• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

terao takeo  寺尾 健夫

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TERAO Takeo  寺尾 健夫

寺尾 健夫  テラオ タケオ

Less
Researcher Number 70217412
Other IDs
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016: 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 教授
2013 – 2015: 福井大学, 教育地域科学部, 教授
2008 – 2011: University of Fukui, 教育地域科学部, 教授
2003 – 2006: 福井大学, 教育地域科学部, 教授
1999 – 2001: 福井大学, 教育地域科学部, 助教授 … More
1996 – 1997: 福井大学, 教育学部, 助教授
1993: 福井大学, 教育学部, 助教授
1989 – 1990: 兵庫教育大学, 学校教育学部, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / 教科教育
Except Principal Investigator
Educaion / Educaion
Keywords
Principal Investigator
歴史学習 / 歴史教育 / 社会科教育 / 構成主義 / 構築主義 / COGNITIVE STRUCTURE / SOCIAL STUDIES / 認知構造 / 社会科 / 単元開発 … More / 評価方法 / Cognitive Constructivism / Social Constructivism / Constructivist / Constructivism / History Education / Social Studies / 歴史解釈 / 意味構成 / 認知構成主義 / 社会的構成主義 / MULTIPLE INTELLIGENCE / COOPERATIVE LEARNING / HISTORY CONSTRUVCTlVISM / HISTORY LEARNING / HISTORY TEACHING / CONSTRUCTIVISM / 学習 / 授業 / 認知 / 多重知能 / 共同学習 / 歴史構成主義 / MATERIAL USING SKILLS / THINKING ABILITY / DATABASE / EVALUATION TEST / EVALUATION METHODS / EVALUATION / 資料活用力 / 思考力 / データベース / 評価テスト / 評価 / 米国 / 授業構成 / 歴史認識 / 中学校 / 小学校 / 民主主義 / 平和教育 / ジェンダー教育 / 社会問題 / 小中一貫 / カリキュラム / 社会構築主義 / 小中一貫教育 / 開発 / カリキュラム構成 / テスト問題 / 解答分析 / 社会科テスト … More
Except Principal Investigator
Textbook / Database / Instructional Skill / instructional Plan / Instructional Media / Instructional Resources / Social Studies / 教材教具 / デ-タベ-ス / 授業記録 / 教科教育 / 教科書 / 指導技術 / 教材・教具 / データベース / 授業リソース / 学習指導案 / 社会科教育 / 協働 / 子ども支援 / 附属学校園 / プロジェクト活動 / 授業研究 / 附属合同研究会 Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (30 results)
  • Co-Researchers

    (13 People)
  •  The Development of Primary and Middle School History Curriculums That Encourage Students to Construct Historical Understanding on Their Own from a Contemporary ViewPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      terao takeo
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  The Study about meaning of existence in Attached Schools in Faculty of Education.

    • Principal Investigator
      MORI Toru
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  The Development of History Curriculum, Covering Both Elementary School and Junior High School Level to Develop Autonomous Historical Cognition which Helps Students to Understand Modern SocietyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TERAO Takeo
    • Project Period (FY)
      2008 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  The Development of History Curriculum from Elementary School to Junior. High School to Realize Effective Development of History Cognition.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      TERAO Takeo
    • Project Period (FY)
      2003 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  A Study on the Principles of Social Studies Lesson PanningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TERAO Takeo
    • Project Period (FY)
      1999 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      FUKUI UNIVERSITY
  •  A Study on the Evaluation mathods Based on the Analysis of Cognitive process in Solving Social Studies Test.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      TERAO Takeo
    • Project Period (FY)
      1996 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      FUKUI University
  •  社会科テスト問題解答過程の特性分析に基づく評価方法の研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      寺尾 健夫
    • Project Period (FY)
      1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  Developing and Utilizing the Database of Resources about Social Studies

    • Principal Investigator
      IWATA Kazuhiko
    • Project Period (FY)
      1989 – 1992
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      HYOGO UNIVERSITY OF TEACHER EDUCATION

All 2017 2016 2015 2014 2012 2011 2010 2009 2008 2005 2004

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 社会集団の行動の批判的解釈に基づく歴史人物学習の論理2017

    • Author(s)
      寺尾健夫
    • Journal Title

      福井大学教育・人文社会系部門紀要

      Volume: 第1号 Pages: 227-264

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381246
  • [Journal Article] 小学校における史料と科学の方法をを媒介とした出来事の解釈学習の論理2016

    • Author(s)
      寺尾健夫
    • Journal Title

      福井大学初等教育研究

      Volume: 第2号 Pages: 9-20

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381246
  • [Journal Article] 社会問題に焦点を当てた歴史の批判的解釈学習の論理2016

    • Author(s)
      寺尾健夫
    • Journal Title

      福井大学教育地域科学部紀要

      Volume: 第6号 Pages: 217-258

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381246
  • [Journal Article] 時代の政治思想や倫理的判断に焦点を当てた歴史解釈学習の原理2015

    • Author(s)
      寺尾健夫
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 第40号 Pages: 25-36

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381246
  • [Journal Article] 人物の行為の批判的解釈に基づく歴史学習の論理2014

    • Author(s)
      寺尾健夫
    • Journal Title

      福井大学教育地域科学部紀要

      Volume: 第5号 Pages: 214-245

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381246
  • [Journal Article] 主体的・自律的に考える子どもを育てるNIEカリキュラム開発の視点と小学校における開発事例2014

    • Author(s)
      寺尾健夫
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 第38号 Pages: 19-26

    • NAID

      110009785526

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381246
  • [Journal Article] 現代アメリカにおける構築主義歴史学習の原理と展開2014

    • Author(s)
      寺尾健夫
    • Journal Title

      福井大学教育地域科学部紀要

      Volume: 第4号 Pages: 185-209

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381246
  • [Journal Article] 田口紘子著『現代アメリカ社会科の展開と構造』2012

    • Author(s)
      寺尾健夫
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 第76号 Pages: 69-70

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530846
  • [Journal Article] 社会科・地理歴史科における教材開発の成果と作成過程2012

    • Author(s)
      内平圭祐・寺尾健夫・門井直哉
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 第36号 Pages: 99-110

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530846
  • [Journal Article] 小・中学校の連続性を踏まえた中学校歴史授業の開発2010

    • Author(s)
      寺尾健夫・野坂訓由
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 第34号 Pages: 43-54

    • NAID

      110008441441

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530846
  • [Journal Article] 小・中学校の連続性を踏まえた中学校歴史授業の開発2010

    • Author(s)
      寺尾健夫・野坂訓由
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究 第34号

      Pages: 43-54

    • NAID

      110008441441

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530846
  • [Journal Article] 学テで「総合的学力」を育てる2010

    • Author(s)
      寺尾健夫
    • Journal Title

      教育科学社会科教育 620号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530846
  • [Journal Article] 学テで「総合的学力」を育てる2010

    • Author(s)
      寺尾健夫
    • Journal Title

      教育科学社会科教育

      Volume: 620号 Pages: 9-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530846
  • [Journal Article] 出来事を社会的に読み解く力を育成する歴史授業2008

    • Author(s)
      寺尾健夫
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 第33号 Pages: 41-52

    • NAID

      110007224952

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530846
  • [Journal Article] 出来事を社会的に読み解く力を育成する歴史授業2008

    • Author(s)
      寺尾健夫
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究 33号

      Pages: 41-52

    • NAID

      110007224952

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530846
  • [Journal Article] 小学校における歴史入門学習2005

    • Author(s)
      板垣英一, 寺尾健夫
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究 第30号

      Pages: 39-50

    • NAID

      40007362246

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530575
  • [Journal Article] 社会的理解の方法を媒介にした出来事の解釈学習2005

    • Author(s)
      寺尾健夫
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究 第17号

      Pages: 1-12

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530575
  • [Journal Article] Introductory History Learning in Primary School.2005

    • Author(s)
      Eiichi Itagaki, Takeo Terao
    • Journal Title

      Fukui Educational Research Vol. 30

      Pages: 39-50

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530575
  • [Journal Article] 歴史構成主義に基づく小学校歴史学習2005

    • Author(s)
      前川史典, 寺尾健夫
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究 第29号

      Pages: 103-113

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530575
  • [Journal Article] Learning How to Interpret Historical Events through Social Understanding : Analysis of the American History Unit "Revisiting Lexington Green"..2005

    • Author(s)
      Takeo Terao
    • Journal Title

      Journal of Research on Education in Social Studies Department Contents Vol. 17

      Pages: 1-12

    • NAID

      120005479854

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530575
  • [Journal Article] 認知構成主義に基づく歴史人物学習の原理2004

    • Author(s)
      寺尾健夫
    • Journal Title

      社会科研究(全国社会科教育学会) 第61号

      Pages: 1-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530575
  • [Journal Article] History Learning based on the Historical Constructivism in Elementary School : The Development of Unit Model in which Student Learn History through Computers..2004

    • Author(s)
      Fuminori Maegawa, Takeo Terao
    • Journal Title

      Fukui Educational Research Vol. 29

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530575
  • [Journal Article] 認知構成主義に基づく歴史人物学習の原理2004

    • Author(s)
      寺尾健夫
    • Journal Title

      社会科研究 No. 61

      Pages: 1-10

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530575
  • [Journal Article] Principles of Learning about Historica Figures based on the Theory of Cognitive Constructivism An Analysis of the Amherst Project in the American Higt School History Curriculum.2004

    • Author(s)
      Takeo Terao
    • Journal Title

      Journal of Educational Research on Social Studies Vol. 61,

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530575
  • [Presentation] 社会問題に焦点を当てた歴史の批判的解釈学習の論理2015

    • Author(s)
      寺尾健夫
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2015-02-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381246
  • [Presentation] 人物の行為の批判的解釈に基づく歴史学習の論理2014

    • Author(s)
      寺尾健夫
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      愛媛大学教育学部
    • Year and Date
      2014-11-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381246
  • [Presentation] 歴史の構築主義的教授法略2011

    • Author(s)
      寺尾健夫
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Year and Date
      2011-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530846
  • [Presentation] 歴史の構築主義的教授法略-クリティカル・シンキング協会とブリティッシュ・コロンビア大学歴史認識研究センターの研究を手がかりとして2011

    • Author(s)
      寺尾健夫
    • Organizer
      全国社会科教育学会第60会全国研究大会自由研究発表
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Year and Date
      2011-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530846
  • [Presentation] An Inquiry Experience and Model2009

    • Author(s)
      G. Scheurman & Takeo, Terao Hiroshima
    • Organizer
      NCSS(National Council for the Social Studies) 89^<th> Annual Conference 2009
    • Place of Presentation
      Atlanta, USA
    • Year and Date
      2009-11-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530846
  • [Presentation] Hiroshima : An Inquiry Experience and Model2009

    • Author(s)
      G.Scheurman, Takeo Terao
    • Organizer
      NCSS (National Council for the Social Studies) 89^<th> Annual Conference 2009
    • Place of Presentation
      Atlanta, USA
    • Year and Date
      2009-11-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530846
  • 1.  MORI Toru (20182199)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  OKUNO Shin-ichi (60281028)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  IREI Mitsuyuki (00456435)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  SOUKURA Kei (20154685)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  ARAI Noriko (90212597)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  KUMAGAI Takayukki (10115298)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  MITSUHASHI Yoshinori (20157556)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  IWATA Kazuhiko (40020119)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  FUJII Noriyuki (40119483)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  HARADA Tomohito (90228651)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  NAKAMURA Tetsu (40091813)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  新井 勉 (90143867)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  CHUJO Kazumitu (90197632)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi