• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Iida Junko  飯田 順子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

IIDA Junko  飯田 順子

Less
Researcher Number 90383463
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 筑波大学, 人間系, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2024 – 2025: 筑波大学, 人間系, 教授
2016 – 2024: 筑波大学, 人間系, 准教授
2012: 東京成徳大学, その他部局等, 准教授
2011 – 2012: 東京成徳大学, 応用心理学部, 准教授
2010: 東京成徳大学, 応用心理学部, 講師
2009: 東京成徳大, 人文学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Educational psychology
Except Principal Investigator
Basic Section 10030:Clinical psychology-related / Basic Section 10020:Educational psychology-related / Sections That Are Subject to Joint Review: Basic Section80030:Gender studies-related , Basic Section08010:Sociology-related / Basic Section 08010:Sociology-related / Basic Section 80030:Gender studies-related / Basic Section 09020:Sociology of education-related / Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
学校心理学 / ポジティブ心理学 / 学校全体支援モデル / メンタルヘルススクリーニング / 子どもの強み / 効力感 / 教員支援 / 教員研修プログラム / いじめ予防対応 / いじめ予防 … More / いじめ防止 / 教師のいじめ対応効力感 / 教員研修 / いじめ対応効力感 / 教師 / 学校教育 / パートナーシップ / 学校 / システム / 学校改善 / 保護者 … More
Except Principal Investigator
保護者 / いじめ / 教師 / セルフ・コンパッション / 心理教育 / ケアプログラム / スティグマ / ソーシャル・エモーショナル・ラーニング / いじめ予防プログラム / 小学生 / 予防プログラム / LGBTQ+ / 心理的介入 / 幼稚園・小学校との連携 / 教育・心理・医療の協働体制 / 学校心理学 / 協働 / 教育者 / アウトリーチ / 医師 / 心理職 / 幼稚園 / 発達障害傾向児 / 教育・心理・医療の連携 / 多職種協働支援モデル / アウトリーチ型他職種共同支援モデル / コンサルテーション / オンライン / 多職種連携 / アウトリーチ型多職種協働支援モデル / 発達障害 / アウトリーチ型支援 / LGBT / チーム学校 / 性的多様性 / いじめ介入 / ダイバーシティ / 予防教育 / 教師教育 / LGBTQ / プログラム開発 / 教員研修 / LGBTQ+ / 性的マイノリティー / いじめ予防 / スーパーグローバルハイスクール / 効果検証 / グローバル・オリエンテーション尺度 / グローバル教育プログラム / 教育プログラム / ESD教育 / 海外研修プログラム / 縦断研究 / M-GTA / インドネシア / 質的分析 / 量的分析 / 縦断データ / 横断データ / 海外研修 / 高校生 / グローバル教育 / 教師の気づき / 教師の認知 / 心身の変化 / 子ども / 教員養成 / 子どものサイン / 早期発見 / イラショナル・ビリーフ / 教職志望動機 / 教職志望学生 / 批判的思考 / 児童生徒理解 / サイン Less
  • Research Projects

    (11 results)
  • Research Products

    (34 results)
  • Co-Researchers

    (25 People)
  •  子ども・教師のメンタルヘルスを促進する理論モデルの検証と学校との共同実践Principal Investigator

    • Principal Investigator
      飯田 順子
    • Project Period (FY)
      2025 – 2029
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  地域住民を対象としたオンデマンド型LGBTQ+理解促進プログラムの開発

    • Principal Investigator
      大塚 泰正
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 80030:Gender studies-related
      Basic Section 08010:Sociology-related
      Sections That Are Subject to Joint Review: Basic Section80030:Gender studies-related , Basic Section08010:Sociology-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  子ども・保護者・教師が共に学ぶいじめ予防に特化したSELプログラムの開発と検証

    • Principal Investigator
      杉本 希映
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10030:Clinical psychology-related
    • Research Institution
      Mejiro University
  •  セルフ・コンパッションによるいじめ被害者・保護者へのスティグマ軽減プログラム開発

    • Principal Investigator
      遠藤 寛子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10030:Clinical psychology-related
    • Research Institution
      Saitama Gakuen University
  •  Developing a Whole School Support Model with Mental Health Screening Focused on Children's StrengthsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      飯田 順子
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  教師・スクールカウンセラー向け「LGBTQいじめ予防プログラム」の開発と効果検証

    • Principal Investigator
      青山 郁子
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      Tsuru University
  •  Development of a model for outreach-type collaborative support by education, psychology, and medicine for children with developmental disabilities

    • Principal Investigator
      Yamaguchi Toyokazu
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Seitoku University
  •  Verification of the effectiveness of global education at high school: Comparison between programs and examination of medium-term and long-term effects.

    • Principal Investigator
      Okawa Ichiro
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Development and Verification of Bullying Prevention Program for TeachersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Iida Junko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Development of teacher training program to improve their sensibility to catch children's signs.

    • Principal Investigator
      CHINO Rie
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  保護者の要求を学校改善に活かすシステムづくりに関する基礎的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      IIDA Junko
    • Project Period (FY)
      2009 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tokyo Seitoku University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2013 2011

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] いじめ予防スキルアップガイドーエビデンスに基づく安心・安全な学校づくりの実践2021

    • Author(s)
      飯田順子・杉本希映・青山郁子・遠藤寛子・山田賢治・松山康成・川崎知巳・山崎沙織
    • Total Pages
      163
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760821853
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20194
  • [Book] 保健室・職員室からの学校安全 事例別 病気、けが、緊急事態と危機管理 volume12017

    • Author(s)
      五十嵐哲也・茅野理恵・秋山緑・飯田順子・相樂直子・杉本希映
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      少年写真新聞社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04297
  • [Journal Article] Japanese cultural adaptation and validation of the social emotional health survey-secondary for junior high school students2024

    • Author(s)
      Iida Junko、Takizawa Yu、Okayasu Tomoko、Furlong Michael J.
    • Journal Title

      Frontiers in Education

      Volume: 9 Pages: 1-13

    • DOI

      10.3389/feduc.2024.1277294

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20194
  • [Journal Article] グローバル・オリエンテーション尺度日本語版の開発と信頼性・妥当性の検討 筑波大学心理学研究,59,93-1032021

    • Author(s)
      飯田順子・藤原健志・島田直子・堀口康太・大川一郎
    • Journal Title

      筑波大学心理学研究

      Volume: 59 Pages: 93-103

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03030
  • [Journal Article] グローバル・オリエンテーション尺度日本語版の開発と信頼性・妥当性の検討2021

    • Author(s)
      飯田順子・藤原健志・島田直子・堀口康太・大川一郎
    • Journal Title

      筑波大学心理学研究

      Volume: 59 Pages: 93-103

    • NAID

      120007172555

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03030
  • [Journal Article] Validation of a social emotional wellness survey among Japanese elementary school students2021

    • Author(s)
      Iida Junko、Ito Ayako、Aoyama Ikuko、Sugimoto Kie、Endo Hiroko、Chan Meiki、Furlong Michel J.
    • Journal Title

      The Educational and Developmental Psychologist

      Volume: 38 Issue: 1 Pages: 121-130

    • DOI

      10.1080/20590776.2021.1899748

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03132, KAKENHI-PROJECT-21K03102, KAKENHI-PROJECT-23K20194
  • [Journal Article] Development of a Japanese version of the Social Emotional Health Survey2019

    • Author(s)
      Iida Junko、Ito Ayako、Aoyama Ikuko、Sugimoto Kie、Endo Hiroko、Furlong Michael J.
    • Journal Title

      The Japanese journal of psychology

      Volume: 90 Issue: 1 Pages: 32-41

    • DOI

      10.4992/jjpsy.90.17222

    • NAID

      130007636886

    • ISSN
      0021-5236, 1884-1082
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03132, KAKENHI-PROJECT-17K04341
  • [Journal Article] 児童生徒の教師に対する援助要請行動の回避・抑制についての予備的検討-喪失体験に焦点をあてて-2018

    • Author(s)
      茅野理恵・飯田順子
    • Journal Title

      教育実践研究 信州大学教育学部附属次世代型学び開発センター紀要

      Volume: 17 Pages: 107-116

    • NAID

      40021820395

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04297
  • [Presentation] Validation of a Social Emotional Health Survey Among Japanese Junior High School Students2023

    • Author(s)
      Iida Junko, Ikuko Aoyama, Kie Sugimoto
    • Organizer
      Child and Adolescent Mental Health Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20194
  • [Presentation] EXPERIENCES OF VIOLENCE AND HARASSMENT AMONG SEXUAL MINORITIES IN JAPAN2023

    • Author(s)
      Kanami Tsuno, Yasumasa Otsuka, Yuka Matsutaka, Junko Iida, Takahiro Tabuchi
    • Organizer
      17th International Congress of Behavioral Medicine
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K28340
  • [Presentation] スクールカウンセラーによる予防的対応の実践状況2023

    • Author(s)
      飯田順子・山崎沙織・村田典子
    • Organizer
      日本学校心理学会第25回大会 富山大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20194
  • [Presentation] The Involvement of Japanese School Counselors in Preventive Activities and its Related Factors2023

    • Author(s)
      Iida, J., Chino, R., Sugizaki, M.
    • Organizer
      International School Psychology Association (ISPA) 2023 Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20194
  • [Presentation] オンライン上で行うソーシャルスキルトレーニング・ヨガプログラムの実践及び工夫―ソーシャル・エモーショナル・ヘルスサーベイ(SEHS)を効果指標に用いて2022

    • Author(s)
      飯田順子・川崎知己・太田千端
    • Organizer
      日本LD学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20194
  • [Presentation] 大学生のソーシャル・エモーショナル・ヘルスと学校適応感との関連2022

    • Author(s)
      中山遥・杉本希映・飯田順子・青山郁子・遠藤寛子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20194
  • [Presentation] メンタルヘルスの二次元モデルに基づく学校全体メンタルヘルススクリーニングの妥当性の検討2022

    • Author(s)
      飯田順子・杉本希映・遠藤寛子・青山郁子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20194
  • [Presentation] 多様性と困難への寛容度尺度の日本語版の作成と信頼性・妥当性の検討2020

    • Author(s)
      飯田 順子, 青山 郁子, 堀口 康太, 藤原 健志, 大川 一郎, 杉本 希映, 遠藤 寛子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03030
  • [Presentation] スーパーグローバルハイスクール(SGH)実践の効果検証 2時点の縦断データの分析から2020

    • Author(s)
      堀口康太・飯田順子・藤原健志・大川一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03030
  • [Presentation] 教職志望学生の教職への動機づけとイラショナル・ビリーフとの関連2019

    • Author(s)
      山木柚子・茅野理恵・飯田順子・五十嵐哲也
    • Organizer
      日本学校心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04297
  • [Presentation] 教員を対象とした予防・対応に関する研修の効果の検討2019

    • Author(s)
      飯田順子・松山康成・川崎知己・青山郁子・遠藤寛子・杉本希映
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04341
  • [Presentation] グローバル・オリエンテーション尺度日本語版の作成と信頼性・妥当性の検討②―再検査信頼性と国際的資質・異文化への態度との関連を中心に―2019

    • Author(s)
      堀口康太・飯田順子・藤原健志・大川一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03030
  • [Presentation] 子どものサイン認知の偏りについての教職志望学生と教師の差異2019

    • Author(s)
      茅野理恵・飯田順子
    • Organizer
      日本学校健康相談学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04297
  • [Presentation] グローバル・オリエンテーション尺度日本語版の作成と信頼性・妥当性の検討①―併存的妥当性としてのパーソナリティ変数に着目して―2019

    • Author(s)
      藤原健志・飯田順子・堀口康太・大川一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03030
  • [Presentation] 学校におけるいじめ予防の取り組み―児童生徒、教師・スクールカウンセラー、保護者に焦点を当てて2019

    • Author(s)
      飯田順子・杉本希映・青山郁子・遠藤寛子・伊藤亜矢子
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04341
  • [Presentation] 教職志望学生における子どものサイン認知の偏りと批判的思考との関連2019

    • Author(s)
      茅野理恵・飯田順子
    • Organizer
      日本カウンセリング学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04297
  • [Presentation] 教職への動機づけ尺度作成および信頼性・妥当性の検討-自己決定理論の枠組みに基づいて-2019

    • Author(s)
      茅野理恵・山木柚子・飯田順子・五十嵐哲也
    • Organizer
      日本学校心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04297
  • [Presentation] 学校現場におけるいじめ対応に対する実態調査 ―4種類のいじめ場面の場面想定法を用いて2018

    • Author(s)
      森亮子・飯田順子・遠藤寛子・杉本希映・青山郁子
    • Organizer
      ISPA2018TOKYO日本語プログラム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04341
  • [Presentation] Validation of the Social Emotional Health Survey‐ Primary among Japanese Elementary School Students2018

    • Author(s)
      Iida, J., Ito, A., Aoyama, I., Endo, H. & Sugimoto, K.
    • Organizer
      40th Annual Conference of the International School Psychology Association
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04341
  • [Presentation] 教職志望学生における子どもの発するサインのイメージ-子どもの悩みの違いによるサインの捉え方の違い-2018

    • Author(s)
      茅野理恵・飯田順子
    • Organizer
      日本学校心理学会第20回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04297
  • [Presentation] Japanese teacher's behaviours for building partnership with students' parents2013

    • Author(s)
      JUNKO IIDA
    • Organizer
      The 35th Internationla Schoool Psychology Association Conference
    • Place of Presentation
      Porto, Portugul
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730524
  • [Presentation] Japanese teacher's behaviours for building partnership with students'parents2013

    • Author(s)
      Iida, J., Tamura, S., & Yamaguchi, T.
    • Organizer
      International Association of School Psychology 35thConference
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730524
  • [Presentation] 保護者の要望を生かした学校づくりに関する取り組み-フィールド調査を通して2011

    • Author(s)
      飯田順子
    • Organizer
      日本学校心理学会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2011-10-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730524
  • [Presentation] 保護者の要望を生かした学校づくりに関する取り組みーフィールド調査を通して2011

    • Author(s)
      飯田順子
    • Organizer
      日本学校心理学会第13回大会発表抄録集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730524
  • [Presentation] 保護者の要望を学校改善に活かすシステムづくりに関する基礎的研究-教師を対象としたアンケート調査の結果から2011

    • Author(s)
      飯田順子・山崎沙織
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      北海道学校心理士会・北翔大学主催(かでる2・7)
    • Year and Date
      2011-07-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730524
  • [Presentation] 2011 保護者の要望を学校改善に活かすシステムづくりに関する基礎的研究-教師を対象としたアンケート調査の結果から2011

    • Author(s)
      飯田順子・山崎沙織
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730524
  • 1.  青山 郁子 (60586808)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 2.  遠藤 寛子 (30364425)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 3.  杉本 希映 (90508045)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 4.  YAMAGUCHI Toyokazu (10348154)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  CHINO Rie (60754356)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 6.  ISHIKUMA Toshinori (50232278)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  TAMURA Setsuko (40549151)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  Okawa Ichiro (90241760)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 9.  藤原 健志 (80715160)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 10.  堀口 康太 (80808626)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 11.  藤川 大祐 (50288429)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  松嵜 くみ子 (30181712)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  田中 大介 (30296983)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  久保田 健夫 (70293511)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  原田 正平 (70392503)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  宮川 三平 (50110937)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  杉崎 雅子 (40838950)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  伊藤 亜矢子 (50271614)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 19.  川崎 知己 (60806058)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 20.  岐部 智恵子 (80770502)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  大塚 泰正 (90350371)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 22.  津野 香奈美 (30713309)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 23.  松高 由佳 (80403517)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  YAMAZAKI Saori
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 25.  HINAGAWA Yuka
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi