• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Takahira Mieko  高比良 美詠子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TAKAHIRA Mieko  高比良 美詠子

高比良 美詠子  タカヒラ ミエコ

Less
Researcher Number 80370097
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 立正大学, 心理学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2025: 立正大学, 心理学部, 教授
2014 – 2016: 中部大学, 人文学部, 教授
2010 – 2014: 中部大学, 人文学部, 准教授
2007: National Institute of Multimedia Education, 研究開発部, 准教授
2005 – 2006: 独立行政法人メディア教育開発センター, 研究開発部, 助教授
2003 – 2006: お茶の水女子大学, メディア教育開発センター, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10010:Social psychology-related / Social psychology
Except Principal Investigator
Educational technology / Humanities and Social Sciences / Basic Section 09050:Tertiary education-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 09070:Educational technology-related / Basic Section 10010:Social psychology-related / Social psychology / Sociology of education
Keywords
Principal Investigator
自己開示 / ヘルスプロモーション / 尺度作成 / 認知バイアス / Q&Aサイト / カウンセリング / ストレス / 非専門家 / ストレス反応 / ソーシャルサポート … More / 相談 / 対人コミュニケーション / パネル調査 / 因果関係 / メディア利用 / 心身の健康 / サポート希求 / メディアの利用 … More
Except Principal Investigator
高等教育 / オンライン授業 / ICT活用教育 / 認知バイアス / 向社会的行動 / 社会的認知 / 攻撃性 / 社会的適応 / 精神的健康 / 質保証 / ブレンド型授業 / クラウドサイエンス / 公共 / 高大連携 / サイエンスクラウド / 心理学 / 倫理 / 診断モデル構築 / 調査研究 / 大学教員 / ICT利用効力感 / ICT利用の類型化 / 効力感 / ICT利用 / 社会実験 / ナッジ / 反社会的行動 / VR空間 / メタ分析 / watching-eyes effect / モラル / 道徳 / 認知体験型 / 推論 / クリティカルシンキング / モラルシンキング / 道徳教育 / メディア教育 / 潜在成長モデル / 悉皆調査 / ICT利活用 / 進化心理学 / 利他的行動 / 社会的影響 / 社会心理学 / 政治心理 / アメリカ / 国際研究者交流 / 視線解析 / マシンビジョン / 感情測定 / 視線分析 / 非言語コミュニケーション / 表情分析 / 調整変数 / パネル調査 / 抑うつ / ソーシャルスキル / 因果関係 / eラーニング / 調整要因の探索 / 子ども / ケータイ使用 / インターネット使用 / 小学生 / 自己効力感 / 学習意欲 / 情報活用の実践力 / 情報活用能力 / 高校生 / 中学生 / パネル研究 / ソーシャルサポート / インターネット Less
  • Research Projects

    (14 results)
  • Research Products

    (71 results)
  • Co-Researchers

    (10 People)
  •  認知バイアス・アセスメント尺度に基づく脱バイアスプログラムの開発と介入効果の検証Principal Investigator

    • Principal Investigator
      高比良 美詠子
    • Project Period (FY)
      2025 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10010:Social psychology-related
    • Research Institution
      Rissho University
  •  Development of Guidelines for Quality Assurance of Blended Learning Based on Large-scale Surveys of Universitys' Lecturers and Students

    • Principal Investigator
      辻 靖彦
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09050:Tertiary education-related
    • Research Institution
      The Open University of Japan
  •  公共・倫理の学びを拓く心理学教育:「高大連携型クラウドサイエンス」の構築

    • Principal Investigator
      池田 まさみ
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Jumonji University
  •  認知バイアス総合アセスメント尺度に基づくヘルスプロモーションプログラムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      高比良 美詠子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10010:Social psychology-related
    • Research Institution
      Rissho University
  •  Empirical Research on Building a Diagnostic Model for ICT Utilization Based on a Large-Scale Survey of University Lecturers

    • Principal Investigator
      Tsuji Yasuhiko
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      The Open University of Japan
  •  The "watching-eyes" effect as a nudge: A social experiment in virtual and real space

    • Principal Investigator
      Mori Tsutako
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10010:Social psychology-related
    • Research Institution
      The Open University of Japan
  •  Moral Thinking based on a critical thinking: Education of inference ability for junior high-school students

    • Principal Investigator
      IKEDA Masami
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Jumonji University
  •  Exploring of longitudinal changes the ICT usage on university using latent growth curve analysis

    • Principal Investigator
      INABA RIEKO
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Tsuda University
  •  The effect of "eyes" as social cues on pro-social behavior

    • Principal Investigator
      Mori Tsutako
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Social psychology
    • Research Institution
      The Open University of Japan
  •  Development of lecture assessment system based on automated face recognition system

    • Principal Investigator
      NAKAYA Fumio
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Responses of non-professionals during consultations in daily lifePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKAHIRA Mieko
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Social psychology
    • Research Institution
      Chubu University
  •  インターネット使用が子どもの精神的健康・社会的適応に及ぼす影響の解明

    • Principal Investigator
      坂元 章
    • Project Period (FY)
      2005 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      Ochanomizu University
  •  自己開示およびサポート希求時における双方向メディアの戦略的使用Principal Investigator

    • Principal Investigator
      高比良 美詠子
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Social psychology
    • Research Institution
      National Institute of Multimedia Education
  •  子どもにおけるインターネット利用の教育的および心理的効果-使用目的別の検討-

    • Principal Investigator
      坂元 章
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      Ochanomizu University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2015 2013 2012 2011 2010 2007 2006 2004

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 科学雑誌 Newton 2024年3月号(特集 Newton Special)心にひそむ考え方のクセを徹底紹介! バイアス大図鑑2024

    • Author(s)
      池田まさみ・森 津太子・高比良美詠子・宮本康司(監修)
    • Total Pages
      30
    • Publisher
      ニュートンプレス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22286
  • [Book] 超絵解本 だれもがもつ“考え方のくせ” バイアスの心理学2024

    • Author(s)
      池田まさみ・森 津太子・高比良美詠子・宮本康司(監修)
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      ニュートンプレス
    • ISBN
      9784315527933
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22286
  • [Book] 別冊 バイアスの心理学2023

    • Author(s)
      池田まさみ・森津太子・高比良美詠子・宮本康司(監修)
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      ニュートンプレス
    • ISBN
      9784315527018
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22286
  • [Book] 別冊 バイアスの心理学2023

    • Author(s)
      池田まさみ・森津太子・高比良美詠子・宮本康司(監修)
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      ニュートンプレス
    • ISBN
      9784315527018
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02986
  • [Book] イラストでサクッとわかる 認知バイアス802023

    • Author(s)
      池田まさみ・森津太子・高比良美詠子・宮本康司(監修)
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      プレジデント社
    • ISBN
      9784833424639
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22286
  • [Book] イラストでサクッとわかる!認知バイアス2023

    • Author(s)
      池田まさみ・森津太子・高比良美詠子・宮本康司(監修)
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      プレジデント社
    • ISBN
      9784833424639
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02986
  • [Book] モラルシンキングを育む「貢献する個人」 編:伝統・文化とわたし2020

    • Author(s)
      宮本康司・池田まさみ・森津太子・高比良美詠子
    • Publisher
      (株)クラップス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01091
  • [Book] モラルシンキングを育む 「責任ある個人」 編:集団とわたし2020

    • Author(s)
      宮本康司・池田まさみ・森津太子・高比良美詠子
    • Publisher
      (株)クラップス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01091
  • [Book] モラルシンキングを育む 「公正な個人」 編:あなたとわたし2020

    • Author(s)
      宮本康司・池田まさみ・森津太子・高比良美詠子
    • Publisher
      (株)クラップス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01091
  • [Book] モラルシンキングを育む 「家族を想う個人」 編:家族とわたし2020

    • Author(s)
      宮本康司・池田まさみ・森津太子・高比良美詠子
    • Publisher
      (株)クラップス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01091
  • [Journal Article] 認知バイアス・アセスメント尺度80(CBA-80)の開発2024

    • Author(s)
      高比良美詠子・池田まさみ・森津太子・宮本康司
    • Journal Title

      立正大学心理学研究所紀要

      Volume: 22 Pages: 35-59

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02986
  • [Journal Article] Examining the Factors that Affect Teachers’ Beliefs and Willingness to Use ICT in University Classes2023

    • Author(s)
      田口 真奈、稲葉 利江子、高比良 美詠子、辻 靖彦
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: Suppl. Pages: 113-116

    • DOI

      10.15077/jjet.S47061

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-12-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03177, KAKENHI-PROJECT-20K03159
  • [Journal Article] Factors Affecting the Effectiveness of Online Classes Taught by University Faculty during the COVID-19 Pandemic2022

    • Author(s)
      稲葉 利江子、高比良 美詠子、田口 真奈、辻 靖彦
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: 2 Pages: 241-253

    • DOI

      10.15077/jjet.45085

    • NAID

      130008141017

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-05-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03177, KAKENHI-PROJECT-20K03159
  • [Journal Article] Classification of University Online Courses Based on ICT Usage under the COVID-19 Pandemic and the Relationship between Course Patterns and Student Engagement2022

    • Author(s)
      辻 靖彦、高比良 美詠子、稲葉 利江子、田口 真奈
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: 4 Pages: 653-666

    • DOI

      10.15077/jjet.46032

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-12-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03159
  • [Journal Article] How do people feel and react when friends consult them? :Responses of non-professionals during consultations in daily life2012

    • Author(s)
      Mieko TAKAHIRA
    • Journal Title

      Journal of Educational Sciences & Psychology

      Volume: Vol. II(2) Pages: 84-95

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730490
  • [Journal Article] How do peoplefeel and react when friends consultthem?: Responses of non-professionalsduring consultations in daily life2012

    • Author(s)
      Takahira, M.
    • Journal Title

      Journal of Educational Sciences & Psychology

      Volume: Vol. II(2) Pages: 84-95

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730490
  • [Journal Article] 子どものインターネット使用と社会的不適応の関係-パネル調査による因果関係の検討-2006

    • Author(s)
      高比良美詠子
    • Journal Title

      発達 105

      Pages: 18-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17011020
  • [Journal Article] 縦断調査による因果関係の推定-インターネット使用と攻撃性の関係-2006

    • Author(s)
      高比良美詠子, 安藤玲子, 坂元章
    • Journal Title

      パーソナリティ研究 15

      Pages: 87-102

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17011020
  • [Journal Article] Effects of Internet use on attitude toward learning A panel study of 5th- and 6th-grade elementary school students in Japan.2004

    • Author(s)
      Ando, R., Takahira, M., Sakamoto, A.
    • Journal Title

      The Journal of Information and Systems in Education 3

      Pages: 67-73

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15020222
  • [Journal Article] 小学生のインターネット使用と情報活用の実践力との因果関係2004

    • Author(s)
      安藤玲子, 高比良美詠子, 坂元章
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 28(suppl.)

      Pages: 65-68

    • NAID

      110002983403

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15020222
  • [Presentation] 大学教員の授業におけるICT利用のコロナ禍前後の変化 ~2019, 2020, 2021, 2022年の4地点比較~2024

    • Author(s)
      辻 靖彦,高比良美詠子,稲葉利江子,田口真奈
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会講演論文集 5-S02H3,pp.505-506
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02531
  • [Presentation] コロナ禍を経て講義科目におけるICT利用量は変わったか2024

    • Author(s)
      辻 靖彦,高比良美詠子,稲葉利江子,田口真奈
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会講演論文集 16-1-C-027,pp.137-138
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03159
  • [Presentation] 大学教員の授業におけるICT利用のコロナ禍前後の変化 ~2019, 2020, 2021, 2022年の4地点比較~2024

    • Author(s)
      辻 靖彦,高比良美詠子,稲葉利江子,田口真奈
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会講演論文集 5-S02H3,pp.505-506
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03159
  • [Presentation] VR空間における他者の存在とその視線が向社会的行動に及ぼす影響2023

    • Author(s)
      森 津太子・池田 まさみ・高比良 美詠子
    • Organizer
      日本社会心理学会第64回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01079
  • [Presentation] コロナ禍における強制的なICT 利用によって大学教員のICT に対する意識は変化したのか2023

    • Author(s)
      田口真奈,高比良美詠子,稲葉利江子,辻 靖彦
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03159
  • [Presentation] 認知バイアス・アセスメント尺度(CBA)の開発(2)80 種類の認知バイアスの経験とWell-beingの関係2023

    • Author(s)
      池田まさみ・森 津太子・高比良美詠子
    • Organizer
      日本心理学会大会87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22286
  • [Presentation] 認知バイアス・アセスメント尺度(CBA)の開発(1)80種類の認知バイアスの経験2023

    • Author(s)
      高比良美詠子・池田まさみ・森 津太子
    • Organizer
      日本心理学会大会87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22286
  • [Presentation] 認知バイアス・アセスメント尺度(CBA)の開発(1)2023

    • Author(s)
      高比良美詠子・池田まさみ・森津太子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02986
  • [Presentation] 認知バイアス・アセスメント尺度(CBA)の開発(2)2023

    • Author(s)
      池田まさみ・森津太子・高比良美詠子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02986
  • [Presentation] コロナ禍を経て講義科目におけるICT利用量は変わったか2023

    • Author(s)
      辻 靖彦,高比良美詠子,稲葉利江子,田口真奈
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会講演論文集 16-1-C-027,pp.137-138
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02531
  • [Presentation] 対面講義におけるICT利用方法の類型化とコロナ禍前後の比較2023

    • Author(s)
      辻 靖彦,高比良美詠子,稲葉利江子,田口真奈
    • Organizer
      第29回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03159
  • [Presentation] VR空間における他者の存在とその視線が向社会的行動に及ぼす影響 心理尺度への回答についての検討2023

    • Author(s)
      森 津太子・高比良美詠子・池田まさみ
    • Organizer
      日本社会心理学会大会64回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22286
  • [Presentation] What kinds of eyes increase effect sizes of the watching eyes effect?2021

    • Author(s)
      TsutakoMori, Mieko Takahira, and Masami Ikeda
    • Organizer
      32nd International Congress of Psychology (ICP 2020+)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01079
  • [Presentation] コロナ禍下における大学教員のICT利用実態に関する調査結果ーコロナ禍初期2020年5・6月における動向ー2021

    • Author(s)
      辻 靖彦,高比良美詠子,稲葉利江子,田口真奈
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03159
  • [Presentation] Effects of gaze and image features on attention shift.2021

    • Author(s)
      Masami Ikeda, Tsutako Mori, and Mieko Takahira
    • Organizer
      32nd International Congress of Psychology (ICP 2020+)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01079
  • [Presentation] 大学のオンライン授業におけるICT 利用の類型化~コロナ禍における大学教員の縦断調査に基づいて~2020

    • Author(s)
      辻 靖彦,高比良美詠子,稲葉利江子,田口真奈
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会3-S011-1, pp.173-174
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03159
  • [Presentation] The Watching Eyes Effect in Lexical Decision Tasks: A Study Using Eye Tracking2020

    • Author(s)
      Masami Ikeda, Tsutako Mori, and Mieko Takahira
    • Organizer
      2020 Society for Personality and Social Psychology (SPSP) Annual Convention
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01079
  • [Presentation] A Meta-analysis of the Watching Eyes Effect: The Role of Moderator Variables2020

    • Author(s)
      TsutakoMori, Masami Ikeda, and Mieko Takahira
    • Organizer
      2020 Society for Personality and Social Psychology (SPSP) Annual Convention
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01079
  • [Presentation] 大学教員のICT利用実態に関する縦断調査の予備的検討~コロナ禍による変化に着目して~2020

    • Author(s)
      辻 靖彦,高比良美詠子,稲葉利江子,田口真奈
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会P3-03, pp.293-294
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03159
  • [Presentation] 大学教員のICT 利用とその「効果・効率」認識の変化~コロナ禍における大学教員の縦断調査に基づいて~2020

    • Author(s)
      田口真奈,高比良美詠子,稲葉利江子,辻 靖彦
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会3-S011-3, pp.177-178
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03159
  • [Presentation] オンライン授業についての教員の自己評価に影響する要因の検討~コロナ禍における大学教員の縦断調査に基づいて~2020

    • Author(s)
      稲葉利江子,高比良美詠子,田口真奈,辻 靖彦
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会3-S011-2, pp.175-176
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03159
  • [Presentation] Comparison of the effects of introducing ICT in universities education in each fiscal year and university's scale2019

    • Author(s)
      Yasuhiko Tsuji, Mieko Takahira, Rieko Inaba, Mana Taguchi
    • Organizer
      Hawaii International Conference on Education 2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01130
  • [Presentation] モラルシンキング概念構築のための探索的研究(3) モラルシンキングとキャリア基礎力の関係2019

    • Author(s)
      森津太子・池田まさみ・高比良美詠子・宮本康司
    • Organizer
      日本心理学会 第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01091
  • [Presentation] モラルシンキング概念構築のための探索的研究(1) 中学生版モラルシンキング尺度の開発2019

    • Author(s)
      池田まさみ・高比良美詠子・森津太子・宮本康司
    • Organizer
      日本心理学会 第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01091
  • [Presentation] Exploring longitudinal changes and factors affecting ICT technical support in universities using a latent growth curve analysis2019

    • Author(s)
      Rieko Inaba, Mieko Takahira, Yasuhiko Tsuji, Mana Taguchi
    • Organizer
      Hawaii International Conference on Education 2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01130
  • [Presentation] モラルシンキング概念構築のための探索的研究(2) モラルシンキングとクリティカルシンキングの関係2019

    • Author(s)
      高比良美詠子・森津太子・池田まさみ・宮本康司
    • Organizer
      日本心理学会 第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01091
  • [Presentation] 技術的・教育的支援体制の有無と大学規模における大学のICT導入効果の違い2018

    • Author(s)
      辻 靖彦,稲葉利江子,高比良美詠子,田口真奈
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01130
  • [Presentation] 高等教育機関における授業内ICTツールの利用傾向2018

    • Author(s)
      稲葉利江子,辻靖彦,田口真奈,高比良美詠子
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01130
  • [Presentation] Differences of university’s ICT introduction effects by the university scale and the presence of technical or educational support system2018

    • Author(s)
      Yasuhiko Tsuji, Rieko Inaba, Mieko Takahira and Mana Taguchi
    • Organizer
      the 26th International Conference on Computers in Education(ICCE 2018)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01130
  • [Presentation] 日本の大学におけるICT導入効果の経年比較と規模別分析2018

    • Author(s)
      辻靖彦,高比良美詠子,稲葉利江子,田口真奈
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01130
  • [Presentation] 潜在成長モデルを用いた大学のICT利活用変化の分析ー技術支援体制の経年変化に与える影響要因の抽出ー2018

    • Author(s)
      稲葉利江子,高比良美詠子,辻靖彦,田口真奈
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01130
  • [Presentation] 自己評価式モラルシンキング尺度(中学生版)の開発ー考え、議論する道徳:社会・集団とのかかわり編2018

    • Author(s)
      池田まさみ・森津太子・高比良美詠子
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01091
  • [Presentation] “目”が向社会的行動に及ぼす影響:メタ分析による検討(3):全体の平均効果量2017

    • Author(s)
      池田まさみ・森津太子・高比良美詠子
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01091
  • [Presentation] 大学におけるICT利活用の導入状況の一考察ー大学規模別の観点からー2017

    • Author(s)
      稲葉利江子,辻靖彦,高比良美詠子,田口真奈
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム2017
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01130
  • [Presentation] 日本の大学におけるICT環境とサービスがICT導入の効果に与える影響2017

    • Author(s)
      辻 靖彦,稲葉利江子,高比良美詠子,田口真奈
    • Organizer
      教育システム情報学会第42回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01130
  • [Presentation] “目”が向社会的行動に及ぼす影響:メタ分析による検討(7):個人特性が主観評価の調整効果に及ぼす影響の検討2017

    • Author(s)
      高比良美詠子・池田まさみ・森津太子
    • Organizer
      日本社会心理学会第58回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01091
  • [Presentation] “目”が向社会的行動に及ぼす影響:メタ分析による検討(4):刺激の性質の調整効果2017

    • Author(s)
      森津太子・高比良美詠子・池田まさみ
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01091
  • [Presentation] “目”が向社会的行動に及ぼす影響:メタ分析による検討(5):課題の性質の調整効果2017

    • Author(s)
      高比良美詠子・池田まさみ・森津太子
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01091
  • [Presentation] 大学におけるICT活用教育により得られた効果の経年分析と教育方法改善/教育的効果がみられた機関の特徴2017

    • Author(s)
      辻靖彦,高比良美詠子,田口真奈,稲葉利江子
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム2017
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01130
  • [Presentation] “目”が向社会的行動に及ぼす影響:メタ分析による検討(6):主観的評価を用いた刺激の調節効果の検討2017

    • Author(s)
      森津太子・池田まさみ・高比良美詠子
    • Organizer
      日本社会心理学会第58回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01091
  • [Presentation] A secular trend analysis of the effects of using ICT in university education2017

    • Author(s)
      Yasuhiko Tsuji, Rieko Inaba, Mieko Takahira and Mana Taguchi
    • Organizer
      International Conference on Computers in Education(ICCE 2017)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01130
  • [Presentation] “目”という社会的刺激が向社会的行動に及ぼす影響(2)2015

    • Author(s)
      池田まさみ・森津太子・高比良美詠子
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380848
  • [Presentation] “目”が向社会的行動に及ぼす影響:メタ分析による検討(2)2015

    • Author(s)
      高比良美詠子・森津太子・池田まさみ
    • Organizer
      日本社会心理学会第56回大会
    • Place of Presentation
      東京女子大学
    • Year and Date
      2015-10-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380848
  • [Presentation] “目”が向社会的行動に及ぼす影響:メタ分析による検討(1)2015

    • Author(s)
      森津太子・高比良美詠子・池田まさみ
    • Organizer
      日本社会心理学会第56回大会
    • Place of Presentation
      東京女子大学
    • Year and Date
      2015-10-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380848
  • [Presentation] “目”という社会的刺激が向社会的行動に及ぼす影響(1)2013

    • Author(s)
      森 津太子・高比良 美詠子・池田 まさみ
    • Organizer
      日本社会心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380848
  • [Presentation] Recipients' emotion and responses in daily counseling and helping situation: A comparison of recipients with high and low social skills.2012

    • Author(s)
      Takahira, M.
    • Organizer
      Presented at the30th International Congress ofPsychology, Cape Town
    • Place of Presentation
      SOUTHAFRICA
    • Year and Date
      2012-07-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730490
  • [Presentation] Recipients' emotion and responses in daily counseling and helping situation: A comparison of recipients with high and low social skills2012

    • Author(s)
      Mieko TAKAHIRA
    • Organizer
      30th International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Cape Town, South Africa
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730490
  • [Presentation] Recipient's responses in daily counseling and helping situation.2011

    • Author(s)
      Takahira, M.
    • Organizer
      Presented at the 3rd International Conference on Education and Educational Psychology. Istanbul
    • Place of Presentation
      TURKEY
    • Year and Date
      2011-10-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730490
  • [Presentation] Recipient's responses in daily counseling and helping situation2011

    • Author(s)
      Mieko TAKAHIRA
    • Organizer
      3^<rd> International Conference on Education and Educational Psychology CICEEPSY2011)
    • Place of Presentation
      Istanbul, TURKEY
    • Year and Date
      2011-10-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730490
  • [Presentation] 悩み相談における非専門家の援助行動-困難な相談場面で経験される感情と援助行動との関係-2010

    • Author(s)
      高比良美詠子・河部愛・松浦均
    • Organizer
      日本社会心理学会第51回大会
    • Place of Presentation
      広島大学大学院教育学研究科
    • Year and Date
      2010-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730490
  • [Presentation] Effect of Intemet use on self-disclosure2007

    • Author(s)
      Takahira, M
    • Organizer
      The 42nd APS (Australian Psychological Society) Annual Conference
    • Place of Presentation
      Brisbane, Australia.
    • Year and Date
      2007-09-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730375
  • 1.  Mori Tsutako (30340912)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 34 results
  • 2.  IKEDA Masami (00334566)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 34 results
  • 3.  INABA RIEKO (90370098)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 22 results
  • 4.  Tsuji Yasuhiko (10392292)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 22 results
  • 5.  田口 真奈 (50333274)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 22 results
  • 6.  坂元 章 (00205759)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 7.  宮本 康司 (00447575)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 8.  NAKAYA Fumio (90401611)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  内藤 まゆみ
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  小林 久美子
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi