• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KUROKAWA AIKO  黒川 愛子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 50821526
Affiliation (Current) 2025: 帝塚山大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2024: 帝塚山大学, 教育学部, 准教授
2023: 帝塚山大学, 教育学部, 教授
Review Section/Research Field
Except Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related
Keywords
Except Principal Investigator
小学校英語 / 文部科学省検定済教科書 / ルーブリック / パフォーマンス評価 / Can-Do評価 / 外国語習得 / AI / 英語教育 / 身体性 / 定量分析 … More / 個別・自立学習 / 文法知識の内在化 / メタ言語能力 / 思考力・判断力・表現力 / 小学校英語の評価 / デジタルリテラシー / Can-Do/パフォーマンス評価 / eポートフォリオ / デジタル / 評価 / リタラシーの指導 / ICT活用 / 思考・判断・表現,学びに向かう力 / 自己調整学習 / e-portfolio / 小学校英語評価 / Can-Do / リタラシー指導 / 授業設計と評価 / 授業設計とCan-Do評価 / 検定教科書 / Can-Do尺度 / Can-Do評価とパフォーマンス評価 / 外国語教育 / 小中連携 / 小学校外国語 / 自律性 / 有能感・自己効力感 / 小中接続 / 学びに向かう力 / 思考・判断・表現 / 小学校外国語教育 / コンピュータプログラム / コンピュータ / 小学校英語教育 / 認知言語学・認知言語類型論 / 脳科学 / ICT / TPR / 認知言語学 / コンピュータ・プログラム / 英語教育(小・中・高等学校) Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (28 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  A quantitative analysis research on the correlation between the embodiment principles and the development of metalinguistic ability in foreign language acquisition

    • Principal Investigator
      中野 研一郎
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Kansai Gaidai College
  •  デジタル時代における児童の思考・判断・表現力と自律的な態度を育む外国語科の評価

    • Principal Investigator
      泉 恵美子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Kwansei Gakuin University
  •  The Development, Implementation, and Demonstration Research on an Elementary English Teaching Material Applying the Language Acquisition Principles from Cognitive Linguistics

    • Principal Investigator
      Nakano Kenichiro
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Kansai Gaidai College
  •  Classroom Design and Evaluation to Promote Learners' Ability to Think, Judge, Express, and Learn for the Purpose of Connecting Elementary and Junior High Schools

    • Principal Investigator
      IZUMI Emiko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Kwansei Gakuin University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] Sanrio English Master 後半編(TPR パート)2023

    • Author(s)
      黒川愛子・鈴木寿一
    • Publisher
      株式会社サンリオ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21956
  • [Journal Article] デジタル時代におけるTPRの活用―小学校第4学年段階での提案―2024

    • Author(s)
      黒川愛子
    • Journal Title

      帝塚山大学子育て支援センター紀要

      Volume: 第5号.

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21956
  • [Journal Article] 検定教科書を有意義に用いたデジタル時代におけるラウンド制指導法の活用―小中接続を意識した中2段階の4技能5領域の向上に向けて―2024

    • Author(s)
      黒川愛子
    • Journal Title

      帝塚山大学教育学部紀要

      Volume: 第5号 Pages: 1-10

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21956
  • [Journal Article] 日本人中学生のスピーキング力育成に対するTPRと「ラウンド制指導法」の有効性に関する実証研究―中学1年生段階での活用―2024

    • Author(s)
      黒川愛子
    • Journal Title

      京都教育大学教職キャリア高度化センター教育実践研究紀要

      Volume: 第6号 Pages: 85-94

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21956
  • [Journal Article] デジタル時代におけるTPRの活用―小学校第3学年段階においてー2023

    • Author(s)
      黒川愛子
    • Journal Title

      帝塚山大学子育て支援センター紀要

      Volume: 第4号

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21956
  • [Journal Article] 小中接続を意識した「ラウンド制指導法」の活用―検定教科書を有意義に用いた中1段階の指導―2023

    • Author(s)
      黒川愛子
    • Journal Title

      帝塚山大学教育学部紀要

      Volume: 第4号 Pages: 8-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21956
  • [Journal Article] 思考力・判断力・表現力の育成に向けたパフォーマンス課題と評価―小中の学びの接続をめざして―2023

    • Author(s)
      黒川愛子・山川拓・泉惠美子
    • Journal Title

      京都教育大学教職キャリア高度化センター教育実践研究紀要

      Volume: 第5号 Pages: 79-88

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21956
  • [Journal Article] 小学校段階でのTPR原理を用いた外国語コンピュータ・プログラムの活用2022

    • Author(s)
      黒川愛子
    • Journal Title

      帝塚山大学子育て支援センター紀要

      Volume: 3

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00690
  • [Journal Article] TPR 原理を用いた外国語コンピュータ・プログラムの小学校段階での活用2022

    • Author(s)
      黒川 愛子
    • Journal Title

      帝塚山大学子育て支援センター紀要

      Volume: 3 Pages: 10-19

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00814
  • [Journal Article] 小大英語教育連携事業から観察された児童と学生の学び2021

    • Author(s)
      黒川愛子・森本敦子
    • Journal Title

      帝塚山大学子育て支援センター紀要

      Volume: 2 Pages: 43-52

    • NAID

      120007031368

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00690
  • [Journal Article] 日本人中学2年生・3年生のスピーキング力育成に対する「ラウンド制指導法」の効果に関する実証研究―スムーズな小中接続に向けて―2020

    • Author(s)
      黒川愛子
    • Journal Title

      外国語教育メディア学会(LET)関西支部研究集録

      Volume: 18 Pages: 98-124

    • NAID

      40022225237

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00690
  • [Journal Article] 小学校英語授業における教師と児童のやり取りの分析-授業の談話記録からの考察2020

    • Author(s)
      森本敦子,黒川愛子
    • Journal Title

      帝塚山大学教育学部紀要

      Volume: 1 Pages: 75-84

    • NAID

      120006798116

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00690
  • [Journal Article] Effects of Foreign Language Activities and Classes in Elementary School on Listening Abilities at the Initial Stage of Junior High School2020

    • Author(s)
      黒川愛子・山川拓・泉惠美子
    • Journal Title

      Language Education & Technology

      Volume: 57 Issue: 0 Pages: 61-90

    • DOI

      10.24539/let.57.0_61

    • NAID

      130007927117

    • ISSN
      2185-7792, 2185-7814
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00690
  • [Journal Article] 日本人中学生のスピーキング力育成に対する「ラウンド制指導法」の有効性に関する実証研究―中学2年生段階での活用―2019

    • Author(s)
      黒川愛子
    • Journal Title

      外国語教育メディア学会(LET)関西支部研究集録

      Volume: 17 Pages: 31-55

    • NAID

      40021965738

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00690
  • [Presentation] 検定教科書を有意義に用いたデジタル時代におけるラウンド制指導法の活用―小中接続を意識した中2段階の4技能5領域の向上に向けて―2023

    • Author(s)
      黒川愛子
    • Organizer
      全国英語教育学会第49回香川高松研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21956
  • [Presentation] 学びに向かう力」の育成過程における児童の変容と考察ー英語に苦手意識を抱く児童たちの小3から3年間の追跡と観察からー2023

    • Author(s)
      森本敦子・黒川愛子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)第43 回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21956
  • [Presentation] ICT活用による海外交流でみえた児童の姿ー小中外国語科検定教科書分析を含めてー2023

    • Author(s)
      森本敦子・黒川愛子
    • Organizer
      第23回小学校英語教育学会(JES)近畿・京都大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21956
  • [Presentation] 小中接続を意識した思考を促す英語発表―5年生の身近なSDGs協働学習―2022

    • Author(s)
      森本敦子・黒川愛子
    • Organizer
      JASTEC第42回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21956
  • [Presentation] 小中接続を目指した「話すこと〔発表〕」における児童の姿―教科書を発展させた協働学習による英語パフォーマンス課題の取組から―2022

    • Author(s)
      森本敦子・黒川愛子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第 61 回全国研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21956
  • [Presentation] 中学校教科書分析に基づいた小中接続を目指す指導と評価-5領域の特徴を踏まえて-2022

    • Author(s)
      泉惠美子・長沼君主・黒川愛子・森本敦子
    • Organizer
      第22回JES四国・徳島大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21956
  • [Presentation] 「英語教育学・認知言語学・脳科学の知見適用による小・中・高・大学英語教材システ ムの開発と構築」2021

    • Author(s)
      黒川愛子・中野研一郎
    • Organizer
      第46回全国英語教育学会長野研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00814
  • [Presentation] 「小学校外国語活動・外国語科におけるTPR 原理を用いた 外国語学習コンピュータ・ プログラム活用の提案」2021

    • Author(s)
      黒川愛子・中野研一郎
    • Organizer
      第21回JES小学校英語教育学会(JES) 関東・埼玉大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00814
  • [Presentation] 小学校外国語活動・外国語科におけるTPR原理を用いた外国語学習コンピュータ・プログラム活用の提案2021

    • Author(s)
      黒川愛子・中野研一郎
    • Organizer
      第21回JES関東・埼玉大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00690
  • [Presentation] 思考を促すインプットとやり取り重視の英語授業による児童のスピーキング力と情緒面に対する影響―学期末「スピーキングチャレンジ」からの観察2021

    • Author(s)
      森本敦子・黒川愛子
    • Organizer
      JASTEC第41回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00690
  • [Presentation] 小学校「外国語活動」・「外国語科」の授業が中学校入学時の聴解力に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      黒川愛子・山川拓・泉惠美子
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00690
  • [Presentation] 日本人中学2年生・3年生のスピーキング力育成に対する「ラウンド制指導法」の効果に関する実証研究―スムーズな小中接続に向けてー2019

    • Author(s)
      黒川愛子
    • Organizer
      FLEAT (Foreign Language Education and Technology) VII
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00690
  • [Presentation] 小学校英語Can-Do及びパフォーマンス評価~思考・判断・表現力及び主体的に学習に取り組む態度をいかに測るか~2019

    • Author(s)
      長沼君主・加藤拓由・幡井理恵・俣野知里・萬谷隆一・泉惠美子・森本レイト敦子・黒川愛子・大江太津志・田縁眞弓
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会(JES)北海道大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00690
  • [Presentation] スムーズな小中接続に向けてのパフォーマンス課題と評価の取組-思考力・判断力・表現力の育成のために-2019

    • Author(s)
      黒川愛子・山川拓
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会(JES)北海道大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00690
  • 1.  Nakano Kenichiro (10780405)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  IZUMI Emiko (10388382)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  長沼 君主 (20365836)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  アレン・玉井 光江 (50188413)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  田縁 眞弓 (60646769)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  大田 亜紀 (80848614)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  加藤 拓由 (50848215)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  森本 敦子 (80911198)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 9.  山梨 正明 (80107086)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  萬谷 隆一 (20158546)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 11.  倉田 伸 (80713205)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi