• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kinda Shigehiro  金田 茂裕

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KINDA Shigehiro  金田 茂裕

Less
Researcher Number 30402093
External Links
Affiliation (Current) 2025: 関西学院大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2024: 関西学院大学, 教育学部, 教授
2013 – 2015: 関西学院大学, 教育学部, 准教授
2009 – 2012: Toyo University, 文学部, 准教授
2007 – 2008: Toyo University, 文学部, 講師
2006: 信州大学, 人文学部, 助手
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Sociology / Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
算数 / 知識獲得 / 文章題 / 小学生 / 教科書 / 作問 / 各教科の教育(算数・数学) / 算数・数学 / 教師教育 / 判断支援 … More / 探究的課題 / 教育心理学 / 教科教育(算数) / 加法 / 方略 / 除法 / 減法 / 教育的支援 / 概念的理解 / 場面理解 / 認知過程 / 教育的効果 … More
Except Principal Investigator
社寺文書 / 地域価値 / 地域活性化 / 景観 / 地域振興 / 農業景観 / 地域史学 / 文化資源 / 地域社会学 / 地域ブランド / 大学不適応 / 大学イメージ / 集団式連想検査 / 教養教育 / 心理検査 / おたく / 潜在連想テスト Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (34 results)
  • Co-Researchers

    (18 People)
  •  探究的課題の「教え方」の知識獲得と判断支援の実証的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      金田 茂裕
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kwansei Gakuin University
  •  Empirical study of pictorial representations that support mathematical understandingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KINDA Shigehiro
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kwansei Gakuin University
      Toyo University
  •  Conceptual understanding of arithmetic operations and educational supportsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KINDA Shigehiro
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Toyo University
  •  Cognitive process and educational effects of math problem constructionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KINDA Shigehiro
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Toyo University
  •  Vitalization of Local Areas by the Methods of Place-Branding

    • Principal Investigator
      MURAYAMA Ken'ichi
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Sociology
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  集団式潜在連想テストを活用した大学教育の効果の測定

    • Principal Investigator
      守 一雄, 堀井 謙一
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tokyo University of Agriculture and Technology
      Shinshu University

All 2016 2014 2013 2011 2010 2009 2008 2007 2006 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 数の物語表現と知識2016

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730749
  • [Book] 教授法と学習効果 子安増生他編著 教育認知心理学の展望2016

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730749
  • [Book] 算数作問のしかたを教えるには(第6章第2節)寝屋川市立田井小学校『学力を育てる授業研究』2008

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      三学出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730536
  • [Book] 学力を育てる授業研究(第6章第2節)2008

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Publisher
      三学出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730536
  • [Book] 安曇野市民を対象とした地域ブランド意識調査報告書2007

    • Author(s)
      金田茂裕(編)
    • Total Pages
      93
    • Publisher
      信州大学人文学部文化情報論講座
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18203029
  • [Book] 安曇野市民を対象とした地域ブランド意識調査報告書2007

    • Author(s)
      金田 茂裕(編)
    • Total Pages
      93
    • Publisher
      信州大学文化情報論講座
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18203029
  • [Journal Article] Generating scenarios of addition and subtraction: A study of Japanese university students.2013

    • Author(s)
      Shigehiro Kinda
    • Journal Title

      The Journal of Mathematical Behavior

      Volume: 32 Issue: 2 Pages: 243-250

    • DOI

      10.1016/j.jmathb.2013.02.009

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730749
  • [Journal Article] フィンランドの算数教科書の加減法のイラストレーション2013

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Journal Title

      東洋大学文学部紀要 教育学科編

      Volume: 38 Pages: 17-23

    • NAID

      120005291363

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730749
  • [Journal Article] Generating scenarios of division as sharing and grouping: A study of Japanese elementary and university students.2013

    • Author(s)
      Shigehiro KINDA
    • Journal Title

      Mathematical Thinking and Learning.

      Volume: 印刷中

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730749
  • [Journal Article] Generating scenarios of division as sharing and grouping: A study of Japanese elementary and university students.2013

    • Author(s)
      Shigehiro Kinda
    • Journal Title

      Mathematical Thinking and Learning

      Volume: 15 Issue: 3 Pages: 190-200

    • DOI

      10.1080/10986065.2013.794256

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730749
  • [Journal Article] Generating Multiple Answers for a Word Problem with Insufficient Information2011

    • Author(s)
      Kinda, S
    • Journal Title

      Instructional Science

      Volume: (online) Issue: 6 Pages: 11-11

    • DOI

      10.1007/s11251-011-9200-7

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730708
  • [Journal Article] Assessment of subtraction scene understanding using a story-generation task.2010

    • Author(s)
      Kinda, S.
    • Journal Title

      Educational Psychology

      Volume: 30 Pages: 449-464

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730708
  • [Journal Article] Assessment of subtraction scene understanding using a story-generation task2010

    • Author(s)
      Kinda, S
    • Journal Title

      Educational Psychology

      Volume: 30 Pages: 449-464

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730708
  • [Journal Article] 小学2年生の乗法場面に関する理解2009

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Journal Title

      東洋大学文学部紀 62

      Pages: 39-47

    • NAID

      40016569351

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730536
  • [Journal Article] 作問課題による小学1年生の減法場面理解の検討2009

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Journal Title

      教育心理学研究 (印刷中)

    • NAID

      110007339257

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730536
  • [Journal Article] 作問課題による小学1年生の減法場面理解の検討2009

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Journal Title

      教育心理学研究 57

      Pages: 212-222

    • NAID

      110007339257

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730708
  • [Journal Article] 小学2年生の乗法場面に関する理解2009

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Journal Title

      東洋大学文学部紀要 62

      Pages: 39-47

    • NAID

      40016569351

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730536
  • [Journal Article] 作問課題による小学1年生の減法場面理解の検討2009

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 57 Pages: 212-222

    • NAID

      110007339257

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730708
  • [Journal Article] 算数作問により期待される教育的効果2008

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Journal Title

      東洋大学文学部紀要 61

      Pages: 63-75

    • NAID

      40015988754

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730536
  • [Journal Article] ブランド価値評価の方法論に対する検討2007

    • Author(s)
      林靖人・北村大治・高砂進一郎・金田茂裕・中嶋聞多
    • Journal Title

      地域ブランド研究 第3号

      Pages: 69-107

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18203029
  • [Journal Article] 安曇野地域の特産品および水に関する市民意識2007

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Journal Title

      地域ブランド研究 第3号

      Pages: 57-68

    • NAID

      120007112234

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18203029
  • [Journal Article] FUMIEテストを用いた「おたく」に対する潜在的イメージ調査2007

    • Author(s)
      菊池聡, 金田茂裕, 守一雄
    • Journal Title

      信州大学 人文科学論集 41巻(印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653071
  • [Journal Article] 安曇野の地域イメージに関する比較意識調査2006

    • Author(s)
      金田茂裕・赤川学
    • Journal Title

      地域ブランド研究 第2号

      Pages: 131-144

    • NAID

      110006388987

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18203029
  • [Journal Article] 安曇野の地域イメージに関する比較意識調査2006

    • Author(s)
      金田 茂裕, 赤川 学
    • Journal Title

      地域ブランド研究 第2号

      Pages: 131-144

    • NAID

      110006388987

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18203029
  • [Presentation] 挿絵の効果:小学3-6年生の減法の理解2014

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730749
  • [Presentation] 加減法の長期使用者の場面理解方略2011

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      北海道学校心理士会・北翔大学
    • Year and Date
      2011-07-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730708
  • [Presentation] 加減法の長期使用者の場面理解方略2011

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      北海道学校心理士会・北翔大学
    • Year and Date
      2011-07-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730708
  • [Presentation] 減法の求差場面に対する作問内容の発達的変化2009

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730708
  • [Presentation] 減法の求差場面に対する作問内容の発達的変化2009

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730708
  • [Presentation] 算数文章題と作問課題による減法の場面理解の検討2008

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730536
  • [Presentation] 算数文章題と作問課題による減法の場面理解の検討2008

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      於東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730536
  • [Presentation] 大学生と小学生の求残・求補・求差の減法作問2007

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730536
  • [Presentation] 2007大学生と小学生の求残・求補・求差の減法作問2007

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      於文教大学
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730536
  • [Presentation] 等分か包含か:小学3-6 年生と大学生の除法の理解

    • Author(s)
      金田茂裕
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730749
  • 1.  KIKUCHI Satoru (30262679)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  守 一雄 (30157854)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  MURAYAMA Ken'ichi (80115378)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  NAKAJIMA Monta (80255059)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  SUKENARI Yasushi (50382461)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  YAMAMOTO Eiji (20262678)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  OHKUSHI Junji (90324219)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  WATANABE Kyoichi (40306098)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  UKAI Teruyoshi (80045161)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  UCHIKAWA Yoshiyuki (20324238)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  WATANABE Tsutomu (30261564)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  AKAGAWA Manabu (10273062)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 13.  WADA Atsuhiko (90283225)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  NAKAHARA Kohjiro (50282546)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  OHUCHI Masatoshi (60147915)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  堀井 謙一 (00014861)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  今田 里佳 (80306670)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  西垣 順子 (80345769)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi