• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KUSHIMA CHIZUKO  久島 智津子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KUSHIMA Chizuko  久島 智津子

Less
Researcher Number 80623876
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 津田塾大学, 数学・計算機科学研究所, 研究員
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2023: 津田塾大学, 数学・計算機科学研究所, 研究員
2013 – 2019: 津田塾大学, 言語文化研究所, 研究員
2013 – 2016: 津田塾大学, 付置研究所, 研究員
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Except Principal Investigator
Learning support system
Keywords
Principal Investigator
eラーニング / 協調学習 / ライティング / 自律学習 / 英語ライティング / 学習コミュニティ / 使用語彙 / 英語教育 / コーパス言語学 / オンラインコミュニティ … More / Bot / 学習ストラテジー / 学業援助要請 / 学習者エンゲージメント / 自己モニター / 協働的学習 / 英作文 / 語彙分析 / ライティング分析 / 自己省察 / 協調〔協働〕学習 / 語彙習得 / コンピュータ支援学習 / 語彙の多様性 / オンラインポートフォリオ / コーパス / ピアレスポンス / model / consciousness raising / 気づき / オンライン協調学習 … More
Except Principal Investigator
語彙学習 / 学習コンテンツ開発支援 / 英語学習 / 潜在意味解析 / 教材生成 / 教材作成 / 教材自動作成 / Latent Semantic Analysis / 機械学習 / 教材自動生成 / 文書分類 / 文書類似度 / 学習支援システム / 用例生成 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (20 results)
  • Co-Researchers

    (6 People)
  •  Development of an Online Writing System Using a Collaborative Learning Platform and Self-monitoring Functions for EFL LearnersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kushima Chizuko
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Tsuda University
  •  Automatic collocation generation for English learners as a foreign language using document similarity analysis

    • Principal Investigator
      Kishi Nobuko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Learning support system
    • Research Institution
      Tsuda University
  •  Development of an Online Writing System Using a Collaborative Learning Platform and Self-monitoring Functions for EFL LearnersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kushima Chizuko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Tsuda University
  •  Generating Multi-word Expressions for Learners of English as Second Language Using Latent Semantic Indexing

    • Principal Investigator
      Kishi Nobuko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Learning support system
    • Research Institution
      Tsuda College
  •  Development of an Online English Writing System for Supporting Autonomous and Collaborative LearningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kushima Chizuko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Tsuda College

All 2024 2023 2022 2021 2019 2018 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Writing Activities Using an English Writing System in Which Learners Actively Switch Back and Forth Between Individual and Collaborative Learning2024

    • Author(s)
      久島 智津子
    • Journal Title

      Journal of English Language Education and Research

      Volume: 1 Pages: 99-109

    • DOI

      10.20776/S2758707X-1-P99

    • ISSN
      2758-707X
    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122266/

    • Year and Date
      2024-03-15
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00782
  • [Journal Article] A Study of University Students’ Use of Active Vocabulary in Email Writing Analyzed Through the Use of an Online Text Analysis Platform and Their Attitudes Toward Autonomous Learning2018

    • Author(s)
      久島智津子
    • Journal Title

      Journal of Corpus-based Lexicology Studies

      Volume: 1 Pages: 13-25

    • DOI

      10.24546/81010585

    • NAID

      120006545109

    • ISSN
      2434-169X
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02893
  • [Journal Article] Web-based Collaborative Environments with a Virtual Member for Developing EFL Students' Writing Skills2016

    • Author(s)
      Chizuko Kushima
    • Journal Title

      千葉大学言語教育センター『言語文化論叢』第10号

      Volume: 第10号 Pages: 17-36

    • NAID

      40020832314

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370653
  • [Journal Article] 自律及び協調学習を支援する英語ライティングシステムの構築2016

    • Author(s)
      久島智津子、岸康人、田近裕子、来住伸子、園田勝英
    • Journal Title

      日本e-Learning学会会誌 Vol. 16

      Volume: 16巻 Pages: 16-28

    • NAID

      130007890314

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02893
  • [Presentation] 主体的な学びを支援する英語ライティングシステムの開発2023

    • Author(s)
      久島智津子,本久郁子
    • Organizer
      言語教育エキスポ2023
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00782
  • [Presentation] オンライン学習コミュニティが及ぼす主体的なライティング学習への効果2023

    • Author(s)
      久島 智津子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00782
  • [Presentation] 協調・自律学習環境を提供する英語ライティングシステムの開発―学びの支援ツール・自己モニター機能の実装―2022

    • Author(s)
      久島 智津子,山本裕一,福田康弘,松岡 昂典
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00782
  • [Presentation] 英語熟達度と学習ストラテジー・援助要請態度の関係2021

    • Author(s)
      久島智津子・本久郁子
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00782
  • [Presentation] Designing an Online Writing System for Promoting Autonomous Learning: Providing Web-based Collaborative Environments and Automated Text Analysis Functions2019

    • Author(s)
      Chizuko Kushima, Yasuhito Kishi
    • Organizer
      FLEAT (Foreign Language Education and Technology) VII
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02893
  • [Presentation] Designing an Online Writing System for Promoting Collaborative and Autonomous Learning2019

    • Author(s)
      Chizuko Kushima, Noboru Kamiya, and Yasuhito Kishi
    • Organizer
      The 2019 Hawaii International Conference on Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02893
  • [Presentation] 大学生のメール文における使用語彙の傾向2018

    • Author(s)
      久島智津子
    • Organizer
      英語コーパス学会語彙研究会 夏季セミナー「コーパスと語彙2018」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02893
  • [Presentation] 自律学習を育むライティング使用語彙を分析するシステムの開発2018

    • Author(s)
      久島智津子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET) 第58回 全国研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02893
  • [Presentation] 大学生のライティングパフォーマンス傾向の分析2017

    • Author(s)
      久島智津子
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02893
  • [Presentation] 英語ライティング活動における協調学習―オンラインシステムを利用した授業内外の活動の比較―2016

    • Author(s)
      久島智津子
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02893
  • [Presentation] オンライン・ライティング活動における仮想ファシリテーターの役割2015

    • Author(s)
      久島 智津子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET) 第55回全国研究発表大会
    • Place of Presentation
      千里ライフサイエンスセンター
    • Year and Date
      2015-08-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370653
  • [Presentation] 自律及び協調学習を支援する英語ライティングシステムの構築2015

    • Author(s)
      久島 智津子,岸 康人,田近 裕子,来住 伸子,園田 勝英
    • Organizer
      日本e-Learning学会第18回(2015年度)学術講演会
    • Place of Presentation
      静岡大学浜松キャンパス
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370653
  • [Presentation] 潜在意味解析などを利用した英文用例の自動生成2015

    • Author(s)
      来住伸子, 岸 康人, 久島 智津子, 田近 裕子
    • Organizer
      第14回情報科学技術フォーラム講演論文集 (FIT2015)
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2015-09-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25330417
  • [Presentation] Factors which influence on EFL students’writing in the Web-based collaborative environment2014

    • Author(s)
      Chizuko Kushima and Hiroko Tajika
    • Organizer
      the JACET 53rd International Convention
    • Place of Presentation
      広島市立大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370653
  • [Presentation] Web-based collaborative environments with a virtual facilitator for developing EFL students' writing skills2014

    • Author(s)
      Chizuko Kushima, Yasuhito Kishi, Hiroko Tajika, Nobuko Kushi, and Katsuhide Sonoda
    • Organizer
      17th World Congress of the International Association of Applied Linguistics (AILA)
    • Place of Presentation
      Brisbane, Australia
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370653
  • [Presentation] Web-based collaborative environments with a virtual facilitator for developing EFL students’ writing skills

    • Author(s)
      Chizuko Kushima, Yasuhito Kishi, Katsuhide Sonoda, Hiroko Tajika, and Nobuko Kushi
    • Organizer
      17th World Congress of Applied Linguistics 2014
    • Place of Presentation
      he Brisbane Convention and Exhibition Centre, Australia
    • Year and Date
      2014-08-10 – 2014-08-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370653
  • 1.  Kishi Nobuko (50245990)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 2.  KISHI Yasuhito (50552999)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 3.  TAJIKA Hiroko (80188268)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 4.  SONODA KATSUHIDE (70113694)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 5.  廣森 友人 (30448378)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  山本 裕一 (10240128)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi