• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ookubo Kenichi  大久保 賢一

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

OHKUBO Kenichi  大久保 賢一

Less
Researcher Number 40510269
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 畿央大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2024: 畿央大学, 教育学部, 教授
2014 – 2020: 畿央大学, 教育学部, 准教授
2011 – 2013: 北海道教育大学, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Special needs education / Basic Section 10020:Educational psychology-related
Except Principal Investigator
Special needs education / Basic Section 09060:Special needs education-related / Basic Section 10020:Educational psychology-related / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
応用行動分析学 / 教員研修 / 問題行動 / 特別支援教育 / 機能的アセスメント / 行動問題 / 行動障害 / 職員研修 / いじめ / 学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS) … More / ポジティブ行動支援(PBS) / 行動支援 / スーパーバイザー / アプリケーション / 知的障害 / 発達障害 / 自閉症 / ポジティブ行動支援 / 強度行動障害 / 評価尺度 / PBS / 積極的行動支援 / 非行 / 不適応 / 学習困難 … More
Except Principal Investigator
応用行動分析学 / 学校規模ポジティブ行動支援 / 機能的アセスメント / ポジティブ行動支援 / 教員のメンタルヘルス / 研修プログラム / 教員の専門性 / 専門性向上 / 教師 / 特別支援教育 / 特別支援学校 / 多層支援モデル / 第3層支援 / 機能的アセスメント/行動支援計画 / PTR / Prevent-Teach-Reinforce / 教員支援システム / Response to Intervention / 第3層支援 / Number Family / 3C学習法 / 文節単位読み訓練 / 刺激ペアリング手続き / データに基づく意思決定 / 算数のカリキュラムに基づく尺度 / クラスルームマネジメント / メンタルヘルス / 教育学 / 社会科学 / ポジティブ行動支援(PBS) / 機能分析 / SWPBIS / 発達障害児 / コンサルテーション / スクールワイドPBS / 行動障害 / 自閉スペクトラム症 / 知的障害 / 問題行動 / スクールワイド支援システム / 応用行動分析 / 教員 / スクールワイド / 子どもの学校適応 / 教師の負担感 / 学校 / 教師の専門性向上 / 三水準モデル / 学校適応 / PBS / 実行度 / アセスメント / チェックリスト / 研修 / 行動支援計画 / 行動問題 / 発達障害 / データベース / メタデータ / クラウド / HTML5 / ディジタル教材 / 機械学習 / ICT教育 / flash / 肢体不自由 / タブレット端末 / 自立活動 / 教育の情報化 / デジタル教材 / 教育工学 / テレビ電話システム / ネットワーク / ICT活用 / インターネット / テレビ電話 / 訪問教育 / ICT支援 Less
  • Research Projects

    (12 results)
  • Research Products

    (89 results)
  • Co-Researchers

    (35 People)
  •  学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)のいじめ防止効果Principal Investigator

    • Principal Investigator
      大久保 賢一
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kio University
  •  階層的支援モデルにおける個別学習支援と教員支援システムの構築

    • Principal Investigator
      野田 航
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  日本版Prevent-Teach-Reinforce (PTR)プログラムの開発

    • Principal Investigator
      田中 善大
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Osaka Shoin Women's University
  •  The effects of implementing school-wide positive behavior support on teachers' professional development and mental health improvement

    • Principal Investigator
      Otsui Kanako
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kindai University
  •  Effective Introduction and Implementation of School-wide Positive Behavior Support through Professional Developlment

    • Principal Investigator
      Otsui Kanako
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kindai University
  •  Development of a school-wide support system for students with behavioral disorders

    • Principal Investigator
      INOUE Masahiko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Tottori University
  •  Development of an application and SV training program to facilitate evidence-based behavioral supportPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ohkubo Kenichi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Kio University
  •  Development of digital teaching material matching system for children with multiple disabilities and cooperation with the community and home

    • Principal Investigator
      NISHIBATA Ritsuko
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kio University
  •  The examination of effects of teacher training program targeting behavior problems of studetns in schoolsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ohkubo Kenichi
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Kio University
      Hokkaido University of Education
  •  Prevention strategy to behavior problems in elementary school by using pre-school information

    • Principal Investigator
      Hirasawa Noriko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Gifu University
  •  An experimental Investigation of Information and communication technology system to support homebound instruction services

    • Principal Investigator
      WATAKABE Makoto
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  The effects of teacher training program for behavioral problems of studentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OHKUBO Kenichi
    • Project Period (FY)
      2011 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 行動分析事典2019

    • Author(s)
      大久保  賢一
    • Total Pages
      839
    • Publisher
      丸善出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02716
  • [Book] 認知行動療法事典2019

    • Author(s)
      大久保  賢一
    • Total Pages
      828
    • Publisher
      丸善出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02716
  • [Book] 3ステップで行動問題を解決するハンドブック : 小・中学校で役立つ応用行動分析学2019

    • Author(s)
      大久保  賢一
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学研教育みらい,学研プラス
    • ISBN
      9784058010143
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02716
  • [Book] 3ステップで行動問題を解決するハンドブック2019

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学研教育みらい
    • ISBN
      4058010142
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02941
  • [Book] 3ステップで行動問題を解決するハンドブック : 小・中学校で役立つ応用行動分析学2019

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      学研教育みらい
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04855
  • [Journal Article] Effectiveness and social validity of Tier 1 intervention with school-wide positive behavioural support in a public elementary school in Japan2022

    • Author(s)
      Ohkubo, K , Tsukimoto, H , Otsui, K , Tanaka, Y , Noda, W , Niwayama, K
    • Journal Title

      International Journal of Positive Behavioural Support

      Volume: 12 Pages: 4-18

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04855
  • [Journal Article] 「本人参画型」の機能的アセスメント・インタビュー;特集 アセスメントで行動の意味を探究しよう! : ポジティブ行動支援(PBS)と臨床行動分析2022

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 22 Pages: 444-448

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04855
  • [Journal Article] Introduction and development of school-wide positive behavioural support in Japan2022

    • Author(s)
      Otsui, K , Niwayama, K , Ohkubo, K , Tanaka, Y , Wataru, N
    • Journal Title

      International Journal of Positive Behavioural Support

      Volume: 12 Pages: 19-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04855
  • [Journal Article] Introduction and development of school-wide positive behavioural support in Japan2022

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Kazuki Niwayama, Ken'ichi Ohkubo, YoshihiroTanaka, Wataru Noda
    • Journal Title

      International Journal of Positive Behavioural Support

      Volume: 12 Pages: 19-28

    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Journal Article] 当事者のQOL向上を志向するポジティブ行動支援(PBS);特集 アセスメントで行動の意味を探究しよう! : ポジティブ行動支援(PBS)と臨床行動分析2022

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 22 Pages: 425-430

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04855
  • [Journal Article] 特集号「学校場面におけるPBSの最前線」の発行にあたって(巻頭言)2020

    • Author(s)
      大久保 賢一
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34(2) Pages: 162-165

    • NAID

      130008000566

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02716
  • [Journal Article] ポジティブ行動支援(PBS)とは何か?2020

    • Author(s)
      大久保 賢一, 辻本友紀子, 庭山和貴
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34(2) Pages: 166-177

    • NAID

      130008000563

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02716
  • [Journal Article] ポジティブ行動支援(PBS)とは何か?2020

    • Author(s)
      大久保賢一 ・辻本友紀子・庭山和貴
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 166-177

    • NAID

      130008000563

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04855
  • [Journal Article] 公立小学校における学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)第1層支援の効果と社会的妥当性の検討2020

    • Author(s)
      大久保 賢一, 月本彈, 大対香奈子, 田中善大, 野田航, 庭山和貴
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34(2) Pages: 244-257

    • NAID

      130008000585

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02716
  • [Journal Article] 公立小学校における学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)第1層支援の効果と社会的妥当性の検討2020

    • Author(s)
      大久保賢一・月本彈・大対香奈子・田中善大・野田航・庭山和貴
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 244-257

    • NAID

      130008000585

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Journal Article] ポジティブ行動支援(PBS)とは何か?2020

    • Author(s)
      大久保賢一・辻本友紀子・庭山和貴
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 166-177

    • NAID

      130008000563

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Journal Article] 公立小学校における学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)第1層支援の効果と社会的妥当性の検討2020

    • Author(s)
      大久保賢一・月本彈・大対香奈子・田中善大・野田航・庭山和貴
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 244-257

    • NAID

      130008000585

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04855
  • [Journal Article] 特集号「学校場面におけるPBSの最前線」の発行にあたって(巻頭言)2020

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 162-165

    • NAID

      130008000566

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04855
  • [Journal Article] 公立小学校における特別支援学級担任教員による通常学級支援を目的とした弾力的対応の実態2018

    • Author(s)
      大久保 賢一, 渡邉 健治
    • Journal Title

      Journal of Inclusive Education

      Volume: 5(0) Pages: 34-52

    • NAID

      130007479368

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02941
  • [Journal Article] 教員養成課程に在籍する大学生が持つ社会的少数者に関する経験と意識2018

    • Author(s)
      大久保賢一・渡邉健治・細越寛樹
    • Journal Title

      畿央大学紀要

      Volume: 15 Pages: 49-65

    • NAID

      120006548921

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04855
  • [Journal Article] 公立小学校における特別支援学級担任教員による通常学級支援を目的とした弾力的対応の実態2018

    • Author(s)
      大久保賢一・渡邉健治
    • Journal Title

      Journal of Inclusive Education

      Volume: 5 Pages: 34-52

    • NAID

      130007479368

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04855
  • [Journal Article] 教員養成課程に在籍する大学生が持つ社会的少数者に関する経験と意識2018

    • Author(s)
      大久保 賢一, 渡邉 健治, 細越 寛樹
    • Journal Title

      畿央大学研究紀要

      Volume: 15(2) Pages: 49-65

    • NAID

      120006548921

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02941
  • [Journal Article] 知的障害特別支援学校における「授業評価シート」を用いた授業改善の試み : 教師の援助行動と児童生徒の自発行動の変容に対する検討2017

    • Author(s)
      本母 世跳, 大久保 賢一
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 55(5) 259-270 Pages: 259-270

    • NAID

      130007617710

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02716
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム障害のある高校生が示した外出恐怖に対する段階的プログラムの効果2017

    • Author(s)
      大久保 賢一
    • Journal Title

      行動療法研究

      Volume: 43(2) Pages: 137-146

    • NAID

      130006187072

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02716
  • [Journal Article] Contributions of Cognitive Behavior Therapy to School Education2017

    • Author(s)
      宮前義和・大月友・佐藤美幸・大久保 賢一・伊藤美奈子・戸田 有一
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 56 Issue: 0 Pages: 256-264

    • DOI

      10.5926/arepj.56.256

    • NAID

      130006106495

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2017-03-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04855
  • [Journal Article] 行動問題を示した発達障害児の小学校担任に対する入学当初における有効な支援情報に関する検討 : 就学前の行動支援計画の実行評価から2017

    • Author(s)
      平澤紀子・坂本裕・大久保 賢一 ・藤原義博
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 39 Pages: 209-215

    • NAID

      40021242492

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04855
  • [Journal Article] A Step-by-Step Program for Decreasing Fear of Leaving Home: High School Student with Autism Spectrum Disorder2017

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Journal Title

      Japanese Journal of Behavior Therapy

      Volume: 43 Issue: 2 Pages: 137-146

    • DOI

      10.24468/jjbt.15-130

    • NAID

      130006187072

    • ISSN
      0910-6529, 2424-2594
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04855
  • [Journal Article] 行動問題を示した発達障害児の小学校担任に対する入学当初における有効な支援情報に関する検討―就学前の行動支援計画の実行評価から―2017

    • Author(s)
      平澤紀子, 坂本裕, 大久保賢一, 藤原義博
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 39(2)

    • NAID

      40021242492

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02716
  • [Journal Article] 行動問題を示す発達障害幼児の支援教室教師を対象とした行動支援計画の作成支援に関する検討2016

    • Author(s)
      平澤紀子・坂本裕・大久保賢一・藤原義博
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 38

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381305
  • [Journal Article] 発達障害の理解とその対応―多様性を「障害」としないための環境設定と教育―2016

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Journal Title

      日本看護福祉学会誌

      Volume: 22(1) Pages: 12-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02941
  • [Journal Article] 特別な配慮を必要とする生徒への中学校における取り組みに関する調査2016

    • Author(s)
      大久保 賢一・渡邉 健治・岡本 啓子・古川 恵美
    • Journal Title

      畿央大学研究紀要

      Volume: 13(2) Pages: 17-42

    • NAID

      40021052899

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02941
  • [Journal Article] 行動問題を示す発達障害幼児の支援教室担当者を対象とした行動支援計画の作成支援に関する検討2016

    • Author(s)
      平澤紀子・坂本裕・大久保 賢一・藤原義博
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 38 Pages: 90-99

    • NAID

      40020827976

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780537
  • [Journal Article] 児童生徒の行動問題に対する適正手続きとポジティブな行動支援2015

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 29 Pages: 128-141

    • NAID

      110009917794

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780537
  • [Journal Article] 機能的アセスメントの実施を標的とした研修プログラムの効果−参加者が行う「情報収集」と「支援計画の立案」における変容の分析−2015

    • Author(s)
      大久保賢一・井口貴道・石塚誠之
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 29 Pages: 68-85

    • NAID

      110009917788

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780537
  • [Journal Article] 通常学級における児童の「協同的な学び」を促進させるためのクラスワイド・アプローチの試み2013

    • Author(s)
      井口貴道・大久保賢一
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要. 教育科学編

      Volume: 63(2) Pages: 297-305

    • NAID

      110009559993

    • URL

      http://s-ir.sap.hokkyodai.ac.jp/dspace/bitstream/123456789/6891/1/63-2-kyoiku-27.pdf

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730850
  • [Journal Article] 通常学級における児童の「協同的な学び」を促進させるためのクラスワイド・アプローチの試み2013

    • Author(s)
      井口貴道・大久保賢一(井口貴道)
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要、教育科学編

      Volume: 63 Pages: 297-305

    • NAID

      110009559993

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730850
  • [Journal Article] 我が国の学校場面における行動問題を標的とした介入究の成果-一事例の実験デザインが用いられた研究のシステマティック・レビュー-2013

    • Author(s)
      福本慎吾・大久保賢一
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要. 教育科学編

      Volume: 63(2) Pages: 243-258

    • URL

      http://s-ir.sap.hokkyodai.ac.jp/dspace/bitstream/123456789/6895/1/63-2-kyoiku-23.pdf

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730850
  • [Journal Article] 我が国の学校場面における行動問題を標的とした介入研究の成果-一事例の実験デザインが用いられた研究のシステマティック・レビュー-2013

    • Author(s)
      福本慎吾・大久保賢一(福本慎吾)
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要、教育科学編

      Volume: 63 Pages: 243-258

    • NAID

      110009559989

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730850
  • [Journal Article] 児童生徒の行動問題に対する機能的アセスメントの実施を目的とした支援者トレーニングの効果-架空事例を用いた「情報収集スキル」と「計画立案スキル」の獲得を標的として-2011

    • Author(s)
      大久保賢一・井口貴道・野呂文行
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要. 教育科学編

      Volume: 61 Pages: 77-88

    • NAID

      110008428923

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730850
  • [Journal Article] 通常学級における日課活動への参加を標的とした行動支援-児童に対する個別的支援と学級全体に対する支援の効果検討-2011

    • Author(s)
      大久保 賢一・高橋尚美・野呂文行
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 48 Pages: 383-394

    • NAID

      110008661623

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730850
  • [Journal Article] 通常学級における児童の行動問題に対する学級規模支援- 授業開始時の「適切な態度」の促進を標的とした集団随伴性手続きと「セルブズモニタリング」手続きの効果-2011

    • Author(s)
      福本慎吾・大久保賢一・安達潤
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要. 教育科学編

      Volume: 61 Pages: 89-100

    • NAID

      110008428924

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730850
  • [Presentation] Preliminary examination of how teachers practice PBS in their classrooms2023

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Noriko Hirasawa, Kazuki Niwayama, Wataru Noda, Yoshihiro Tanaka, Ken'ichi Ohkubo
    • Organizer
      20th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] Preliminary examination of how teachers practice PBS in their classrooms2023

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Noriko Hirasawa, Kazuki Niwayama, Wataru Noda, Yoshihiro Tanaka, Ken'ichi Ohkubo
    • Organizer
      20th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03016
  • [Presentation] 発達障害児者の行動問題から教育・福祉の充実を目指すPBS(17)支援者の行動変容を支えるシステムを考える2023

    • Author(s)
      平澤紀子, 大対香奈子, 田中善大, 田熊立, 谷口良太, 大久保賢一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02793
  • [Presentation] 現職教員に対するインタビュー調査によるSWPBS遂行の促進要因と阻害要因の検討2022

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会 第48回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04855
  • [Presentation] Effects of SWPBS Tier 1 intervention in multiple Japanese elementary schools2022

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Wataru Noda, Yoshihiro Tanaka, Kazuki Niwayama, and Ken'ichi Ohkubo
    • Organizer
      The19th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] Effects of SWPBS Tier 1 intervention in multiple Japanese elementary schools2022

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Wataru Noda, Yoshihiro Tanaka, Kazuki Niwayama, and Ken'ichi Ohkubo
    • Organizer
      The19th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03016
  • [Presentation] 発達障害児者の行動問題から教育・福祉の充実を目指すPBS(15)2021

    • Author(s)
      平澤紀子・庭山和貴・田熊立・大久保賢一
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04855
  • [Presentation] SWPBSにおけるデータに基づく意思決定システムを構築する2020

    • Author(s)
      大久保賢一・庭山和貴・田中善大・大対香奈子
    • Organizer
      日本行動分析学会第38回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] SWPBSにおけるデータに基づく意思決定システムを構築する。2020

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Organizer
      日本行動分析学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02716
  • [Presentation] SWPBSにおけるDBRの活用に関する検討2020

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Organizer
      日本行動分析学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02716
  • [Presentation] SWPBSが児童の行動的・情緒的問題に及ぼす効果2020

    • Author(s)
      前田彩伽・野田航・大久保賢一・大対香奈子
    • Organizer
      日本行動分析学会第38回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] SWPBSにおけるDBRの活用に関する検討2020

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Organizer
      日本行動分析学会 第38回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04855
  • [Presentation] SWPBSに関する概説及び日本における導入と展開2020

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Organizer
      日本LD学会 第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04855
  • [Presentation] 発達障害児者の行動問題から教育・福祉の充実を目指すPBS(13) -支援者がPBSを実行するための体制をどのようにつくるか―2019

    • Author(s)
      平澤紀子・小笠原恵・大対香奈子・石橋信弘・高津梓・大久保賢一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] Citywide Implementation of School-wide Positive Behavior Support in Japanese Elementary Schools2019

    • Author(s)
      Kenichi Ohkubo, et al.
    • Organizer
      APBS 2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04855
  • [Presentation] Citywide implementation of school-wide positive behavior support in Japanese elementary schools2019

    • Author(s)
      Ken'ichi Ohkubo, Kanako Otsui, Yoshihiro Tanaka, Kazuki Niwayama, & Wataru Noda
    • Organizer
      16th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] 「学校教育」におけるポジティブ行動支援(PBS)の最前線2019

    • Author(s)
      大久保賢一・庭山和貴・田中善大・大対香奈子・野田航・平澤紀子
    • Organizer
      日本行動分析学会第37回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] 学校規模のポジティブ行動支援(SWP-PBS/PBIS)の普及と継続性に必要なこと -誰のための,何を目的とした実践か―2019

    • Author(s)
      大対香奈子・大久保賢一・田中善大・野田航・庭山和貴・藤枝静暁
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] 発達障害のある子への家庭・教室・地域での支援2017

    • Author(s)
      井上雅彦・大久保賢一
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第43回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02716
  • [Presentation] 日本における、スクールワイドPBS(ポジティブな行動支援) その広がりと今後の課題2017

    • Author(s)
      三田地真実,大久保賢一,平澤紀子,石黒康夫,園部直人,田中清章,小笠原恵
    • Organizer
      日本行動分析学会第35回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02716
  • [Presentation] 行動論的アプローチを 学校で「応用」するために何が必要か? -「医学モデル」からシステムチェンジへ-2016

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会 日本認知・行動療法学会と準備委員会との合同 企画シンポジウム
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780537
  • [Presentation] SWPBSの成果と実現に向けての課題2016

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会 自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780537
  • [Presentation] 強度行動障害に対するスタッフトレーニングをどのように進めるか?:機能分析的アプローチの成果と普及を考える2015

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Organizer
      日本発達障害学会第50回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780537
  • [Presentation] The Effects of Staff Training for Functional Behavior Support to Severe Behavioral Problem2015

    • Author(s)
      Ohkubo,K.,
    • Organizer
      The 41 th annual convention of the Association for Behavior Analysis International (ABAI)
    • Place of Presentation
      Henry B. Gonzalez Convention Center; San Antonio
    • Year and Date
      2015-05-22
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780537
  • [Presentation] 発達障害児者の行動問題から教育・福祉の充実を目指すPBS:支援者の行動随伴性を踏まえた研修プログラムの開発2015

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780537
  • [Presentation] 小学校担任による幼児段階の支援情報の活用に関する検討―行動問題を示した発達障害児の追跡調査を通じてー2015

    • Author(s)
      平澤紀子・坂本裕・大久保賢一・藤原義博
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会ポスター発表
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381305
  • [Presentation] 発達障害幼児の担当教師を対象とした行動支援計画作成のためのコンサルテーションの評価2014

    • Author(s)
      平澤紀子・坂本裕・大久保賢一・藤原義博
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学(高知県高知市)
    • Year and Date
      2014-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381305
  • [Presentation] Teacher training for planning and conducting support plans based on functional assessment2013

    • Author(s)
      Ohkubo, K
    • Organizer
      2013 North West PBIS Oregon Conference
    • Place of Presentation
      Eugene, America
    • Year and Date
      2013-02-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730850
  • [Presentation] 「授業評価シート」を用いた特別支援学校の授業改善:児童生徒の自発性を促すための環境設定と教授行動に関する検討2013

    • Author(s)
      本母世跳・大久保賢一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780537
  • [Presentation] 児童生徒の行動問題の解決を目的とした教員研修プログラムの開発と効果検討:現職の教員を対象とした教員研修プログラムの実施と行動変容2013

    • Author(s)
      井口貴道・大久保賢一・石塚誠之.
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780537
  • [Presentation] Component analysis of teacher training program for functional behavior support2013

    • Author(s)
      Ohkubo,K.
    • Organizer
      The 39th annual convention of the Association for Behavior Analysis International (ABAI)
    • Place of Presentation
      Minneapolis Convention Center
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780537
  • [Presentation] PBS(Positive Behavior Support)とは何か?PBSと行動分析学との関係性を明らかにするための文献的検討2013

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Organizer
      日本行動分析学会第30回年次大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780537
  • [Presentation] Teacher training for planning and conducting support plans based on functional assessment2013

    • Author(s)
      Ohkubo, K.
    • Organizer
      2013 NorthWest PBIS Oregon Conference
    • Place of Presentation
      Eugene, America
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730850
  • [Presentation] (2012)Class-wide intervention targeting interactive behavior for the cooperative learning process2012

    • Author(s)
      Ohkubo, K
    • Organizer
      The 38th annual convention of the Association for Behavior Analysis International (ABAI)
    • Place of Presentation
      Seattle, America
    • Year and Date
      2012-05-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730850
  • [Presentation] 児童生徒の行動問題の解決を目的とした教員研修プログラムの開発と効果検討①-知識の獲得と架空事例に対するアセスメントインタビューの分析-2012

    • Author(s)
      井口貴道・大久保賢一・石塚誠之(大久保賢一)
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730850
  • [Presentation] 児童生徒の行動問題の解決を目的とした教員研修プログラムの開発と効果検討(2)-立案された支援計画の内容に関する分析-2012

    • Author(s)
      大久保賢一・井口貴道・石塚誠之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Year and Date
      2012-09-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730850
  • [Presentation] Class-wide intervention targeting interactive behavior for the cooperative learning process2012

    • Author(s)
      Ohkubo, K.
    • Organizer
      The 38th annual convention of the Association for Behavior Analysis International (ABAI)
    • Place of Presentation
      Seattle, America
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730850
  • [Presentation] 日本における特殊教育教師の養成体制と臨床教育2012

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Year and Date
      2012-09-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730850
  • [Presentation] 児童生徒の行動問題の解決を目的とした教員研修プログラムの開発と効果検討(1)-知識の獲得と架空事例に対するアセスメントインタビューの分析-2012

    • Author(s)
      井口貴道・大久保賢一・石塚誠之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Year and Date
      2012-09-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730850
  • [Presentation] 児童生徒の行動問題の解決を目的とした教員研修プログラムの開発と効果検討②-立案された支援計画の内容に関する分析-2012

    • Author(s)
      大久保賢一・井口貴道・野呂文之(大久保賢一)
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730850
  • [Presentation] 大久保賢一,児童の「多様性」を活かすための「学び合い」の促進を目指して.自主シンポジウム「通常学級の授業づくりコンサルテーション」話題提供2011

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730850
  • [Presentation] Effects of staff training for functional assessment to behavioral problems of students2011

    • Author(s)
      Ohkubo,K.
    • Organizer
      The 37th annual convention of the Association for Behavior Analysis International (ABAI)
    • Place of Presentation
      Denver,America
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730850
  • [Presentation] Effects of behavior support on participation in routine classroom activities -Support for an individual student and for the class as a whole-.2011

    • Author(s)
      Ohkubo,K.
    • Organizer
      The 6th international conference of the Association for Behavior Analysis International (ABAI)
    • Place of Presentation
      Granada, Spain
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730850
  • [Presentation] 通常学級における児童の「協同的な学び」を促進させるためのクラスワイド・アプローチの試み2011

    • Author(s)
      井口貴道・大久保賢一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730850
  • [Presentation] 行動問題の解決を目的とした教員研修プログラムの効果

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Organizer
      日本行動分析学会第31回年次大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2014-06-28 – 2014-06-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780537
  • [Presentation] 特別支援学校におけるICT利用の一例

    • Author(s)
      渡壁 誠,大久保賢一
    • Organizer
      平成24年度 北海道教育大学旭川実践教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学旭川校
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24653287
  • [Presentation] 「般化と維持」を目的とした特別支援学校の授業改善

    • Author(s)
      本母世跳・大久保賢一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780537
  • [Presentation] The effects of teacher training program for functional behavior support .

    • Author(s)
      K. Ohkubo
    • Organizer
      The 40 th annual convention of the Association for Behavior Analysis International (ABAI)
    • Place of Presentation
      Chicago, America
    • Year and Date
      2014-05-23 – 2014-05-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780537
  • 1.  Otsui Kanako (80509927)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 2.  田中 善大 (60729143)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 3.  野田 航 (70611440)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 4.  庭山 和貴 (80805987)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 5.  WATAKABE Makoto (70182946)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  MITA Katsumi (40100169)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  TSUTAMORI Eishi (60708478)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  NISHIBATA Ritsuko (20249816)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  Hirasawa Noriko (20320393)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 10.  SAKAMOTO Yutaka (20310039)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 11.  FUJIWARA Yoshihiro (10173501)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 12.  INOUE Masahiko (20252819)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 13.  田村 恭久 (30255715)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  岩坂 英巳 (70244712)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  鴨谷 真知子 (90369710)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  尾崎 拓郎 (40713813)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  太田 和志 (40369707)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  岡村 章司 (00610346)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  三田地 真実 (10209265)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 20.  佐藤 美幸 (30610761)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  小笠原 恵 (90345322)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 22.  IGARASHI Masaaki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  TOGASHI Saori
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  YOSHIMASA Fumiyo
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  SUZUKI Akiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  FUKUSHIMA Yukiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  ISHIZUKA Masayuki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 28.  IGUCHI Takamichi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 29.  HONBO Yohane
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 30.  TAKAHASHI hiroshi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  FUJIKAWA yoshizumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  MORIISHI minekazu
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  TANAKA hiroki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  HORIKOSHI izumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  HIROSE kazumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi