• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

FUKUDA Yuki  福田 由紀

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

福田 由紀  フクダ ユキ

Less
Researcher Number 90241190
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 法政大学, 文学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2025: 法政大学, 文学部, 教授
2016 – 2018: 法政大学, 文学部, 教授
1997 – 1998: 東京純心女子大学, 現代文化学部, 講師
1995 – 1996: 東京純心女子短期大学, その他部局等, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
教育・社会系心理学 / Basic Section 10020:Educational psychology-related / Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
反応時間 / 視覚的イメージ / 視覚的イメージの視点 / 物語理解 / 文章変数 / 心理変数 / 日本語教育 / 国語教育 / 心理・文章変数 / データベース … More / 物語 / 認知科学 / 実験系心理学 / 教育系心理学 / 深い理解 / 近赤外分光法 / 眼球運動測定 / 動機づけ / 読書行動 / 眼球運動 / 脳血流動態反応 / 読み手の感情 / 理解 / 黙読 / 朗読 / 会話文理解 / 説明文理解 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (26 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  現代の読書の実相-多次元的読みの認知過程-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      福田 由紀
    • Project Period (FY)
      2025 – 2029
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Hosei University
  •  Developing the dimensions that people come across in stories: Interdisciplinary studies based on the short-story databasePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      福田 由紀
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Hosei University
  •  The effect of an expressive reading aloud on readers' comprehension and motivationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FUKUDA Yuki
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Hosei University
  •  会話理解過程への視覚的イメージの視点による影響に関する時系列的な検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      福田 由紀
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Tokyo Junshin Women's College
  •  説明文理解過程への視覚的イメージの視点による影響に関する時系列的な検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      福田 由紀
    • Project Period (FY)
      1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Tokyo Junshin Women's College
  •  物語理解過程への視覚的イメージの視点による影響に関する時系列的検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      福田 由紀
    • Project Period (FY)
      1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Tokyo Junshin Women's College

All 2024 2023 2022 2021 2020 2018 2017 2016

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] ウェブ調査による物語文章理解研究の困難さ(II)-Instructional Question Check通過に影響する要因の検討-2024

    • Author(s)
      福田 由紀・井関 龍太・望月 正哉・常深 浩平
    • Journal Title

      読書科学

      Volume: -

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Journal Article] ウェブ調査による物語文章理解研究の困難さ(Ⅰ)―努力の最小限化とその対策例―.2024

    • Author(s)
      常深 浩平・望月 正哉・井関 龍太・福田 由紀
    • Journal Title

      読書科学

      Volume: -

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Journal Article] 現代語小説の品詞構成に基づく文体印象の分析――イメージ性と展開の早さの主観的印象を説明する試み――2023

    • Author(s)
      井関 龍太・望月 正哉・菊池 理紗・福田 由紀
    • Journal Title

      計量国語学

      Volume: 34 Pages: 158-173

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Journal Article] 品詞構成に基づく文体指標は読者の印象とどのように関わるか――MVRと品詞構成率の心理学的検討――2022

    • Author(s)
      井関 龍太・菊池 理紗・望月 正哉・福田 由紀・石黒 圭
    • Journal Title

      計量国語学

      Volume: 33 Pages: 493-509

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Journal Article] Measuring cognitive genre of stories2021

    • Author(s)
      望月正哉・井関龍太・福田由紀・長田友紀・常深浩平・石黒圭
    • Journal Title

      The Science of Reading

      Volume: 62 Issue: 3-4 Pages: 160-174

    • DOI

      10.19011/sor.62.3-4_160

    • NAID

      130008043868

    • ISSN
      0387-284X, 2424-144X
    • Year and Date
      2021-05-10
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] 読後感尺度の信頼性・妥当性の検討(3)―物語全体の印象との比較―2024

    • Author(s)
      福田 由紀・望月 正哉・井関 龍太・常深 浩平
    • Organizer
      ディスコース心理学研究部会第33回定例研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] 物語多面的特性指標の信頼性の検討2023

    • Author(s)
      常深 浩平・福田 由紀・望月 正哉・井関 龍太・石原 雅子・長田 友紀
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] 読後感尺度の信頼性・妥当性の検討(2)-対面調査の結果より-2023

    • Author(s)
      福田 由紀・菊池 理紗・伊藤 拓人・望月 正哉・井関 龍太・常深 浩平
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] Web調査による文章読解研究の妥当性の検討-利用デバイスに注目して-2023

    • Author(s)
      福田 由紀・井関 龍太・望月 正哉・常深 浩平
    • Organizer
      読書学会67回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] Web調査における物語文章読解研究の難しさ2023

    • Author(s)
      常深 浩平・望月 正哉・井関 龍太・福田 由紀
    • Organizer
      読書学会67回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] 読後感尺度の開発――物語文章を対象として――2022

    • Author(s)
      福田 由紀・菊池 理紗・伊藤 拓人・望月 正哉・井関 龍太・常深 浩平
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] 物語多面的特性指標の開発2022

    • Author(s)
      常深 浩平・福田 由紀・望月 正哉・井関 龍太・石原 雅子・長田 友紀
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] 読後感尺度の信頼性・妥当性の検討2022

    • Author(s)
      望月 正哉・福田 由紀・常深 浩平・菊池 理紗・井関 龍太
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] 教科書で出会った物語たち(1)-国語教材における物語文の難易度-2021

    • Author(s)
      菊池 理紗・井関 龍太・福田 由紀・望月 正哉・常深 浩平・長田 友紀・石黒 圭
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] 教科書で出会った物語たち(4)-国語教材は学年が上がるほどネガティブになる?-2021

    • Author(s)
      井関 龍太・福田 由紀・常深 浩平・望月 正哉・菊池 理紗・長田 友紀・石黒 圭
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] 教科書で出会った物語たち(3)-国語教材における挿絵の種類と難易度の関連-2021

    • Author(s)
      福田 由紀・菊池 理紗・望月 正哉・井関 龍太・常深 浩平・長田 友紀・石黒 圭
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] 教科書で出会った物語たち(2)-国語教材における視点情報と難易度の関連-2021

    • Author(s)
      望月 正哉・福田 由紀・菊池 理紗・常深 浩平・井関 龍太・長田 友紀・石黒 圭
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] 物語の認知的ジャンルの特徴(2)―読者がすすめる小説に基づく検討―2020

    • Author(s)
      望月 正哉・井関 龍太・ 長田 友紀・ 石黒 圭・ 福田 由紀・ 常深 浩平
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] 物語の認知的ジャンルの特徴(1)―ジャンルタグの収集―2020

    • Author(s)
      福田 由紀・望月 正哉・井関 龍太・常深 浩平・長田 友紀・石黒 圭
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] 脳血流動態反応への朗読予告による影響2018

    • Author(s)
      福田由紀・菊池理紗・梶井直親・萩原 遥・新岡陽光
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会発表論文集,1384.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04319
  • [Presentation] 黙読における眼球運動への朗読予告による影響 その32018

    • Author(s)
      福田由紀
    • Organizer
      日本認知心理学会発表論文集,94.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04319
  • [Presentation] 朗読時と黙読時における脳血流動態反応の比較―近赤外分光法(NIRS)を用いて―2018

    • Author(s)
      福田由紀・菊池理紗・梶井直親・萩原 遥・新岡陽光
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会発表論文集,652.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04319
  • [Presentation] 黙読における眼球運動への朗読予告による影響 その1-物語全体を通して-2017

    • Author(s)
      福田由紀
    • Organizer
      日本心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04319
  • [Presentation] 黙読における眼球運動への朗読予告による影響 その2-物語の結末部を中心に-2017

    • Author(s)
      福田由紀
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04319
  • [Presentation] 朗読予告による読み手の感情への影響-朗読の二段階モデルの観点から-2016

    • Author(s)
      福田由紀
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場(香川県・高松)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04319
  • [Presentation] Does an Advanced Notice of Reading Aloud with Appropriate Emotions Facilitate the Depth of Story Comprehension?2016

    • Author(s)
      Fukuda,Yuki
    • Organizer
      Society for Text and Discourse
    • Place of Presentation
      Kassel, Germany
    • Year and Date
      2016-07-19
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04319
  • 1.  石黒 圭 (40313449)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 2.  井関 龍太 (60436269)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 18 results
  • 3.  長田 友紀 (70360956)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 4.  望月 正哉 (80760404)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 18 results
  • 5.  常深 浩平 (90645409)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 16 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi