• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Takase Yujin  高瀬 裕人

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 30823083
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 琉球大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 琉球大学, 教育学部, 准教授
2020 – 2021: 琉球大学, 教育学部, 講師
2018 – 2019: エリザベト音楽大学, 音楽学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / :Education and related fields
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
教育評価 / 学習としての評価 / 学習のための評価 / 継続的評価 / 形成的評価 / 理解の成果 / 理解方略 / 理解 / 読むこと / 評価実践 … More / 自己評価 / 自立した読み手 / 自立した学び手 / 認知的スキルと社会情動的スキル / マインドセット / 対話 / 学習者中心 / バランスのとれたアプローチ / カンファランス / 対話的な学習評価 / 自立した読者 / 信頼 / 称賛する見方 / 対話的評価 / 国語科 / フィードバック … More
Except Principal Investigator
アカウンタビリティ / 評価 / オルタナティブスタンダード / 沖縄 / 自立した読み手の育成 / 保護者参加の評価 / 自己評価と相互評価 / 鑑識眼 / 教師の実践的見識 / リテラシー実践 / 多様性と評価 / リテラシー実践と評価 / エンパワメントする評価 / 学習としての評価 / 質的データ重視の評価 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (30 results)
  • Co-Researchers

    (3 People)
  •  読むことにおける「深い学び」の実現に資する自己評価力養成プログラムの開発的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      高瀬 裕人
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      University of the Ryukyus
  •  多様性を包摂する学力保障と評価システムの構築ーリテラシー実践を核に

    • Principal Investigator
      村上 呂里
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      University of the Ryukyus
  •  Research on Dialogic Reading Assessment for Deepening Students' UnderstandingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Takase Yujin
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      University of the Ryukyus
  •  Research on effective reading assessment with a focus on feedback to deepen students' understandingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Takase Yujin
    • Project Period (FY)
      2018 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Review Section
      :Education and related fields
    • Research Institution
      Elisabeth University of Music

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] The Teachers’ Roles in Authentic Literacy Instruction in Secondary School2024

    • Author(s)
      高瀬 裕人
    • Journal Title

      琉球大学教育学部紀要

      Volume: 104 Issue: 104 Pages: 1-13

    • DOI

      10.24564/0002020198

    • ISSN
      1345-3319
    • URL

      https://u-ryukyu.repo.nii.ac.jp/records/2020198

    • Year and Date
      2024-02-29
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02346
  • [Journal Article] 〈自立した読み手〉を育てる道程で働く学習評価2023

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 618 Pages: 44-45

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02346
  • [Journal Article] The Trusting-Based Reading Assessment2023

    • Author(s)
      高瀬 裕人
    • Journal Title

      琉球大学教育学部紀要

      Volume: 102 Issue: 102 Pages: 99-115

    • DOI

      10.24564/0002019697

    • ISSN
      1345-3319
    • URL

      https://u-ryukyu.repo.nii.ac.jp/records/2019697

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14019
  • [Journal Article] 「言葉の学びをともに支えるあたたかい学習評価の充実」第12号2023

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Journal Title

      沖縄県版ことばだより

      Volume: 第12号 Pages: 1-2

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02499
  • [Journal Article] 言葉の学びをともに支えるあたたかい学習評価の充実2023

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Journal Title

      沖縄県版ことばだより

      Volume: 12 Pages: 1-2

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02346
  • [Journal Article] 「自立した学び手を育てる道程で働く学習評価」『月刊国語教育研究』第618号、44-452023

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 618号 Pages: 44-45

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02499
  • [Journal Article] 主体的に思考し続けるようになるために2023

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Journal Title

      ことばの学び

      Volume: 19 Pages: 4-5

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02346
  • [Journal Article] 日々の授業に生きる国語科の学習評価2022

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Journal Title

      日本国語教育学会沖縄支部紀要 てぃんがーら

      Volume: 2

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14019
  • [Journal Article] 学習者中心の教育における読むことの学習評価2022

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Journal Title

      琉球大学教育学部紀要

      Volume: 100

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14019
  • [Journal Article] 国語科における「学び続ける主体」の育成に資する〈学習のための評価〉2021

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1245

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14019
  • [Journal Article] 学習者の理解の深化をうながす読むことの形成的評価:フィードバックの効果的な活用に関する検討を中心に2021

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Journal Title

      琉球大学教育学部紀要

      Volume: 98

    • NAID

      120007027721

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14019
  • [Journal Article] 「学び続ける子供」を育てるための国語の評価とは2021

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 866

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14019
  • [Journal Article] 〈自立した読者〉の育成に資する読むことの教育評価:〈称賛する見方〉を核とした形成的評価に関する検討を中心に2021

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Journal Title

      言語文化論叢

      Volume: 18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14019
  • [Journal Article] 中学生の「読むこと」における理解構築を促す教育評価 : 〈対話的学習指導〉における評価に関する検討を中心に2019

    • Author(s)
      高瀬 裕人
    • Journal Title

      論叢 国語教育学

      Volume: 15 Issue: 15 Pages: 33-42

    • DOI

      10.15027/48805

    • NAID

      120006813406

    • ISSN
      0919-7192
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2037317

    • Year and Date
      2019-07-31
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20950
  • [Journal Article] 「読むこと」の授業における教師の形成的評価とフィードバック‐教師の即応的発問に関する検討を中心に‐2019

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Journal Title

      エリザベト音楽大学研究紀要

      Volume: 39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20950
  • [Journal Article] 自立した読者を育成するための〈学習としての評価〉2018

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1214

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20950
  • [Journal Article] 〈実の場での評価〉としての教師の観察2018

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1218

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20950
  • [Presentation] これからの学校教育に必要なもの-小学校の授業研究から見えるもの2023

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Organizer
      琉球大学教育学部附属公開教育講演会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02346
  • [Presentation] 現代アメリカの高等学校におけるリテラシー教育実践の検討:Kelly Gallagher & Penny Kittle(2018)180 Daysを手がかりとして2023

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Organizer
      九州国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02346
  • [Presentation] 〈問い〉からはじめる主体的・対話的で深い学びに向けた国語科の授業改善2023

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Organizer
      沖縄小学校国語研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02346
  • [Presentation] 自立した読み手を育てる文学の授業‐コメント:学習評価の観点から2023

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Organizer
      日本国語教育学会西日本集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02346
  • [Presentation] 自立した読者の育成をめざす国語科の学習評価2022

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Organizer
      沖縄小学校国語研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14019
  • [Presentation] 自立した学習者を育てるための学習評価:Peter Afflerbach(2022)Teaching Readersを手がかりとして2022

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14019
  • [Presentation] どのような学習評価が読むことの学びを促すのか-Kate Roberts(2018)A Novel Approachを手がかりとして2021

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第140回春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14019
  • [Presentation] みんなで評価について考えよう-中学校2年の意見文の授業をモデルに2021

    • Author(s)
      新垣真、高瀬裕人
    • Organizer
      日本国語教育学会沖縄支部令和3年度第4回学習会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14019
  • [Presentation] 日々の授業に生きる評価を考える-教育評価の動向から2021

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Organizer
      日本国語教育学会沖縄支部令和3年度第1回学習会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14019
  • [Presentation] 〈信頼〉を核とした読むことの学習評価-Jennifer Scoggin & Hannah Schneewind(2021)Trusting Readers を手がかりとして-2021

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第141回世田谷大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14019
  • [Presentation] 中高生の読むことへの取り組みを促す教育評価に関する検討:Jeffrey D. Wilhelm(2016)“You Gotta BE the Book"(Third Edition)を手がかりとして2020

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第139回秋期大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14019
  • [Presentation] 自己評価力の育成に資する「読むこと」の教育評価実践に関する検討2020

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Organizer
      日本教科教育学会第46回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14019
  • [Presentation] どのような評価が中学生の「読むこと」における理解を促すのか:Jennifer Serravallo (2019)A Teacher’s Guide to Reading Conferencesを中心に2019

    • Author(s)
      高瀬 裕人
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第136回茨城大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20950
  • 1.  村上 呂里 (40219910)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  望月 道浩 (10352642)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  山口 剛史 (20381197)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi