• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

HIROOKA Shuichi  廣岡 秀一

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 30199111
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2005 – 2007: Mie University, Education, Professor, 教育学部, 教授
2003 – 2004: 三重大学, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Social psychology
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Educational psychology / Social psychology
Keywords
Principal Investigator
orientation / experience of an argument / motivation / higher education / scaling / critical thinking / クリシン経験 / 縦断研究 / 考える力 / 批判的思考 … More / 議論 / 大学生活経験 / 対人社会的要因 / Rubric / Performance Assessment / 自由記述データ / クリシン能力 / 教育評価 / クリシン志向性 / 志向性 / ディスカッションの経験 / 動機づけ / 高等教育 / 尺度構成 / クリティカルシンキング … More
Except Principal Investigator
educational contents / scenario / poster session / performance assessment / PBL education / ワークショップ / moodle / スーパーバイズ / チューター / 教育コンテンツ / シナリオ / ポスターセッション / パフォーマンスアセスメント / PBL教育 / gender cognition in college students / gender cognition in aged person / transition of gender cognition / androgyny / socio-cultural sex difference / biological sex difference / life-span development / Mechanism of gender development / ジェンダー認識の時代推移 / 高齢者(中高年)のジェンダー認識 / 大学生のジェンダー認識 / アンドロジィニィ(両性具有性) / 社会・文化的性 / 生物学的性 / 大学生のジェンダー認識変革教育 / )ジェンダー認識の時代的推移 / 大学生のジェンダー変革教育高 / 高齢者のジェンダー認識 / ジェンダー認識の時代的推移 / アンドロジニー(両性具有性) / 社会・文化的性(性差) / 生物学的性(性差) / 生涯発達 / ジェンダーの発達機制 / 集団凝集性 / 集団フォーマル性 / 集団規範 / 私語 / 災害リスク教育 / 負の互恵性規範 / 共感性 / 社会的逸脱行為 / 認知的歪曲 / 組織コミットメント / 集団内迷惑行為 / 社会環境 / 仲間規範 / 学級規範 / 社会的情報処理 / 向社会的行動 / 集合的有能感 / 集団アイデンティィ / 組織風土 / 社会的自己制御 / 社会的ルールの知識構造 / 社会的逸脱行動 / 社会的迷惑行為 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (21 results)
  • Co-Researchers

    (17 People)
  •  The development of system and evaluation method for the teacher training type PBL tutorial education

    • Principal Investigator
      MATSUMOTO Kin'ya
    • Project Period (FY)
      2006 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Mie University
  •  A STUDY OF SOCIAL NORM and PUBLIC THOUGHTLESS BEHAVIOR

    • Principal Investigator
      YOSHIDA Toshikazu
    • Project Period (FY)
      2005 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Social psychology
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  Interpersonal or Social Factors to enhance the orientation toward critical thinking.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      HIROOKA Shuichi
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Social psychology
    • Research Institution
      Mie University
  •  Theoretical and Empirical studies of Gender Development from the view point of Life-span Development

    • Principal Investigator
      YUKAWA Takako
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Nara University

All 2008 2007 2006 2005 2003

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 法則探検に出かけよう2007

    • Author(s)
      中川正, 廣岡秀一 他10名
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      三重大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530402
  • [Book] 学校教育で育む「豊かな人間関係と社会性」2005

    • Author(s)
      吉田俊和, 廣岡秀一, 斎藤和志(編著)
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330134
  • [Journal Article] PBL教育を媒介とした「現場」と「大学」の往還関係の構築と評価システムの開発2008

    • Author(s)
      廣岡秀一・森脇健夫・根津知佳子・松本金矢
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報 第26集(印刷中)

    • NAID

      40015960286

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330188
  • [Journal Article] 小学生のコミュニケーション能力を高めるための実践活動が教育学部の学生にもたらす発達的変化-わくわくコミュニケーションクラブの実践を通して-2008

    • Author(s)
      廣岡秀一・中西良文, 他
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要 第59号

      Pages: 277-289

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330188
  • [Journal Article] PBL教育を媒介とした「現場」と「大学の往還関係の構築と評価システムの開発2008

    • Author(s)
      廣岡 秀一・森脇 健夫・根津 知佳子・松本 金矢
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報 第26集(印刷中)

    • NAID

      40015960286

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330188
  • [Journal Article] 小学生のコミュニケーション能力を高めるための実践活動が教育学部の学生にもたらす発達的変化-わくわくコミュニケーションクラブの実践を通して-2008

    • Author(s)
      廣岡 秀一・中西 良文, 他
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要 第59号(印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330188
  • [Journal Article] The Construction of "Shuttle-Type" Relationship between Elementary or Junior High Schools and University Using "PBL" Education and the Development of Educational Evaluation System2008

    • Author(s)
      Hirooka, S., Nezu, C., Moriwaki, T., Matsumoto, K
    • Journal Title

      The annual report of Japan association of universities of education vol.26

    • NAID

      40015960286

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330188
  • [Journal Article] Development of undergraduate students through the educational practice to enhance the interpersonal communication competence among grade schoolers2008

    • Author(s)
      Hirooka, S., Nakanishi, Y
    • Journal Title

      Bulletin of the faculty of education, Mie university vol.59

      Pages: 277-289

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330188
  • [Journal Article] 大学生のクリティカルシンキング志向性と大学生活経験2006

    • Author(s)
      廣岡秀一(他)
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要 57

      Pages: 121-133

    • NAID

      120000947610

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530402
  • [Journal Article] 動機づけと社会的クリティカルシンキングとの関連2006

    • Author(s)
      中西良文, 廣岡秀一(他)
    • Journal Title

      三重大学教育実践総合センター紀要 26

      Pages: 25-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530402
  • [Journal Article] 動機づけと社会的クリティカルシンキングとの関連-大学生の「感じる力」と「考える力」-2006

    • Author(s)
      中西良文, 廣岡秀一, 横矢祥代
    • Journal Title

      三重大学教育学部附属教育実践総合センター紀要 第26号

      Pages: 57-66

    • NAID

      120001164733

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530402
  • [Journal Article] 大学生のクリティカルシンキング志向性と大学生活経験2006

    • Author(s)
      廣岡秀一, 横矢規, 中西良文
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要 第57巻

      Pages: 121-133

    • NAID

      120000947610

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530402
  • [Journal Article] Relationship between general motivation and social critical thinking : Competence for feeling interest and for thinking critically among undergraduate students.2006

    • Author(s)
      Yoshifumi NAKANISHI, Shuichi HIROOKA, Sachiyo YOKOYA.
    • Journal Title

      Bulletion of the Integrated Center for Educational Research and Practice(Mie University) No.26

      Pages: 57-66

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530402
  • [Journal Article] 小学生のコミュニケーション能力に対するPerformance Assessment-活動プログラム (Task) と評価基準 (Rubric) 作成の試み2006

    • Author(s)
      廣岡秀一 他7名
    • Journal Title

      三重大学教育学部附属教育実践総合センター紀要 第26号

      Pages: 25-33

    • NAID

      40015275142

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530402
  • [Journal Article] Relationships between "the Orientation toward Critical Thinking" and "Every day Experiences" among University Students.2006

    • Author(s)
      Shuichi HIROOKA, Tadasu YOKOYA, Yoshifumi NAKANISHI.
    • Journal Title

      Bulletion of the Faculty of Education(Mie University) Vol.57

      Pages: 121-133

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530402
  • [Journal Article] A Longitudinal Study of "the Orientation toward Critical Thinking" among University Students (1)2005

    • Author(s)
      Shuichi HIROOKA, Yoshifumi NAKANISHI, Tadasu YOKOYA, Junko GOTO, Machi FUKUTA.
    • Journal Title

      Bulletion of the Faculty of Education(Mie University) Vol.56

      Pages: 303-315

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530402
  • [Journal Article] 大学生のクリティカルシンキング志向性に関する縦断的検討(1)2005

    • Author(s)
      廣岡秀一, 中西良文, 横矢規, 後藤淳子, 福田真知
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要 第56巻

      Pages: 303-315

    • NAID

      40006759242

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530402
  • [Journal Article] 大学生のクリティカルシンキング志向性に関する縦断的検討(1)2005

    • Author(s)
      廣岡 秀一
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要 56巻

      Pages: 303-315

    • NAID

      40006759242

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530402
  • [Journal Article] 青年におけるジェンダー(性役割)特性語の認知(2)-性分類反応からみた1970年代と1990年代の比較-2003

    • Author(s)
      湯川 隆子, 廣岡 秀一
    • Journal Title

      三重大学・教育学部・研究紀要(人文・社会科学) 54

      Pages: 117-123

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530424
  • [Presentation] Motivation and Orientation of critical thinking in Undergraduate student2007

    • Author(s)
      Nakanishi, Y. Hirooka, S., et. al.
    • Organizer
      The 29th conference of Liberal and General Education Society of Japan
    • Place of Presentation
      Fuchu Tokyo, Japan
    • Year and Date
      2007-06-10
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330188
  • [Presentation] 大学生の動機づけとクリティカルに考えようとする志向性(3)-1年次における変容に焦点をあてて-2007

    • Author(s)
      中西良文・廣岡秀一, 他
    • Organizer
      大学教育学会第29回大会
    • Place of Presentation
      東京都府中市
    • Year and Date
      2007-06-10
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330188
  • 1.  YOSHIDA Toshikazu (70131216)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  SAITOU Kazushi (20211922)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  TAKAI Jiro (00254269)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  KITAORI Mitsutaka (30350961)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  MOTOYOSHI Tadahiro (70362217)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  YUKAWA Takako (40100945)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  TAKATA Toshitake (20008189)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  ISHIDA Setsuko (90151373)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  MATSUMOTO Kin'ya (10239098)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 10.  MORIWAKI Takeo (20174469)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 11.  NEZU Chikako (40335112)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 12.  GOTO Taichiro (90183813)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  NAKANISHI Yoshifumi (70351228)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 14.  TAKIGUCHI Keiko (60368793)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  出口 拓彦 (90382465)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  上垣 渉 (70252327)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  八木 規夫 (10126998)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi