• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ISHII Toshiyuki  石井 俊行

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ISHII TOSHIYUKI  石井 俊行

Less
Researcher Number 50636446
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 奈良教育大学, 理科教育講座, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 奈良教育大学, 理科教育講座, 教授
2018 – 2023: 奈良教育大学, 理科教育講座, 教授
2017 – 2018: 奈良教育大学, 理科教育講座, 准教授
2013 – 2016: 奈良教育大学, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related
Keywords
Principal Investigator
押さえておくべき / 濃度 / 学習の転移 / つまずき / 従属変数 / 独立変数 / グラフ解釈 / 類推 / カードゲーム / 中和反応 … More / イオン / カリキュラム・マネジメント / 関連付け / ものの温度と体積 / ものの温まり方 / 下位問題 / 中位問題 / 総合問題 / 3段階つまずき特定法 / 類似 / 気体の発生 / 一定 / 比例 / 推論スキーマ / 電子レンジ / 熱膨張 / 熱運動 / 物質の密度 / 地層の重なり / 月の満ち欠け / 地形図 / 教具 / コイル / 円形導線 / 磁界 / 温度変化 / 溶解度 / 析出量 / 柱状図 / 標高 / 火山灰層 / 地層 / 理解が深まる / 知識・技能 / 理科と数学の関連 / 単位当たり量の大きさ / 構造 / 粒子概念 / 発熱 / 電熱線 / 支点・力点・作用点 / 小数 / 百分率 / てこ / 電熱線の発熱 / 電圧 / 濃度計算 / 小中接続 / 基礎技能 / 抽象化能力 / グラフ / 表 / 湿度 / 圧力 / 飽和 / 共通性 / B問題 / 類推的問題解決能力 / 低次の学習の転移 / 高次の学習の転移 / 関連づけ / 気づき / 単位 … More
Except Principal Investigator
評価 / カリキュラム設計 / 理科の見方 / 中等教育 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (54 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  中等教育のおける「理科の見方」に基づくカリキュラム設計とその評価

    • Principal Investigator
      寺田 光宏
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Gifu Shotoku Gakuen University
  •  中学校理科におけるグラフ解釈を促進させるための学習支援システムの構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      石井 俊行
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Nara University of Education
  •  Development of a Learning Support System for Smooth Connection between Elementary and Secondary Schools in Junior High School SciencePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ISHII Toshiyuki
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Nara University of Education
  •  Investigation of Basic Skills to Be Held for Smooth Connection of Science Learning between Elementary and Sedondary SchoolPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ISHII TOSHIYUKI
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Nara University of Education
  •  Development of Teaching Methods that Enhance the Student' Abilities to Find Common Points between Science and MathematicsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ISHII TOSHIYUKI
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Nara University of Education

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Analysis of stumbling blocks in “calculating the amount of deposited solutes” in aqueous solution2024

    • Author(s)
      髙橋 純平, 佐藤 雄紀, 石井 俊行
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 38 Issue: 4 Pages: 13-18

    • DOI

      10.14935/jsser.38.4_13

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2024-03-16
    • Language
      English
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Journal Article] Effectiveness of Teaching by Linking “Temperature and Volume of Objects” to “How to Warm Things” in 4th Grade: Capturing Heat Convection in Curriculum Management2023

    • Author(s)
      石井 俊行, 真銅 優香, 岡本 智子, 柿沼 宏充
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 47 Issue: 3 Pages: 267-280

    • DOI

      10.14935/jssej.47.267

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02366
  • [Journal Article] Causes of Lower Secondary School Students’ Struggling with “Strata overlap”and Considering Ways of Teaching It2023

    • Author(s)
      石井 俊行、柴田 真弓、髙松 千恵実、荒川 友希、田中 智貴、石井 佑典
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 37 Issue: 6 Pages: 101-106

    • DOI

      10.14935/jsser.37.6_101

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-06-24
    • Language
      English
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Journal Article] Causes of Lower Secondary School Students’ Struggling with “The Waxing and Waning of the Moon”, and Considering Ways of Teaching It: Promoting Students’ Comprehension2022

    • Author(s)
      石井俊行, 坂本 春貴, 荒川 友希
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 46 Issue: 4 Pages: 438-447

    • DOI

      10.14935/jssej.46.438

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Journal Article] 中学生の合成抵抗の学習にゲーム的要素を取り入れることの効果~理解に影響を及ぼす要因を検討して~2021

    • Author(s)
      石井俊行・栁井孝夫・寺山桂史・中村大輝
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 45(1) Pages: 1-10

    • NAID

      130008021979

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Journal Article] Effect of “Amount per Unit Quantity” in Elementary School Mathematics on “Material Density” in Lower Secondary School Science: In Comparison with the Results of the Problem on “Amount per Unit Quantity” in the National Assessment of Academic Ability and Survey on Learning Situations2021

    • Author(s)
      石井 俊行、鶴見 行雄
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 45 Issue: 3 Pages: 280-291

    • DOI

      10.14935/jssej.45.280

    • NAID

      130008101538

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Journal Article] 中学生の意識や理解を考慮した電気学習における水流モデルの検討~非循環型と循環型を比較して~2020

    • Author(s)
      石井俊行・荒川友希・伊東明彦
    • Journal Title

      学校教育実践ジャーナル

      Volume: 3 Pages: 3-10

    • NAID

      40022335983

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Journal Article] 中学生の意識や理解を考慮した電気学習における水流モデルの検討:非循環型と循環型を比較して2020

    • Author(s)
      石井俊行・荒川友希・伊東明彦
    • Journal Title

      学校教育実践ジャーナル

      Volume: 3 Pages: 3-10

    • NAID

      40022335983

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Journal Article] 浮力の指導内容の違いが中学生の理解や意識に及ぼす影響:アルキメデスの原理の学習の効果2020

    • Author(s)
      石井俊行・田中智貴・吉岡照子
    • Journal Title

      奈良教育大学次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 6 Pages: 181-186

    • NAID

      120006866840

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Journal Article] Investigation of Instruction Contents Based on the Junior High School Students' Comprehension and Images of Buoyancy: Comparative Study of the Lessons with Different Instruction Contents2020

    • Author(s)
      石井俊行・田中智貴・吉岡照子
    • Journal Title

      次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 6 Pages: 181-186

    • DOI

      10.20636/00013339

    • NAID

      120006866840

    • URL

      http://hdl.handle.net/10105/00013339

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Journal Article] 中学理科における電圧の理解を促進させるための水流モデルの検討:モデルにおける水の循環の有無に着目して2020

    • Author(s)
      石井俊行・内藤拓・伊東明彦
    • Journal Title

      奈良教育大学次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 6 Pages: 205-210

    • NAID

      120006869956

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Journal Article] 小学4年「ものの温度と体積」に粒子モデルを導入することの効果~電子レンジで粒の動きと温度の関係に着目させて~2020

    • Author(s)
      石井俊行・岡本智子・柿沼宏充
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 44(3) Pages: 168-179

    • NAID

      130007925226

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Journal Article] Effect of Teaching the Mechanism of Nail Clippers in Elementary School "Leverage Theory" Class: In Order to Promote the Students’ Awareness of Usefulness of Science2020

    • Author(s)
      石井俊行・桝本有真・南口有砂
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要. 人文・社会科学 = Bulletin of Nara University of Education. Cultural and Social Science

      Volume: 69 Issue: 1 Pages: 125-131

    • DOI

      10.20636/00013383

    • NAID

      120006994671

    • URL

      http://hdl.handle.net/10105/00013383

    • Year and Date
      2020-12-25
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Journal Article] 類推による問題解決能力を活かした 理科学習指導法の検討: グラフ・データ解釈を向上させるために2019

    • Author(s)
      石井俊行・大歳愛海
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 43(3) Pages: 244-252

    • NAID

      130007726499

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Journal Article] 水溶液濃度計算におけるつまずきの要因と学習指導法の検討~小学校からのカリキュラムマネジメント~2018

    • Author(s)
      石井俊行・寺窪佑騎
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 42(1) Pages: 25-36

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04688
  • [Journal Article] 物体と平面鏡に映る虚像の位置関係を捉えさせる教具の開発~ハーフミラーを導入した光の反射実験~2018

    • Author(s)
      石井俊行・髙井成泰・森本弘一
    • Journal Title

      物理教育、日本物理教育学会

      Volume: Vol.66,No.2 Pages: 87-92

    • NAID

      130007483433

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04688
  • [Journal Article] 水溶液濃度計算におけるつまずきの要因と学習指導法の検討~小学校からのカリキュラムマネジメント~2018

    • Author(s)
      石井俊行・寺窪佑騎
    • Journal Title

      科学教育研究、日本科学教育学

      Volume: Vol.42,No.1 Pages: 25-36

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04688
  • [Journal Article] 電熱線の発熱の学習に粒子概念を導入することの効果~小学生に発熱の仕組みを理解させるために~2017

    • Author(s)
      石井俊行・八朝陸
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 41(4) Pages: 438-448

    • NAID

      130006322330

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04688
  • [Journal Article] 学習の共通性を見いだす能力を高めさせる指導に関する一考察:濃度と湿度の飽和の概念を通して2015

    • Author(s)
      石井俊行・橋本美彦
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 39 Pages: 2-10

    • NAID

      130005064789

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381193
  • [Journal Article] 単位の次元に着目させる理科学習指導法の効果とその問題点2015

    • Author(s)
      石井俊行・林拓磨
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 39、No.4 Pages: 335-346

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381193
  • [Journal Article] 中学理科の圧力の理解を深めさせる指導に関する一考察:数学の反比例の学習を活かして2015

    • Author(s)
      石井俊行
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 39 Pages: 42-51

    • NAID

      130005064792

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381193
  • [Journal Article] 教科間の学習の転移を促す条件に関する考察とその提言-理科『光の反射』と数学『最短距離』の作図を通して-2013

    • Author(s)
      石井俊行・橋本美彦
    • Journal Title

      科学教育究

      Volume: Vol.37・NO.4 Pages: 283-294

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381193
  • [Presentation] 水溶液での「物質の析出量の算出」におけるつまずきの要因分析2024

    • Author(s)
      髙橋 純平, 佐藤 雄紀, 石井 俊行
    • Organizer
      日本科学教育学会北関東大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Presentation] 中学理科「地層の重なり」におけるつまずきの要因分析と指導法の検討2023

    • Author(s)
      石井 俊行, 柴田 真弓, 髙松 千恵実, 荒川 友希, 田中 智貴, 石井 佑典
    • Organizer
      日本科学教育学会東海大会(三重大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Presentation] 水溶液における「析出量の算出」には,どのようなつまずきがあるのか?2023

    • Author(s)
      髙橋 純平, 佐藤 雄紀,堀本宗弘,板橋保之,石井 俊行
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Presentation] 小学「4年ものの温まり方」に密度概念を導入することの効果ー水風船、水の冷却の実験を付加してー2023

    • Author(s)
      石井俊行・真銅優香・岡本智子・柿沼宏充
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02366
  • [Presentation] 小学「4年ものの温まり方」に「ものの温度と体積」を関係付けた指導は効果があるのか?2023

    • Author(s)
      石井俊行・真銅優香・岡本智子・柿沼宏充
    • Organizer
      日本理科教育学会第73回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02366
  • [Presentation] コイルが作る磁界の理解を促進させる教具の開発2022

    • Author(s)
      寺山桂史,山本浩大,伊東明彦,石井俊行
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Presentation] 小学 4 年「電流の働き」に水流モデルを導入することは有効か?2022

    • Author(s)
      石井俊行,大塚萌実,岡本智子
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Presentation] 小学算数「単位量当たりの大きさ」が中学理科「密度」に与える影響は? ~ 全国学力・学習状況調査問題「算数A」を用いて ~2021

    • Author(s)
      石井俊行、鶴見行雄
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Presentation] 小学4年「ものの温度と体積」に熱運動の導入は効果的か?~電子レンジのしくみの説明を通して~2021

    • Author(s)
      石井俊行、岡本智子、柿沼宏充
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Presentation] 小学4年「ものの温度と体積」での粒子概念の導入は可能か?2019

    • Author(s)
      石井俊行・塚本颯馬・岡本智子
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会(山梨大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Presentation] 小・中学校理科地層分野の学習に必要な知識・技能とは?2019

    • Author(s)
      石井俊行・荒川友希・田中智貴・岡本真弓・石井佑典
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会(静岡大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02681
  • [Presentation] 特異点のある比例グラフの読解に推論スキーマが与える影響2018

    • Author(s)
      石井俊行・大歳愛海
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04688
  • [Presentation] 児童・生徒の水溶液濃度計算におけるつまずきの要因は?2017

    • Author(s)
      石井俊行・寺窪佑騎
    • Organizer
      日本理科教育学会第56回関東支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04688
  • [Presentation] 高校物理に繋げる中学校「浮力」指導法の検討 ~アルキメデスの原理の指導の効果~2017

    • Author(s)
      田中智貴・石井俊行
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04688
  • [Presentation] 小学校理科「てこの利用」に爪切りの学習を導入することの効果~てこの学習の有用性の実感と興味・関心を高めさせるために~2017

    • Author(s)
      石井俊行・桝本有真・南口有砂
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04688
  • [Presentation] 児童に科学の有用性を実感させる理科授業の試み~「てこの利用」につめきりを導入することの効果~2017

    • Author(s)
      石井俊行・桝本有真・南口有砂
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04688
  • [Presentation] 水溶液の濃度計算におけるつまずきの要因~小学校からの教科横断型カリキュラム・マネジメント~2017

    • Author(s)
      石井俊行・寺窪佑騎
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04688
  • [Presentation] 児童の電流の考え方の実態とその改善に向けた指導法の検討2016

    • Author(s)
      八朝陸、石井俊行
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会(大阪大会)
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04688
  • [Presentation] 小学6年「月」の理解を深めるための指導の工夫~地球の自転と地平線に着目させて~2016

    • Author(s)
      野村佳正、石井俊行
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会(大阪大会)
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04688
  • [Presentation] 中学校理科・数学における濃度学習を阻害する要因の究明~小・中連携を意識して~2016

    • Author(s)
      寺窪佑騎、石井俊行
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会(大阪大会)
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04688
  • [Presentation] 中学校理科「密度」におけるつまずきの要因の究明~小学校算数「人口密度」と比較して~2016

    • Author(s)
      新垣里奈、石井俊行
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会(大阪大会)
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04688
  • [Presentation] 単位の次元に着目させた理科学習指導法の検討~圧力の理解を深めさせるために~2015

    • Author(s)
      石井俊行
    • Organizer
      日本理科教育学会第54回関東支部大会
    • Place of Presentation
      茨城大学
    • Year and Date
      2015-12-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381193
  • [Presentation] 小学生に電圧概念を教えることの効果2015

    • Author(s)
      石井俊行・八朝陸・伊東明彦
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会論文集
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381193
  • [Presentation] 単位の次元に注目させた理科学習指導法2015

    • Author(s)
      石井俊行・林拓磨
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381193
  • [Presentation] グラフの読解能力と理科の問題解決の関係2015

    • Author(s)
      今井俊彦・石井俊行
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381193
  • [Presentation] 中学理科におけるグラフの読解の評価とその問題2014

    • Author(s)
      今井俊彦・石井俊行
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2014-11-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381193
  • [Presentation] 学習の共通性を見いだす能力を高めさせるには?~濃度と湿度の飽和の概念に着目して~2014

    • Author(s)
      石井俊行・橋本美彦
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381193
  • [Presentation] 中学生の圧力の理解を深めさせるための方法とは?~数学で学習した内容を生かして~2014

    • Author(s)
      石井俊行
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381193
  • [Presentation] 中学生の圧力の理解を阻害する要因の究明とその解決方法2014

    • Author(s)
      石井俊行
    • Organizer
      日本理科教育学会第53回関東支部大会
    • Place of Presentation
      群馬大学
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381193
  • [Presentation] 単位に着目させることが問題解決能力の醸成に及ぼす影響2014

    • Author(s)
      林拓磨・石井俊行
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2014-11-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381193
  • [Presentation] 実験結果と作図を乖離させない理科指導の必要性~光の反射を事例として~

    • Author(s)
      石井俊行・橋本美彦
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381193
  • [Presentation] 理科と数学の教科間における学習の転移を促す条件とは?~光の反射と最短距離の事例を通して~

    • Author(s)
      石井俊行・橋本美彦
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381193
  • 1.  寺田 光宏 (40514641)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  吉岡 亮衛 (40200951)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  遠藤 貴広 (70511541)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  遠藤 優介 (80759051)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  MINAMIGUCHI arisa
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  TANAKA hisayuki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  ISHII mari
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 8.  TAKAMATSU Chiemi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi