• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

NAGANO Shigefumi  永野 重史

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 30000045
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 1996 – 1997: 放送大学, 教養学部, 教授
1995: 国立教育研究所, 次長
1989 – 1994: 国立教育研究所, 教育指導研究部, 部長
1988: 国立教育研究所, 第3研究部, 部長
1987: 国立教育研究所, 第三研究部, 部長
1986: 国立教研, その他, 研究員
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Science education / 科学教育(含教育工学) / 科学教育(含教育工学)
Keywords
Principal Investigator
理科教育 / 科学観 / 科学教育 / understanding of concepts / educational achievement / learning attitude / intellectual development / curriculum / educational evaluation / seikatsu(everyday life) … More / 概念理解 / 学力 / 学習態度 / 知的発達 / 教育課程 / 教育評価 / 生活科 / 思考 / 発達 / 説明 / 理解 / 因果判断 / 因果関係 / 説明の冗長度 / 説明の不完全さ / メタ認知能力 / メタコミュニケイション / 誤解 / 読解 / 説明文 / 手続き的記述 / 擬人的記述 / 相関関係の理解 / 工作的説明 / 因果的説明 / 相関関係の対称性の理解 / 確率の乗法定理 / 論理積の文章表現の理解 / 小中学生の誤解 / 文章の誤解過程 / 発達段階 / 論理的思考 / 認識発達 / 小学生 / 理科学力 / 社会心理学的認識研究 / 低学年理科 / 分散された認識 / 状況の中の認識 / 発達段階論 / 認識の発達 / 思考の発達 / 数学観 / 全体と部分 / 濃度 / 比・割合 / 図形の中心 / 算数教育 / 抽象化 / 概念発見 / モニタリング能力 / 概念の発展 / 理論の整合性 / 数学的思考 / 科学的思考 / 一般意味論 / 思考力 / 真理観 / 反省的思考 / 認識論 / メタ認知 … More
Except Principal Investigator
文章表現上の工夫 / 文章生成システム / 推論過程 / 文脈構築過程 / 意図推察過程 / 曖昧文章処理過程 / 難解文章処理過程 / 未知語句認知過程 / 実験心理学 / 人間の言語処理過程のモデル Less
  • Research Projects

    (10 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  理科教育からみた児童期の特質に関する調査Principal Investigator

    • Principal Investigator
      永野 重史
    • Project Period (FY)
      1996 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      The Open University of Japan
  •  理科・数学(算数)授業の要因としての教師および児童生徒の科学観・数学観の調査Principal Investigator

    • Principal Investigator
      永野 重史
    • Project Period (FY)
      1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  理数科学習における概念や法則性の発見と検証に関する発達的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      永野 重史
    • Project Period (FY)
      1993 – 1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Study on the influence of recent curriculum revision: Especially the adoption of "Seikatsu-ka"(Everyday-life) and the abolishment of "Science" and "Social Study" in the lower grade.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      NAGANO Shigefumi
    • Project Period (FY)
      1991 – 1992
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      National Institute for Educational Research
  •  「知識」に関する反省的理解の発達Principal Investigator

    • Principal Investigator
      永野 重史
    • Project Period (FY)
      1989 – 1990
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  人間の言語処理過程に立脚した自然言語処理方式の研究

    • Principal Investigator
      藤崎 博也
    • Project Period (FY)
      1988
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Special Project Research
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  説明文における読者の誤解を避ける表現上の工夫に関する実証的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      永野 重史
    • Project Period (FY)
      1987
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Special Project Research
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  因果関係の判断と説明に関する発達的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      永野 重史
    • Project Period (FY)
      1987 – 1988
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  自然言語解読の際に起こる誤解と,それを避けるための表現上の工夫に関する実証的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      永野 重史
    • Project Period (FY)
      1986
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Special Project Research
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  ものの認識とひとの認識における推論過程に関する発達的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      永野 重史
    • Project Period (FY)
      1986
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  • 1.  山本 正明 (60110095)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  長崎 栄三 (50141982)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  藤崎 博也 (80010776)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  豊田 順一 (00029456)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  安西 祐一郎 (40051875)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  波多野 誼余夫 (60049575)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  桐谷 滋 (90010032)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  SHIMIZU Katsuhiko (00192609)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  TAKAURA Katsuyosi (40110093)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi