メニュー
Search
Search Research Projects
Search Researchers
How to Use
Japanese
English
Back to previous page
NAGANO Shigefumi
永野 重史
Connect your ORCID iD
*help
Researcher Number
30000045
External Links
Affiliation (based on the past Project Information)
*help
1996 – 1997: 放送大学, 教養学部, 教授
1995: 国立教育研究所, 次長
1989 – 1994: 国立教育研究所, 教育指導研究部, 部長
1988: 国立教育研究所, 第3研究部, 部長
1987: 国立教育研究所, 第三研究部, 部長
1986: 国立教研, その他, 研究員
Review Section/Research Field
Principal Investigator
科学教育(含教育工学)
/
Science education
/
科学教育(含教育工学)
Keywords
Principal Investigator
理科教育 / 科学教育 / 科学観 / メタ認知 / 認識論 / 反省的思考 / 真理観 / 思考力 / 一般意味論 / 科学的思考
…
More
/ 数学的思考 / 理論の整合性 / 概念の発展 / モニタリング能力 / 概念発見 / 抽象化 / 算数教育 / 図形の中心 / 比・割合 / 濃度 / 全体と部分 / 数学観 / 思考の発達 / 認識の発達 / 発達段階論 / 状況の中の認識 / 分散された認識 / 低学年理科 / 社会心理学的認識研究 / 理科学力 / 小学生 / 認識発達 / 論理的思考 / 発達段階 / 文章の誤解過程 / 小中学生の誤解 / 論理積の文章表現の理解 / 確率の乗法定理 / 相関関係の対称性の理解 / 因果的説明 / 工作的説明 / 相関関係の理解 / 擬人的記述 / 手続き的記述 / 説明文 / 読解 / 誤解 / メタコミュニケイション / メタ認知能力 / 説明の不完全さ / 説明の冗長度 / 因果関係 / 因果判断 / 理解 / 説明 / 発達 / 思考 / 生活科 / 教育評価 / 教育課程 / 知的発達 / 学習態度 / 学力 / 概念理解 / seikatsu(everyday life) / educational evaluation / curriculum / intellectual development / learning attitude / educational achievement / understanding of concepts
…
More
Except Principal Investigator
人間の言語処理過程のモデル / 実験心理学 / 未知語句認知過程 / 難解文章処理過程 / 曖昧文章処理過程 / 意図推察過程 / 文脈構築過程 / 推論過程 / 文章生成システム / 文章表現上の工夫
Less
Research Projects
(
10
results)
Co-Researchers
(
9
People)
Project Start Year (Newest)
Project Start Year (Oldest)
理科教育からみた児童期の特質に関する調査
Principal Investigator
Principal Investigator
永野 重史
Project Period (FY)
1996 – 1997
Research Category
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Research Field
Science education
Research Institution
The Open University of Japan
理科・数学(算数)授業の要因としての教師および児童生徒の科学観・数学観の調査
Principal Investigator
Principal Investigator
永野 重史
Project Period (FY)
1995
Research Category
Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
Research Field
Science education
Research Institution
National Institute for Educational Policy Research
理数科学習における概念や法則性の発見と検証に関する発達的研究
Principal Investigator
Principal Investigator
永野 重史
Project Period (FY)
1993 – 1994
Research Category
Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
Research Field
Science education
Research Institution
National Institute for Educational Policy Research
Study on the influence of recent curriculum revision: Especially the adoption of "Seikatsu-ka"(Everyday-life) and the abolishment of "Science" and "Social Study" in the lower grade.
Principal Investigator
Principal Investigator
NAGANO Shigefumi
Project Period (FY)
1991 – 1992
Research Category
Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)
Research Field
科学教育(含教育工学)
Research Institution
National Institute for Educational Research
「知識」に関する反省的理解の発達
Principal Investigator
Principal Investigator
永野 重史
Project Period (FY)
1989 – 1990
Research Category
Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
Research Field
科学教育(含教育工学)
Research Institution
National Institute for Educational Policy Research
人間の言語処理過程に立脚した自然言語処理方式の研究
Principal Investigator
藤崎 博也
Project Period (FY)
1988
Research Category
Grant-in-Aid for Special Project Research
Research Institution
The University of Tokyo
説明文における読者の誤解を避ける表現上の工夫に関する実証的研究
Principal Investigator
Principal Investigator
永野 重史
Project Period (FY)
1987
Research Category
Grant-in-Aid for Special Project Research
Research Institution
National Institute for Educational Policy Research
因果関係の判断と説明に関する発達的研究
Principal Investigator
Principal Investigator
永野 重史
Project Period (FY)
1987 – 1988
Research Category
Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
Research Field
科学教育(含教育工学)
Research Institution
National Institute for Educational Policy Research
自然言語解読の際に起こる誤解と,それを避けるための表現上の工夫に関する実証的研究
Principal Investigator
Principal Investigator
永野 重史
Project Period (FY)
1986
Research Category
Grant-in-Aid for Special Project Research
Research Institution
National Institute for Educational Policy Research
ものの認識とひとの認識における推論過程に関する発達的研究
Principal Investigator
Principal Investigator
永野 重史
Project Period (FY)
1986
Research Category
Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
Research Field
科学教育(含教育工学)
Research Institution
National Institute for Educational Policy Research
# of Projects (Dsc)
# of Projects (Asc)
1.
山本 正明
(60110095)
# of Collaborated Projects:
5 results
# of Collaborated Products:
0 results
2.
長崎 栄三
(50141982)
# of Collaborated Projects:
1 results
# of Collaborated Products:
0 results
3.
藤崎 博也
(80010776)
# of Collaborated Projects:
1 results
# of Collaborated Products:
0 results
4.
豊田 順一
(00029456)
# of Collaborated Projects:
1 results
# of Collaborated Products:
0 results
5.
安西 祐一郎
(40051875)
# of Collaborated Projects:
1 results
# of Collaborated Products:
0 results
6.
波多野 誼余夫
(60049575)
# of Collaborated Projects:
1 results
# of Collaborated Products:
0 results
7.
桐谷 滋
(90010032)
# of Collaborated Projects:
1 results
# of Collaborated Products:
0 results
8.
SHIMIZU Katsuhiko
(00192609)
# of Collaborated Projects:
1 results
# of Collaborated Products:
0 results
9.
TAKAURA Katsuyosi
(40110093)
# of Collaborated Projects:
1 results
# of Collaborated Products:
0 results
×
Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.
この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。
×
×