• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

松山 泰  Matsuyama Yasushi

ORCIDORCID連携する *注記
研究者番号 60458320
その他のID
所属 (現在) 2025年度: 自治医科大学, 医学部, 教授
所属 (過去の研究課題情報に基づく) *注記 2021年度 – 2025年度: 自治医科大学, 医学部, 教授
2017年度 – 2021年度: 自治医科大学, 医学部, 准教授
2010年度 – 2011年度: 自治医科大学, 医学部, 研究員
審査区分/研究分野
研究代表者
小区分58010:医療管理学および医療系社会学関連 / 医療社会学 / 膠原病・アレルギー内科学
研究代表者以外
小区分58010:医療管理学および医療系社会学関連 / 小区分10030:臨床心理学関連
キーワード
研究代表者
医学教育 / 問題基盤型学習 / 職業アイデンティティ / 自己調整学習 / 専門職アイデンティティ形成 / 職業アイデンティティ形成 / 課題解決型学修 / ICT教育 / 社会医学 / 医学教育学 … もっと見る / 東アジア / 能動的学習 / 自己志向型学習 / プロフェッショナリズム / 専門職アイデンティティ / カルパイン / ST2 / インターロイキン33 / サイトカイン / 関節リウマチ … もっと見る
研究代表者以外
総合診療医 / 身体症状症 / 認知行動療法 / 生涯学習 / 患者安全 / 医学教育 / 社会科学 / コミュニティヘルスケアリーダー / 地域の多様性 / 地域医療 / 先行研究 / 地域選定 / 専門家選定 / リーダー養成 / 先行研究調査 / 地域課題解決ワークショップ 隠す
  • 研究課題

    (7件)
  • 研究成果

    (22件)
  • 共同研究者

    (12人)
  •  AI時代の臨床医に必要な臨床診断能力の育成に特化した双方向的オンライン学修の開発研究代表者

    • 研究代表者
      松山 泰
    • 研究期間 (年度)
      2025 – 2027
    • 研究種目
      基盤研究(C)
    • 審査区分
      小区分58010:医療管理学および医療系社会学関連
    • 研究機関
      自治医科大学
  •  総合診療医による身体症状症診療における簡易的な認知行動療法導入の効果

    • 研究代表者
      石川 由紀子
    • 研究期間 (年度)
      2023 – 2027
    • 研究種目
      基盤研究(C)
    • 審査区分
      小区分10030:臨床心理学関連
    • 研究機関
      自治医科大学
  •  地域に特化した医療人材育成カリキュラム開発:地域医療者教育に必要な社会学の視点

    • 研究代表者
      高村 昭輝
    • 研究期間 (年度)
      2021 – 2024
    • 研究種目
      基盤研究(C)
    • 審査区分
      小区分58010:医療管理学および医療系社会学関連
    • 研究機関
      富山大学
  •  生涯学習としての患者安全:事故事例から自己研鑽をもたらす学習科学的戦略の確立

    • 研究代表者
      清水 郁夫
    • 研究期間 (年度)
      2021 – 2024
    • 研究種目
      基盤研究(B)
    • 審査区分
      小区分58010:医療管理学および医療系社会学関連
    • 研究機関
      千葉大学
  •  職業アイデンティティ形成志向型PBLによる自己調整学習力の向上研究代表者

    • 研究代表者
      松山 泰
    • 研究期間 (年度)
      2020 – 2024
    • 研究種目
      基盤研究(C)
    • 審査区分
      小区分58010:医療管理学および医療系社会学関連
    • 研究機関
      自治医科大学
  •  日本を含む東アジアに適合する能動的学習力確立支援プログラムの開発研究代表者

    • 研究代表者
      松山 泰
    • 研究期間 (年度)
      2017 – 2020
    • 研究種目
      基盤研究(C)
    • 研究分野
      医療社会学
    • 研究機関
      自治医科大学
  •  関節リウマチにおけるカルパイン切断型インターロイキン33の役割研究代表者

    • 研究代表者
      松山 泰
    • 研究期間 (年度)
      2010 – 2011
    • 研究種目
      若手研究(B)
    • 研究分野
      膠原病・アレルギー内科学
    • 研究機関
      自治医科大学

すべて 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2011 2010

すべて 雑誌論文 学会発表 図書

  • [図書] 医学部教育における自己調整学習力の育成2021

    • 著者名/発表者名
      松山 泰
    • 総ページ数
      176
    • 出版者
      福村出版
    • ISBN
      4571220596
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-20K10384
  • [雑誌論文] Adapting the Motivated Strategies for Learning Questionnaire to the Japanese Problem-Based Learning Context: A Validation Study2023

    • 著者名/発表者名
      Nomura Osamu、Soma Yuki、Kijima Hiroshi、Matsuyama Yasushi
    • 雑誌名

      Children

      巻: 10 号: 1 ページ: 154-154

    • DOI

      10.3390/children10010154

    • 査読あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-20K10384, KAKENHI-PROJECT-20K18870
  • [雑誌論文] Professional identity formation-oriented mentoring technique as a method to improve self-regulated learning: A mixed-method study2022

    • 著者名/発表者名
      Matsuyama Y, Okazaki H, Kotani K, Asada Y, Ishikawa S, Lebowitz AJ, Leppink J, van der Vleuten C
    • 雑誌名

      The Asia Pacific Scholar

      巻: in print

    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-17K08924
  • [雑誌論文] Perceived positive social interdependence in online versus face-to-face team-based learning styles of collaborative learning: a randomized, controlled, mixed-methods study2022

    • 著者名/発表者名
      Shimizu Ikuo、Matsuyama Yasushi、Duvivier Robbert、van der Vleuten Cees
    • 雑誌名

      BMC Medical Education

      巻: 22 号: 1 ページ: 567-567

    • DOI

      10.1186/s12909-022-03633-y

    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-20K10384, KAKENHI-PROJECT-23K21504
  • [雑誌論文] Contextual attributes to promote positive social interdependence in problem-based learning: a focus group study2021

    • 著者名/発表者名
      Shimizu Ikuo、Matsuyama Yasushi、Duvivier Robbert、van der Vleuten Cees
    • 雑誌名

      BMC Medical Education

      巻: 21 号: 1 ページ: 1-8

    • DOI

      10.1186/s12909-021-02667-y

    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-18K17315, KAKENHI-PROJECT-20K10384
  • [雑誌論文] Professional identity formation-oriented mentoring technique as a method to improve self-regulated learning: A mixed-method study2021

    • 著者名/発表者名
      Matsuyama Yasushi、Okazaki Hitoaki、Kotani Kazuhiko、Asada Yoshikazu、Ishikawa Shizukiyo、Lebowitz Adam Jon、Leppink Jimmie、van der Vleuten Cees
    • 雑誌名

      The Asia Pacific Scholar

      巻: 6 号: 4 ページ: 49-64

    • DOI

      10.29060/taps.2021-6-4/oa2443

    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-20K10384
  • [雑誌論文] A Moodle-Based E-Syllabus with Database Activity Module2021

    • 著者名/発表者名
      Asada Yoshikazu、Okazaki Hitoaki、Sata Naohiro、Kawahira Hiroshi、Yamamoto Shinichi、Matsuyama Yasushi
    • 雑誌名

      International Journal of Institutional Research and Management

      巻: 5 号: 1 ページ: 30-44

    • DOI

      10.52731/ijirm.v5.i1.598

    • ISSN
      2432-3675, 2432-3683
    • 言語
      英語
    • 査読あり / オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-18K02865, KAKENHI-PROJECT-20K10384
  • [雑誌論文] Limited effects from professional identity formation-oriented intervention on self-regulated learning in a preclinical setting: a randomized-controlled study in Japan2021

    • 著者名/発表者名
      Matsuyama Yasushi、Nakaya Motoyuki、Leppink Jimmie、van der Vleuten Cees、Asada Yoshikazu、Lebowitz Adam Jon、Sasahara Teppei、Yamamoto Yu、Matsumura Masami、Gomi Akira、Ishikawa Shizukiyo、Okazaki Hitoaki
    • 雑誌名

      BMC Medical Education

      巻: 21 号: 1 ページ: 30-30

    • DOI

      10.1186/s12909-020-02460-3

    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-20K10384
  • [雑誌論文] Using text mining to analyze reflective essays from Japanese medical students after rural community placement2020

    • 著者名/発表者名
      Lebowitz Adam、Kotani Kazuhiko、Matsuyama Yasushi、Matsumura Masami
    • 雑誌名

      BMC Medical Education

      巻: 20 号: 1 ページ: 38-38

    • DOI

      10.1186/s12909-020-1951-x

    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-17K08924, KAKENHI-PROJECT-19K02276
  • [雑誌論文] 日本の医学生における自己学習目的の医療用シミュレータの使用状況2019

    • 著者名/発表者名
      八木(佐伯)街子, 松山泰, 淺田義和, 廣江貴則, 鈴木義彦
    • 雑誌名

      医学教育

      巻: 50 ページ: 495-499

    • NAID

      130007844078

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-17K08924
  • [雑誌論文] Does changing from a teacher-centered to a learner-centered context promote self-regulated learning: a qualitative study in Japanese undergraduate setting.2019

    • 著者名/発表者名
      Matsuyama Y, Nakaya M, Okazaki H, Leppink J, van der Vleuten CPM.
    • 雑誌名

      BMC Medical Education

      巻: 19 ページ: 152-152

    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-17K08924
  • [雑誌論文] Does changing from a teacher-centered to a learner-centered context promote self-regulated learning: a qualitative study in a Japanese undergraduate setting2019

    • 著者名/発表者名
      Matsuyama Yasushi、Nakaya Motoyuki、Okazaki Hitoaki、Lebowitz Adam Jon、Leppink Jimmie、van der Vleuten Cees
    • 雑誌名

      BMC Medical Education

      巻: 19 号: 1 ページ: 152-152

    • DOI

      10.1186/s12909-019-1550-x

    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-17K08924
  • [雑誌論文] 懸田賞受賞リレー・エッセイ : 平成30年度 (第26号)2019

    • 著者名/発表者名
      松山 泰
    • 雑誌名

      医学教育

      巻: 50 ページ: 357-361

    • オープンアクセス
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-17K08924
  • [雑誌論文] Contextual attributes promote or hinder self-regulated learning: A qualitative study contrasting rural physicians with undergraduate learners in Japan.2018

    • 著者名/発表者名
      Matsuyama Y, Nakaya M, Okazaki H, Leppink J, van der Vleuten C
    • 雑誌名

      Medical Teacher

      巻: 40 号: 3 ページ: 285-295

    • DOI

      10.1080/0142159x.2017.1406074

    • 査読あり / 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-17K08924
  • [雑誌論文] Contextual attributes promote or hinder self-regulated learning: a qualitative study contrasting rural physicians with undergraduates in Japan.2018

    • 著者名/発表者名
      Matsuyama Y, Nakaya M, Okazaki H, Leppink J, van der Vleuten CPM.
    • 雑誌名

      Medical Teacher

      巻: 40 ページ: 285-295

    • 査読あり / 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-17K08924
  • [雑誌論文] Sustained elevation of interleukin-33 in sera and synovial fluids from patients with rheumatoid arthritis non-responsive to anti-tumor necrosis factor : possible association with persistent IL-1β signaling and a poor clinical response.2011

    • 著者名/発表者名
      Yasushi Matsuyama
    • 雑誌名

      Rheumatology International

      巻: 3/24(電子版)

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22790939
  • [学会発表] Perceived positive social interdependence in Online versus Face-to-face Collaborative Learning: A Randomized, Controlled, Mixed-Method Study.2022

    • 著者名/発表者名
      Shimizu I, Matsuyama Y, Duvivier R, van der Vleuten C.
    • 学会等名
      AMEE
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-23K21504
  • [学会発表] Does changing from teacher-centered to learner-centered contexts develop self-regulated learning? A qualitative study in a medical university in Japan.2018

    • 著者名/発表者名
      Matsuyama, Y., Nakaya, M., Okazaki, H., Leppink, J., van der Vleuten, C.
    • 学会等名
      Association for Medical Education in Europe (AMEE) Annual Conference 2018
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-17K08924
  • [学会発表] Contextual professional challenges promote or hinder self-regulated learning: a qualitative study contrasting rural physicians with undergraduates in Japan.2018

    • 著者名/発表者名
      Matsuyama Y, Nakaya M, Okazaki H, Leppink J, van der Vleuten C
    • 学会等名
      The 15th Asia Pacific Medical Education Conference
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-17K08924
  • [学会発表] Peer-assisted learning in a teacher-centered education culture - A survey of traditional learning communities, Kenjinkai2017

    • 著者名/発表者名
      Otani M, Matsuyama Y, Heta K, Okazaki H
    • 学会等名
      Association for Medical Education in Europe 2017
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-17K08924
  • [学会発表] Elevated serum IL-33 levels in patients with refractory rheumatoid arthritis to anti-TNF therapy.2010

    • 著者名/発表者名
      Yasushi Matsuyama
    • 学会等名
      14^<th> International Congress of Immunology
    • 発表場所
      神戸国際展示場(兵庫県)
    • 年月日
      2010-08-24
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22790939
  • [学会発表] Sustained elevation of interleukin-33 in serum and synovial fluid associated with a poor response of rheumatoid arthritis to anti-tumor necrosis factor therapy.2010

    • 著者名/発表者名
      Yasushi Matsuyama
    • 学会等名
      第83回日本生化学会大会
    • 発表場所
      神戸国際展示場(兵庫県)
    • 年月日
      2010-12-09
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22790939
  • 1.  淺田 義和 (10582588)
    共同の研究課題数: 2件
    共同の研究成果数: 4件
  • 2.  岡崎 仁昭 (40285789)
    共同の研究課題数: 2件
    共同の研究成果数: 10件
  • 3.  清水 郁夫 (60716231)
    共同の研究課題数: 2件
    共同の研究成果数: 3件
  • 4.  田中 淳一 (80643329)
    共同の研究課題数: 1件
    共同の研究成果数: 0件
  • 5.  高村 昭輝 (60644325)
    共同の研究課題数: 1件
    共同の研究成果数: 0件
  • 6.  孫 大輔 (40637039)
    共同の研究課題数: 1件
    共同の研究成果数: 0件
  • 7.  大西 弘高 (90401314)
    共同の研究課題数: 1件
    共同の研究成果数: 0件
  • 8.  森 淳一郎 (20419401)
    共同の研究課題数: 1件
    共同の研究成果数: 0件
  • 9.  田中 和美 (30526843)
    共同の研究課題数: 1件
    共同の研究成果数: 0件
  • 10.  石川 由紀子 (60406080)
    共同の研究課題数: 1件
    共同の研究成果数: 0件
  • 11.  中島 俊 (10617971)
    共同の研究課題数: 1件
    共同の研究成果数: 0件
  • 12.  塩田 勝利 (40398516)
    共同の研究課題数: 1件
    共同の研究成果数: 0件

URL: 

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi