• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

佐藤 臨太郎  SATOH Rintarou

ORCIDORCID連携する *注記
研究者番号 50509198
その他のID
所属 (現在) 2025年度: 奈良教育大学, 英語教育講座, 教授
所属 (過去の研究課題情報に基づく) *注記 2023年度: 奈良教育大学, 英語教育講座, 教授
2017年度 – 2018年度: 奈良教育大学, 英語教育講座, 教授
2015年度 – 2016年度: 奈良教育大学, 教育学部, 教授
2009年度 – 2011年度: 奈良教育大学, 教育学部, 准教授
審査区分/研究分野
研究代表者
小区分02100:外国語教育関連 / 外国語教育
研究代表者以外
外国語教育 / 教科教育学
キーワード
研究代表者
L1 use / 母語の有効使用 / 発話の正確性 / WTC / 自己修正 / 英語での発話意欲 / 英語を話そうとする意欲 / 英語での授業 / リキャスト / フィードバック … もっと見る
研究代表者以外
… もっと見る コロケーション / 語彙研究 / 流暢性 / 動詞 / 文復唱課題 / 教員研修 / サポート活動 / ICT / カリキュラム構築 / 小学校英語 / 開発 / カリキュラム構成 隠す
  • 研究課題

    (4件)
  • 研究成果

    (45件)
  • 共同研究者

    (10人)
  •  「学習者の英語で主体的にコミュニケーションをしたいとする意欲」に関する実証研究研究代表者

    • 研究代表者
      佐藤 臨太郎
    • 研究期間 (年度)
      2023 – 2025
    • 研究種目
      基盤研究(C)
    • 審査区分
      小区分02100:外国語教育関連
    • 研究機関
      奈良教育大学
  •  英語での授業、リキャスト、自己修正についての先導研究研究代表者

    • 研究代表者
      佐藤 臨太郎
    • 研究期間 (年度)
      2015 – 2017
    • 研究種目
      基盤研究(C)
    • 研究分野
      外国語教育
    • 研究機関
      奈良教育大学
  •  英語発話流暢性を向上させる語彙・文法指導

    • 研究代表者
      平井 愛
    • 研究期間 (年度)
      2015 – 2018
    • 研究種目
      基盤研究(C)
    • 研究分野
      外国語教育
    • 研究機関
      神戸学院大学
  •  小学校英語活動のための教員養成カリキュラム設

    • 研究代表者
      吉田 晴世
    • 研究期間 (年度)
      2009 – 2011
    • 研究種目
      基盤研究(B)
    • 研究分野
      教科教育学
    • 研究機関
      大阪教育大学

すべて 2024 2023 2018 2017 2016 2015 2012 2011 2010 2009

すべて 雑誌論文 学会発表 図書

  • [図書] 英語テスト作成入門 改定新版2024

    • 著者名/発表者名
      笠原究 佐藤臨太郎
    • 総ページ数
      255
    • 出版者
      金星堂
    • ISBN
      9784764712331
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-23K00771
  • [図書] 英語テスト作成入門 効果的なテストで授業を変える!2017

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎 笠原究
    • 総ページ数
      253
    • 出版者
      金星堂
    • ISBN
      9784764711754
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02679
  • [雑誌論文] Reflections and Interpretations: My Analysis of ‘An Interview With Dr. Kensaku Yoshida’2024

    • 著者名/発表者名
      Rintaro Sato
    • 雑誌名

      Osaka JALT Journal

      巻: 11 ページ: 1-5

    • 査読あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-23K00771
  • [雑誌論文] Japanese EFL Speakers’ Willingness to Communicate in L2 Conversations: The Effects of Code-switching and Translanguaging2023

    • 著者名/発表者名
      Rintaro Sato
    • 雑誌名

      TESL-EJ

      巻: 27(3) 号: 107 ページ: 1-22

    • DOI

      10.55593/ej.27107a5

    • 査読あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-23K00771
  • [雑誌論文] What Factors Fluctuate Japanese EFL Speakers’ willingness to Communicate? Examining the very Moment of the Fluctuation2023

    • 著者名/発表者名
      Rintaro Sato
    • 雑誌名

      奈良教育大学紀要. 人文・社会科学

      巻: 72 号: 1 ページ: 65-74

    • DOI

      10.20636/0002000063

    • ISSN
      05472393
    • URL

      https://nara-edu.repo.nii.ac.jp/records/2000063

    • 年月日
      2023-11-30
    • 言語
      日本語
    • オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-23K00771
  • [雑誌論文] Relationship Among Willingness to Communicate, Accuracy, Fluency, and Complexity of Utterances in Japanese EFL Learners2023

    • 著者名/発表者名
      Rintaro Sato
    • 雑誌名

      LET関西支部メソドロジー研究部会報告論集

      巻: 14 ページ: 1-24

    • DOI

      10.31219/osf.io/h8z75

    • オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-23K00771
  • [雑誌論文] Examining EFL Teachers' Non-verbal Behaviors in English-medium Lessons2018

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎
    • 雑誌名

      The Journal of Asia TEFL

      巻: 15 ページ: 82-98

    • 査読あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02679
  • [雑誌論文] Fluctuations in an EFL teacher’s willingness to communicate in an English-medium lesson: an observational case study in Japan2017

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎
    • 雑誌名

      Innovation in Language Learning and Teaching

      巻: 13 号: 2 ページ: 1-14

    • DOI

      10.1080/17501229.2017.1375506

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02679
  • [雑誌論文] Exploration into the Effects of Recast Types on2016

    • 著者名/発表者名
      Rintaro Sato
    • 雑誌名

      Electronic Journal of Foreign Language Teaching

      巻: 13 ページ: 260-274

    • 査読あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02679
  • [雑誌論文] The Occurrence and the Success Rate of Self-Initiated Self-Repair2016

    • 著者名/発表者名
      Rintaro Sato
    • 雑誌名

      TESL-EJ

      巻: 20 ページ: 1-15

    • 査読あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02679
  • [雑誌論文] Assessing Grammar2016

    • 著者名/発表者名
      Rintaro Sato
    • 雑誌名

      JLTA 20th Anniversary special issue

      巻: 1 ページ: 138-141

    • オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02679
  • [雑誌論文] Examining the Effects of All English Class on Learners' Affective Aspects : Variations of Willingness to Communicate, Communication Anxiety and Perceived Communication Competence2012

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎、古賀功
    • 雑誌名

      Journal of the Chubu English Language Society

      巻: Vol.41 ページ: 183-190

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21330202
  • [雑誌論文] Investigating the Effectiveness of a Focus-on-form Based Approach for Japanese Learners2011

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎
    • 雑誌名

      奈良教育大学紀要

      巻: 60 ページ: 113-117

    • NAID

      40019225967

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21330202
  • [雑誌論文] Examining the Effects of Written Recasts Determined by Grammatical Difficulty2011

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎
    • 雑誌名

      HELES JOURNAL.V

      巻: 11 ページ: 3-11

    • NAID

      130007432955

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21330202
  • [雑誌論文] A Reply to the Responses on the Paper : Reconsidering the Effectiveness and Suitability of PPP and TBLT in the Japanese Classroom2011

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎
    • 雑誌名

      JALT Journal

      巻: 33 ページ: 72-76

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21330202
  • [雑誌論文] PPP授業とTBL授業の文法学習における効果の比較検証2011

    • 著者名/発表者名
      川本祥也・佐藤臨太郎
    • 雑誌名

      奈良教育大学教育実践総合センター研究紀要

      巻: 20 ページ: 95-100

    • NAID

      120002949196

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21330202
  • [雑誌論文] Measuring the Effects of Recasts According to Grammatical Difficulty2010

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎
    • 雑誌名

      奈良教育大学紀要

      巻: 59 ページ: 187-192

    • NAID

      120002661344

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21330202
  • [雑誌論文] Reconsidering the Effectiveness and Suitability of PPP and TBLT in the Japanese EFL Classroom2010

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎
    • 雑誌名

      JALT Journal

      巻: 32 ページ: 189-200

    • NAID

      40017349578

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21330202
  • [雑誌論文] Suggestions for creating a successful input-rich English class with a little code-switching2009

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎
    • 雑誌名

      中部地区英語教育学会紀要 38

      ページ: 371-378

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21330202
  • [雑誌論文] Considering the effectiveness of recasts on Japanese high school learners' learning2009

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎
    • 雑誌名

      The Journal of Asia TEFL 6

      ページ: 193-216

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21330202
  • [雑誌論文] Suggestions for creating teaching approaches suitable to the Japanese EFL Environment2009

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎
    • 雑誌名

      The Language Teacher 33

      ページ: 11-14

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21330202
  • [学会発表] Reconsidering the L2 Motivational SelfSystem with a Focus on Own and Other Self Guides2024

    • 著者名/発表者名
      今野勝幸 古賀努 佐藤臨太郎
    • 学会等名
      43rd Thailand TESOL International Conference 2024
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-23K00771
  • [学会発表] Examining the Relationship Between WTC and Utterance Quality in Japanese EFL Learners from the aspects of accuracy, fluency and complexity (CAF)2023

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎
    • 学会等名
      北海道英語教育学会第24回研究大会
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-23K00771
  • [学会発表] The Project for Establishing Foundations for Teacher Education College: Suggestions and Implication for Elementary School English Education in Japan2023

    • 著者名/発表者名
      前田康二 佐藤臨太郎
    • 学会等名
      第23回小学校英語教育学会(JES) 近畿・京都大会
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-23K00771
  • [学会発表] Exploring the Interplay of WTC and the Quality of the Utterances by Japanese EFL Learners: The higher WTC, the better?2023

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎
    • 学会等名
      第48回全国英語教育学会香川県研究大会
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-23K00771
  • [学会発表] Conducting effective English lessons almost all in English2017

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎
    • 学会等名
      平成29年度奈良県中学校外国語科英語教育研究大会
    • 招待講演
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02679
  • [学会発表] Variations in L2self and WTC: Effects of teachers' nationality and instructional languages2017

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎 古賀功 今野勝幸
    • 学会等名
      1st International Conference on New Trends in EnglishLlanguage Teaching and Testing
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02679
  • [学会発表] Considering the roles of gestures in English lessons in English: Are they really helpful?2017

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎
    • 学会等名
      第43回全国英語教育学会島根研究大会
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02679
  • [学会発表] Conducting effective English lessons almost all in English2017

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎
    • 学会等名
      三重県平成29年度外国語教育の充実を図るための研修会
    • 招待講演
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02679
  • [学会発表] Examining EFL teachers' use of non-verbal behaviors as teaching2017

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎
    • 学会等名
      the Second International Conference on Situating Strategy Use: Present Issues and Future Trends
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02679
  • [学会発表] Teaching English in the Japanese EFL environment : “Can they learn by using it or learn to use it?"2017

    • 著者名/発表者名
      Rintaro Sato
    • 学会等名
      第17 回 日英・英語教育学会 地方研究会
    • 発表場所
      長崎大学
    • 年月日
      2017-03-18
    • 招待講演
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02679
  • [学会発表] Conducting effective English lessons almost all in English2017

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎
    • 学会等名
      北河内地区中学校英語教育研究会
    • 招待講演
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02679
  • [学会発表] Suggestions for conducting "Hybrid PPP" Lessoons2016

    • 著者名/発表者名
      Rintaro SATO
    • 学会等名
      The 14th Asia TEFL and 11th FEELTA International Conference
    • 発表場所
      Far Eastern Federal University, Vladivostok, Russia
    • 年月日
      2016-07-01
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02679
  • [学会発表] Conducting English lessons (almost) all in English and the judicious use of the Japanese language2016

    • 著者名/発表者名
      Rintaro Sato
    • 学会等名
      Kyoto JALT
    • 発表場所
      Campus Plaza Kyoto
    • 年月日
      2016-10-18
    • 招待講演
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02679
  • [学会発表] 日本の英語教育の将来ー効果的な授業の組み立て方について考えるー2016

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎
    • 学会等名
      全国英語教育学会第42回埼玉研究大会
    • 発表場所
      獨協大学
    • 年月日
      2016-08-21
    • 招待講演
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02679
  • [学会発表] Examining High-intermediate Japanese EFL Learners’ Perception of Recasts2016

    • 著者名/発表者名
      Rintaro SATO
    • 学会等名
      2nd Joint International Methodology Research Colloquium
    • 発表場所
      那覇市
    • 年月日
      2016-02-16
    • 招待講演 / 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02679
  • [学会発表] Examining EFL teachers' non-verbal behaviors in English medium lessons2016

    • 著者名/発表者名
      Rintaro Sato
    • 学会等名
      EuroSLA 2016
    • 発表場所
      the University of Jyväskylä
    • 年月日
      2016-08-25
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02679
  • [学会発表] Conducting effective English lessons almost all in English2016

    • 著者名/発表者名
      Rintaro SATO
    • 学会等名
      METS in Hakodate
    • 発表場所
      函館市
    • 年月日
      2016-01-23
    • 招待講演
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02679
  • [学会発表] Teaching Major, Specialized Subjects in English2015

    • 著者名/発表者名
      Rintaro SATO
    • 学会等名
      第6回 大阪教育大学 国際センターシンポジウム
    • 発表場所
      大阪市
    • 年月日
      2015-10-25
    • 招待講演
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02679
  • [学会発表] Exploring the effect of teaching English in English on EFL learners’ willingness to communicate2015

    • 著者名/発表者名
      Rintaro SATO & Kstihiko Konno
    • 学会等名
      The applied linguistics association of Korea 2015 International Conference
    • 発表場所
      ソウル、韓国
    • 年月日
      2015-09-19
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02679
  • [学会発表] The effect of repetitive speech production on the complexity, accuracy and fluency by Japanese learners of English2015

    • 著者名/発表者名
      Ai Hirai, Kaori Sugiura, Yuko Ikuma, Yumi Fujiwara, and Satoshi Yabuuchi
    • 学会等名
      BAAL 2015
    • 発表場所
      Aston Unviersity, Birmingham
    • 年月日
      2015-09-03
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-15K02704
  • [学会発表] Considering the effectiveness of recasts2010

    • 著者名/発表者名
      Rintaro Sato
    • 学会等名
      The 36th JALT International Conference
    • 発表場所
      愛知県産業労働センター
    • 年月日
      2010-11-21
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21330202
  • [学会発表] Reconsidering the Suitability of PPP and TBL in the Japanese EFL Classroom2009

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎
    • 学会等名
      第39回中部地区英語教育学会静岡大会
    • 発表場所
      常葉学園大学(静岡市)
    • 年月日
      2009-06-28
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21330202
  • [学会発表] Reconsidering the effectiveness of TBL in comparison with PPP in the Japanese EFL Classroom2009

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎
    • 学会等名
      第13回日本言語テスト学会全国研究大会
    • 発表場所
      北海学園大学(札幌市)
    • 年月日
      2009-09-07
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21330202
  • [学会発表] A Case Study on the Effectiveness of Recasts by a Native Speaker in a Japanese High School Classroom2009

    • 著者名/発表者名
      佐藤臨太郎
    • 学会等名
      第35回全国英語教育学会鳥取研究大会
    • 発表場所
      鳥取大学(鳥取市)
    • 年月日
      2009-08-08
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-21330202
  • 1.  吉田 晴世 (40210710)
    共同の研究課題数: 1件
    共同の研究成果数: 0件
  • 2.  石田 秀雄 (40248092)
    共同の研究課題数: 1件
    共同の研究成果数: 0件
  • 3.  粕谷 恭子 (40456249)
    共同の研究課題数: 1件
    共同の研究成果数: 0件
  • 4.  建内 高昭 (10300170)
    共同の研究課題数: 1件
    共同の研究成果数: 0件
  • 5.  泉 恵美子 (10388382)
    共同の研究課題数: 1件
    共同の研究成果数: 0件
  • 6.  本田 勝久 (60362745)
    共同の研究課題数: 1件
    共同の研究成果数: 0件
  • 7.  高木 亜希子 (50343629)
    共同の研究課題数: 1件
    共同の研究成果数: 0件
  • 8.  平井 愛 (10554339)
    共同の研究課題数: 1件
    共同の研究成果数: 1件
  • 9.  金子 恵美子 (30533624)
    共同の研究課題数: 1件
    共同の研究成果数: 0件
  • 10.  笠原 究 (50439006)
    共同の研究課題数: 1件
    共同の研究成果数: 0件

URL: 

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi