• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kato Chihiro  加藤 千博

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KATO Chihiro  加藤 千博

Less
Researcher Number 20638233
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 神奈川大学, 外国語学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2023: 横浜市立大学, 国際教養学部(教養学系), 教授
2019 – 2020: 横浜市立大学, 国際教養学部(教養学系), 准教授
2016 – 2018: 横浜市立大学, 国際総合科学部(八景キャンパス), 准教授
2015: 横浜市立大学, 国際総合科学部, 准教授
2013 – 2015: 横浜市立大学, 総合科学部, 准教授
2013: 横浜市立大学, 国際総合科学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Foreign language education
Except Principal Investigator
Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
英語基礎力測定 / 英語教育 / Web教材 / 教育評価・測定 / 外国語教育 / 形成的評価 / 文法 / 語彙 / 教育効果・測定 / 自律的学修 … More / ポートフォリオ / WEB教材 / CLIL / EMI / 形成的アセスメント / 診断テスト / 英語基礎力 … More
Except Principal Investigator
大学英語教育 / カリキュラム / 英語学習自律化 / 高等教育 / 英語学習動機づけ / 内面的自己 / higher education(高等教育) / earner autonomy(自律的学習者) / スピリチュアリティ / PICT(英語学習者の自己形成とコンテクスト) / self-development(自己成長) / L2 strategies(英語学習方略) / contextualization(文脈化) / L2 motivation(英語学習動機づけ) / 自律的学習者 / 自己決定理論 / spirituality(スピリチュアリティ) / PICT(英語学習者の自己形成とコンテクスト / 自己論 / 協同学習 / 外国語教育政策 / 高等教育政策 / 自律的学習 / アンケート調査 / 社会構築主義カリキュラム / 大学英語授業 / 英語学習実態調査 / 自律的英語学習 / カリキュラム構築 / アクティブラーニング / 共通教育英語 / 社会構築主義 / 共通教育英語カリキュラム / 学習動機づけ / 学習自律化 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (19 results)
  • Co-Researchers

    (12 People)
  •  小・中・高・大を繋ぐ英語基礎力Web診断テスト及び学習者eカルテの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      加藤 千博
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Yokohama City University
  •  Construction of an English Curriculum to Connect with EMI Courses and Development of its WEB MaterialsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kato Chihiro
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Yokohama City University
  •  Theorization of Developing L2 Learner Autonomy: Derived from Spirituality and Self-Determination Theory

    • Principal Investigator
      Kanaoka Masao
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kagoshima University
  •  Development of Self-Analysis Tool of Basic English Skills for College Students and Working Adults and Construction of its Formative UsePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kato Chihiro
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Yokohama City University
  •  Developing active learning-mediated college EFL curriculum for learner autonomy

    • Principal Investigator
      Kanaoka Masao
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kagoshima University
  •  Developing a basic English diagnostic test for university freshmen and constructing a formative use of the testPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KATO Chihiro
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Yokohama City University

All 2023 2021 2020 2019 2018 2017 2015 2014 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 大学英語教育の質的転換-「学ぶ」場から「使う」場へ2019

    • Author(s)
      佐藤響子、Carl McGary、加藤千博
    • Total Pages
      218
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861106187
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02970
  • [Journal Article] トマス・モア『ユートピア』におけるエコロジー要素:ユートピア文学のレトリック2021

    • Author(s)
      加藤千博
    • Journal Title

      英米文化

      Volume: 51

    • NAID

      130008028471

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00766
  • [Journal Article] Person-in-Context Theory and Spirituality in the Japanese College EFL Contexts: Implications from Theory, Survey, and ELT Practice2018

    • Author(s)
      Masao KANAOKA; Ema USHIODA; Atsuko WATANABE; Chihiro KATO
    • Journal Title

      JACET International Convention Selected Papers Volume 5

      Volume: 5 Pages: 178-197

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02846
  • [Journal Article] 文法の基礎知識を測るGテストの形成的利用-コミュニケーション活動と文法指導の両立を目指して-2018

    • Author(s)
      加藤千博、田島祐規子、村上嘉代子、前川浩子
    • Journal Title

      横浜市立大学論叢

      Volume: 69 Pages: 57-78

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02970
  • [Journal Article] J-POSTLを活用した現職中学教員研修:「学び続ける英語教師の確立」を目指して2017

    • Author(s)
      加藤千博、小出文則、前屋敷祐一、高嶋紀子
    • Journal Title

      言語教師教育

      Volume: 4-1 Pages: 104-118

    • NAID

      40021127168

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02970
  • [Journal Article] 文法の基礎知識を測るGテストの形成的利用―コミュニケーション活動と文法指導の両立を目指して―2017

    • Author(s)
      加藤千博、田島祐規子、村上嘉代子、前川浩子
    • Journal Title

      横浜市立大学論叢

      Volume: 68

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02970
  • [Journal Article] 「RLGテスト」の形成的利用法―語彙レベルから判断する教材適性―2015

    • Author(s)
      加藤千博、田島祐規子、村上嘉代子、前川浩子
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会 紀要

      Volume: 44 Pages: 49-56

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370722
  • [Journal Article] 自己評価票を用いた「RLGテスト」の形成的利用2014

    • Author(s)
      村上 嘉代子、 田島 祐規子、 加藤 千博、 前川 浩子
    • Journal Title

      紀要

      Volume: 43 Pages: 109-116

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370722
  • [Presentation] 英語基礎力診断「RLGテスト」について-中・高の教育現場での活用を目指して-2023

    • Author(s)
      加藤千博、村上嘉代子、工藤泰三、田島祐規子
    • Organizer
      横浜国立大学英語教育学会 第3回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00818
  • [Presentation] カズオ・イシグロのエコロジー観-『わたしを離さないで』に暗示される長崎の風景-2020

    • Author(s)
      加藤千博
    • Organizer
      Japanese Studies研究会(メルボルン大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00766
  • [Presentation] Integration of Person In Context Theory (PICT) and Spirituality: Aimed at Establishing Tangible Self-awareness of L2 Motivation toward Self-and-Language Maturity2017

    • Author(s)
      KANAOKA Masao, USHIODA Ema, WATANABE Atsuko, KATO Chhiro
    • Organizer
      JACET International Convention
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02970
  • [Presentation] Integration of Person In Context Theory (PICT) and Spirituality: Aimed at Establishing Tangible Self-Awareness of L2 Motivation toward Self-and-Language2017

    • Author(s)
      Masao Kanaoka, Ema Ushioda, Atsuko Watanabe, Chihiro Kato
    • Organizer
      大学英語教育学会 (JACET) 第56回国際大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02846
  • [Presentation] 言語教師の成長ツールであるJ-POSTLとは何か2017

    • Author(s)
      髙木亜希子、醍醐路子、浅岡千利世、加藤千博
    • Organizer
      言語教育EXPO 2017
    • Place of Presentation
      早稲田大学 (東京都新宿区)
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02970
  • [Presentation] 高難易度大学・学部1年生が求める英語授業と教員像―「異質性」の正統化と共有に向けて― (参加者企画セッション)2015

    • Author(s)
      金岡正夫(企画、司会、話題提供)、横山千晶(話題提供)、横山彰三(話題提供)、加藤千博(指定討論、話題提供)
    • Organizer
      第21回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学吉田キャンパス(京都府京都市左京区吉田二本松町)
    • Year and Date
      2015-03-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370635
  • [Presentation] 文法の基礎知識を測るGテストからTOEFLスコアアップの文法指導へ2015

    • Author(s)
      田島祐規子、加藤千博、村上嘉代子、前川浩子
    • Organizer
      第45回中部地区英語教育学会 和歌山大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2015-06-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370722
  • [Presentation] Insightful choice and optimum use of college EFL textbooks (symbosium title)2015

    • Author(s)
      Masao KANAOKA, Chiaki YOKOYAMA, Chihiro KATO, Yukiko TASHIMA
    • Organizer
      大学英語教育学会 (JACET) 第54回国際大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学(郡元キャンパス)(鹿児島県鹿児島市)
    • Year and Date
      2015-08-30
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370635
  • [Presentation] G(語彙・文法)テスト」の形成的利用法―語彙レベルから判断する教材適性―2014

    • Author(s)
      加藤千博、田島祐規子、村上嘉代子、前川浩子
    • Organizer
      中部地区英語教育学会 山梨大会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Year and Date
      2014-06-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370722
  • [Presentation] RLG(語彙・文法)テストの形成的利用―自己評価票から主体的な学びへ―

    • Author(s)
      村上 嘉代子、田島 祐規子、 加藤 千博、 前川 浩子
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370722
  • [Presentation] An Analysis of RLG Test Scores and its Formative Use for Japanese University Freshmen: To reach 400 or 600 points on TOEIC

    • Author(s)
      田島 祐規子、村上 嘉代子、 加藤 千博
    • Organizer
      The 52nd JACET International Convention
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370722
  • 1.  TASHIMA Yukiko (70377117)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 2.  MURAKAMI Kayoko (90424895)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 3.  MAEKAWA Hiroko (10434474)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 4.  工藤 泰三 (60734209)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  Kanaoka Masao (00311118)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 6.  MIZOKAMI Shinichi (00283656)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  YOKOYAMA Chiaki (60220571)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 8.  McGARY Carl (60377116)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  TAKAHASHI Kunitoshi (00154815)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  渡辺 敦子 (70296797)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 11.  OBA Masaya
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  Ushioda Ema
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi