• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nishiyama Hisako  西山 久子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

NISHIYAMA Hisako  西山 久子

Less
Researcher Number 80461250
Affiliation (Current) 2025: 福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2024: 福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 教授
2015: 福岡教育大学, 教育学研究科, 教授
2012 – 2015: 福岡教育大学, 教育学研究科(研究院), 教授
2014: 福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Educational psychology
Except Principal Investigator
Educational psychology / Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Basic Section 09060:Special needs education-related / Special needs education
Keywords
Principal Investigator
教育相談の定着化 / 教育相談担当者 / 校長のリーダーシップ / スペシャリストリーダー / エンパワリングリーダーシップ / 教育相談の定着 / 分散型リーダーシップ / 教委育相談の定着 / 教育相談コーディネーター / 学校コンサルテーション … More / 定着 / 教育相談 / ミドルリーダーシップ / 社会的アイデンティティ理論 / 影響方略 / 定着化 / ミドル・リーダーシップ / 教育相談システム … More
Except Principal Investigator
ソーシャルスキル / レジリエンス / 感情 / ソーシャルエモーショナルラーニング / ソーシャルスキルトレーニング / UDL / UDLガイドライン / 教員研修 / 授業改善 / 学びのユニバーサルデザイン / 学校危機 / 予防教育 / 感情リテラシー / 学校危機予防 / 子ども / SEL / 生徒 / 教師 / 社会情緒的能力 / ソーシャル・エモーショナル・ラーニング / ICT教材 / 社会情動スキル / e-learning / 社会情動的スキル / 社会情緒能力 / e-Learning / 実装 / 授業モデル / 人材育成 / PLC / 組織的推進 / 教師の専門性 / 心理教育介入 / いじめ予防 / 学級の雰囲気 / 学校 / ポジティブ感情 / 居場所アイデンティティ / 発達 / 教員研修モデル / 研修モデル / CAST / 危機認知 / 介入 / アセスメント / フレームワーク / 被援助志向性 / スクールソーシャルワーカー / スクールカウンセラー / 学校心理学 / 支援体制 / 危機 / 被災地 / チーム援助 / natural disaster / crisis / teachers support / team support / resilience Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (85 results)
  • Co-Researchers

    (17 People)
  •  Building E-SEL Contents to Implement a System Promoting Development of Children's Social Emotional Skills

    • Principal Investigator
      渡邊 弥生
    • Project Period (FY)
      2022 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Hosei University
  •  UDLガイドラインによる授業改善をめざす小学校・中学校教員への実践的研修の実装

    • Principal Investigator
      納富 恵子
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Shimonoseki City University
      Fukuoka University of Education
  •  School Consultation and Leadership Correlation in Establishing School Counseling ProgramsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nishiyama Hisako
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Fukuoka University of Education
  •  Systemic Framework-building and Activating Default Installment in School Crisis Prevention Education

    • Principal Investigator
      WATANABE Yayoi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Hosei University
  •  Development of a training model for class improvement by UDL (Universal Design for Learning) Guideline

    • Principal Investigator
      NOTOMI Keiko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Fukuoka University of Education
  •  Developing a framework of School Preventive Education based on School Crisis Assessment

    • Principal Investigator
      WATANABE Yayoi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Hosei University
  •  Effects of students' and teachers' help-seeking attitudes and team support in crisis on their resilience

    • Principal Investigator
      ISHIKUMA Toshinori
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Correlation in Influence Tactics and Principals' Leadership in Establishment of School Counseling and GuidancePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NISHIYAMA Hisako
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Fukuoka University of Education

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] ソーシャル・エモーショナル・ラーニング(SEL)非認知能力を育てる教育フレームワーク2022

    • Author(s)
      西山久子(渡辺弥生・小泉令三編著)
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      福村書店
    • ISBN
      9784571101984
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Book] 日本の心理教育プログラム -心の健康を守る学校教育の再生と未来-2022

    • Author(s)
      西山久子(山崎勝之編集)
    • Total Pages
      308
    • Publisher
      福村書店
    • ISBN
      9784571220616
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Book] 第7章 メンタルヘルス教育の課題と実践 [教育・学校心理学 (公認心理師スタンダードテキストシリーズ18)]2021

    • Author(s)
      西山久子(小野瀬雅人編著)
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623086283
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Book] 第5章 生徒指導・教育相談・キャリア支援とガイダンス[シリーズ心理学と仕事:教育・学校心理学 7 ]2021

    • Author(s)
      西山久子(石隈利紀・小野瀬雅人編集)
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831621
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Book] 校内研究の新しいかたち―エビデンスにもとづいた教育課題解決のために2020

    • Author(s)
      小泉令三・西山久子・納富恵子・脇田哲郎
    • Total Pages
      177
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03049
  • [Book] 校内研究の新しいかたち:エビデンスにもとづいた教育課題解決のために2020

    • Author(s)
      小泉令三・西山久子・納富恵子・脇田哲郎
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831249
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Book] チーム学校での効果的な援助(7章「一次的援助サービスが定着する学校づくり」2018

    • Author(s)
      水野 治久、家近 早苗、石隈 利紀(7章執筆 西山久子)
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779513091
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Book] チーム学校での効果的な援助 -学校心理学の最前線 7章 一次的援助サービスが定着する学校づくり2018

    • Author(s)
      西山久子(水野 治久 ・ 家近 早苗 ・ 石隈 利紀 編)
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04837
  • [Book] 「学校教育相談の理論と実践」(藤原忠雄・大野精一編著,分担執筆) 第2章第2項 特別支援教育と学校教育相談の異同 p.57-592018

    • Author(s)
      西山久子
    • Total Pages
      3
    • Publisher
      あいり出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04837
  • [Book] 必携 生徒指導・教育相談ー生徒理解、キャリア教育、そして学校危機予防まで2018

    • Author(s)
      渡辺弥生・西山久子
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      北樹出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04373
  • [Book] 学校での効果的な援助をめざして2016

    • Author(s)
      石隈利紀(監修)・水野治久(編)・西山久子ほか
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530827
  • [Journal Article] 移行期の人間関係作りを促進させるガイダンス授業の実践-実業系高等学校における新入生オリエンテーションにおける心理教育-2024

    • Author(s)
      西山久子・三苫由美子・粟ケ窪幸乃・井上鷹・田中裕輝・吉丸一樹・星下久美・松尾章子・矢内遥平
    • Journal Title

      福岡教育大学教職大学院年報第14号

      Volume: 14 Pages: 419-427

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Journal Article] 児童の学級適応感の向上を目指す予防教育-試行版Choose Loveのガイダンスカリキュラム作成を通して-2024

    • Author(s)
      粟ケ窪幸乃・西山久子
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要. 第4分冊(教職科編)

      Volume: 73 Pages: 179-192

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Journal Article] 校内適応指導教室利用生徒のキャリア発達の促進 ─オンラインを活用した心理教育的アプローチを通して─2023

    • Author(s)
      清水恵・西山久子
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要.

      Volume: 72

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03049
  • [Journal Article] Comprehensive School Counseling in Japan through Systemic and Individual Support Perspective2023

    • Author(s)
      西山久子
    • Journal Title

      立命館経済学

      Volume: 71 Issue: 6 Pages: 184-204

    • DOI

      10.34382/00018430

    • ISSN
      0288-0180
    • URL

      https://ritsumei.repo.nii.ac.jp/records/18468

    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Journal Article] Development of Social and Emotional (Non-Cognitive) Skills and Practices of Social and Emotional Learning (SEL):2023

    • Author(s)
      WATANABE YAYOI、NISHIYAMA HISAKO、TANAKA JUNKO、HARADA ERIKO、SUGIMOTO KIE、OSHIO KEIGO、SHINOHARA IKUKO、KOIZUMI REIZO
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 62 Issue: 0 Pages: 228-237

    • DOI

      10.5926/arepj.62.228

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2023-03-30
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Journal Article] 校内適応指導教室利用生徒のキャリア発達の促進 ─オンラインを活用した心理教育的アプローチを通して─2023

    • Author(s)
      清水恵・西山久子
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 72(4) Pages: 165-175

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Journal Article] Understanding School Crisis Prevention through Support Tools for Creating Safe and Supportive School Environments: Summary by School Type and Roles in the School and Analyses on Responses from Nursing Teachers2023

    • Author(s)
      西山 久子、渡辺 弥生、押尾 恵吾
    • Journal Title

      Japanese Journal of School Psychology

      Volume: 22 Issue: 1 Pages: 57-69

    • DOI

      10.24583/jjspedit.22.1_57

    • ISSN
      1346-5732, 2432-2865
    • Year and Date
      2023-03-10
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Journal Article] 分散型リーダーシップと校長によるエンパワメント2023

    • Author(s)
      西山 久子、鎌田 雅史、迫田 裕子
    • Journal Title

      Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology

      Volume: 65 Issue: 0 Pages: 381

    • DOI

      10.20587/pamjaep.65.0_381

    • ISSN
      2189-5538, 2424-1571
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Journal Article] 学会企画シンポジウム3  社会情緒的(非認知)能力の発達とソーシャルエモーショナルラーニング(SEL)の実践2023

    • Author(s)
      渡辺弥生・西山久子・
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 62

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Journal Article] 中学生の学習意欲を促進させるガイダンス授業と個別支援の試行的実践2023

    • Author(s)
      坂本昌弥・西山久子
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 13 Pages: 47-54

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Journal Article] 京都市立不登校特例校における生徒支援 -ミドルリーダーの視点からの訪問調査報告-2023

    • Author(s)
      清水恵・有吉由紀子・権藤耕司・三苫由美子・ 猶崎葉子・澤山愛・西山久子・納富, 恵子
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 13 Pages: 363-373

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Journal Article] 不登校児童生徒支援の専門機関との連携による若年層教員の力量向上-教員養成における事前学習に基づくフィールドワークの効果の検討-2022

    • Author(s)
      西山久子・川島耕司
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 12 Pages: 325-330

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Journal Article] 米国マサチューセッツ州公立学校にみる 学びのユニバーサルデザイン(UDL)の活用2021

    • Author(s)
      納富恵子・西山久子
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教育学研究科実践(専攻(教職大学院)年報

      Volume: 11 Pages: 333-340

    • NAID

      40022602383

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03049
  • [Journal Article] 合理的配慮の提供に向けた教職員の専門性向上への取組ー題56回日本特殊教育学会及び日本LD学会際27回大会での発表内容を対象にー2019

    • Author(s)
      有本美佳子, 池上詠子,篠倉麻美, 納富恵子, 西山久子
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教育学研究科教職実践専攻(教職大学院)年報

      Volume: 9 Pages: 303-310

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04837
  • [Journal Article] 学校適応を促進させるピア・サポートプログラムの研究-小規模小学校中・高学年での生徒指導の実践を通して2017

    • Author(s)
      持丸修一郎・西山久子
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 66 Pages: 1-8

    • NAID

      120006380320

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380904
  • [Journal Article] 熊本地震スタート支援における支部間サポートネットワーク-東日本大震災からの学びを生かす取組から2017

    • Author(s)
      西山久子・小泉令三・石隈利紀・大野精一
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 9 Pages: 107-114

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380904
  • [Journal Article] 中学生へのクラスワイドな積極的行動支援(PBIS)の成果に関する研究~一次的援助サービスとしての規範行動の向上に向けて~ 福岡教育大学紀要 66 125-1332017

    • Author(s)
      林田篤伸・西山久子
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 66 Pages: 125-133

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380904
  • [Journal Article] 欧州におけるクライシスマネジメントの基盤づくりに向けた専門性向上の取り組み~ユニバーサルデザインとソーシャルスキル教育を用いて2016

    • Author(s)
      西山久子・石隈利紀・大野精一・Pfohl,William
    • Journal Title

      学校心理士会年報

      Volume: 8 Pages: 123-131

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530808
  • [Journal Article] 欧州におけるクライシスマネジメントの基盤づくりに向けた専門性向上の取組み -ESPCTによるSchool Psychologist向け研修から-2016

    • Author(s)
      西山久子・石隈利紀・大野精一・Pfohl, William
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 8 Pages: 123-132

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530827
  • [Journal Article] 欧州におけるクライシスマネジメントの基盤づくりに向けた専門性向上の取組み -ESPCTによるSchool Psychologist向け研修から-2016

    • Author(s)
      西山久子,石隈利紀,大野精一, & Pfohl, William
    • Journal Title

      学校心理士年報

      Volume: 7 Pages: 123-131

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380904
  • [Journal Article] 学校組織における教育相談の定着化に関する研究Ⅱ ―中学校における校長・教育相談担当者の影響方略認知―2016

    • Author(s)
      鎌田雅史・西山久子・迫田裕子
    • Journal Title

      就実教育実践研究

      Volume: 9 Pages: 42-54

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530827
  • [Journal Article] 学校組織における教育相談の定着化に関する研究―影響方略測定尺度の開発―2015

    • Author(s)
      鎌田雅史・西山久子・迫田裕子
    • Journal Title

      就実論叢

      Volume: 45 Pages: 1-11

    • NAID

      120006535188

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530827
  • [Journal Article] 東日本大震災を体験した後の子どもと学校のレジリエンスを高める取組み2015

    • Author(s)
      西山久子、石隈利紀、家近早苗、小泉令三、Pfohl,W.
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 7 Pages: 159-167

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530808
  • [Journal Article] 小学校における生徒指導・教育相談担当者の校長との関わり2013

    • Author(s)
      西山久子
    • Journal Title

      日本教育心理学会第55回総会発表論文集

      Volume: 55 Pages: 181-181

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530827
  • [Journal Article] 震災支援から学ぶ学校心理士の可能性~東日本大震災子ども・学校支援チームの活動(2011年から2012年)より2013

    • Author(s)
      石隈利紀・大野精一・西山久子・都丸けい子
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 5巻 Pages: 151-167

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530808
  • [Journal Article] 米国のComprehensive School Counseling Programの日本の高等学校における実践的活用と評価の試み2013

    • Author(s)
      西山久子
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 第3号 Pages: 33-40

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530827
  • [Presentation] 理事会企画シンポジウム:チーム学校における教育相談コーディネーター,ケースマネジメントの現状と課題2023

    • Author(s)
      西山 久子・新井 雅 先生・・横張 亜希子・野田 正人・水野 治久
    • Organizer
      日本学校心理学会第25回オンライン大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Presentation] 学びのユニバーサルデザイン(UDL)に基づくすべての生徒が分かる高校数学の授業 -教職大学院の実習等におけるUDLガイドラインを用いた授業の分析と実践-2023

    • Author(s)
      古賀裕太・西山久子・納富恵子
    • Organizer
      日本学校心理学会第25回大会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03049
  • [Presentation] 学会企画シンポジウム9: Social Emotional Learning(SEL)の教育実践を規定するコア・コンポーネントに迫る ―どのような教材・指導案・カリキュラムがあるとSELは成立するのか?―2023

    • Author(s)
      西山久子・渡辺弥生・西田千寿子・渡邊直美・平井陽伸・伊藤久仁子・利根川明子・小西千秋
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Presentation] 学会企画シンポジウム1: 非認知能力 ―基本的な考え方,応用可能性,そして問題点―2023

    • Author(s)
      小塩真司・中谷素之・西山久子・川本哲也・ 平野真理・遠藤利彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Presentation] 教育相談の定着化を促す組織文化とリーダーシップ2023

    • Author(s)
      西山久子・鎌田雅史・迫田裕子
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Presentation] 専任教育相談コーディネーターの役割像・研修の在り方の検討 -自治体調査の分析2023

    • Author(s)
      西山久子・鎌田雅史・迫田裕子
    • Organizer
      日本学校心理士会第17回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Presentation] UDLガイドラインを参考にした授業改善をめざす研修の実装ー福岡UDL実践研究会での研修の成果と課題2023

    • Author(s)
      納富恵子・西山久子
    • Organizer
      日本LD学会第32回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03049
  • [Presentation] UDLガイドラインを活用した授業改善を促す教員研修の試み-オンライン研究会による研修の成果と課題2022

    • Author(s)
      納富恵子・西山久子・大橋均・バーンズ亀山静子・千々和知子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03049
  • [Presentation] 校内適応指導教室利用生徒のキャリア発達の促進 -オンラインの活用を含めた支援による心理教育的アプローチを通して-2022

    • Author(s)
      清水恵・西山久子
    • Organizer
      日本学校心理学会第24回福岡大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Presentation] 生徒の学校適応感と教師の自己効力感の向上を目指した授業実践 -心理教育プログラム「Choose Love」の試行的実践を通して-2022

    • Author(s)
      権藤耕司・西山久子
    • Organizer
      日本学校心理学会第24回大会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Presentation] 理事会企画シンポジウム:学校教育相談と学校心理学―相互作用から見えてくるチーム学校の明日2022

    • Author(s)
      西山久子・今西一仁・藤原忠雄・石隈利紀
    • Organizer
      日本学校心理学会第24回大会(オンライン)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Presentation] 校内適応指導教室利用生徒のキャリア発達の促進 -オンラインの活用を含めた支援による心理教育的アプローチを通して-2022

    • Author(s)
      清水恵・西山久子
    • Organizer
      日本学校心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03049
  • [Presentation] 学校適応を促進するスタートカリキュラム作成に向けたニーズ調査 -保幼小移行期の児童と保護者に着目して-2021

    • Author(s)
      衛藤夏子・西山久子
    • Organizer
      日本学校心理学会第23回福岡大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Presentation] 学年で取り組むいじめを予防するための学級集団づくり- ピア・サポートプログラムに取り組んだ 第四学年の実践から -2021

    • Author(s)
      平井陽伸・西山久子
    • Organizer
      日本学校心理学会第23回福岡大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Presentation] 学校での「心理教育」を促すもの,阻むもの ― 研究者ができること,やるべきこと ―2021

    • Author(s)
      山崎勝之・青木多寿子・内田香奈子・西山久子・安藤美華代・富永良喜・田村隆宏
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Presentation] An Assessment of School Crisis Preparedness Across Different Roles: Characteristics of Recognition among Responsive Service Personnel2019

    • Author(s)
      Nishiyama,H. and Watanabe,Y.
    • Organizer
      41st Annual Conference of the International School Psychology Association (9th-12th July).Basel Switzerland
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04373
  • [Presentation] 教育相談の定着化を目指した学校コンサルテーションの検討:校長のリーダーシップと担当者のアプローチから2019

    • Author(s)
      西山久子,鎌田雅史,迫田裕子
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Presentation] 学校危機予防対策にしっかり取り組む方策:備えあれば憂いなし作戦2019

    • Author(s)
      渡辺弥生・西山久子・小林朋子・窪田由紀・押尾恵吾
    • Organizer
      日本心理学会第83回総会(立命館大学 茨木キャンパス)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04373
  • [Presentation] 公認心理師と学校心理士のコラボレーションによるチーム学校の促進2019

    • Author(s)
      西山久子,鶴光代,植草伸之,石隈利紀
    • Organizer
      日本学校心理士会2019年度大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Presentation] Implementing UDL to improve lessons in primary and secondary school in Japan Collaboration with graduate students and middle school leaders2019

    • Author(s)
      Keiko Notomi, Hosako Nishiyama
    • Organizer
      Pacific Rim International Conference,Inclusion and Disabilitis
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04837
  • [Presentation] An Assessment of School Crisis Preparedness Across Different Roles: Characteristics of Recognition among Responsive Service Personnel (School Staff : Counseling, Management, Homeroom and Nursing)2019

    • Author(s)
      Hisako Nishiyama, Yayoi Watanabe, Tomoko Kobayashi
    • Organizer
      The 41th ISPA Conference Basel
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Presentation] Implementing School Guidance and Counseling in Asian Countries2018

    • Author(s)
      Hisako Nishiyama, Chih-Hung Wang, Brian Shiu Fung Lee
    • Organizer
      40th Annual Conference of the International School Psychology Association
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03069
  • [Presentation] Intruducing UDL Guideliens into the Japanese Educational Setting2018

    • Author(s)
      Keiko Notomi, Hisako Nishiyama
    • Organizer
      International School Psychologist Society
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04837
  • [Presentation] 学習面の支援としての「学びのユニバーサルデザイン(UDL)」の学校への導入のあり方ー教職大学院における一次的援助サービス推進の視点からー2017

    • Author(s)
      西山久子 納富恵子 千々和知子 小泉令三 田中真理
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04837
  • [Presentation] Designing School Crisis Prevention in East Asia2016

    • Author(s)
      Nishiyama, H, Chan, Mow Chiu R,and Watanabe, Y
    • Organizer
      International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama(Kanagawa,Nishi-ku)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380904
  • [Presentation] 教職大学院で取り組むUDLガイドラインを用いた授業改善のための校内体制と推進 米国視察からの示唆と中学校での実践2016

    • Author(s)
      納富恵子・西山久子・内田慈子・金子晴恵
    • Organizer
      日本LD学会第25回大会(東京)
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04837
  • [Presentation] Promoting School Crisis Prevention for Safe and Positive School Counselor/Teacher Training and Psycho-educational program Developmen2016

    • Author(s)
      Nishiyama, H, Ito, A, Watanabe Y, and Momciovic, O
    • Organizer
      International School Psychologists Association
    • Place of Presentation
      Amsterdam (Holland)
    • Year and Date
      2016-07-20
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380904
  • [Presentation] 小学校における教育相談担当者による影響方略が学校組織における教育相談の定着化に及ぼす影響Ⅰ2016

    • Author(s)
      西山久子・鎌田雅史・迫田裕子
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530827
  • [Presentation] 学校危機を想定したシミュレーション研修に関する研究(2)-いじめ自殺を想定して-2016

    • Author(s)
      小林朋子・海野義晃・渡辺弥生・西山久子
    • Organizer
      日本学校心理学会第18回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議(愛知県・名古屋市)
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380904
  • [Presentation] 教育相談定着化に向けた担当者の影響方略と校長のリーダーシップとの関連性I2015

    • Author(s)
      鎌田雅史・西山久子・迫田裕子
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟コンベンションセンター)(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530827
  • [Presentation] 教育相談定着化に向けた担当者の影響方略と校長のリーダーシップとの関連性III2015

    • Author(s)
      西山久子・迫田裕子・鎌田雅史
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟コンベンションセンター)(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530827
  • [Presentation] 学校危機を予防するための支援体制づくり2015

    • Author(s)
      小林朋子,渡辺弥生,伊藤亜矢子,&西山久子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場 (愛知県、名古屋市)
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380904
  • [Presentation] 学校危機を想定したシミュレーション研修に関する研究(1)ーいじめの可塑性が疑われるプールでの事故を想定して2015

    • Author(s)
      小林朋子,鈴木秀和,渡辺弥生,& 西山久子
    • Organizer
      日本学校心理学会第17回大会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学 (大阪府、大阪市)
    • Year and Date
      2015-10-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380904
  • [Presentation] How Does Each School Personnel See Crisis Preparedness?2015

    • Author(s)
      Hisako Nishiyama, Yayoi Watanabe, Saori Fujino
    • Organizer
      The Asian Conference on Psychology & the Behavioral Sciences 2015
    • Place of Presentation
      大阪国際コンベンションセンター
    • Year and Date
      2015-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530827
  • [Presentation] 教育相談定着化に向けた担当者の影響方略と校長のリーダーシップとの関連性II2015

    • Author(s)
      迫田裕子・西山久子・鎌田雅史
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟コンベンションセンター)(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530827
  • [Presentation] Career Development of Specialist Leaders in Helping Students Succeed at School-Focusing on In-Service Teacher Education -2015

    • Author(s)
      Hisako NISHIYAMA, Reizo KOIZUMI, Keiko NOTOMI
    • Organizer
      International Association for Educational and Vocational Guidance International Conference 2015
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場(茨城県つくば市)
    • Year and Date
      2015-09-18
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530827
  • [Presentation] PBIS(ポジティブ行動介入および支援)が学級全体の学習規律に及ぼす効果の検討2014

    • Author(s)
      古市貴弘・西山久子
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530827
  • [Presentation] Post traumatic growth among children and schools after the Great East Japan Earthquake2014

    • Author(s)
      Nishiyama, H., Ishikuma, T., Iechika,S., Koizumi, R., & Pfohl,W.
    • Organizer
      International School Psychology Association
    • Place of Presentation
      Kaunas, Lithania
    • Year and Date
      2014-07-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530808
  • [Presentation] 教育相談定着化に向けた担当者の影響方略と校長のリーダーシップに関する研究Ⅰ2014

    • Author(s)
      鎌田雅史・西山久子・迫田裕子
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530827
  • [Presentation] 教育相談定着化に向けた担当者のミドルリーダーシップに関する検討2014

    • Author(s)
      西山久子・迫田裕子・鎌田雅史
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530827
  • [Presentation] Collaborating with homeroom teachers for educational counseling in Japanese secondary schools 22013

    • Author(s)
      Hisako Nishiyama
    • Organizer
      35th International School Psychologiy Association Conference
    • Place of Presentation
      Porto, Portugal
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530827
  • [Presentation] 小学校における生徒指導・教育相談担当者の校長との関わり2013

    • Author(s)
      西山久子
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530827
  • [Presentation] Working with School Leaders; Theoretical Study of School Counseling Coordinator’s Approach2012

    • Author(s)
      西山久子
    • Organizer
      The 34th Annual Coference of International School Psychologists Association
    • Place of Presentation
      Montreal, Canada
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530827
  • [Presentation] Experiment of A School Counselling Specialist Training System2012

    • Author(s)
      西山久子
    • Organizer
      The First International Conference on School Guidance in the Chinese Communities
    • Place of Presentation
      Hong Kong
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530827
  • [Presentation] 教育相談の定着化に向けた担当者の管理職との関係性に関する研究2012

    • Author(s)
      西山久子
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学,沖縄
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530827
  • [Presentation] How Does Each School Personnel See Crisis Preparedness?

    • Author(s)
      Nishiyama,H & Watanabe,Y.
    • Organizer
      4th Asian Conference on Psychology and Behavioral Science
    • Place of Presentation
      Rihga Royal Hotel(大阪府・大阪市)
    • Year and Date
      2015-03-26 – 2015-03-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380904
  • [Presentation] Differences in recognition of crisis response among staff to foster a safe school environment

    • Author(s)
      Nishiyama,H.,Watanabe,Y.,Harada,E.,& Ide,A.
    • Organizer
      International Congress of Applied Psychology
    • Place of Presentation
      Paris(France)
    • Year and Date
      2014-07-08 – 2014-07-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380904
  • [Presentation] Two Years after the Great East Japan Earthquakes : Recovery and Growth

    • Author(s)
      Nishiyama,H.,Azuma,N.,Takino,Y.,Pfohl,B., & Ishikuma,T.
    • Organizer
      International School Psychology Association
    • Place of Presentation
      Porto, Portugal
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530808
  • 1.  WATANABE Yayoi (00210956)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 2.  小林 朋子 (90337733)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  KAMADA Masafumi (10610040)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 4.  SAKODA Yuko (90714767)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 5.  NOTOMI Keiko (60228301)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 6.  ISHIKUMA Toshinori (50232278)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 7.  TAKINO Yozo (60206919)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  ONO Seiichi (60434445)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 9.  IECHIKA Sanae (40439005)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 10.  TAMURA Setsuko (40549151)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  FUCHIGAMI Katsuyoshi (19530950)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  窪田 由紀 (00258576)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  松本 有貴 (90580887)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  SATO Kazuya
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  SAKATA Mariko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  Jimerson Shane
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  Pfohl William
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi