueki, M., & Takeuchi, O.
    • Journal Title

      The Journal of Asian TEFL

      Volume: 10 Pages: 25-45

    • NAID

      120005841872

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520719
  • [Journal Article] Forming a clearer image of the ideal L2 self : The L2 Motivational Self System and learner autonomy in a Japanese EFL context2013

    • Author(s)
      Ueki, M., & Takeuchi, O.
    • Journal Title

      Innovation in Language Learning and Teaching

      Volume: 7 Issue: 3 Pages: 238-252

    • DOI

      10.1080/17501229.2013.836205

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-12J00739, KAKENHI-PROJECT-24520719
  • [Journal Article] Validating the L2 motivational self system in a Japanese EFL context: The interplay of L2 motivation, L2 anxiety, self-efficacy, and the perceived amount of information.2012

    • Author(s)
      Ueki, M., & Takeuchi, O.
    • Journal Title

      Language Education & Technology

      Volume: 49 Pages: 1-22

    • NAID

      110009470693

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520719
  • [Journal Article] Adaptation and validation of self-regulating capacity in vocabulary learning scale2012

    • Author(s)
      Mizumoto, A. & Takeuchi, O
    • Journal Title

      Applied Linguistics

      Volume: 33 Issue: 1 Pages: 83-91

    • DOI

      10.1093/applin/amr044

    • NAID

      120005688076

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520610, KAKENHI-PROJECT-24520719
  • [Journal Article] スローラーナーに寄り添う:自己調整学習の観点から2012

    • Author(s)
      竹内 理
    • Journal Title

      『英語教育』

      Volume: 4(7月号) Pages: 39-41

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520719
  • [Journal Article] 英語教師のための基礎講座:英語学習のDoing, Feeling, Thinking2012

    • Author(s)
      竹内理
    • Journal Title

      Teaching English Now

      Volume: 2号 Pages: 21-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520610
  • [Journal Article] The cerebral basis for language learner strategies: A near-infrared spectroscopy study.2012

    • Author(s)
      Takeuchi, O., Ikeda, M., & Mizumoto, A.
    • Journal Title

      Reading in a Foreign Language

      Volume: 24 Pages: 136-157

    • NAID

      120006404744

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520719
  • [Journal Article] Validating the L2 motivational self system in a Japanese EFL context : The interplay of L2 motivation, L2 anxiety, self-efficacy, and the perceived amount of information2012

    • Author(s)
      Ueki, M., & Takeuchi, O
    • Journal Title

      Language Education & Technology

      Volume: 49 Pages: 1-22

    • NAID

      110009470693

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520610
  • [Journal Article] ICT利用の8つの指針:英語授業 でより良く活用するには2012

    • Author(s)
      竹内 理
    • Journal Title

      Teaching English Now

      Volume: 23 Pages: 2-5

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520719
  • [Journal Article] 効果量と検定力分析入門-統計的検定を正しく使うために-2011

    • Author(s)
      水本篤、竹内理
    • Journal Title

      より良い外国語教育のための方法-外国語教育メディア学会(LET)関西支部メソドロジー研究部会2010年度報告論集(外国語教育メディア学会(LET)関西支部)

      Pages: 44-70

    • NAID

      120006212302

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520540
  • [Journal Article] 学習者の研究からわかること-個別から統合へ-2010

    • Author(s)
      竹内理
    • Journal Title

      英語教育学体系第6巻成長する英語学習者-学習者要因と自律学習(第1章)

      Pages: 3-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520540
  • [Journal Article] 学習者の研究からわかること-個別から統合へ-2010

    • Author(s)
      竹内理
    • Journal Title

      英語教育学体系 成長する英語習者-学習者要因と自律学習

      Volume: 第6巻 Pages: 3-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520540
  • [Journal Article] 効果量と検定力分析入門-統計的検定を正しく使うために-2010

    • Author(s)
      水本篤、竹内理
    • Journal Title

      外国語教育メディア学会(LET)関西支部メソトロジー研究部会2010年度報告論集

      Volume: 1 Pages: 44-70

    • NAID

      120006212302

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520540
  • [Journal Article] Language learning strategies used by lower secondary school learners in a Japanese EFL context.2009

    • Author(s)
      Yabukoshi, T., Takeuchi, O.
    • Journal Title

      International Journal of Applied Linguistics 19

      Pages: 136-172

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520610
  • [Journal Article] Examining the effectiveness of explicit instruction of vocabulary learning strategies with Japanese EFL university students2009

    • Author(s)
      Mizumoto, A, Takeuchi, O.
    • Journal Title

      Language Teaching Research 13

      Pages: 425-449

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520610
  • [Journal Article] Learning from good language learners in a specific context.2009

    • Author(s)
      Takeuchi, O.
    • Journal Title

      In Researching Language Teaching and Learning : An Integration of Practice and Theory(T.Yoshida et al.(eds))

      Pages: 305-322

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520610
  • [Journal Article] Expanding the possibilities of CALL2008

    • Author(s)
      O. Takeuchi(Ed.)
    • Journal Title

      Tokyo : Shohakusha

      Pages: 1-199

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] メタ認知と英語学習2008

    • Author(s)
      竹内 理
    • Journal Title

      スペシャリストによる英語教育の理論と応用

      Pages: 79-92

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] CALL-その可能性を引きだすために2008

    • Author(s)
      竹内 理
    • Journal Title

      CALL授業の展開その可能性を拡げるために (印刷中)

      Pages: 2-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] 大学におけるLMS利用の実践事例(1)コンテンツからコンテキストへ2008

    • Author(s)
      竹内 理、住 政二郎
    • Journal Title

      CALL授業の展開その可能性を拡げるために

      Pages: 155-163

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] Metacognition and the use of LMS in University EFL teaching2008

    • Author(s)
      M. Ikeda, O. Takeuchi
    • Journal Title

      In 0. Takeuchi (Ed.) Expanding the possibilities of CALL

      Pages: 164-175

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] 大学におけるLMS利用の実践事例(1)コンテンツからコンテキストへ2008

    • Author(s)
      竹内 理、住 政二郎
    • Journal Title

      CALL授業の展開その可能性を拡げるために (印刷中)

      Pages: 155-163

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] Expanding the possibilities of CALL : Theoretical perspectives2008

    • Author(s)
      O. Takeuchi
    • Journal Title

      In 0. Takeuchi (Ed.) Expanding the possibilities of CALL

      Pages: 2-16

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] Metacognition and language learning2008

    • Author(s)
      O. Takeuchi
    • Journal Title

      Lectures by EFL Specialists

      Pages: 79-92

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] Does Look-up Frequency Help Reading Comprehension of EFL Learners'? : Two Empirical Studies on Electronic Dictionaries.2008

    • Author(s)
      KOYAMA, T., TAKEUCHI, O.
    • Journal Title

      CALICO Journal 25:2(受理済み)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520364
  • [Journal Article] A use of LMS in University EFL teaching2008

    • Author(s)
      O. Takeuchi, S. Sumi
    • Journal Title

      In 0. Takeuchi (Ed.) Expanding the possibilities of CALL

      Pages: 155-163

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] CALL-その可能性を引きだすために2008

    • Author(s)
      竹内 理
    • Journal Title

      CALL授業の展開その可能性を拡げるために

      Pages: 2-16

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] 自ら学ぶ姿勢を身につけるには-自習学習の必要性とその方法を探る2007

    • Author(s)
      竹内 理
    • Journal Title

      Teaching English Now 8

      Pages: 2-5

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] Does Look-up Frequency Help Reading Comprehension of EFL Learners'? : Two Empirical Studies on Electronic Dictionaries2007

    • Author(s)
      KOYAMA, T., TAKEUCHI, O.
    • Journal Title

      CALICD Journal 25:1(印刷中)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520364
  • [Journal Article] Metacognition and EFL learning:Theoretical and empirical perspectives2007

    • Author(s)
      O.Takeuchi
    • Journal Title

      Annual Review of English Learning and Teaching 12

      Pages: 41-44

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] コンピュータ上での英語学習における学習行動について:語彙学習と読解学習からの知見2007

    • Author(s)
      池田 真生子、竹内 理、住 政二郎
    • Journal Title

      日本教育工学会第23回全国大会論文集

      Pages: 225-226

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] 学習者、教授者、メディア-外国語教育研究の統合的枠組みに向けて2007

    • Author(s)
      竹内 理
    • Journal Title

      英語授業実践学の展開(東京 : 三省堂)

      Pages: 90-102

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] Does Look-up Frequency Help Reading Comprehension of EFL Learners'? : Two Empirical Studies on Electronic Dictionaries2007

    • Author(s)
      KOYAMA, T., TAKEUCHI, O.
    • Journal Title

      CALICO Journal 25:1(In Press)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520364
  • [Journal Article] コンピュータでの英語語彙学習における学習行動2007

    • Author(s)
      池田真生子, 竹内 理, 住政二郎
    • Journal Title

      日本教育工学会第22回全国大会発表論文集

      Pages: 777-778

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] Metacognition and EFL learning : Theoretical and empirical perspectives2007

    • Author(s)
      O. Takeuchi
    • Journal Title

      Annual Review of English Learning and Teaching 12

      Pages: 41-44

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] Autonomy and self-learning : Necessities and methods.2007

    • Author(s)
      O. Takeuchi
    • Journal Title

      Teaching English Now 8

      Pages: 2-5

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] EFL Reading behaviors on e-learning2007

    • Author(s)
      M. Ikeda, O. Takeuchi
    • Journal Title

      Proceedings of the 23rd JSET National Conference

      Pages: 225-226

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] Clarifying the differences in learning EFL reading strategies:An analys is of portfolios2006

    • Author(s)
      M.Ikeda&O.Takeuchi
    • Journal Title

      SYSTEM 34

      Pages: 384-398

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] Clarifying the differences in learning EFL reading strategies : An analysis of portfolios.2006

    • Author(s)
      M. Ikeda, O. Takeuchi
    • Journal Title

      SYSTEM 34

      Pages: 384-398

    • NAID

      120005683469

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] EFL vocabulary learning behaviors on e-learning2006

    • Author(s)
      M. Ikeda, O. Takeuchi
    • Journal Title

      Proceedings of the 22nd JSET National Conference

      Pages: 777-778

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] コンピュータ上での英語語彙学習における学習行動について2006

    • Author(s)
      池田 真生子、竹内 理、住 政二郎
    • Journal Title

      日本教育工学会第22回全国大会論文集

      Pages: 777-778

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] Clarifying the differences in learning EFL reading strategies : An analysis of portfolios.2006

    • Author(s)
      Ikeda, M., Takeuchi, O.
    • Journal Title

      System (Elsevier/Pergamon Publisher) 34・3

      Pages: 384-398

    • NAID

      120005683469

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Journal Article] How Has the Difference Affected the Retention? : Two Empirical Studies on Electronic Dictionaries.2005

    • Author(s)
      KOYAMA, T., TAKEUCHI, O.
    • Journal Title

      Proceedings of FLEAT V Conference

      Pages: 66-71

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520364
  • [Journal Article] Does an Assigned Task Result in Better Retention of Words? : Two Empirical Studies on Hand-held electronic Dictionaries.2005

    • Author(s)
      KOYAMA, T., TAKEUCHI, O.
    • Journal Title

      Language Education & Technology 42

      Pages: 119-132

    • NAID

      110008450844

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520364
  • [Journal Article] Does an Assigned Task Result in Better Retention of Words? : Two Empirical Studies on Hand-held Electronic Dictionaries.2005

    • Author(s)
      KOYAMA, T., TAKEUCHI, O.
    • Journal Title

      Language Education & Technology 42

      Pages: 119-132

    • NAID

      110008450844

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520364
  • [Journal Article] 電子辞書使用時における検索語彙の定着度再考2004

    • Author(s)
      小山敏子, 竹内理
    • Journal Title

      日本教育工学会第20回全国大会発表論文集

      Pages: 921-922

    • NAID

      10013558411

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520364
  • [Journal Article] How Look-up Frequency Affects EFL Learning? : An Empirical Study on the Use of Hand-held Electronic Dictionaries.2004

    • Author(s)
      KOYAMA, T., TAKEUCHI, O.
    • Journal Title

      Proceedings of the CLaSIC 2004 Conference

      Pages: 1018-1024

    • NAID

      120005686096

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520364
  • [Journal Article] How look-up frequency affects EFL learning? : An empirical study on the use of handheld-electronic dictionaries.2004

    • Author(s)
      KOYAMA, T, TAKEUCHI, O.
    • Journal Title

      Proceedings of the CLaSIC 2004 Conference.

      Pages: 1018-1024

    • NAID

      120005686096

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520364
  • [Journal Article] 電子辞書と印刷辞書使用時における語彙検索頻度とテキスト理解度の関係2004

    • Author(s)
      小山敏子, 竹内理
    • Journal Title

      外国語教育メディア学会第44回全国研究大会発表論文集

      Pages: 210-213

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520364
  • [Presentation] Transitioning other-regulation to self-regulation in e-Learning strategies among Japanese university students2024

    • Author(s)
      Akihiko Sasaki & Osamu Takeuchi
    • Organizer
      International Association of Applied Linguistics (AILA)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00713
  • [Presentation] A Comparative Analysis of Interview and Paired Tests for Assessing Interactional Competence in English Beginner Learners2024

    • Author(s)
      Kazuyo Kawamura, Osamu Takeuchi
    • Organizer
      21st AILA (International Association of Applied Linguistics) World Congress 2024
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00748
  • [Presentation] Effects of classroom environment on L2 learners’ affective factors.2023

    • Author(s)
      Osamu Takeuchi
    • Organizer
      Invited lecture at Constantine the Philosopher University in Nitra Faculty of Education, Department of English Language and Culture, Slovakia
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00776
  • [Presentation] Effects of classroom environment on L2 learners’ affective factors.2023

    • Author(s)
      Maiko Ikeda, Osamu Takeuchi
    • Organizer
      The 20th World Congress of Applied Linguistics (AILA2023, ENS Lyon, France)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00776
  • [Presentation] 柔軟な圧電センサを用いた心理学的実験における解析2023

    • Author(s)
      上嶋 隆真, 宝田 隼, 植木 美千子, 脇田 貴文, 守谷 順, 竹内 理, 田實 佳郎
    • Organizer
      電子情報通信学会関西支部第28回研究発表会講演会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00776
  • [Presentation] 客観的心理測定に向けた圧電センサの適応可能性(I)-コミュニケーション場面における英語スピーキング不安の測定-2022

    • Author(s)
      宝田 隼,中川勇武,中村 隼,鎌田浩輝,川村 碧,植木美千子,脇田貴文,守谷 順,柳 美帆,黒木和明,天野 航,武藤崇記,出口美樹,竹内 理,田實佳郎
    • Organizer
      第46回静電気学会(琉球大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00776
  • [Presentation] Pulse measurement and its signal processing with a flexible piezoelectric sensor for objective psychological assessment2022

    • Author(s)
      Jun Takarada, Isamu Nakagawa, Shun Nakamura, Hiroki Kamata, Aoi Kawamura, Takuo Nakiri, Michiko Ueki, Takafumi Wakita, Jun Moriya, Miho Yanagi, Kazuaki Kuroki, Wataru Amano, Takanori Muto, Miki Deguchi, Osamu Takeuchi, and Yoshiro Tajitsu
    • Organizer
      The 17th Pacific Polymer Conference (Brisbane, Australia)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00776
  • [Presentation] 客観的心理測定に向けた圧電センサの適応可能性(Ⅱ)-コミュニケーション場面における英語スピーキング不安の測定-2022

    • Author(s)
      脇田 貴文,植木美千子,宝田 準,守谷 順,柳 美帆,黒木和明,天野 航,武藤崇記,出口美樹,田實佳郎,竹内 理
    • Organizer
      第46回静電気学会(琉球大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00776
  • [Presentation] 動的等価を考慮した質問紙FLCASの翻訳2021

    • Author(s)
      植木美千子, 竹内 理, 八島智子, 山中由香
    • Organizer
      外国語教育メディア(LET)学会 第60回全国研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00875
  • [Presentation] 柔軟な圧電センサを用いた心理状態測定システム2021

    • Author(s)
      中川勇武,宝田 隼,植木美千子,脇田貴文,守谷 順,竹内 理,田實佳郎
    • Organizer
      第45回 静電気学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00776
  • [Presentation] The use of smartphone-based L2 learning strategies: From other-regulation to self-regulation2021

    • Author(s)
      SASAKI, Akihiko & TAKEUCHI, Osamu
    • Organizer
      World Congress of Applied Linguistics [AILA2021] (Groningen, the Netherlands) ※ presented in an online format
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00774
  • [Presentation] オンライン英語授業の留意点-現状といくつかの課題2020

    • Author(s)
      竹内理、岩瀬俊介、中川千穂、工藤泰三
    • Organizer
      『英語教育2020年10月別冊』刊行記念オンラインセミナー「WIthコロナx遠隔授業でも楽しく・効果的な英語授業へ」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00774
  • [Presentation] 日本人大学生のe-Learning学習行動と自己調整学習の関係2019

    • Author(s)
      佐々木顕彦、竹内理
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00774
  • [Presentation] Japanese university students’ strategy use in Mobile-Assisted Language Learning2019

    • Author(s)
      Akihiko Sasaki, Osamu Takeuchi
    • Organizer
      The 3rd International Conference on Situating Strategy Use
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00774
  • [Presentation] 小学校教員志望者の認知的成長のプロセス:現職教員との英語プロジェクトを通して2019

    • Author(s)
      池田真生子、今井裕之、竹内 理
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02989
  • [Presentation] 小学校教員の英語指導に対する不安の変動―学校内研修を通して2018

    • Author(s)
      池田真生子、今井裕之、竹内 理
    • Organizer
      小学校英語教育学会 (JES)長崎大会(長崎:長崎大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00687
  • [Presentation] 誰が何を見ればよいのだろうか―英語授業改善の具体的視点を考える2018

    • Author(s)
      竹内 理
    • Organizer
      大学英語教育学会 (JACET) 第45回サマーセミナー(京都:京都府立大学)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00687
  • [Presentation] 小学校教員の英語指導に対する不安の変動2018

    • Author(s)
      池田真生子、竹内 理、今井裕之
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02989
  • [Presentation] 誰が何を見ればよいのだろうかー英語授業改善の具体的視点を考える2018

    • Author(s)
      竹内 理
    • Organizer
      大学英語教育学会 (JACET) 第45回サマーセミナー(京都:京都府立大学)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00774
  • [Presentation] 英語教育志望者の認識の変化:現職教員とのプロジェクトを通して2018

    • Author(s)
      池田真生子、今井裕之、竹内 理
    • Organizer
      外国語教育メディア学会第58回全国研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02989
  • [Presentation] 学校内「英語教育」教員研修システムの効果検証ー2年間の地域連携によるケース・スタディー2017

    • Author(s)
      池田真生子、今井裕之、竹内理
    • Organizer
      小学校英語教育学会 (JES) 第9回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02989
  • [Presentation] 英語教員志望者の認識の変化:小学校外国語活動でのケース・スタディより2017

    • Author(s)
      池田真生子、今井裕之、竹内理
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第57回全国研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02989
  • [Presentation] 小学校英語活動に関する意識の違いー教員、ALT、管理職、指導主事を対象とした聞き取り調査よりー2016

    • Author(s)
      池田真生子、今井裕之、竹内 理
    • Organizer
      外国語教育メディア学会 (LET) 第56回全国研究大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都)
    • Year and Date
      2016-08-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02989
  • [Presentation] 学校内教員研修システムの効果の検証ー 地域連携によるケース・スタディ ー2016

    • Author(s)
      池田真生子、今井裕之、竹内 理
    • Organizer
      第16回小学校英語教育学会 (JES) 全国大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県)
    • Year and Date
      2016-07-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02989
  • [Presentation] Willpower, the ideal L2 self and L2 motivation: Exploring their possible relationships in the Japanese EFL context.2014

    • Author(s)
      Ueki, M., & Takeuchi, O.
    • Organizer
      International Conference on Motivational Dynamics and Second Language Acquisition
    • Place of Presentation
      University of Nottingham, Nottingham, UK
    • Year and Date
      2014-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520719
  • [Presentation] Do learners' affective factors influence the effectiveness of metacognitive strategy intervention?2014

    • Author(s)
      Ikeda, M., & Takeuchi, O.
    • Organizer
      The 17th World Congress of Applied Linguistics (AILA’14)
    • Place of Presentation
      Brisbane Convention & Exhibition Cente, Brisbane, Australia
    • Year and Date
      2014-08-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520719
  • [Presentation] メタ認知指導への情意要因の影響2013

    • Author(s)
      池田真生子、竹内 理
    • Organizer
      全国英語教育学会第39回北海道研究大会
    • Place of Presentation
      北海道:北星学園大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520719
  • [Presentation] L2動機を支えるものをどう変化しているのか?:L2動機モデルの構造変化に関する質的研究2013

    • Author(s)
      植木美千子、竹内 理
    • Organizer
      第53回外国語教育メディア学会(LET) 全国研究大会
    • Place of Presentation
      東京:文京学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520719
  • [Presentation] Examining the effects of metacognitive instruction and the relationships between metacognition, self-efficacy, strategy use, and oral communication in EFL classrooms.2013

    • Author(s)
      Kobayashi, A., & Takeuchi, O.
    • Organizer
      The KATE 2013 International Conference
    • Place of Presentation
      Seoul,Hakuku Univ. of Foreign Studies (Korea)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520719
  • [Presentation] Symposium : Language learning strategies for tertiary education : Self-regulation and learner strategies2011

    • Author(s)
      Takeuchi, O., E.Macaro, Y.Nakatani, N.Ozei
    • Organizer
      The 50th JACET Commemorative International Conference
    • Place of Presentation
      Fukuoka, Japan
    • Year and Date
      2011-08-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520610
  • [Presentation] Language learning strategies for tertiary education : Self-regulation and learner strategies2011

    • Author(s)
      Takeuchi, O
    • Organizer
      The 50th JACET Commemorative International Conference
    • Place of Presentation
      Seinan Gakuin University, Fukuoka, Japan
    • Year and Date
      2011-08-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520610
  • [Presentation] Exploring the concept of ideal L2 self in an EFL context2011

    • Author(s)
      Ueki, M., Takeuchi, O., Yashima, T.
    • Organizer
      The 9th Asia TEFL International Conference
    • Place of Presentation
      Seoul, Korea
    • Year and Date
      2011-07-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520610
  • [Presentation] Does Cloze Tests Really Assess Learners' Integrative Abilities of a Foreign Language?2011

    • Author(s)
      竹内理, 池田真生子, 水本篤
    • Organizer
      The 16th World Congress of Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Beijing, China(採用済み)
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520540
  • [Presentation] Motivational strategy : Its effectiveness and features in the classroom2011

    • Author(s)
      Sugita, M. & Takeuchi, O
    • Organizer
      The 16th World Congress of Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Beijing, China
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520610
  • [Presentation] Brain-imagingと英語教育研究:NIRSを使った読解研究2011

    • Author(s)
      竹内理
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)関西支部シンポジアム
    • Place of Presentation
      招聘シンポジアム
    • Year and Date
      2011-06-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520540
  • [Presentation] (Symposium) Language Learning Strategies for Tertiary Education : Learner Strategies and Self-regulation2011

    • Author(s)
      Takeuchi, O., Macaro E., Ozeki N., Nakatani Y.
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)創立50周年記念国際研究大会
    • Place of Presentation
      西南学院大学(招聘シンポジアム)
    • Year and Date
      2011-08-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520540
  • [Presentation] クローズと読解問題解答時の脳内活性化比較-光トポグラフィによる脳内基盤の研究-2010

    • Author(s)
      竹内理、水本篤、池田真生子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)創立50周年記念全国研究大会
    • Place of Presentation
      横浜市立横浜サイエンスフロンティア高校
    • Year and Date
      2010-08-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520540
  • [Presentation] Reading-aloud activities and cerebral activation.2010

    • Author(s)
      Takeuchi, O., Ikeda, M., Mizumoto, A.
    • Organizer
      第49回大学英語教育学会全国研究大会
    • Place of Presentation
      宮城大学
    • Year and Date
      2010-09-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520540
  • [Presentation] Reading-aloud Activities and Cerebral Activation2010

    • Author(s)
      竹内理, 池田真生子, 水本篤
    • Organizer
      第49回大学英語教育学会全国研究大会
    • Place of Presentation
      宮城大学
    • Year and Date
      2010-09-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520540
  • [Presentation] コロキアム:英語教育研究法再考-方法論の整理にむけて-2010

    • Author(s)
      竹内理
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)関西支部春季大会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Year and Date
      2010-06-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520540
  • [Presentation] Establishing the Cerebral Basis for Language Learner Strategies : A NIRS Study Comparing L1 and L2 Strategy Use. Applied Linguistics2009

    • Author(s)
      竹内理, 池田真生子, 水本篤
    • Organizer
      Conference : 1^<st> and 2^<nd> languages : Exploring the relationship in pedagogy-related contexts
    • Place of Presentation
      Oxford University, UK.
    • Year and Date
      2009-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520540
  • [Presentation] (シンポジアム)ブレイン・イメージングと外国語教育-その可能性と限界点について2009

    • Author(s)
      竹内理、池田真生子、水本篤、石川慎一郎
    • Organizer
      第49回外国語教育メディア学会全国研究大会
    • Place of Presentation
      流通科学大学
    • Year and Date
      2009-08-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520540
  • [Presentation] Establishing the cerebral basis for language learner strategies : A NIRS study comparing L1 and L2 strategy use.2009

    • Author(s)
      Takeuchi, O., Ikeda, M., Mizumoto, A.
    • Organizer
      Applied Linguistics Conference : 1st and 2nd languages : Exploring the relationship in pedagogy-related contexts
    • Place of Presentation
      Oxford University
    • Year and Date
      2009-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520540
  • [Presentation] The Effects of Differences in Language Choice and Material Difficulty on Cerebral Activation During Reading-aloud Activities2009

    • Author(s)
      竹内理, 池田真生子, 水本篤
    • Organizer
      第48回大学英語教育学会全国研究大会
    • Place of Presentation
      北海学園大学
    • Year and Date
      2009-09-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520540
  • [Presentation] 英語教育を学習基盤から考える-英語教育と学習方略(脳内基盤を求めて)2008

    • Author(s)
      竹内理
    • Organizer
      大学英語教育学会第8回英語総合研究会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2008-11-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520540
  • [Presentation] The application of LMS to EFL2007

    • Author(s)
      S. Sumi, O. Takeuchi
    • Organizer
      The 47th LET Annual Conference
    • Place of Presentation
      Nagoya Gakuin University
    • Year and Date
      2007-08-09
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Presentation] LMSの外国語教育への応用:エスノグラフィカルな分析を通して2007

    • Author(s)
      住 政二郎、竹内 理
    • Organizer
      第47回外国語教育メディア学会(LET)全国研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋学院大学
    • Year and Date
      2007-08-09
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Presentation] What Can Promote Learners' Motivation for Continuing CALL Independent Learning2007

    • Author(s)
      M.Ikeda, O.Takeuchi, S.Sumi
    • Organizer
      Independent Learning Association International Conference
    • Place of Presentation
      神田外国語大学
    • Year and Date
      2007-10-06
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Presentation] What Can Promote Learners' Motivation for Continuing CALL Independ ent Learning2007

    • Author(s)
      M.Ikeda, O.Takeuchi, S.Sumi
    • Organizer
      Independent Learning Association International Coference
    • Place of Presentation
      神田外国語大学
    • Year and Date
      2007-10-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Presentation] コンピュータ上での英語学習における学習行動について:語彙学習と読解学習からの知見2007

    • Author(s)
      池田 真生子、竹内 理、住 政二郎
    • Organizer
      日本教育工学会第23回全国大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2007-09-22
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Presentation] LMSの外国語教育への応用:統合モデルを目指して2007

    • Author(s)
      住 政二郎、竹内 理
    • Organizer
      日本教育工学会第23回全国大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2007-09-22
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Presentation] Changes in EFL reading strategies on e-learning2007

    • Author(s)
      M. Ikeda, O. Takeuchi S. Sumi
    • Organizer
      The 47th LET Annual Conference
    • Place of Presentation
      Nagoya Gakuin University
    • Year and Date
      2007-08-09
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Presentation] In search of good practice : Learning strategies and learning tasks in EFL/ESL2007

    • Author(s)
      O. Takeuchi
    • Organizer
      JACET Kyushu-Okinawa 21st Annual Conference
    • Place of Presentation
      Kurume Institute of Technology
    • Year and Date
      2007-07-07
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Presentation] コンピュータの使用によるEFL学習行動の変化について:読解学習の場合2007

    • Author(s)
      池田 真生子、竹内 理
    • Organizer
      第47回外国語教育メディア学会(LET)全国研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋学院大学
    • Year and Date
      2007-08-09
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Presentation] In search of good practice:Learning strategies and learning tasks in EFL/ESL2007

    • Author(s)
      O.Takeuchi
    • Organizer
      JACET Kyushu-Okinawa Chapter the 21st Annual Conference
    • Place of Presentation
      久留米工業大学
    • Year and Date
      2007-07-07
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Presentation] Changes in EFL reading and vocabulary learning strategies on e-learning2007

    • Author(s)
      M. Ikeda, O. Takeuchi, S. Sumi
    • Organizer
      The 23rd JSET Annual Conference
    • Place of Presentation
      Waseda University
    • Year and Date
      2007-09-22
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Presentation] 自律的学習者をどう育てるか:自律的学習の方法について2007

    • Author(s)
      竹内 理
    • Organizer
      第37回中部地区英語教育学会三重大会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Year and Date
      2007-06-23
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Presentation] Developing autonomy of learners2007

    • Author(s)
      O. Takeuchi
    • Organizer
      The 37th Annual Conference, of CELES
    • Place of Presentation
      Mie University
    • Year and Date
      2007-06-23
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Presentation] コンピュータでの英語語彙学習における学習行動について2006

    • Author(s)
      池田 真生子、竹内 理、住 政二郎
    • Organizer
      日本教育工学会第22回全国大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2006-11-04
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Presentation] EFL vocabulary learning strategies on e-learning2006

    • Author(s)
      M. Ikeda, O. Takeuchi, S. Sumi
    • Organizer
      The 22nd JSET Annual Conference
    • Place of Presentation
      Kansai University
    • Year and Date
      2006-11-04
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520466
  • [Presentation] Forming a clearer image of the ideal L2 self: Validating the L2 motivational self system in a Japanese EFL context in relation to L2 learner autonomy.

    • Author(s)
      Ueki, M., & Takeuchi, O.
    • Organizer
      The 5th Independent Learning Association Conference (ILAC 2012)
    • Place of Presentation
      Victoria University of Wellington (NZ)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520719
  • [Presentation] Investigating learners’ decision making in mobile EFL learning: Promoting learner autonomy.

    • Author(s)
      Ueki, M., & Takeuchi, O.
    • Organizer
      The 20th KOTESOL International Conference
    • Place of Presentation
      Sookmyung Women's University (Korea)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520719
  • [Presentation] (パネルディスカッション)日本の外国語教育の将来を考える 習得・教授法・学習者要因

    • Author(s)
      門田修平、高島英幸、竹内 理
    • Organizer
      平成24年度外国語教育メディア学会 (LET) 関西支部春季大会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学柏原キャンパス
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520719
  • [Presentation] EFL の教室における大学生の自己調整学習を測る―質問紙作成とその信頼性及び妥当性の検証

    • Author(s)
      香林綾子、竹内 理
    • Organizer
      第52回外国語教育メディア学会 (LET) 全国研究大会
    • Place of Presentation
      甲南大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520719
  • [Presentation] 留学プログラム前・後における 動機づけモデルの比較検討―多母集団パス解析をもちいて

    • Author(s)
      植木美千子、竹内 理
    • Organizer
      第52回外国語教育メディア学会 (LET) 全国研究大会
    • Place of Presentation
      甲南大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520719
  • 1.  IKEDA Maiko (00425323)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 37 results
  • 2.  YOSHIDA Shinsuke (50230743)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  MIZUKOSHI Toshiyuki (20019409)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  KIHARA Toshiyuki (40231287)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  KUROKAMI Haruo (20215081)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  KUBOTA Kenichi (80268325)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  SASAKI Akihiko (00779192)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 8.  植木 美千子 (30737284)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 9.  MIZUMOTO Atsushi (80454768)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 10.  YASHIMA Tomoko (60210233)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 11.  TANAKA Tomoko (40227153)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  IKUTA Takashi (20018823)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  HAYASHI Takefumi (90268326)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  MINE Hiroshi (10149726)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  YOSHIDA Haruyo (40210710)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  SAEKI Namie (80225747)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  KOYAMA T. (20352974)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 18.  Kasuya Kyoko (40456249)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  黒田 卓 (80262468)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  田中 博之 (20207137)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  今井 裕之 (80247759)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 22.  馬場 哲生 (00198946)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  酒井 英樹 (00334699)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  阿部 始子 (00449951)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  臼倉 美里 (00567084)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  高山 芳樹 (10328932)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  萬谷 隆一 (20158546)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  太田 洋 (30409825)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  鈴木 渉 (60549640)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  阿野 幸一 (70400596)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  中野 達也 (70784338)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  内野 駿介 (80825456)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  川上 典子 (90310060)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  田實 佳郎 (00282236)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 35.  宝田 隼 (40637089)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 36.  脇田 貴文 (60456861)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 37.  守谷 順 (70707562)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 38.  川村 一代 (00300286)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 39.  藤田 賢 (50804358)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  中川 右也 (10551161)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi