• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Hosokawa Hirofumi  細川 博文

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

HOSOKAWA Hirofumi  細川 博文

Less
Researcher Number 10249625
Affiliation (Current) 2025: 福岡女学院大学, 国際キャリア学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2014 – 2022: 福岡女学院大学, 国際キャリア学部, 教授
2010 – 2011: 福岡女学院大学, 人文学部, 教授
2009: 福岡女学院大学, 文学部, 教授
2008: 福岡女学院大学, 人文学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Foreign language education
Except Principal Investigator
Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
英語指導法 / インタラクション / 教室談話 / 談話構築能力 / クラスルーム・インタラクティブ・コンピテンス / 英語指導力育成 / 英語による授業 / 英語コミュニケーション力 / 教室談話構築能力 / 教員養成における振り返り指導 … More / 教員養成におけるCIC育成 / 英語教員の授業振り返り / 英語教員のCIC育成 / 授業の振り返り / 教師のCIC育成 / 教員養成 / 生徒の反応 / 学習の反応 / 教師の試み / 英語指導効果 / インタラクティブな授業 / コミュニカティブ指導法 … More
Except Principal Investigator
読解力 / リーディング / 英語 / 語彙カバー率 / 内容理解 / テスト / 語彙 / 語彙知識 / 教育学 / 指導法 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (21 results)
  • Co-Researchers

    (14 People)
  •  Studies on classroom discourse to enhance the classroom interactional competence of Japanese teachers of EnglishPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HOSOKAWA Hirofumi
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Fukuoka Jo Gakuin University
  •  A study of classroom discourse in interactive English classesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HOSOKAWA Hirofumi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Fukuoka Jo Gakuin University
  •  The impact of learner vocabulary knowledge and the format of readingcomprehension questions on reading test scores

    • Principal Investigator
      AIZAWA Kazumi
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Tokyo Denki University
  •  Establishing a Can-do List for reading comprehension based upon breadth of vocabulary knowledge

    • Principal Investigator
      AIZAWA Kazumi
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Tokyo Denki University

All 2023 2022 2021 2019 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 日本人英語教師のクラスルーム・インタラクティブ・コンピテンス育成の為の談話研究 研究報告書2023

    • Author(s)
      細川博文
    • Total Pages
      70
    • Publisher
      大商印刷株式会社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00859
  • [Book] インタラクティブな英語授業を生み出す発問及び教室談話の研究2018

    • Author(s)
      細川博文、大橋由美、高谷建廷
    • Total Pages
      167
    • Publisher
      株式会社ミッションサポート
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370650
  • [Journal Article] Learning-based Production or Production-based Learning: A classroom dilemma2023

    • Author(s)
      細川博文
    • Journal Title

      外国語教育メディア学会(LET)九州・沖縄支部紀要23号

      Volume: Vol. 23 Pages: 15-27

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00859
  • [Journal Article] Developing Classroom Interactional Competence of Pre-service Teachers at University through Online Lesson-Plan Studies and Reflective Practice2021

    • Author(s)
      細川博文
    • Journal Title

      福岡女学院大学紀要 国際キャリア学部編

      Volume: Vol. 7 Pages: 89-109

    • NAID

      120007005128

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00859
  • [Journal Article] 外国語教科の観点別評価実践を目指して:話すこと「やり取り」評価の留意点2018

    • Author(s)
      細川博文
    • Journal Title

      福岡女学院大学紀要 国際キャリア学部編

      Volume: 4 Pages: 71-90

    • NAID

      120006463011

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370650
  • [Journal Article] 教職履修者のコミュニカティブな指導力育成 教室談話分析から見えてくる課題:読解編2017

    • Author(s)
      細川博文
    • Journal Title

      福岡女学院大学紀要 国際キャリア学部編

      Volume: 3 Pages: 1-20

    • NAID

      120006249235

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370650
  • [Journal Article] Learning English through Interaction2016

    • Author(s)
      Hirofumi Hosokawa
    • Journal Title

      LET Kyushu-Okinawa BULLETIN

      Volume: No.16 Pages: 1-15

    • NAID

      40021633335

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370650
  • [Journal Article] Secondary School Teachers' Attitude Towards Communicative Language Teaching: A report from a KAKEN questionnaire survey2016

    • Author(s)
      Hirofumi Hosokawa
    • Journal Title

      福岡女学院大学紀要国際キャリア学部編

      Volume: Vol.2 Pages: 1-18

    • NAID

      120005742674

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370650
  • [Presentation] Learning-based production or Production-based learning? A classroom teaching dilemma2022

    • Author(s)
      細川博文
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第49回九州・沖縄支部研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00859
  • [Presentation] Reflective Practice and Classroom Discourse Development: A pre-service teacher training study in Japan2021

    • Author(s)
      細川博文
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)第60回国際大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00859
  • [Presentation] Innovations in University English Education: Connecting secondary and tertiary education2021

    • Author(s)
      細川博文
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)第32回九州・沖縄支部研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00859
  • [Presentation] Japanese English Teachers' Classroom Interactional Competence: A Report from a Questionnaire Survey2019

    • Author(s)
      細川博文
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)九州・沖縄支部 第31回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00859
  • [Presentation] コミュニカティブな英語授業:教室談話に見られる理解の場2018

    • Author(s)
      細川博文
    • Organizer
      言語教育エキスポ2018
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370650
  • [Presentation] Investigating Classroom Interactional Competence of Japanese English Teachers: The Role of Space for Discourse Comprehension2018

    • Author(s)
      細川博文
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)第57回国際大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00859
  • [Presentation] Classroom Interactional Competenceの育成:4技能統合型授業の足場作りへ2018

    • Author(s)
      細川博文
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第47回九州・沖縄支部研究大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00859
  • [Presentation] コミュニカティブな英語授業における教室談話の特徴2017

    • Author(s)
      細川博文
    • Organizer
      言語教育エキスポ
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370650
  • [Presentation] コミュニカティブな英語授業:中高教員へのアンケート調査から見えてくるもの2016

    • Author(s)
      細川博文
    • Organizer
      言語教育エキスポ
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370650
  • [Presentation] 場づくりにおける教師の役割 インタラクティブな英語授業を目指して2016

    • Author(s)
      細川博文
    • Organizer
      九州英語教育学会
    • Place of Presentation
      福岡工業大学(福岡市東区)
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370650
  • [Presentation] Learning English through Interaction: Grammar, Translation and Dangerous Things2015

    • Author(s)
      細川博文
    • Organizer
      外国語メディア教育学会九州・沖縄支部
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県長崎市)
    • Year and Date
      2015-06-13
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370650
  • [Presentation] Saliency and L2 reading comprehension: What information is salient to L2 readers?2014

    • Author(s)
      細川博文
    • Organizer
      全国大学英語教育学会:応用認知言語学研究会
    • Place of Presentation
      福岡女学院天神サテライト(福岡市中央区)
    • Year and Date
      2014-11-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370650
  • [Presentation] L2 reading comprehension: Some implications for materials development based on a small-scale reading study in Japan2014

    • Author(s)
      Hirofumi Hosokawa
    • Organizer
      Pan-Korea English Teachers Association (PKETA)
    • Place of Presentation
      Pukyong National University, Busan, Korea
    • Year and Date
      2014-10-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370650
  • 1.  AIZAWA Kazumi (00222448)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  YAMAZAKI Asako (80298017)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  NORO Tadashi (40218376)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  MOCHIZUKI Masamichi (90245275)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  SHIMIZU Maki (60433637)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  ISO Tatsuo (40438916)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  KOCHIYAMA Akiko (80350990)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  SUGIMORI Naoki (40216338)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  IINO Atsushi (80442169)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  HOSOKAWA Hirofumi (22520586)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  KOBAYASHI Miyoko (00364927)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  藤井 哲郎 (60286680)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  高谷 建廷 (80723121)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 14.  大橋 由美 (90594101)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi