• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Chujo Kazumitsu  中條 和光

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

CHUJYO Kazumitsu  中條 和光

CHUJO Kazumitu  中條 和光

中篠 和光  チュウジョウ カズミツ

中條 和光  チュウジョウ カズミツ

Less
Researcher Number 90197632
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 岡山商科大学, 経済学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020: 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授
2016 – 2019: 広島大学, 教育学研究科, 教授
2012 – 2015: 広島大学, 教育学研究科(研究院), 教授
2014: 広島大学, 大学院教育学研究科, 教授
2007 – 2011: Hiroshima Univerity, Graduate School of Education, Professor … More
2006: 広島大学, 大学院教育学研究科, 助教授
2001 – 2005: 広島大学, 大学院・教育学研究科, 助教授
1995 – 1997: 福井大学, 教育学部, 助教授
1993: 福井大学, 教育学部, 助教授
1988 – 1989: 広島大学, 教育学部, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / Basic Section 10020:Educational psychology-related / 実験系心理学
Except Principal Investigator
Science education / Educational psychology / 教科教育 / 教育・社会系心理学 / Science education / Linguistics / Japanese language education / 実験系心理学 / Educaion
Keywords
Principal Investigator
児童 / アクティブ・ラーニング / 大学初年次教育 / 中等教育 / 初等教育 / 教授学習心理学 / アクティブラーニング / 学習方略 / 国語 / 理科 … More / 算数 / 教育 / 特別支援 / 発達障害 / ワーキングメモリ / 生徒 / 学習 / 教師教育 / メタ認知 / 文章理解 / 学習過程 / 認知科学 / 教育系心理学 / 制限視野 / 有効視野 / 言語情報処理 / 読み / 認知心理学 … More
Except Principal Investigator
教師教育 / 教師知識 / 科学教育 / 教育実習 / 教員養成教育 / teacher education / 眼球運動 / 事象関連電位 / 文章読解 / 科学的リテラシー / 教材開発 / STEM教育 / STEM / STEM教育 / 地理的見方・考え方 / 非連続型テキスト / 地理的な見方・考え方 / デザイン / 教科書 / 地図 / 地理 / United States / International Exchange / Non-Invasive Brain Function Measurement / Compound / Sentence Processing / Cognitive Neurosciences / Psycholinguis tics / カナダ / 非侵襲的活動能計測 / 言語の生物学的基盤 / 言語神経科学 / 認知心理学 / アメリカ / 国際研究者交流 / 非侵襲的脳活動計測 / 複合語 / 文処理 / 認知神経科学 / 心理言語学 / subiect knowledge / pedagogical content knowledge / teachers' knowledge / pre-service teacher training / science education / 教師教育カリキュラム / 理数系教師 / 教師文化 / 中学校理科教師 / フィンランドの教員養成教育 / 授業を想定した教材化の知識 / 文部科学省中等教員検定試験 / 理数系教員養成教育 / image generation for learning materials / optimization for visual presentation / CALL materials / digital contents / VOD education materials / TJSL ability test / guideline for TJSL teacher development / teaching Japanese as a second language / バーチャルユニバーシティ(VU) / 日本語教員養成 ガイドライン / バーチャルユニバーシティ / VOD教材のイメージ / 教材に対する印象形成 / 画面構成の最適化 / CALL教材 / デジタルコンテンツ / VOD教材 / 日本語教育能力検定試験 / 日本語教員養成ガイドライン / 日本語教員養成 / teaching practice / continuing professional development / mentoring / mentor / reflective practitioner / カリキュラム開発 / ライフヒストリー / 教師の資質 / メンターとメタリング / イギリス / 生涯にわたる専門的成長 / 知識基礎 / 反省的実践家 / 教師の専門的成長 / メンタリング / メンター / 反省的実践家の教師像 / Sentence Comprehension / Eve Movement / Event-Related Potentials / Anxiety / Cognitive Conflict / Dual Task / Time Pressure / Working Memory / 自己認知過程 / 感情 / 事象関連電位(N400) / 自己関連処理 / 説得的コミュニケーション / 感情的反応 / 状態不安 / タイムプレッシャー / 恐怖感情 / 反応時間 / 認知的ストレス / 文理解 / 事象関連電位(ERP) / 不安 / 認知的葛藤 / 二重課題 / 時間的切迫感 / ワーキングメモリ / implicit perceptual learning / distribution of attention / workine memory / time. distance, and speed / scientific knowledge / 潜在知覚学習 / 注意配分 / 作業記憶 / 時間,距離,速さの理解 / 科学的知識 / MATERIAL USING SKILLS / THINKING ABILITY / DATABASE / COGNITIVE STRUCTURE / EVALUATION TEST / EVALUATION METHODS / EVALUATION / SOCIAL STUDIES / 資料活用力 / 思考力 / データベース / 認知構造 / 評価テスト / 評価方法 / 評価 / 社会科 / AIDS / Attitude toward HIV / Knowlede of AIDS / Colledge Student / エイズ感染者への態度 / エイズの知識 / 大学生 / PM / 第二言語伝達力 / COLT / 聞き手中心指導 / 談話文法 / 文文法 / あいまいさに対する耐性 / PM機能 / 自尊感情 / 教室内外の統合 / 教室外の話者 / 自己管理学習 / 中間言語 / 誤用分析 / 教授法 / 指導プログラム開発 / 読解指導 / 指導プログラム / 読解方略 / 文章理解 / メタ認知的知識 / 教育系心理学 / 授業研究 / 教育実習生 / 理科教師 / 理科教育 / フランス / フィンランド / 理科教員養成カリキュラム / 科学的素養・科学的リテラシー / 教職的教養 / 理科教員養成教育 / 学習 / 幼児 / 音韻 / 英語 / 日本語 / プロソディ / 音韻認識 / 早期英語教育 / 学習過程 Less
  • Research Projects

    (19 results)
  • Research Products

    (40 results)
  • Co-Researchers

    (55 People)
  •  Development of note-taking instruction methods to promote active learningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Chujo Kazumitsu
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  A study on the ground design of teacher education for teachers and teacher educators in STEM subjects

    • Principal Investigator
      Isozaki Tetsuo
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  How to read multimedia text of geography: Psychological approach

    • Principal Investigator
      Morita Aiko
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Development of an instruction program of reading comprehension on the basis of structural change of the meta-cognitive knowledge

    • Principal Investigator
      KUROIWA MASARU
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  A study on the continuing professional development of science teachers as a profession

    • Principal Investigator
      ISOZAKI TETSUO
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  How could teachers at school work together to provide learning supports for children with poor working memory?Principal Investigator

    • Principal Investigator
      CHUJO Kazumitsu
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Research on meta-cognitive knowledge for understanding expository text from the viewpoint of expertizePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      CHUJO Kazumitsu
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Research on a curriculum development for science teacher training to foster practical teaching competence at under and post graduate courses

    • Principal Investigator
      ISOZAKI Tetsuo
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Influences of phonological awareness for and prosodic features of Japanese and English on Japanese children's learning of English

    • Principal Investigator
      YUZAWA Masamichi
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Research on Curriculum Development of Science and Mathematics Teacher Education for Promoting the Twenty First Century Science and Mathematics Education

    • Principal Investigator
      ISOZAKI Tetsuo
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Neurocognitive Mechanisms for Compound Processing in Spoken Language Comprehension

    • Principal Investigator
      SAKAI Hilromu
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Linguistics
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Effects of cognitive and emotional stress on working memory

    • Principal Investigator
      MIYATANI Makoto
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      実験系心理学
    • Research Institution
      HIROSHIMA UNIVERSITY
  •  The theoretical and empirical studies on curriculum development of teacher education to aim at becoming the reflective practitioner as a teaching profession

    • Principal Investigator
      ISOZAKI Tetsuo
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      HIROSHIMA UNIVERSITY
  •  Development of VOD Contents and Networking Learning Support System for Teaching Japanese as a Second Language

    • Principal Investigator
      NUIBE Yoshinori
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      HIROSHIMA UNIVERSITY
  •  Temporal dynamics of knowledge acquisition and its modelling

    • Principal Investigator
      MATSUDA Fumiko
    • Project Period (FY)
      2001 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      HIROSHIMA UNIVERSITY
  •  A Study on the Evaluation mathods Based on the Analysis of Cognitive process in Solving Social Studies Test.

    • Principal Investigator
      TERAO Takeo
    • Project Period (FY)
      1996 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      FUKUI University
  •  スクロール表示の読みの有効視野に及ぼす処理の深さの効果Principal Investigator

    • Principal Investigator
      中篠 和光
    • Project Period (FY)
      1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      実験系心理学
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  A Study of College Students' Knowledge, Attitude and Behavior toward HIV/AIDS.

    • Principal Investigator
      YAMAMOTO Takiji
    • Project Period (FY)
      1993 – 1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Waseda University
  •  第二言語としての日本語の教授・学習過程の研究

    • Principal Investigator
      細田 和雅
    • Project Period (FY)
      1988 – 1989
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Hiroshima University

All 2021 2020 2019 2018 2017 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2007 2004 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] シリーズ心理学と仕事 第4巻 「学習心理学」2018

    • Author(s)
      中條和光(編著)
    • Total Pages
      165
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762830488
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03067
  • [Book] 教師教育講座 第10巻 生徒指導・進路指導論2014

    • Author(s)
      森田愛子、前田健一、坪田雄二、中谷隆、有馬比呂志、神田義浩、中條和光、新見直子
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      協同出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300287
  • [Book] 心理学研究の新世紀第1巻2012

    • Author(s)
      宮谷真人・中條和光(共編著)
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21653065
  • [Book] 心理学研究の新世紀第1巻認知・学習心理学2012

    • Author(s)
      宮谷真人・中條和光(共編著)
    • Total Pages
      579
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21653065
  • [Book] 学習心理学理論と実践の統合をめざして2011

    • Author(s)
      森敏昭・岡直樹・中條和光
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      培風館
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21653065
  • [Book] 理論と実践の統合をめざして2011

    • Author(s)
      森敏昭・岡直樹・中條和光,培風館
    • Publisher
      学習心理学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21653065
  • [Journal Article] Relationship between Strategies of Note Taking and Self-efficacy, Perceived Effectiveness and Cost in Undergraduate Students2021

    • Author(s)
      田中 光、山根 嵩史、魚崎 祐子、中條 和光
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: Suppl. Pages: 89-92

    • DOI

      10.15077/jjet.S44047

    • NAID

      130007995787

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-02-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01980, KAKENHI-PROJECT-18K03067
  • [Journal Article] Development of the Composition Strategies Use in Argumentative Writing Scale for 5th-6th Grade Elementary School Students2020

    • Author(s)
      田中 光、上山 瑠津子、山根 嵩史、中條 和光
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: 1 Pages: 49-58

    • DOI

      10.15077/jjet.43115

    • NAID

      130007872224

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-07-10
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01980, KAKENHI-PROJECT-18K03067
  • [Journal Article] Development of the composition strategies use in argumentative writing scale for undergraduate students2020

    • Author(s)
      田中光・上山瑠津子・山根嵩史・中條和光
    • Journal Title

      広島大学心理学研究

      Volume: 19 Issue: 19 Pages: 97-109

    • DOI

      10.15027/49202

    • NAID

      120006861892

    • ISSN
      1347-1619
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2029584

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03067
  • [Journal Article] 大学生を対象とする意見文作成方略使用尺度の開発2020

    • Author(s)
      田中光、上山瑠津子、山根嵩史、中條和光
    • Journal Title

      広島大学心理学研究

      Volume: 19 Pages: 93-105

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01980
  • [Journal Article] Developing a scale to assess the use of report writing strategies based on audience awareness2019

    • Author(s)
      田中 光,山根崇史,中條和光
    • Journal Title

      広島大学心理学研究

      Volume: 18 Issue: 18 Pages: 159-173

    • DOI

      10.15027/47276

    • NAID

      120006591617

    • ISSN
      1347-1619
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2029573

    • Year and Date
      2019-03-31
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03067
  • [Journal Article] レポート作成における読み手を意識した文章作成方略使用尺度の開発2019

    • Author(s)
      田中 光,山根崇史,中條和光
    • Journal Title

      広島大学心理学研究

      Volume: 18 Pages: 159-173

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01980
  • [Journal Article] How Does Educational Psychological Research Contribute to Educational Practices in School2019

    • Author(s)
      豊田弘司, 中條和光, 佐藤浩一, 神村栄一, 粕谷貴志, 田中俊也
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 58 Issue: 0 Pages: 307-316

    • DOI

      10.5926/arepj.58.307

    • NAID

      130007704336

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2019-03-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03067
  • [Journal Article] ICTの活用に対する教員志望大学生の意識:効力感と機器の利用頻度,活用方法に関する講義,授業での体験との関係2017

    • Author(s)
      山根 嵩史,田中 光,有馬 比呂志,中條 和光
    • Journal Title

      広島大学心理学研究

      Volume: 17 Pages: 35-45

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01980
  • [Journal Article] ワーキングメモリの小さい子どもに対する学習支援―児童1人ひとりのワーキングメモリ特性を生かした学習―2015

    • Author(s)
      宮崎理恵・湯澤正通・水口啓吾・中西紘士・國清あやか・宮谷真人・中條和光・森田愛子
    • Journal Title

      広島大学 学部・附属学校共同研究機構研究紀要

      Volume: 43 Pages: 79-86

    • NAID

      120005613794

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330203
  • [Journal Article] ワーキングメモリの小さい子どもに対する学習支援―小学校5年による授業の困難場面の話し合いと共有―2014

    • Author(s)
      宮崎理恵・湯澤正通・蔵永瞳・前田一誠・坂田行平・宮谷真人・中條和光・森田愛子・水口啓吾・浅川淳司
    • Journal Title

      広島大学 学部・附属学校共同研究機構研究紀要

      Volume: 42号 Pages: 237-242

    • NAID

      120005458327

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330203
  • [Journal Article] ワーキングメモリ理論に基づいた授業のユニバーサルデザインの研究2014

    • Author(s)
      湯澤正通・宮谷真人・中條和光・杉村伸一郎・森田愛子・蔵永瞳・浅川淳司・水口啓吾
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 12巻 Pages: 155-168

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330203
  • [Journal Article] 手続き的説明文の読解方略の使用と作動記憶の関係2013

    • Author(s)
      畠岡優・中條和光
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 36巻 Pages: 339-350

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24653181
  • [Journal Article] 説明文産出におけるメタ認知的知識の構造2011

    • Author(s)
      山田恭子・近藤綾・畠岡優・篠崎祐介・中條和光
    • Journal Title

      広島大学心理学研究

      Volume: 第10号 Pages: 13-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21653065
  • [Journal Article] 大学生の学習方略使用と達成動機,自己効力感の関係2010

    • Author(s)
      山田恭子・堀匡・國田祥子・中條和光
    • Journal Title

      広島大学心理学研究

      Volume: 第9巻 Pages: 37-52

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21653065
  • [Journal Article] 大学生の学習方略使用と達成動機, 自己効力感の関係2010

    • Author(s)
      山田恭子・堀匡・國田祥子・中條和光
    • Journal Title

      広島大学心理学研究 9巻

      Pages: 37-52

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21653065
  • [Journal Article] The influences of the Pre-Teaching Practice Focusing on Observation Lesson Upon the Change of Intending Teachers' Meta- Cognitive Knowledge of Teaching2007

    • Author(s)
      Chujyo, Kazumitsu
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Technology 31

      Pages: 79-86

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300249
  • [Journal Article] 授業観察実習が教師志望学生の教授行動に関するメタ認知的知識に及ぼす影響2007

    • Author(s)
      中條和光
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 31・1

      Pages: 183-192

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300249
  • [Journal Article] 授業観察実習が教師志望学生の教授行動に関するメタ認知的知識に及ぼす影響2007

    • Author(s)
      中條和光
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 31・1(印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300249
  • [Journal Article] 授業観察実習が教師志望学生の教授行動に関するメタ認知的知識に及ぼす影響2007

    • Author(s)
      中條和光
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 31

      Pages: 79-86

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300249
  • [Journal Article] 評価のフィードバックによって喚起された不安が文章の読みに及ぼす効果-状態不安と読みの補償的方略の関係-2004

    • Author(s)
      中尾美月, 中條和光
    • Journal Title

      広島大学教育学研究科紀要 第三部 53

      Pages: 225-230

    • NAID

      110004667402

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14310042
  • [Journal Article] 携帯電話による会話が運転模擬状況における視覚的判断に及ぼす影響-ハンズフリー装置なら安全か?-2004

    • Author(s)
      宮谷真人, 中條和光, 白濱愛美, 迫健介
    • Journal Title

      広島大学心理学研究 4

      Pages: 1-10

    • NAID

      40006990972

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14310042
  • [Journal Article] 受講者による授業評価を指標としたVOD教材の評価2004

    • Author(s)
      中條和光, 園田祥子, 水町伊佐男, 松見法男
    • Journal Title

      学校教育実践学研究 第10巻

      Pages: 71-77

    • NAID

      40006305760

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580334
  • [Journal Article] Student Evaluation of the Learning Objects for Video on Demand2004

    • Author(s)
      Kazumitsu Chujo, Shoko Kunita, Isao Mizumachi, Norio Matsumi
    • Journal Title

      Hiroshima Journal of School Education Vol.10

      Pages: 71-77

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580334
  • [Presentation] メタ認知はアクティブ・ラーニングの有効な理論的枠組みとなるか? ―認知の認知から自己制御の枠組みへ―2018

    • Author(s)
      中條和光
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会 研究委員会企画シンポジウム「学校教育実践に教育心理学はどのように貢献するのか?」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03067
  • [Presentation] 図表を伴う説明文読解時の読解方略の構造2014

    • Author(s)
      山根嵩史・福屋いずみ・田中光・徐芳芳・有馬比呂志・中條和光
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      京都市 同志社大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24653181
  • [Presentation] 理科教員養成学生における説明文読解方略の使用―図やグラフを伴う説明文を素材として―2014

    • Author(s)
      中條 和光、山根 嵩史、福屋 いずみ、田中 光、有馬 比呂志
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300287
  • [Presentation] 読み手の違いが説明文産出時の方略使用に与える影響2011

    • Author(s)
      山根崇史・近藤綾・中條和光
    • Organizer
      中国四国心理学会第67回大会
    • Place of Presentation
      比治山大学
    • Year and Date
      2011-11-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21653065
  • [Presentation] 宣言的説明文の産出におけるメタ認知的知識の構造2011

    • Author(s)
      畠岡優・山田恭子・近藤綾・中條和光
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北翔大学
    • Year and Date
      2011-07-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21653065
  • [Presentation] 宣言的説明文の産出におけるメタ認知的知識の構造2011

    • Author(s)
      畠岡優・山田恭子・近藤綾・中條和光
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      札幌市, 北翔大学
    • Year and Date
      2011-07-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21653065
  • [Presentation] 新たなアスペクトへの気づきを促す国語科授業の構成2010

    • Author(s)
      黒岩督・佐々木陽子・中條和光
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第6回年会
    • Place of Presentation
      札幌市北海学園大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21653065
  • [Presentation] 新たなアスペクトへの気づきを促す国語科授業の構成2010

    • Author(s)
      黒岩督・佐々木陽子・中條和光
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第6回年会
    • Place of Presentation
      札幌市 北海学園大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21653065
  • [Presentation] 図表を伴う説明文 読解時の方略の構造

    • Author(s)
      山根嵩史・福屋いずみ・田中光・徳岡大・徐芳・有馬比呂志・中條和光
    • Organizer
      日本心理学会 第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学(今出川キャンパス)
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24653181
  • [Presentation] 図表を伴う説明文読解時の読解方略の構造

    • Author(s)
      山根嵩史・中條和光
    • Organizer
      日本教育工学会 第28回全国大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(文教キャンパス)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24653181
  • [Presentation] 理科教員志望学生における説明文読解方略の使用

    • Author(s)
      中條和光・ 山根嵩史・福屋いずみ・田中光・有馬比呂志
    • Organizer
      日本教育心理学会 第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24653181
  • 1.  MIYATANI Makoto (90200188)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  ISOZAKI Tetsuo (90243534)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  ISOZAKI Takako (70263655)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  HIRANO Toshihide (70325033)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  MORIT Aiko (20403909)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 6.  YUZAWA Masamichi (10253238)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 7.  NAKAO Mizuki (70332799)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  SAKAI Hiromu (50274030)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  SAITO Satoru (70253242)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  YUZAWA Miki (80335637)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 11.  HAYASHI Takehiro (50116646)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  SATO Takayuki (40403597)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  MIYOSHI Miori (80423482)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  KUROIWA Masaru (80153394)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 15.  NUIBE Yoshinori (20131691)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  YAMAGUCHI Takeshi (60239895)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  FUJIKI Daisuke (60403599)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  河原 純一郎 (30322241)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  WATANABE Daisuke (70612985)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  MINAKUCHI Keigo (30735725)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 21.  YAMAMOTO Takiji (30033541)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  MINAMI Hirofumi (20192362)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  TERAO Takeo (70217412)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  MATSUDA Fumiko (50118048)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  FUKADA Hiromi (10112161)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  SHIMAZU Akihito (80318724)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  HASHIMOTO Kayoko (10346471)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  KISHIMOTO Minoru (80249705)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  MASE Shigeo (90274274)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  MIZUMACHI Isao (50056199)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 31.  MACHI Hiromitsu (10116668)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 32.  MATSUMI Norio (40263652)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 33.  TANZAWA Tetsuro (60272142)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  KOIZUMI Masatoshi (10275597)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  MAKIOKA Syogo (60264785)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  杉村 伸一郎 (40235891)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 37.  前田 健一 (90101451)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 38.  細田 和雅 (30032759)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  岡崎 敏雄 (00194340)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  長友 和彦 (60164448)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  利島 保 (20033566)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  木原 成一郎 (20214851)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  草原 和博 (40294269)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  深澤 広明 (70165249)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  竹下 俊治 (90236456)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 46.  二宮 裕之 (40335881)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 47.  大谷 忠 (80314615)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 48.  網本 貴一 (60294873)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  木下 博義 (20556469)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 50.  吉冨 健一 (00437576)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 51.  高橋 一将 (90734814)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 52.  魚崎 祐子 (20386650)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 53.  SAWAI Kouta
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 54.  KAWAMUR Hajime
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 55.  Fukuya Izumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi