• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

sugaya natsue  菅谷 奈津恵

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Sugaya Natsue  菅谷 奈津恵

SUGAYA Natsue  菅谷 奈津恵

Less
Researcher Number 90434456
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授
2019 – 2023: 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授
2018: 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 准教授
2014: 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 准教授
2011 – 2013: 東北大学, 高等教育開発推進センター, 准教授
2009: Niigata Sangyo University, 経済学部, 講師
2007 – 2009: Niigata Sangyo University, 経済学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related / Japanese language education
Except Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related
Keywords
Principal Investigator
第二言語習得 / 動詞形態素 / 批判的な読み / パラフレーズ / 表現の盗用 / 言い換え / 引用表現 / 読解力 / ノートテイキング / アカデミック・ライティング … More / 動詞活用 / 日本語教育 / 反応時間実験 / テ形 / 台湾人学習者 / 反応潜時 / 文法 / 動詞テ形 / アスペクト / テンス / 中国語母語話者 / プライミング実験 / 項目学習 / 規則学習 / 使用頻度 / コーパス分析 / テンス・アスペクト / コーパス / 暗記学習 / 二重メカニズムモデル / 使用依拠モデル … More
Except Principal Investigator
批判的思考 / 書く / 日本語教師養成 / 専門能力開発 / 教師研修 / ライティング教育 / 第二言語 / 日本語教員養成課程 / 教師養成 / 難しさ / ライティング / 日本語教育学 / 教育実践 / 日本語教員 / 日本語教員養成課程担当教員 / 書きことば / 定性分析 / 定量分析 / 教育方法 / 教育内容 / 教育プログラム開発 / 教育支援 / 教材開発 / 授業開発 / 実践研究 / 日本語教員研修 / 日本語教育 / 第二言語としての日本語 / 書くことの指導 / ライティング指導 / 指導の難しさ / 教師教育 / 日本語教師研修 / 日本語教員養成 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (37 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  漢字の語彙先習と字形・読み・意味同時学習の効果の比較Principal Investigator

    • Principal Investigator
      菅谷 奈津恵
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Cultivating Practical Skills for Instructing Japanese Writing in Japanese Language Teacher Training and Development: From a Critical Thinking Perspective

    • Principal Investigator
      KAMADA Michiko
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Language Borrowing and Citation Practice from the Perspective of Second Language AcquisitionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sugaya Natsue
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Mechanisms of Verb conjugation by learners of JapanesePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SUGAYA Natsue
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Item learning and rule learning of verbal inflection by L2 learners of Japanese.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      SUGAYA Natsue
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Niigata Sangyo University

All 2024 2022 2021 2020 2019 2018 2016 2014 2013 2012 2010 2009 2007 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 東北大学レポート指南書 第3版2022

    • Author(s)
      串本剛・佐藤智子・菅谷奈津恵・中川学・東北大学附属図書館学習支援実施部会
    • Total Pages
      36
    • Publisher
      東北大学学務審議会/東北大学高度教養教育・学生支援機構
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00705
  • [Book] どこに向かうのか? 日本語の第二言語習得研究(仮)2016

    • Author(s)
      森山新・長友和彦・向山陽子・菅谷奈津恵他
    • Publisher
      ココ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520608
  • [Book] Formulaic Language Vol.2 Acquisition, loss, psychological reality, and functional explanations, the typological studies in language series(Edited by Roberta Corrigan, Edith A. Moravcsik, Hamid Ouali & Kathleen M. Wheatley., Can L2 learners productively use Japanese tense-aspect markers?: A usage-based approach.)2009

    • Author(s)
      Sugaya, N., hirai, Y.
    • Publisher
      John Benjamins
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720127
  • [Book] 'Can L21earners productively use Japanese tense-aspect markers? : Ausage-based approach.' Formulaic Language Vol.2 Acquisition, loss, psychological reality, and Functional explanations, the Typological Studies in Language series.2009

    • Author(s)
      Sugaya, Natsue, Shirai, Yasuhiro. (Edited by Roberta Corrigan, Edith A. Moravcsik, Hamid Ouali, Kathleen M. Wheatley.)
    • Total Pages
      22
    • Publisher
      John Benjamins
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720127
  • [Journal Article] 大学院留学生によるレポートの事例分析―文章構成と引用を中心に―2024

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 10 Pages: 89-95

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01270
  • [Journal Article] 大学院科目におけるライティング指導の試み: ブックレポートの引用を中心2021

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 7 Pages: 299-308

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00705
  • [Journal Article] 統合タスクにおける読解ノートと口頭報告の関係: 学部留学生2名の事例から2020

    • Author(s)
      石井怜子・菅谷奈津恵
    • Journal Title

      第31回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会予稿集

      Volume: - Pages: 27-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00705
  • [Journal Article] 初年次生による文献の選択と出典の表記:高評価レポートを対象とした予備的分析2019

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Journal Title

      東北大学言語・文化教育センター年報

      Volume: 4 Pages: 47-51

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00705
  • [Journal Article] How Do Taiwanese Learners of Japanese Use Sources in Argumentative Essays:2019

    • Author(s)
      楊 明翰、菅谷 奈津恵
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 4-5

    • DOI

      10.19022/jlem.26.1_4

    • NAID

      130007788640

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00705
  • [Journal Article] 全学教育科目のレポートにおける引用:日本人学生と留学生の事例から2019

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 5 Pages: 153-164

    • NAID

      120006635121

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00705
  • [Journal Article] 資料の有無による意見文の文章構造の比較:台湾人上級学習者を対象に2019

    • Author(s)
      楊明翰・菅谷奈津恵
    • Journal Title

      第30回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会予稿集

      Volume: 30 Pages: 89-90

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00705
  • [Journal Article] Teaching Writing in a Content Area Course:2019

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 58-59

    • DOI

      10.19022/jlem.26.1_58

    • NAID

      130007788627

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00705
  • [Journal Article] The Relationship between Note-taking Skills whilst Reading and the Written Retelling by International Students2018

    • Author(s)
      石井怜子・菅谷奈津恵
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 25 Issue: 1 Pages: 4-5

    • DOI

      10.19022/jlem.25.1_4

    • NAID

      130007596801

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00705
  • [Journal Article] 日本語学習者による動詞テ形の習得研究概観2014

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Journal Title

      東北大学高等教育開発推進センター紀要

      Volume: 9

    • NAID

      40020190077

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520608
  • [Journal Article] 日本語の動詞形態素処理におけるプライミング効果2014

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Journal Title

      『日本認知心理学会発表論文集』

      Volume: なし Pages: 87-87

    • NAID

      130005481093

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520608
  • [Journal Article] 造語動詞を用いたテ形活用実験:台湾人学習者と日本語母語話者を対象に2014

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Journal Title

      台湾日語教育国際学術シンポジウム予稿集

      Volume: なし Pages: 237-248

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520608
  • [Journal Article] 台湾人学習者による動詞テ形の処理について2013

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Journal Title

      台湾日語教育国際学術シンポジウム予稿集

      Volume: なし Pages: 261-271

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520608
  • [Journal Article] 日本語学習者による動詞活用の習得について:造語動詞と実在動詞による調査結果から2010

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Journal Title

      日本語教育 145

      Pages: 37-48

    • NAID

      130005464802

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720127
  • [Presentation] 大学で日本語を教える教師が抱えるライティング指導の難しさ―日本語教師養成・研修の具体的検討に向けて―2021

    • Author(s)
      鎌田美千子・坪根由香里・副田恵理子・脇田里子・村岡貴子・菅谷奈津恵・松岡洋子
    • Organizer
      2021年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01270
  • [Presentation] 統合タスクにおける読解ノートと口頭報告の関係: 学部留学生2名の事例から2020

    • Author(s)
      石井怜子・菅谷奈津恵
    • Organizer
      第31回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00705
  • [Presentation] 台湾人学習者は意見文に資料をどう用いたか:文章作成後のインタビューから2019

    • Author(s)
      楊明翰・菅谷奈津恵
    • Organizer
      第53回日本語教育方法研究会、ポスター発表及び口頭発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00705
  • [Presentation] 科目の中でのライティング指導の試み:中国人大学院生による書評レポートを中心に2019

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Organizer
      第53回日本語教育方法研究会、ポスター発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00705
  • [Presentation] 資料の有無による意見文の文章構造の比較:台湾人上級学習者を対象に2019

    • Author(s)
      楊明翰・菅谷奈津恵
    • Organizer
      第30回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会、ポスター発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00705
  • [Presentation] 初年次生のレポートにおける構成の特徴2018

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Organizer
      第54回日本言語文化学研究会ポスター発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00705
  • [Presentation] 留学生の読解ノート作成スキルと内容説明文産出の関係2018

    • Author(s)
      石井怜子・菅谷奈津恵
    • Organizer
      第51回日本語教育方法研究会ポスター発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00705
  • [Presentation] 造語動詞を用いたテ形活用実験:台湾人学習者と日本語母語話者を対象に2014

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Organizer
      台湾日語教育国際学術シンポジウム
    • Place of Presentation
      東呉大学、台湾台北市
    • Year and Date
      2014-11-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520608
  • [Presentation] 日本語の動詞形態素処理におけるプライミング効果2014

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Organizer
      日本認知心理学会第12回大会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター、宮城県仙台市
    • Year and Date
      2014-06-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520608
  • [Presentation] 日本語学習者はテイナイを使っていないか:ロシア語母語話者の縦断データから2014

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Organizer
      EAJS International Conference
    • Place of Presentation
      University of Ljubljana, Ljubljana, Slovenia
    • Year and Date
      2014-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520608
  • [Presentation] Habituality and the acquisition of imperfective aspect marker by L2 learners of Japanese2012

    • Author(s)
      Sugaya Natsue
    • Organizer
      AAAL 2012
    • Place of Presentation
      Sheraton Boston, USA
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520608
  • [Presentation] 第二言語としての日本語の文法習得研究 -動詞活用を中心に-2012

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Organizer
      中国文化大学外国語文学院日本語文学系講演会(招待講演)
    • Place of Presentation
      中国文化大学, 台湾
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520608
  • [Presentation] ‘L2 learners' outperformance of native Japanese: Evidence from nonce verb and real verb tests.2009

    • Author(s)
      Sugaya, N.
    • Organizer
      Second Language Research Forum 2009
    • Place of Presentation
      Michigan State University
    • Year and Date
      2009-10-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720127
  • [Presentation] L2 learners' outperformance of native Japanese : Evidence from nonce verb and real verb tests.2009

    • Author(s)
      Sugaya, Natsue
    • Organizer
      Second Language Research Forum 2009
    • Place of Presentation
      Michigan State University
    • Year and Date
      2009-10-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720127
  • [Presentation] Can L2 learners productively use Japanese tense-aspect markers?: A usage-based approach.2007

    • Author(s)
      Sugaya, N., Shirai, Y.
    • Organizer
      UWM Linguistic Symposium on Formulaic Language
    • Place of Presentation
      University of Wisconsin-Milwaukee
    • Year and Date
      2007-04-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720127
  • [Presentation] 質問紙による動詞活用の習得研究:留学前後の比較から

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Organizer
      日本語教育学会研究集会(東北地区)
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520608
  • [Presentation] 日本語学習者による動詞活用の習得

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Organizer
      第2言語習得研究会(関東)
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520608
  • [Presentation] 台湾人学習者による動詞テ形の処理について

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Organizer
      台湾日語教育国際学術シンポジウム
    • Place of Presentation
      東呉大学、台湾
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520608
  • [Presentation] 日本語学習者の動詞活用の習得について

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Organizer
      東北大学・タマサート大学大学間学術交流協定締結記念国際シンポジウム:グローバル時代の日本語研究に向けて
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520608
  • 1.  KAMADA Michiko (40372346)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  坪根 由香里 (80327733)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  副田 恵理子 (90433416)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  脇田 里子 (20251978)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  村岡 貴子 (30243744)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  松岡 洋子 (60344628)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  布施 悠子 (70782598)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  柳 貴子
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi