• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

MIZUNO Haruhisa  水野 治久

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

水野 治久  ミズノ ハルヒサ

Less
Researcher Number 80282937
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2022: 大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2021: 大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授
2012 – 2017: 大阪教育大学, 教育学部, 教授
2007 – 2012: 大阪教育大学, 教育学部, 准教授
2003 – 2006: 大阪教育大学, 教育学部, 助教授
1999 – 2001: 一橋大学, 大学院・法学研究科, 講師
1998: 一橋大学, 法学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / 教育・社会系心理学 / Basic Section 10020:Educational psychology-related
Except Principal Investigator
Educational psychology / Special needs education / Educaion / Science education
Keywords
Principal Investigator
被援助志向性 / 援助要請 / 学校心理学 / 留学生 / 援助 / 専門的ヘルパー / 役割的ヘルパー / ボランティアヘルパー / ソーシャルサポート / 援助に対する意識 … More / 呼応性への心配 / スクールカウンセラー / 教師 / いじめ被害感 / いじめ / 小学生 / 自尊感情 / 適応 / 援助プログラム / 教育相談 / メンタルヘルスリテララシー / 情動コンピテンス / メンタルヘルスリテラシー / 落ち込みに対する否定的認識 / 中学生 / 情動コンピステンス / 質問紙調査 / コミュニティ心理学 / コンサルテーション / 児童 / チーム援助 / 友人に対する被援助志向性 / 教師に対する被援助志向性 / 協働的職場雰囲気 / 教育委員会との連携 / 職場雰囲気 / チーム連携 / 学級経営 / Q-U / 学級適応 / カウンセリングへの態度 / スクールカウンセリング / 接触仮説 / 信頼性 / 汚名 / 自己開示 / スキル / 相談行動 / 援助不安 / 遠慮 / 汚名への心配 / 相談スキル / help seeking preferences / attitude towards counseling / School counseling / contact hypothesis / school psychology / 顕在性攻撃被害 / 関係性攻撃被害 / 学級雰囲気 / 援助要請意図 / 相談システム / 教師への援助要請 / 研修 / 相談経路 … More
Except Principal Investigator
コンサルテーション / 保護者面談 / 発話分析 / 連携 / 教育相談 / 事例検討会 / 学校コミュニティ / 教育系心理学 / 教師 / 相互作用 / グラウンデッド・セオリー・アプローチ / 被援助志向性 / 教職志望 / 会話スキル / 自尊感情 / スキル・トレーニング / チーム援助 / 大学生 / 教職志望の大学生 / 教育実習中の悩み / 達成動機 / 指導教諭 / 職場風土 / メンタルヘルス / 協働 / 教育実習 / 不安 / 適応 / 子ども虐待防止 / 教員養成 / 実践力 / Safegurding / 現職研修 / 学校調査 / 海外調査 / カリキュラムマップ / 教員研修 / 質問紙調査 / 海外比較調査 / 小学校 / 中学校 / 高等学校 / 特別支援学校 / 大学 / カリキュラム / 心理職 / 活用システム / 学校管理職 / 主任層(ミドルリーダー) / 修正版グラウンデット・セオリー・アプローチ / カテゴリー / 特別支援教育 / 学校心理学 / 子ども参加型援助チーム / 子ども・保護者・教師 / コーディネーター / 相互コンサルテーション / 個別の援助チーム / 発達障害 / 心理教育的援助サービス / 援助チーム / 学校マネジメント / 心理職活用 / スクールカウンセラー / マネジメント委員会 / 管理職 / 尺度開発 / インタビュー調査 / ビリーフ / ロールプレイ / 保護者との連携 / consultation / case conference / belief / parent-teacher conference / rapport / 高専教育 / 授業改善 / Q-U / Q-U Less
  • Research Projects

    (15 results)
  • Research Products

    (67 results)
  • Co-Researchers

    (29 People)
  •  いじめ被害児童生徒の援助要請に焦点を当てた教師用「いじめ研修プログラム」の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      水野 治久
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  A development of an educational cartoon website based on help-seeking orientation among child victims of bullyingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Mizuno Haruhisa
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Development of basic life science programs qualitatively ensured by optimized teaching materials developments and lesson structures depend on Q-U score.

    • Principal Investigator
      ISHIMARU Hirohito
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Nara National College of Technology
  •  Development of a school management system to promote the use of psychology in school community

    • Principal Investigator
      YAMAGUCHI Toyokazu
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Atomi University
  •  Developing teacher consultation programs focused on help seeking attitudes of teachers and studentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Mizuno Haruhisa
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Development of student-participated support team : focus on child's support with developmental disability

    • Principal Investigator
      TAMURA Setsuko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Tokyo Seitoku University
  •  How to Foster "Child Abuse Prevention Practical Skills" in Teacher-training Education

    • Principal Investigator
      OKAMOTO Masako
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Developing a system for the use of psychologists in school communities

    • Principal Investigator
      YAMAGUCHI Toyokazu
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Atomi University
  •  Developing an intervention program to enhance junior high school students' preferences for seeking help from school counselor.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      MIZUNO Haruhisa (HARUHISA Mizuno)
    • Project Period (FY)
      2008 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Development of an Expanded Model for Guardian Interviews that Promote Cooperation between Teachers and Guardians

    • Principal Investigator
      KAMIMURA Etsuko
    • Project Period (FY)
      2007 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Development of intervention program to raise help-seeking preferences of university students wanting to become teachers

    • Principal Investigator
      TAMURA Shuichi
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Koriyama Women's Junior College
  •  Establishing a school counseling system based on the opinions of junior high school students and their attitudes toward counselingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MIZUNO Haruhisa
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku Uniersity
  •  Development of a consulation program to promote rapport between parents/guardians and teachers -Focusing on problem resolution and emotional support capabilities of a support team-

    • Principal Investigator
      KAMIMURA Etsuko
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  アジア系留学生の援助に対する意識と被援助志向性に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      水野 治久
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Hitotsubashi University
  •  留学生のソーシャルサポート,被援助志向性及び適応に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      水野 治久
    • Project Period (FY)
      1998 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Hitotsubashi University

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教育・学校をめぐる新たな課題と支援(章の分担執筆)(書籍名:教育・学校心理学)2021

    • Author(s)
      水野治久(分担主筆)下山晴彦・佐藤隆夫・本郷一夫監修 小野瀬雅人編集
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623086283
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03334
  • [Book] 心理職としての援助要請の視点-「助けて」と言えない人のためのカウンセリング2019

    • Author(s)
      水野治久監修 木村真人・飯田敏晴・永井智・本田真大
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760826711
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04300
  • [Book] チーム学校での効果的な援助2018

    • Author(s)
      水野治久・家近早苗・石隈利紀編著
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779513091
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04300
  • [Book] 絶対役立つ教育相談 学校現場の今に向き合う2017

    • Author(s)
      藤田哲也監修 水野治久・本田真大・串崎真志
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081097
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04300
  • [Book] 援助要請と被援助志向性の心理学ー困っても助けを求められない人の理解と援助2017

    • Author(s)
      水野治久監修 永井智・本田真大・飯田敏晴・木村真人
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      金子書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04300
  • [Book] 「子ども虐待防止の実践力」を育成する教員養成のあり方, 2011~2013年度科学研究費助成事業報告書2014

    • Author(s)
      岡本正子・二井仁美・水野治久・本田真大・鈴木真由子・北口和美・上田裕美・西牧謙吾・中山あおい・島善信
    • Publisher
      「子ども虐待防止の実践力」を育成する教員養成のあり方研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330225
  • [Book] 2011~2013年度科学研究費助成事業報告書「『子ども虐待防止の実践力』を育成する教員養成のあり方」研究会2014

    • Author(s)
      岡本正子、二井仁美、水野治久、本田真大、鈴木真由子、上田裕美、北口和美、西牧謙吾、島善信、中山あおい
    • Total Pages
      393
    • Publisher
      「『子ども虐待防止の実践力』を育成する教員養成のあり方」研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330225
  • [Book] 子どもと教師のためのチーム援助の進め方2014

    • Author(s)
      水野治久
    • Total Pages
      121
    • Publisher
      金子書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530817
  • [Book] 学校コミュニティでスクールカウンセラー等の心理職を活用するためのシステムの開発2014

    • Author(s)
      山口豊一・水野治久・本田真大
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      研恒社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530860
  • [Book] よくわかる学校心理学2013

    • Author(s)
      水野治久・石隈利紀・田村節子・田村修一・飯田順子
    • Total Pages
      186
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Book] よくわかる学校心理学2013

    • Author(s)
      水野治久・石隈利紀・田村節子・田村修一・飯田純子(編著)
    • Total Pages
      186
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Book] 集団の発達を促す学級経営 小学校中学年2012

    • Author(s)
      河村茂雄監修 水野治久・品田笑子・伊佐貢一・深沢和彦編
    • Total Pages
      149
    • Publisher
      図書文化社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530817
  • [Book] 子どもは教師に相談するのか-子どもの被援助志向性にそった教育相談のあり方-大久保智生・牧郁子編実践をふりかえるための教育心理学-教育心理にまつわる言説を疑う-2011

    • Author(s)
      水野治久
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Book] 実践をふりかえるための教育心理学-教育心理にまつわる言説を疑う-(子どもは教師に相談するのか-子どもの被援助志向性にそった教育相談のあり方-))(大久保智生・牧郁子編)2011

    • Author(s)
      水野治久
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Book] 子どもは教師に相談するのか-子どもの被援助志向性にそった教育相談のあり方-大久保智生・牧郁子編 実践をふりかえるための教育心理学-教育心理にまつわる言説を疑う-2010

    • Author(s)
      水野治久
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Journal Article] Practicing School Counseling During COVID-19: During Closure and Reopening of Elementary Schools2020

    • Author(s)
      宝上 真弓・水野 治久
    • Journal Title

      Japanese Journal of School Psychology

      Volume: 20 Issue: 1 Pages: 13-19

    • DOI

      10.24583/jjspedit.20.1_13

    • NAID

      130008023049

    • ISSN
      1346-5732, 2432-2865
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03334
  • [Journal Article] 児童生徒の助けを求める力を育むには2018

    • Author(s)
      水野治久
    • Journal Title

      教育と医学(慶応義塾大学出版会)

      Volume: 778(4月)号 Pages: 35-41

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04300
  • [Journal Article] How Help-Seeking Expectations Are Associated with Relational and Physical Victimization among Japanese Adolescents2018

    • Author(s)
      Mizuno, H., Yanagida, T., & Toda, Y.
    • Journal Title

      Psychology

      Volume: 9 Pages: 1412-1425

    • DOI

      10.4236/psych.2018.96086

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04300, KAKENHI-PROJECT-18K03036
  • [Journal Article] 学校教員の虐待に関する意識-教員と管理職による調査報告2018

    • Author(s)
      水野治久・本田真大・二井仁美・島善信・岡本正子
    • Journal Title

      子どもの虐待とネグレクト

      Volume: 20(2) Pages: 220-226

    • NAID

      40021945811

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04300
  • [Journal Article] 小学生の教師・友人に対する被援助志向性といじめ被害感の関連2018

    • Author(s)
      水野治久・永井智
    • Journal Title

      東海心理学研究

      Volume: 12 Pages: 2-11

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04300
  • [Journal Article] 援助要請に焦点を当てたカウンセリングに関する理論的検討2017

    • Author(s)
      本田真大・水野治久
    • Journal Title

      カウンセリング研究

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130007485170

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04300
  • [Journal Article] Q-Uを用いた高等専門学校の学校生活意欲が学級満足度に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      石丸 裕士・水野 治久
    • Journal Title

      学級経営心理学研究

      Volume: 5 Pages: 9-18

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00948
  • [Journal Article] 学校コミュニティにおける心理職活用システムの開発に関する研究―学校の管理職及びミドルリーダーに焦点を当てた尺度開発を通して―2015

    • Author(s)
      山口豊一・水野治久・本田真大・石隈利紀
    • Journal Title

      コミュニティ心理学研究

      Volume: 19 Pages: 77-93

    • NAID

      130007636343

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380899
  • [Journal Article] 「お互いの良いところ見つけ」の取り組みが児童の自尊感情に及ぼす影響-児童の友人認知の視点で捉えて-2014

    • Author(s)
      四辻伸吾・水野治久
    • Journal Title

      学級経営心理学研究

      Volume: 3 Pages: 95-104

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530817
  • [Journal Article] 被援助志向性を考慮した援助サービス2014

    • Author(s)
      水野治久
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 6

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530817
  • [Journal Article] 学生相談機関に対する大学生の援助要請行動のプロセスとその関連要因-抑うつと自殺念慮の問題に焦点をあてて-2014

    • Author(s)
      木村真人・梅垣祐介・水野治久
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 62 Pages: 173-186

    • NAID

      130005130104

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530817
  • [Journal Article] 教師からの肯定的メッセージ及び児童自身によるよいところ見つけの取り組みが児童の自尊感情に及ぼす影響2013

    • Author(s)
      四辻伸吾・水野治久
    • Journal Title

      学級経営心理学研究

      Volume: 2 Pages: 60-67

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530860
  • [Journal Article] 学生相談に対する被援助志向性と援助不安の関連―性差に着目した検討2012

    • Author(s)
      木村真人・水野治久
    • Journal Title

      臨床心理学研究

      Volume: 12 Pages: 80-85

    • NAID

      40019124713

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530860
  • [Journal Article] 教職志望者の被援助志向性を規定する要因-教育実習場面に焦点をあてて-2012

    • Author(s)
      田村修一・水野治久・石隈利紀
    • Journal Title

      カウンセリング研究

      Volume: 45 Pages: 29-39

    • NAID

      130005137799

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530860
  • [Journal Article] 大学生の情動コンピテンス,心の病に関する否定的認識が大学生のカウンセラーに対する援助不安に及ぼす影響2011

    • Author(s)
      八鍬真理子・水野治久
    • Journal Title

      カウンセリング研究

      Volume: 44巻, 2号 Pages: 48-157

    • NAID

      130005132014

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Journal Article] 大学生の情動コンピテンス,心の病に関する否定的認識が大学生のカウンセラーに対する援助不安に及ぼす影響2011

    • Author(s)
      八鍬真理子・水野治久
    • Journal Title

      カウンセリング研究

      Volume: 44 Pages: 148-157

    • NAID

      130005132014

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530860
  • [Journal Article] 自立的な被援助性(help-seeking)2011

    • Author(s)
      水野治久
    • Journal Title

      とはどのようなものか児童心理

      Volume: 940 Pages: 18-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Journal Article] 学生相談の利用を勧める意識に関連する要因の検討2010

    • Author(s)
      木村真人・水野治久
    • Journal Title

      心理臨床学研究 28巻

      Pages: 238-243

    • NAID

      40017211804

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Journal Article] 自立した人間は依存しない人間か?-甘え上手を育てる2010

    • Author(s)
      水野治久
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 911 Pages: 18-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Journal Article] 学生相談の利用を勧める意識に関連する要因の検討2010

    • Author(s)
      木村真人・水野治久
    • Journal Title

      心理臨床学研究

      Volume: 28巻 Pages: 238-243

    • NAID

      40017211804

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Journal Article] 自立した人間は依存しない人間か?-甘え上手を育てる2010

    • Author(s)
      水野治久
    • Journal Title

      児童心理911(4月号)

      Volume: 911 Pages: 18-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Journal Article] 自立した人間は依存しない人間か?-甘え上手を育てる2010

    • Author(s)
      水野治久
    • Journal Title

      児童心理 911(4月号)

      Pages: 18-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Journal Article] 中学生のスクールカウンセラーに対する被援助志向性-接触仮説に焦点をあてて-2009

    • Author(s)
      水野治久・山口豊一・石隈利紀
    • Journal Title

      コミュニティ心理学研究

      Volume: 12巻, 2号 Pages: 170-180

    • NAID

      40019768451

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Journal Article] 他者からのサポートを得るエクササイズ2009

    • Author(s)
      水野治久
    • Journal Title

      学校における「心理教育」とは何か児童心理別冊

      Volume: 903号 Pages: 138-142

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Journal Article] 学生のスクールカウンセラーに対する被援助志向性-接触仮説に焦点をあてて-2009

    • Author(s)
      水野治久・山口豊一・石隈利紀
    • Journal Title

      コミュニティ心理学研究 12

      Pages: 170-180

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Presentation] 公募シンポジウム 実社会における援助要請研究を活かした支援システム2020

    • Author(s)
      企画代表者 本田 真大, 企画者 水野 治久, 話題提供者 木村 真人, AN Tingting, 伊藤 次郎,指定討論者  永井 智,安田 節之: 司会者 飯田 敏晴
    • Organizer
      日本心理学会(WEB開催)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03334
  • [Presentation] 援助要請といじめ被害~小学生は誰にいじめ被害を相談するのか~2019

    • Author(s)
      水野治久
    • Organizer
      日本学校心理士会2019年度大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04300
  • [Presentation] Development of the school management system in utilizing counselors in the school community(Ⅱ): through the interview survey by administrators2016

    • Author(s)
      山口豊一・水野治久・本田真大・飯田順子
    • Organizer
      第31回国際心理学会議
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380899
  • [Presentation] 学校と教育心理学者との協同のあり方を問い直す(準備委員会指定シンポジウム)2016

    • Author(s)
      企画・話題提供:岡田 涼(香川大学) 司会:松本博雄(香川大学) 話題提供:一柳智紀(新潟大学) 話題提供:金子泰之(常葉大学短期大学部) 指定討論:水野治久(大阪教育大学) 指定討論:町 岳(大田区立東調布第一小学校)
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      香川県高松市
    • Year and Date
      2016-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04300
  • [Presentation] 小中学校教師の子ども虐待防止の研修の必要性の認識 : 虐待対応経験による検討2014

    • Author(s)
      本田真大・水野治久・岡本正子・二井仁美
    • Organizer
      第13回日本トラウマテイックストレス学会
    • Place of Presentation
      福島市
    • Year and Date
      2014-05-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330225
  • [Presentation] 小学生の友人に対する被援助志向性と学校適応の関連 ソーシャルスキル,スクールモラール,被援助志向性に焦点をあてて2014

    • Author(s)
      水野治久・戸田有一
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530817
  • [Presentation] 学校現場の<チーム援助>をどのように促進するのか2014

    • Author(s)
      水野治久, 本田真大, 朝日真奈, 荊木まき子, 梅川康治, 河村茂雄
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530817
  • [Presentation] Relationship between Help seeking expectations and school bullying2013

    • Author(s)
      MIZUNO Haruhisa, TODA Yuichi, YANAGIDA TakuyaS, TROHMEIER Dagmar
    • Organizer
      16th The European Coference of Developmental Psychology
    • Place of Presentation
      ローザンヌ,スイス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530817
  • [Presentation] 子ども虐待防止に関わる学校と教員のケア機能 : 学校調査から2013

    • Author(s)
      岡本正子・島善信・二井仁美・水野治久他
    • Organizer
      日本子ども虐待防止学会第19回学術集会
    • Place of Presentation
      松本市
    • Year and Date
      2013-12-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330225
  • [Presentation] 教室での問題行動から援助ニーズを理解する2012

    • Author(s)
      水野治久
    • Organizer
      出口拓彦・藤田 正(企画) 自主シンポジウム 日本教育心理学会総会
    • Place of Presentation
      沖縄・琉球大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530817
  • [Presentation] 学校コミュニティにおける心理職活用システムに関する基礎的研究2012

    • Author(s)
      山口豊一、水野治久、本田真大
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530860
  • [Presentation] 学校コミュニティにおける心理職活用システムに関する基礎的研究―学校を中心として―2012

    • Author(s)
      山口豊一・水野治久・本田真大
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530860
  • [Presentation] 我が国における援助要請研究の新たな視点~理論の構築と効果的な実践を目指して~2011

    • Author(s)
      飯田敏晴・木村真人・永井智・小池春妙・後藤綾文・成田絵吏・水野治久
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      北海道学校心理士会・北翔大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Presentation] 中学生のスクールカウンセラーに対する被援助志向性への介入の試み2011

    • Author(s)
      水野治久・山口豊一
    • Organizer
      日本学校心理学会13回大会
    • Place of Presentation
      信州大学教育学部(長野市)
    • Year and Date
      2011-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Presentation] 教育実践を充実させる学級経営2010

    • Author(s)
      河村茂雄・品田笑子・伊佐貢一・水野治久・鈴木.城・石隈利紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会論文集
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Presentation] 教育実践を充実させる学級経営2010

    • Author(s)
      河村茂雄・品田笑子・伊佐貢一・水野治久・鈴木敏城・石隈利紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会論文集82-83
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Presentation] メンタルヘルスリテラシー,情動コンピテンスがスクールカウンセラーに対する被援助志向性に及ぼす影響2010

    • Author(s)
      水野治久・林照子・山口豊一
    • Organizer
      日本心理学会第74回大会発表論文集1323.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Presentation] メンタルヘルスリテラシー,情動コンピテンスがスクールカウンセラーに対する被援助志向性に及ぼす影響2010

    • Author(s)
      水野治久・林照子・山口豊一
    • Organizer
      日本心理学会第74回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Presentation] メンタルヘルスリテラシー,情動コンピテンスがスクールカウンセラーに対する被援助志向性に及ぼす影響2010

    • Author(s)
      水野治久・林照子・山口豊一
    • Organizer
      日本心理学会第74回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Presentation] 教員が援助サービスを内省する機会をチーム援助会議で提供する 河村茂雄企画 準備委員会企画シンポジウム4「教育実践を充実させる学級経営」2010

    • Author(s)
      水野治久
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回大会総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-09-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Presentation] 中学生の情動コンピテンスとスクールカウンセラーに対する被援助志向性の関連2009

    • Author(s)
      水野治久・山口豊一
    • Organizer
      日本教育心理学会第51会総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Presentation] 日本心理学会ワークショップ子どもの同士の支え合いは可能か援助要請研究の応用を考える2009

    • Author(s)
      水野治久・永井智・岩瀧大樹・本田真大
    • Organizer
      日本心理学会第73回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Presentation] 中学生の情動コンピテンスとスクールカウンセラーに対する被援助志向性の関連2009

    • Author(s)
      水野治久・山口豊一
    • Organizer
      日本教育心理学会第51会総会発表論文集
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Presentation] 援助要請行動研究とカウンセリングー援助要請行動に対する介入研究に向けて-(ワークショップの企画・討論)2008

    • Author(s)
      水野治久(企両者)
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530594
  • [Presentation] Relationship between help seeking expectations & school bullying: comparison between Austrian and Japanese pupils.

    • Author(s)
      Mizuno, Haruhisa, Toda, Yuichi, Yanagida, Takuya, & Strohmeier, Dagmer
    • Organizer
      The 16th European Conference on Developmental Psychology
    • Place of Presentation
      スイス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530817
  • [Presentation] 子ども虐待防止に関わる学校と教員のケア機能ー学校調査から

    • Author(s)
      岡本正子・島善信・二井仁美・水野治久・本田真大他
    • Organizer
      日本子ども虐待防止学学会第19回学術集会
    • Place of Presentation
      長野県松本市
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330225
  • [Presentation] 小・中学校教師の子ども虐待防止の研修の必要性の認識―虐待対応経験による差の検討―

    • Author(s)
      本田真大・水野治久・岡本正子・二井仁美
    • Organizer
      第13回日本トラウマティック・ストレス学会
    • Place of Presentation
      福島市
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330225
  • 1.  ISHIKUMA Toshinori (50232278)
    # of Collaborated Projects: 7 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  HONDA Masahiro (40579140)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 16 results
  • 3.  YAMAGUCHI Toyokazu (10348154)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 4.  KAMIMURA Etsuko (30334874)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  NAGAMATSU Yuki (60324216)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  TODA Yuichi (70243376)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 7.  永井 智 (20513170)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 8.  TAMURA Shuichi (00442020)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  OKAMOTO Masako (50379319)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 10.  NII Hitomi (50221974)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 11.  NAKAYAMA Aoi (00343260)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 12.  SHIMA Yosinobu (80457027)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 13.  SUZUKI Mayuko (60241197)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 14.  UEDA Hiromi (80302636)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 15.  NISIMAKI Kengo (50371711)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  KITAGUTI Kazumi (90411941)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 17.  HONMA Hiroaki (00165622)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  TAMURA Setsuko (40549151)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 19.  IECHIKA Sanae (40439005)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  MUTA Etsuko (90276650)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  ISHIMARU Hirohito (70270311)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  山谷 敬三郎 (40310106)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  竹内 和雄 (10639058)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  三木 功次郎 (80259910)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  ANDOU Masatoshi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  ENDOU Jun
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  SAMEJIMA Hiroki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  NISHIMAKI Kengo
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 29.  ISHIMAU Hirohito
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi