• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ichihara yasushi  市原 靖士

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ICHIHARA Yasushi  市原 靖士

Less
Researcher Number 20572837
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 大分大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2024: 大分大学, 教育学部, 教授
2014 – 2015: 大分大学, 教育福祉科学部, 教授
2013: 大分大学, 教育福祉学部, 准教授
2010 – 2013: 大分大学, 教育福祉科学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 09080:Science education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields
Keywords
Principal Investigator
教材開発 / コンピューテショナルシンキング / 小学校 / 中学校 / 発達段階 / 男女 / コンピュテーショナルシンキング / ジェンダー / 中学生 / 小学生 … More / プログラミング教育 / 技術科教育 / 情報教育 / 教育工学 / 教育学 / ICT / 不登校 / 中学校技術・家庭科 / 教材評価 / 動画教材 / 電子工作 / 遠隔教育 / ものづくり / ディジタル教材 / 電気工作 / 不登校生徒 / 技術科 / 遠隔学習 / ものづくり教育 … More
Except Principal Investigator
情報教育 / STEAM教育 / データサイエンス / 問題発見・解決力 / プログラミング / STEAM / 統合型システム思考 / ESSシステム思考 / 情報モラル / 工業教育 / 情報システム / 高大接続 / データガバナンス / STEM/STEAM教育 / 技術・家庭科技術分野 / イノベーション / ユーザビリティエンジニアリング / イノベーション力 / 医療・介護技術 / 技術リテラシー / 技術カバナンス / 技術イノベーション / 問題発見・解決 / システムの学習 / 生成AI / ニーズとシーズ / 情報の技術 / 技術・家庭技術分野 / エンジニアリングデザインプロセス / UXデザイン / Society5.0 / カリキュラム / 「統合型システム思考」 / 教員養成 / 数理・データサイエンス教育 / 教育養成 / 教科教育学 / 教育学 / 技術に対するイメージ / テクノロジーのイメージ / 情報の科学的な理解 / プログラミング教育 / 技術科教育 / システム思考 / 工業実習 / 安全意識 / 安全教育 / ESSシステム的思考 / ESSシステム思考 / 安心・安全の確保 / 情報セキュリティ / 情報社会 / 安心・安全 / キャリア意識 / 自己概念 / 生徒 / 工業高校 / 技術教育 / 計測・制御学習 / 問題解決 Less
  • Research Projects

    (13 results)
  • Research Products

    (33 results)
  • Co-Researchers

    (13 People)
  •  学びの高大接続に向けたデータガバナンス能力を育成するカリキュラムの開発

    • Principal Investigator
      中原 久志
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Oita University
  •  Proposal for learning activities to create innovation skills through usability engineering

    • Principal Investigator
      中原 久志
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Oita University
  •  エンジニアリングデザインプロセスによる新しい価値を創出するSTEAM教育の検討

    • Principal Investigator
      宮川 洋一
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Iwate University
  •  工業系実習における手続き的記憶として習得する安全行動の研究

    • Principal Investigator
      島田 和典
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  Research on Gender Disparities in Programming Education for Elementary and Junior High School StudentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ichihara Yasushi
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Oita University
  •  Curriculum Development for STEAM Education to Promote Innovation Skills using UX Design

    • Principal Investigator
      NAKAHARA Hisashi
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Oita University
  •  Development of a new liberal arts teacher training core program focusing on 'Integrated Systems Thinking'

    • Principal Investigator
      Yoichi Miyagwa
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Iwate University
  •  「安全文化」の定着を目指した工業系実習の構成

    • Principal Investigator
      島田 和典
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
      Oita University
  •  Development of learning material of forming 'Integrated system thinking' based on scientific understanding of information

    • Principal Investigator
      MIYAGAWA yoichi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Iwate University
  •  A study on remote manufacturing learning using ICT for phobic studentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ichihara Yasushi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Oita University
  •  The Development of Teaching Tools for Nurturing ESS System Thinking to Ensure Security and Safety in an Information Society

    • Principal Investigator
      MIYAGAWA Yoichi
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Iwate University
  •  Role of the students' self-concept in Japanese technical high schools

    • Principal Investigator
      SHIMADA Kazunori
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Oita University
  •  Development of Comprehensive Learning for Robot Control Aimed at Fostering Systems Thinking Through Creative Problem Solving

    • Principal Investigator
      MIYAGAWA Yoichi
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Iwate University

All 2022 2021 2020 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 技術科の材料加工学習における自己効力感の実態把握2022

    • Author(s)
      中原久志・大津春輝・市原靖士
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 64-3 Pages: 215-223

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03211
  • [Journal Article] The Relationship between Meta-Cognitive and Computational Thinking of Junior High School Student2022

    • Author(s)
      杉山昇太郎、市原靖士、渡辺秀征
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: Suppl. Pages: 209-212

    • DOI

      10.15077/jjet.S46106

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-12-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03097
  • [Journal Article] 幼稚園から高校までを一貫した技術リテラシー教育における技術概念の内容知と方法知の基準2021

    • Author(s)
      山崎貞登・市原靖士・中原久志・渡津光司・森山潤
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 41 Pages: 226-234

    • NAID

      120007143519

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03211
  • [Journal Article] 幼稚園から高校までを一貫した技術リテラシー教育における技術概念の内容知と方法知の基準2021

    • Author(s)
      山崎貞登, 市原靖士, 中原久志, 渡津光司, 森山潤
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 41 Pages: 226-234

    • NAID

      120007143519

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03097
  • [Journal Article] 教員養成課程に所属する大学生の持つ情報セキュリティ意識の把握2021

    • Author(s)
      杉山 昇太郎, 手塚 浩介, 伊藤 大貴, 市原 靖士
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 41 Pages: 1-8

    • NAID

      120007150380

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03097
  • [Journal Article] 大学生のメタ認知特性とコンピューテーショナル・シンキングの関連性2020

    • Author(s)
      杉山昇太郎、伊藤大貴、市原靖士、中原久志、古本拓巳
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 42 Pages: 39-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03097
  • [Journal Article] 工業高校生のコンピューテーショナル・シンキングに関する一考察2020

    • Author(s)
      大津春輝、市原靖士
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 42 Pages: 175-184

    • NAID

      120006993528

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03097
  • [Journal Article] What are you factor that influence Information Morals Consciousness formation? Connecting formation personal traits2015

    • Author(s)
      T.Bando,Y.Ichihara,Y.Miyagawa,J.Moriyama
    • Journal Title

      Industrial Engineering Research

      Volume: 8 Pages: 43-57

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381159
  • [Journal Article] Influences of Metacognitive Ability on “Information ethics” for University Students2014

    • Author(s)
      Yasushi ICHIHARA,Kazunori SHIMADA,Tetsuya BANDO,Yoichi MIYAGAWA
    • Journal Title

      International Journal of Innovations in Engineering and Technology

      Volume: Special Issue Pages: 83-87

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381159
  • [Journal Article] Relationship between Formation Process of Students'Self-concept and Career Guidance in a Technical High School in Japan2012

    • Author(s)
      Shimada Kazunori,Yasushi Ichihara
    • Journal Title

      ICTE2011-Japan Research Papers

      Pages: 99-106

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531198
  • [Journal Article] Structure of Students'Consciousness at the Time of Entrance Technical High Schools in Japan2012

    • Author(s)
      Kazunori Shimada,Yasushi Ichihara,Yoichi Miyagawa,Jun Moriyama
    • Journal Title

      Journal of Asian Academic Society for Vocational Education and Training

      Volume: Vol.5 No.1 Pages: 70-80

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531198
  • [Journal Article] Structure of Students’ Consciousness at the Time of Entrance Technical High Schools in Japan2012

    • Author(s)
      Kazunori Shimada, Yasushi Ichihara, Yoichi Miyagawa, Jun Moriyama
    • Journal Title

      Journal of Asian Vocational Education and Training

      Volume: vol.5 Pages: 71-80

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531198
  • [Presentation] 技術科材料加工学習における生徒の自己効力感の構造的把握2021

    • Author(s)
      中原久志、大津春輝、市原靖士
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第64回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03097
  • [Presentation] 高校生の情報セキュリティ意識に関する調査2021

    • Author(s)
      杉山昇太郎、伊藤大貴、手塚浩介、市原靖士、中原久志
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第64回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03097
  • [Presentation] 技術科材料加工学習における生徒の自己効力感の構造的把握2021

    • Author(s)
      中原久志・大津春輝・市原靖士
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第64回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03211
  • [Presentation] 中学生のエネルギー問題とコンピューテーショナル・シンキングの関連性2020

    • Author(s)
      杉山昇太郎、市原靖士、その他
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03097
  • [Presentation] 小学生に対するコンピューテーショナル・シンキング調査に関する研究2020

    • Author(s)
      古本拓巳、市原靖士 その他
    • Organizer
      一般社団法人日本産業技術教育学会 第63回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03097
  • [Presentation] 高校生のコンピューテーショナル・シンキングに関する一考察―ICTストレスに焦点をあてて―2020

    • Author(s)
      伊藤大貴、市原靖士、その他
    • Organizer
      一般社団法人日本産業技術教育学会 第63回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03097
  • [Presentation] 教員を志望する大学生のICT教育利用に関する意識調査2018

    • Author(s)
      市原靖士
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04702
  • [Presentation] Practice and Foresight of Programming Education in Technology Education in Japan2017

    • Author(s)
      Y.Miyagawa, K.Shimada, Y.Ichihara, J. Moriyama
    • Organizer
      International Technology and Engineering Educators Association(ITEEA)
    • Place of Presentation
      アメリカ合衆国・テキサス州・ダラス
    • Year and Date
      2017-03-15
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04651
  • [Presentation] 工業高校における機械系実習の事故事例と安全教育の検討2017

    • Author(s)
      原歩実,島田和典,市原靖士,佐枝佑哉
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第30回九州支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03798
  • [Presentation] 中学生のプログラミングに対するイメージ2017

    • Author(s)
      市原靖士
    • Organizer
      日本産業技術教育学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04702
  • [Presentation] 中学生のエネルギー問題に関する意識2017

    • Author(s)
      市原靖士
    • Organizer
      日本産業技術教育学会近畿支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04702
  • [Presentation] 木材加工学習における反転授業の教材評価に関する研究2016

    • Author(s)
      市原靖士
    • Organizer
      日本産業技術教育学会近畿支部大会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学 大阪府柏原市
    • Year and Date
      2016-12-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04702
  • [Presentation] 反転授業の問題点に関する一考察2016

    • Author(s)
      市原靖士
    • Organizer
      日本産業技術教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学 京都府京都市
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04702
  • [Presentation] Influences of Metacognitive Ability on “Information ethics” for University Students2014

    • Author(s)
      Yasushi Ichihara,Yoichi Miyagawa,Kazunori Shimada
    • Organizer
      ITEEA
    • Place of Presentation
      Orlando,USA
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381159
  • [Presentation] 工業高校生の入学段階の意識と自己概念形成との関連性2013

    • Author(s)
      島田和典,市原靖士,宮川洋一,森山潤
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第56回全国大会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531198
  • [Presentation] 工業高校生の入学段階の意識と自己概念形成との関連性-1年生を対象とした縦断的調査を通して-2013

    • Author(s)
      島田和典,市原靖士,宮川洋一,森山潤
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第56回全国大会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口県山口市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531198
  • [Presentation] Learning Activities for Forming Concept of Technological Systems in Technology Teacher Education Program2011

    • Author(s)
      Y.Miyagawa, K.Shimada, Y.Ichihara,N.Hagimine,T.Uenosono, H.Nakahara, & J. Moriyama
    • Organizer
      The 73rd Annual ITEEA Conference, CTTE Poster Session
    • Place of Presentation
      Minneapolis, US
    • Year and Date
      2011-03-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530942
  • [Presentation] 工業高校における入学段階の意識構造

    • Author(s)
      島田和典,宮川洋一,市原靖士,森山潤
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第55回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学旭川校
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531198
  • [Presentation] Formation of Students’ Self-concept in a Technical High School in Japan

    • Author(s)
      Kazunori Shimada, Yasushi Ichihara
    • Organizer
      International Conference on Technology Education in the Pacific-Rim Countries
    • Place of Presentation
      名古屋外語専門学校
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531198
  • [Presentation] A Study of the Students’ Self-Concept in Technical High Schools in Japan

    • Author(s)
      Kazunori Shimada, Yasushi Ichihara, Jun Moriyama Yoichi Miyagawa, Sumi Kazuhiro, Phillip Cardon
    • Organizer
      Council on Technology Teacher Education(CTTE)
    • Place of Presentation
      Long Beach Renaissance Hotel, U.S.A.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531198
  • [Presentation] 工業高校3年生におけるキャリア意識の変容

    • Author(s)
      島田和典,森山潤,市原靖士,島田英昭
    • Organizer
      日本産業技術教育学会技術教育分科会第17 回研究会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531198
  • 1.  MORIYAYA Jun (40303482)
    # of Collaborated Projects: 13 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 2.  MIYAGAWA Yoichi (70552610)
    # of Collaborated Projects: 11 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 3.  SHIMADA Kazunori (50465861)
    # of Collaborated Projects: 8 results
    # of Collaborated Products: 15 results
  • 4.  NAKAHARA Hisashi (00724204)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 5.  杉山 昇太郎 (00910621)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  島田 英昭 (20467195)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  上之園 哲也 (20735120)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  勝本 敦洋 (30780621)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  藤井 弘也 (70218981)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  竹中 真希子 (70381019)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  世良 啓太 (30802243)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  Sakai Tomotaka
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  Ono Shota
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi