• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

FUJIKI Daisuke  藤木 大介

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 60403599
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2024: 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授
2018 – 2019: 広島大学, 教育学研究科, 准教授
2017: 広島大学, 教育学研究科(研究院), 准教授
2016: 愛知教育大学, 教育学部, 准教授
2014: 愛知教育大学, 教育学部, 准教授 … More
2012 – 2013: 愛知教育大学, 教育学部, 講師
2008: 梅光学院大学, 子ども学部, 専任講師
2007: HIROSHIMA UNIVERSITY, Graduate School of Education, Assistant Professor
2006: 広島大学, 大学院教育学研究科, 助手
2005: 広島大学, 大学院・教育学研究科, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related
Except Principal Investigator
Educational psychology / Basic Section 10020:Educational psychology-related / Education and related fields / Linguistics
Keywords
Principal Investigator
対話型テキスト / 文章理解 / 表象 / 言語心理学 / 言語産出 / 文章産出
Except Principal Investigator
教員養成 / 批判的思考 / 児童 / アクティブ・ラーニング … More / 大学初年次教育 / 中等教育 / 初等教育 / 教授学習心理学 / アクティブラーニング / 学習方略 / ワーキングメモリ / 内省 / 深い学習 / 対話 / 心理実験 / 深い学び / 対話的学び / 共感 / 文章理解 / 理解 / 文章 / 説明文 / 応答的共感 / 並行的共感 / 二重過程理論 / United States / International Exchange / Non-Invasive Brain Function Measurement / Compound / Sentence Processing / Cognitive Neurosciences / Psycholinguis tics / カナダ / 非侵襲的活動能計測 / 言語の生物学的基盤 / 言語神経科学 / 認知心理学 / アメリカ / 国際研究者交流 / 非侵襲的脳活動計測 / 複合語 / 文処理 / 認知神経科学 / 心理言語学 / 潜在的態度 / 大学教育 / 批判的読解力 / 批判的思考態度 / 高次リテラシー / 不確定志向性 / 心理学教育 / 初年次教育 / 教育支援 Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (22 results)
  • Co-Researchers

    (14 People)
  •  対話型テキストからの学習の有効性とそのメカニズムの検証Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤木 大介
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  人が文章を綴る際の心的メカニズムの解明Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤木 大介
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Development of note-taking instruction methods to promote active learning

    • Principal Investigator
      Chujo Kazumitsu
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Cognitive science research on the "individual interactive learning process" by sensing the "presence of a virtual person" in text comprehension

    • Principal Investigator
      Shimada Hideaki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Research Field
      Education and related fields
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Comprehension and behavior enhanced by empathic text in the perspective of the dual-process theory

    • Principal Investigator
      SHIMADA Hideaki
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Assessment and educational practice of critical reading as a higher-order literacy

    • Principal Investigator
      OKIBAYASHI Yohei
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Yamaguchi University
  •  Researches on development of undergraduate students'critical thinking skills and dispositions

    • Principal Investigator
      OKIBAYASHI Yohei
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Yamaguchi University
      Hiroshima University
  •  Neurocognitive Mechanisms for Compound Processing in Spoken Language Comprehension

    • Principal Investigator
      SAKAI Hilromu
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Linguistics
    • Research Institution
      Hiroshima University

All 2024 2023 2022 2020 2019 2018 2017 2014 2013 2009 2008 2007

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Do Interactive Texts Promote Understanding?2022

    • Author(s)
      藤木大介・田中瑠音・井関龍太・島田英昭
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 3 Issue: 3 Pages: 1-8

    • DOI

      10.15027/53373

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033157

    • Year and Date
      2022-12-23
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18620
  • [Journal Article] Do the Characteristics of ASD Interfere with the Comprehension of an Interactive Text?2022

    • Author(s)
      藤木大介・東城立憲
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: Suppl. Pages: 21-24

    • DOI

      10.15077/jjet.S46015

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-12-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18620
  • [Journal Article] People's Naiveté about How Collaboration Influences Idea Generation2020

    • Author(s)
      藤木大介
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: Suppl. Pages: 5-8

    • DOI

      10.15077/jjet.S43008

    • NAID

      130007814588

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-02-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18620
  • [Journal Article] Effects of Awareness of Own Sustained Attention on Reading Comprehension2018

    • Author(s)
      藤木大介・堀井順平・二宮由樹・外尾恵美子
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 41 Issue: Suppl. Pages: 117-120

    • DOI

      10.15077/jjet.S41064

    • NAID

      130006407755

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18620
  • [Journal Article] 事前情報がリスク語IATに対して及ぼす影響2013

    • Author(s)
      沖林洋平・藤木 大介・犬塚美輪
    • Journal Title

      第69回 言語・音声理解と対話処理研究会 (SIG-SLUD)

      Volume: 69 Pages: 40-43

    • NAID

      130008008696

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530825
  • [Journal Article] 批判的思考態度と自我同一性地位との関係2009

    • Author(s)
      藤木大介・沖林洋平
    • Journal Title

      梅光学院大学論集 42

      Pages: 1-6

    • NAID

      120002493832

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730409
  • [Journal Article] 入学後3ヶ月間の大学教育を通じた批判的思考態度の変化-新入生がもつ専攻領域に関する知識の影響-2008

    • Author(s)
      藤木大介・沖林洋平
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 32

      Pages: 37-40

    • NAID

      110007023986

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730409
  • [Journal Article] 社会的事象の因果の把握の困難さに対する信念が批判的思考態度に及ぼす影響2008

    • Author(s)
      藤木大介・沖林洋平
    • Journal Title

      学校教育実践学研究 14(印刷中)

    • NAID

      40016094588

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730409
  • [Journal Article] 社会的事象の因果の把握の困難さに対する信念が批判的思考態度に及ぼす影響2008

    • Author(s)
      藤木大介・沖林洋平
    • Journal Title

      学校教育実践学研究 14

      Pages: 253-258

    • NAID

      40016094588

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730409
  • [Presentation] 句や文章の処理過程を調べたい:文章産出の過程を研究対象にしたい2024

    • Author(s)
      藤木 大介
    • Organizer
      日本読書学会公開セミナー
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03336
  • [Presentation] 小学生の文章産出過程の発達的変化2023

    • Author(s)
      藤木大介
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03336
  • [Presentation] 研究紹介:名詞句産出における句内の語のアクセス容易性とその語順との関係2020

    • Author(s)
      藤木大介
    • Organizer
      日本読書学会第64回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03336
  • [Presentation] 文章を対話型にすることで理解は促進されるか2020

    • Author(s)
      藤木大介・田中瑠音
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18620
  • [Presentation] 句や文の産出―メッセージを言語化する過程―2020

    • Author(s)
      藤木大介
    • Organizer
      日本人間性心理学会第39回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03336
  • [Presentation] 黙読の仕方の個人差と読解スピードとの関係2020

    • Author(s)
      王童瑶・藤木大介
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18620
  • [Presentation] 物語の登場人物の感情状態を推論し共感する過程2019

    • Author(s)
      藤木大介
    • Organizer
      日本人間性心理学会第38回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18620
  • [Presentation] 持続的注意に関する検査結果をフィードバックすることが文章読解中の思考状態や理解に及ぼす影響2017

    • Author(s)
      藤木大介・二宮由樹・堀井順平・外尾恵美子
    • Organizer
      日本認知科学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18620
  • [Presentation] 批判的思考態度と文章理解における道徳的読み2014

    • Author(s)
      藤木大介,沖林洋平
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学,京都市
    • Year and Date
      2014-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530825
  • [Presentation] 協同的読解が批判的読解に及ぼす影響2013

    • Author(s)
      沖林洋平・藤木大介
    • Organizer
      中四国心理学会69回大会
    • Place of Presentation
      山口大学 山口市
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530825
  • [Presentation] 大学生の批判的思考態度を形成するためのレディネス2007

    • Author(s)
      藤木大介・沖林洋平
    • Organizer
      初年次教育における批判的思考の教育と評価科研若手B研究会
    • Place of Presentation
      大坂市立大学
    • Year and Date
      2007-12-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730409
  • [Presentation] 批判的思考力テストと批判的思考態度の関連2007

    • Author(s)
      沖林洋平・藤木大介
    • Organizer
      初年次教育における批判的思考の教育と評価科研若手B研究会
    • Place of Presentation
      大坂市立大学
    • Year and Date
      2007-12-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730409
  • [Presentation] 大学生の批判的思考態度を形成するためのレディネス2007

    • Author(s)
      藤木大介・沖林洋平
    • Organizer
      初年次教育における批判的思考の教育と評価
    • Place of Presentation
      大阪市立大学
    • Year and Date
      2007-12-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730409
  • 1.  OKIBAYASHI Yohei (20403595)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 2.  CHUJO Kazumitsu (90197632)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  SHIMADA Hideaki (20467195)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  KOSUGI Koji (60452629)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  INUDUKA Miwa (50572880)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  KUSUMI Takashi (70195444)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  SAKAI Hilromu (50274030)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  MIYATANI Makoto (90200188)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  KOIZUMI Masatoshi (10275597)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  MAKIOKA Syogo (60264785)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  井関 龍太 (60436269)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  森田 愛子 (20403909)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  魚崎 祐子 (20386650)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  HIRAYAMA Rumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi