• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Katsuta Hikaru  勝田 光

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 30792113
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 筑波大学, 人間系, 助教
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2024: 筑波大学, 人間系, 助教
2018 – 2020: 東洋大学, 文学部, 講師
2017: 筑波大学, 人間系, 特任助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
国語科 / 自立した読み手 / 英語科 / アメリカ / リーディング・ワークショップ / ブック・クラブ / 指導法 / 自律した読み手 / グループ学習 / アメリカの読むことの学習指導 … More / 読むことと書くこととの関連 / 一斉指導 / 共同学習 / 個人学習 / 教科書ベースの授業 / 知識の習得と創造的活動 / 手引きのある指導 / 長編小説を読む活動 / 典型的な国語の授業 / ライティング・ワークショップ / 読みの教育研究の基礎研究、臨床研究、移行研究 / 国語科における典型的な読みの授業の起源 / アメリカのリーディング・ワークショップ / 日本のリーディング・ワークショップ / リテラシー・センター / ガイディッド・リーディング / 読むことの学習指導 / 物語創作 / 授業研究 / ブッククラブ / 影響力のある教師 / 児童の創造力 / 責任の段階的移行 / 教科書を用いた授業 / 物語創作活動 … More
Except Principal Investigator
国語教育 / 多言語・多文化社会 / 多言語多文化社会 / 海外支援 / 海外展開 / 国語科 / 日本語教育 / 多言語・多文化教育 / 国語科教育 / ミャンマー / 母語教育 / 多言語多文化 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (48 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  責任の段階的移行モデルに基づく読むことの学習指導の日米比較研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      勝田 光
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Practical research for restructuring Japanese language education for a global, multilingual, and multicultural society

    • Principal Investigator
      長田 友紀
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Research on Improving Reading Instruction through Reading WorkshopsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Katsuta Hikaru
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
      Toyo University
  •  Fundamental Research on Restructuring Japanese Language Education for a Global, Multilingual, and Multicultural Society

    • Principal Investigator
      OSADA Yuki
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Improving Japanese language teaching through the Book Club methodPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Katsuta Hikaru
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Toyo University
      University of Tsukuba

All 2024 2023 2022 2021 2019 2018 2017

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] Chapter 9 Creating a Community of Independent Readers in a Japanese-language Classroom. (The reading lives of teens: Research and practice)2024

    • Author(s)
      Katsuta, H. & Sawada, E.
    • Publisher
      Routledge
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Book] Chapter 9 Creating a Community of Independent Readers in a Japanese-language Classroom. (The reading lives of teens: Research and practice)2024

    • Author(s)
      Katsuta, H. & Sawada, E.
    • Publisher
      Routledge
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13984
  • [Book] 「生徒が文学的文章を読む難しさとはどういうものかを述べなさい」甲斐雄一郎・間瀬茂夫編著『新・教職課程演習 第16巻 中等国語科教育』(pp.124-127)2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003570
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Book] 「文学的文章を読むとはどういうことか」長田友紀・山元隆春編『新・教職実践演習 第10巻 初等国語科教育』(pp.170-173)2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003518
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Book] 「文学的文章の指導法にはどのようなものがあるか」長田友紀・山元隆春編『新・教職実践演習 第10巻 初等国語科教育』(pp.48-51)2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003518
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Book] 新・教職課程演習 第10巻 初等国語科教育2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      協同出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13984
  • [Book] 「児童が文学的文章を読む難しさとはどういうものかを述べなさい」長田友紀・山元隆春編『新・教職実践演習 第10巻 初等国語科教育』(pp.118-121)、2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003518
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Book] 「文学的文章を読むとはどういうことか」甲斐雄一郎・間瀬茂夫編著『新・教職課程演習 第16巻 中等国語科教育』(pp.186-189)2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003570
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Book] 新・教職課程演習 第16巻 中等国語科教育2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      協同出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13984
  • [Book] 「読むことの指導方法 小説の指導」全国大学国語教育学会(編)『新たな時代の学びを創る 中学校・高等学校国語科教育研究』2019

    • Author(s)
      勝田光
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Book] 新たな時代の学びを創る 中学校・高等学校国語科教育研究2019

    • Author(s)
      勝田光
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491037677
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14030
  • [Journal Article] 読者反応理論と国語科教育:教室で本を読むことの意味を考える2023

    • Author(s)
      勝田光
    • Journal Title

      Library & Information Science News (LISN)

      Volume: 196 Pages: 5-8

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Journal Article] 読者反応理論と国語科教育:教室で本を読むことの意味を考える2023

    • Author(s)
      勝田光
    • Journal Title

      Library & Information Science News (LISN)

      Volume: 196 Pages: 5-8

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13984
  • [Journal Article] The Implementation of the Science of Reading Instruction for the Japanese Language Classroom: A Review of Basic Research, Clinical Research, and Translational Research from <i>The Science of Reading</i>2022

    • Author(s)
      勝田 光
    • Journal Title

      The Science of Reading

      Volume: 63 Issue: 2 Pages: 101-110

    • DOI

      10.19011/sor.63.2_101

    • ISSN
      0387-284X, 2424-144X
    • Year and Date
      2022-06-13
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699, KAKENHI-PROJECT-20K13984
  • [Journal Article] The roots of typical Japanese reading instruction: Revisiting the representative Japanese reading lessons implemented by Enosuke Ashida in 19152022

    • Author(s)
      Hikaru Katsuta
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 49 Pages: 105-111

    • DOI

      10.15068/0002006566

    • ISSN
      0913-1434
    • URL

      https://tsukuba.repo.nii.ac.jp/records/2006566

    • Year and Date
      2022-12-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699, KAKENHI-PROJECT-20K13984
  • [Journal Article] A Study of Reading and Writing Instruction in the United States to Improve Japanese Language Teaching in Japan: An Observational Analysis of K-12 Schools in Florida2022

    • Author(s)
      勝田 光
    • Journal Title

      kokugokakyouiku

      Volume: 91 Issue: 0 Pages: 45-53

    • DOI

      10.20555/kokugoka.91.0_45

    • ISSN
      0287-0479, 2189-9533
    • Year and Date
      2022-03-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699, KAKENHI-PROJECT-20K13984
  • [Journal Article] 「登場人物の心情を問う」授業をどう変えるかー複数の作品を比較し、新たな小説を書くことを通して育つ力ー2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Journal Title

      国語論叢

      Volume: 巻号なし Pages: 13-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Journal Article] 「登場人物の心情を問う」授業をどう変えるかー複数の作品を比較し、新たな小説を書くことを通して育つ力ー2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Journal Title

      国語論叢(兵庫県高等学校教育研究会 国語部会神戸支部 紀要)

      Volume: なし Pages: 13-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13984
  • [Journal Article] Encouraging Independent Readers: Combining Reading Workshop and Textbook‐Based Lessons in a Japanese High School Classroom2021

    • Author(s)
      Katsuta Hikaru、Sawada Eisuke
    • Journal Title

      Journal of Adolescent & Adult Literacy

      Volume: 64 Issue: 5 Pages: 563-573

    • DOI

      10.1002/jaal.1135

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699, KAKENHI-PROJECT-20K13984
  • [Journal Article] 読者反応理論からみた文学教育における深い学び2019

    • Author(s)
      勝田 光
    • Journal Title

      kokugokakyouiku

      Volume: 86 Issue: 0 Pages: 5-7

    • DOI

      10.20555/kokugoka.86.0_5

    • NAID

      130007741075

    • ISSN
      0287-0479, 2189-9533
    • Year and Date
      2019-09-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Journal Article] 『作家のように読む』論と『作文泥棒』の実践2019

    • Author(s)
      勝田光
    • Journal Title

      日本国語教育学会『月刊 国語教育研究』

      Volume: 569 Pages: 4-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Journal Article] 読者反応理論からみた文学教育における深い学び2019

    • Author(s)
      勝田光
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 86 Pages: 5-7

    • NAID

      130007741075

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14030
  • [Journal Article] 「作家のように読む」論と「作文泥棒」の実践2019

    • Author(s)
      勝田光
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 569 Pages: 4-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14030
  • [Journal Article] Developing Good Readers through a Reading Workshop: Analyzing the Teaching Process2018

    • Author(s)
      勝田 光、澤田 英輔
    • Journal Title

      kokugokakyouiku

      Volume: 84 Issue: 0 Pages: 58-66

    • DOI

      10.20555/kokugoka.84.0_58

    • NAID

      130007501459

    • ISSN
      0287-0479, 2189-9533
    • Year and Date
      2018-09-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14030
  • [Journal Article] The value of studying words and deeply thinking using semantic maps in a Japanese reading class2018

    • Author(s)
      Hikaru Katsuta
    • Journal Title

      SEAMEO Journal

      Volume: special issue

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14030
  • [Journal Article] 小学校教員養成課程の学生は、どんな国語教師になることを目指せば良いか ―ロバート・ラデルの「影響力のある教師」に関する研究を手がかりとして―2018

    • Author(s)
      勝田光
    • Journal Title

      九州国語教育学会紀要

      Volume: 7 Pages: 9-20

    • NAID

      40021626842

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14030
  • [Journal Article] The discussion on “Gradual Release of Responsibility" for reading in the United States: Criticism and classroom application2017

    • Author(s)
      勝田光
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 44 Pages: 17-41

    • DOI

      10.15068/00150846

    • NAID

      120006406960

    • ISSN
      0913-1434
    • URL

      https://tsukuba.repo.nii.ac.jp/records/45572

    • Year and Date
      2017-12-24
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14030
  • [Journal Article] 小学校国語科における物語創作をゴールにした読むことの学習指導-小学2年生が創作した「がまくん・かえるくん」シリーズの分析-2017

    • Author(s)
      勝田光
    • Journal Title

      国語と教育

      Volume: 42 Pages: 40-53

    • NAID

      40021509534

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14030
  • [Presentation] 子どもは絵本を通して戦争をどう理解するか: 小中学生の読みの日米比較に基づく文学教材の開発2024

    • Author(s)
      勝田 光
    • Organizer
      第93回筑波大学人間系コロキアム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13984
  • [Presentation] 子どもは絵本を通して戦争をどう理解するか: 小中学生の読みの日米比較に基づく文学教材の開発2024

    • Author(s)
      勝田 光
    • Organizer
      第93回筑波大学人間系コロキアム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] Creating readers' communities through the reading workshop in the Japanese language classroom2023

    • Author(s)
      Katsuta, H. & Sawada, E.
    • Organizer
      8th International and 51st National Conference of Reading Association of Philippines
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13984
  • [Presentation] Children’s Understanding of War through Reading Picture Books: Comparative analysis of American and Japanese Students’ Response to War Literature2023

    • Author(s)
      Katsuta Hikaru
    • Organizer
      IRSCL 2023 Congress: Ecologies of Childhood
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] Children’s Understanding of War through Reading Picture Books: Comparative analysis of American and Japanese Students’ Response to War Literature2023

    • Author(s)
      Katsuta Hikaru
    • Organizer
      IRSCL 2023 Congress: Ecologies of Childhood
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13984
  • [Presentation] Creating readers' communities through the reading workshop in the Japanese language classroom2023

    • Author(s)
      Katsuta, H. & Sawada, E.
    • Organizer
      8th International and 51st National Conference of Reading Association of Philippines
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] 国語科における読むことの学習指導の科学的探究: 基礎研究、臨床研究、そして科学の実現に向けて2022

    • Author(s)
      勝田光
    • Organizer
      第71回 人文科教育学大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] 国語科における読むことの学習指導の科学的探究: 基礎研究、臨床研究、そして科学の実現に向けて2022

    • Author(s)
      勝田光
    • Organizer
      第71回 人文科教育学大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13984
  • [Presentation] 子どもは絵本を通して戦争をどう理解するか?:典型的な戦争絵本と新しい戦争絵本に対する読者反応の違いに着目して2022

    • Author(s)
      勝田 光; 大隈彩香; 森大徳; 山本賢一
    • Organizer
      第66回日本読書学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13984
  • [Presentation] 子どもは絵本を通して戦争をどう理解するか?:典型的な戦争絵本と新しい戦争絵本に対する読者反応の違いに着目して2022

    • Author(s)
      勝田 光、大隈彩香、森大徳、山本賢一
    • Organizer
      第66回日本読書学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] アメリカの読むことの学習指導が国語科に与える示唆:フロリダ州の幼小中高等学校におけるフィールド調査を踏まえて2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Organizer
      全国大学国語教育学会2021春期大会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13984
  • [Presentation] アメリカの読むことの学習指導が国語科に与える示唆:フロリダ州の幼小中高等学校におけるフィールド調査を踏まえて2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Organizer
      全国大学国語教育学会2021春期大会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] The root of Japanese reading comprehension instruction: The conventional teaching approach and its alternatives2021

    • Author(s)
      Hikaru Katsuta
    • Organizer
      The Reading Association of the Philippines' 7th International Literacy Cpnference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] The root of Japanese reading comprehension instruction: The conventional teaching approach and its alternatives2021

    • Author(s)
      Hikaru Katsuta
    • Organizer
      The Reading Association of the Philippines' 7th International Literacy Cpnference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13984
  • [Presentation] 文学教育における「深い学び」新学習指導要領における文学教育の方向性2019

    • Author(s)
      勝田光
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14030
  • [Presentation] Incorporating reading workshop into the Japanese Curriculum: How it helps students to be an independent reader.2019

    • Author(s)
      Hikaru Katsuta & Eisuke Sawada
    • Organizer
      International Literacy Association 2019 Conference, New Orleans, LA
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] 文学教育における『深い学び』―新学習指導要領下における文学教育の方向性―2019

    • Author(s)
      勝田光
    • Organizer
      全国大学国語教育学会 第136回 茨城大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] Incorporating reading workshop into the Japanese curriculum: How it helps students to be an independent reader2019

    • Author(s)
      Hikaru Katsuta & Eisuke Sawada
    • Organizer
      International Literacy Association
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14030
  • [Presentation] A Challenge for Language Literacy by Using Semantic Map for Knowing the Value of Terms2018

    • Author(s)
      Hikaru Katsuta
    • Organizer
      SEAMEO- University of Tsukuba Symposium VI
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14030
  • [Presentation] 米国における「読むことの責任の段階的移行」をめぐる議論について-その批判と具体化に着目して-2017

    • Author(s)
      勝田光
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14030
  • 1.  OSADA Yuki (70360956)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  森田 香緒里 (20334021)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  Tastanbekova Kua (30726021)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  幾田 伸司 (00320010)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  甲斐 雄一郎 (70169374)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  村井 万里子 (30174262)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  余郷 裕次 (90191535)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  松崎 寛 (10250648)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi