• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

YUKO Uosaki  魚崎 祐子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

魚崎 祐子  ウオサキ ユウコ

Less
Researcher Number 20386650
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 玉川大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2020: 玉川大学, 教育学部, 准教授
2016: 玉川大学, 教育学部, 助教
2015: 玉川大学, 通信教育部教育学部, 助教
2007 – 2009: Waseda University, 人間科学学術院, 講師
2008: 早稲田大学, 人間総合研究センター, 講師 … More
2007 – 2008: 早稲田大学, 人間科学学術院, 客員講師(非常勤扱い)
2007: Waseda University, Faculty of Human Sciences, Guest lecturer
2004 – 2007: 早稲田大学, 人間科学学術院, 助手
2006: 早稲田大, 人間科学学術院, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational technology
Except Principal Investigator
Educational technology / Basic Section 10020:Educational psychology-related / Education
Keywords
Principal Investigator
方略の使用 / 方略の有効性 / 児童の認知 / 実践研究 / 教師の認知 / 意見の共有 / 教師の支援 / 学習方略 / 授業研究 / 学びあい … More / 教師の関わり / 学習方略の使用 / 学習方略の認知 / 学習方略の獲得 … More
Except Principal Investigator
児童 / アクティブ・ラーニング / 大学初年次教育 / 中等教育 / 初等教育 / 教授学習心理学 / アクティブラーニング / 学習方略 / 支援体制 / 達成度の比較 / 補助動画 / 遠隔グループ学修 / 補助教材 / グループ学修 / 遠隔教育 / 印刷教材等による授業 / 通信教育課程 / Blended-learning / e-learning / Note-taking / Underlining / Raising hand behavior / Junior high school / Elementary school / Teaching-Learning behavior / ブレンディッド・ラーニング / eラーニング / ノートテイキング / アンダーライニング / 挙手行動 / 中学校 / 小学校 / 教授学習行動 / 教師の力量発達 / 授業研究 / 初任者研修 / リフレクション / メンターシップ / 協働 / 教員研修 / 職能発達 / SBCD / カリキュラム / 校内研修 / 学生評価 / オンディマンド型講義 / 高等教育 / ポートフォリオ評価 / e-ラーニング Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (36 results)
  • Co-Researchers

    (14 People)
  •  Development of note-taking instruction methods to promote active learning

    • Principal Investigator
      Chujo Kazumitsu
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Designing a Course Model Which Ensures a Quality of Text-based Class in Distance Learning

    • Principal Investigator
      TABATA Shinobu
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tamagawa University
  •  A practical study on learning process of learning strategies in lessonsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      UOSAKI Yuko
    • Project Period (FY)
      2006 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Waseda University
  •  An Empirical Study on School-Based Teacher Training System to Support Curriculum Development by Teachers

    • Principal Investigator
      TADASHI Asada
    • Project Period (FY)
      2005 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Waseda University
  •  ポートフォリオ評価を活用したオンディマンド型講義における学生評価法の開発

    • Principal Investigator
      TADASHI Asada
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Waseda University
  •  An empirical research to examine the effects that the active learning behavior that appeared during the lesson was caused for the study promotion

    • Principal Investigator
      NOJIMA Eiichiro
    • Project Period (FY)
      2004 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Waseda University

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Relationship between Strategies of Note Taking and Self-efficacy, Perceived Effectiveness and Cost in Undergraduate Students2021

    • Author(s)
      田中 光、山根 嵩史、魚崎 祐子、中條 和光
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: Suppl. Pages: 89-92

    • DOI

      10.15077/jjet.S44047

    • NAID

      130007995787

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-02-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01980, KAKENHI-PROJECT-18K03067
  • [Journal Article] 大学生によるテストへの持ち込み資料の内容ー配付資料の影響および学修成果との関係ー2020

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Journal Title

      玉川大学教育学部紀要

      Volume: 19 Pages: 115-125

    • NAID

      40022264057

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03067
  • [Journal Article] 通信教育課程におけるブレンディッドスクーリングの試行結果ー学修内容の理解と学修への積極的な取り組みを目指した試行の結果ー2017

    • Author(s)
      田畑忍、守屋誠司、山口意友、魚崎祐子
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーションVol.43

      Volume: 1 Pages: 30-35

    • NAID

      130007383254

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04246
  • [Journal Article] イギリス・ドイツにおける通信制大学の実際と本学の通信教育課程への示唆2017

    • Author(s)
      田畑忍、守屋誠司、魚崎祐子
    • Journal Title

      「論叢」玉川大学教育学部紀要

      Volume: 1 Pages: 61-70

    • NAID

      120006868255

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04246
  • [Journal Article] テキスト学修を支援する補助動画の効果2017

    • Author(s)
      田畑忍、守屋誠司、山口意友、魚崎祐子、豊田修
    • Journal Title

      「論叢」玉川大学教育学部紀要

      Volume: 1

    • NAID

      40021246464

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04246
  • [Journal Article] 教員による教材解釈が授業内容の理解に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Journal Title

      「論叢」玉川大学教育学部紀要

      Volume: 1 Pages: 133-142

    • NAID

      40020850939

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04246
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間における教師の支援が生徒の情報選択に及ぼす影響2006

    • Author(s)
      魚崎祐子・浅田匡
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 30(Suppl)

      Pages: 89-92

    • NAID

      110006794664

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300274
  • [Journal Article] A Case study on the function of Home Room-BBS in the e-learning system of Waseda University2005

    • Author(s)
      Yuko UOSAKI, Tadashi ASADA
    • Journal Title

      7th European Conference of Educational Research in Dublin

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16650215
  • [Journal Article] 短期大学生のテキスト読解における下線の影響-読解時間の長さとの関係-2004

    • Author(s)
      魚崎 祐子, 伊藤 秀子, 野嶋 栄一郎
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 28(suppl)

      Pages: 105-108

    • NAID

      110002983394

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300276
  • [Journal Article] Effectiveness of Underlining in Junior College Students' Text Reading : Relationship with Reading Time2004

    • Author(s)
      UOSAKI Yuko, ITOH Hideko, NOJIMA Eiichiro
    • Journal Title

      Japan journal of educational technology Vol.28(suppl)

      Pages: 105-108

    • NAID

      110002983394

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300276
  • [Presentation] 大学生のジグソー学習におけるノートテイキングに関する一考察2021

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03067
  • [Presentation] 大学生が資料の内容をまとめる活動に関する一考察2020

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03067
  • [Presentation] テストへの持ち込み資料作成における情報の選択と方略2020

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03067
  • [Presentation] テスト前のノート作成における情報選択とノートテイキング方略2019

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03067
  • [Presentation] 授業内容の理解につなげるための学習者による能動的な行動2018

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03067
  • [Presentation] 「印刷教材等による授業」における遠隔グループ学修2017

    • Author(s)
      田畑忍、守屋誠司、山口意友、魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04246
  • [Presentation] 「印刷教材等による授業」の学修を支援するために2016

    • Author(s)
      田畑忍、守屋誠司、山口意友、魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育工学会 第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府豊中市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04246
  • [Presentation] 「印刷教材等による授業」の質保障を実現する授業モデルの開発を目指して2015

    • Author(s)
      田畑忍、守屋誠司、山口意友、魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都調布市)
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04246
  • [Presentation] 児童の話し合い参加を支える教師の働きかけ-6年生の国語科における事例-2010

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-03-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700657
  • [Presentation] 児童の話し合い参加を支える教師の働きかけ2010

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県)
    • Year and Date
      2010-03-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700657
  • [Presentation] 小学生の話し合い場面における座席表の利用2009

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      東北福祉大学(宮城県)
    • Year and Date
      2009-06-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700657
  • [Presentation] 小学生の話し合い場面における座席表の利用2009

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第5回年会
    • Place of Presentation
      東北福祉大学
    • Year and Date
      2009-06-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700657
  • [Presentation] 児童の学習方略使用と教師の関わり2008

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700657
  • [Presentation] The Cognition of Pupils and the Teacher on the Use of Leaning Strategies2007

    • Author(s)
      Yuko UOSAKI, Tadashi ASADA
    • Organizer
      The Australian Association for Research in Education 2007 International Education Research Conference
    • Place of Presentation
      The University of Notre Dame Australia, Australia
    • Year and Date
      2007-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700657
  • [Presentation] The Cognition of Pupils and the Teacher on the Use of Learning Strategies2007

    • Author(s)
      Yuko UOSAKI & Tadashi ASADA
    • Organizer
      AARE 2007 lnternational Education Conference
    • Place of Presentation
      Fremantle, Australia
    • Year and Date
      2007-11-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300274
  • [Presentation] The Cognition of Pupils and the Teacher on the Use of Leaning Strategies2007

    • Author(s)
      Yuko UOSAKI・Tadashi ASADA
    • Organizer
      The Australian Association for Research in Education 2007 International Education Research Conference
    • Place of Presentation
      The University of Notre Dame Australia
    • Year and Date
      2007-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700657
  • [Presentation] 授業中の発表に対する児童・教師の認知と意見共有方法の検討2007

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育工学会第23回全国大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2007-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700657
  • [Presentation] The Cognition of Pupils and the Teacher on the Use of Learning Strategies2007

    • Author(s)
      Yuko UOSAKI & Tadashi ASADA
    • Organizer
      AARE 2007 International Education Conference
    • Place of Presentation
      Fremantle, Australia
    • Year and Date
      2007-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700657
  • [Presentation] 学習方略の利用に関する教師と児童の認知2007

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文京大学
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700657
  • [Presentation] The Cognition of Pupils and the Teacher on the Use of Learning Strategies2007

    • Author(s)
      Yuko UOSAKI, Tadashi ASADA
    • Organizer
      The Australian Association for Research in Education 2007 refereed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300274
  • [Presentation] 授業中の発表に対する児童・教師の認知と意見共有方法の検討2007

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育工学会第23回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2007-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700657
  • [Presentation] 学習方略の利用に関する教師と児童の認知2007

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700657
  • [Presentation] A Study on Teacher's Recognition of Students' Thought Processes in Classroom Instruction2006

    • Author(s)
      Tadashi ASADA, Yuko UOSAKI, Maya UETA
    • Organizer
      The European Conference for Educational Research 2006 refereed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300274
  • [Presentation] A Study on the Mentoring System for Beginning Teacher2006

    • Author(s)
      Tadashi ASADA, Yuko UOSAKI
    • Organizer
      The British Educational Research Association Annual Conference 2006 refereed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300274
  • [Presentation] A Study on the Making Process of Learning Unit As Professional Development in Japan2005

    • Author(s)
      Tadashi ASADA, Yuko UOSAKI, Kei KOMATSU
    • Organizer
      The European Conference for Educational Research 2005 refereed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300274
  • [Presentation] A Study on the Function of Mentoring System in Student Teaching in Japan2005

    • Author(s)
      Tadashi ASADA, Yuko UOSAKI
    • Organizer
      The British Educational Research Association Annual Conference
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300274
  • 1.  TADASHI Asada (00184143)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 2.  EIICHIRO Nojima (20000086)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  KOGO Chiharu (00186610)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  SAKO Hidekazu (30153969)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  FUCHIGAMI Katsuyoshi (20202294)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  SAITO Miho (90288043)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  KISHI Toshiyuki (10454084)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  TABATA Shinobu (10713290)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 9.  Chujo Kazumitsu (90197632)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  西村 昭治 (30207493)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  守屋 誠司 (00210196)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 12.  山口 意友 (60413613)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 13.  森田 愛子 (20403909)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  藤木 大介 (60403599)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi