• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ARIMOTO Maki  有本 真紀

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

小山 真紀  コヤマ マキ

Less
Researcher Number 10251597
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 立教大学, 名誉教授, 名誉教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2024: 立教大学, 文学部, 特定課題研究員
2005 – 2023: 立教大学, 文学部, 教授
2004: 立教大学, 文学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09020:Sociology of education-related / Sociology of education
Except Principal Investigator
Sociology of education / Basic Section 09020:Sociology of education-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
小学1年生 / 学校的社会化 / 個性調査 / 言説分析 / 学校と家庭 / 教育社会学 / 教育学 / 唱歌 / 感情の共同体 / 教育勅語 … More / 学校儀式 / 小学1年生 / 教師 / 児童 / 家庭 / 歴史社会学 / 言説編成 / 個性 … More
Except Principal Investigator
学校的社会化 / 歴史社会学 / 社会学 / 教育学 / 社会化 / いじめ / 構築主義 / 教育社会学 / 児童 / 身体技法 / 子ども観 / 発達障害 / エスノメソドロジー / 集合的記憶 / 勅語奉答歌 / 心と身体 / 子ども / 音源 / 儀式 / 学校文書 / 儀式唱歌 / 式次第 / 聴き取り調査 / 《勅語奉答》 / 「祝日大祭日歌詞並楽譜」 / 学校儀式 / cultures / crying / socialization / emotions / 唱歌 / 情操教育 / 感情の文化性 / 感情の社会化 / 文化 / 泣き / 感情 / 相互行為 / 個性 / 相互行為分析 / 児童虐待 / 教師 / 個性調査 / 学校空間 / 教育指導 / 教育言説 / 生徒指導 / 教育評価 / 問題行動 Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (85 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  「個性調査」実践の歴史社会学:「個性」と「学校的社会化」の相互規定的展開Principal Investigator

    • Principal Investigator
      有本 真紀
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      Rikkyo University
  •  The Mind and Body of Children Built up by Ritual Chants -Historical and Sociological Study Centering on the Ritual Chant Chokugo- hoto -

    • Principal Investigator
      SHIMADA YUMI
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Gakushuin University
  •  Theoretical and empirical studies of school socialization

    • Principal Investigator
      KITAZAWA TAKESHI
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      Rikkyo University
  •  Historical sociology of the formation and discourse organization of individuality: the politics of examining individualityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Arimoto Maki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Rikkyo University
  •  Studies on contemporary issues of "school socialization" : Focusing on the institutionalized way of understanding children

    • Principal Investigator
      KITAZAWA TAKESHI
    • Project Period (FY)
      2013 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Rikkyo University
  •  Social interaction and historical analysis of school socialization process in Japan: An attempt to describe the social constructionprocess of 'Jido'(=pupil)

    • Principal Investigator
      KITAZAWA Takeshi
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Rikkyo University
  •  Studies in Sociology and History of Education Concerning "Problem Behavior", "Guidance" and "Evaluation" in School : Focusing on the "Regard" to Child

    • Principal Investigator
      KITAZAWA Takeshi
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Rikkyo University
  •  Interdisciplinary Studies about Socialization of "Emotions": Focusing on "Culture in Tears"

    • Principal Investigator
      KITAZAWA Takeshi
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Rikkyo University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 悩めるあなたの道徳教育読本(「音楽教育の成り立ちと道徳」(有本真紀))2019

    • Author(s)
      神代健彦、越川葉子、小谷英生、藤谷秀、和田悠、小野祥子、有本真紀
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      はるか書房
    • ISBN
      9784434265624
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00990
  • [Book] 音楽教育研究ハンドブック(「社会集団と音楽教育」(有本真紀))2019

    • Author(s)
      日本音楽教育学会編(執筆者:有本真紀、今川恭子、小川容子、加藤富美子、権藤敦子、齊藤忠彦、菅裕、本多佐保美、ほか)
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      9784276311404
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04712
  • [Book] 音楽教育研究ハンドブック(「社会集団と音楽教育」(有本真紀))2019

    • Author(s)
      日本音楽教育学会編(執筆者:有本真紀、今川恭子、小川容子、加藤富美子、権藤敦子、齊藤忠彦、菅裕、本多佐保美、ほか)
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      9784276311404
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00990
  • [Book] 悩めるあなたの道徳教育読本 (「いじめ問題から見る道徳教育の盲点」(越川葉子))2019

    • Author(s)
      神代健彦、越川葉子、小谷英生、藤谷秀、和田悠、小野祥子、有本真紀
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      はるか書房
    • ISBN
      9784434265624
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00990
  • [Book] 悩めるあなたの道徳教育読本(「音楽教育の成り立ちと道徳」(有本真紀))2019

    • Author(s)
      神代健彦、越川葉子、小谷英生、藤谷秀、和田悠、小野祥子、有本真紀
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      はるか書房
    • ISBN
      9784434265624
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04712
  • [Book] 教育社会学事典2018

    • Author(s)
      教育社会学事典編集委員会(分担執筆)北澤毅、有本真紀、間山広朗、小野奈生子、鶴田真紀
    • Total Pages
      896
    • Publisher
      丸善出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • [Book] 「学校儀式と身体―教育勅語と唱歌の共存関係を中心に―」『教育勅語と学校教育―教育勅語の教材使用問題をどう考えるか―』2018

    • Author(s)
      有本真紀 日本教育学会教育勅語問題ワーキンググループ編
    • Total Pages
      283
    • Publisher
      世織書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04712
  • [Book] 「学校教育が生み出す共同性」『教育社会学事典』2018

    • Author(s)
      有本真紀 教育社会学事典編集委員会編
    • Total Pages
      896
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621302330
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04712
  • [Book] 教育勅語と学校教育―教育勅語の教材使用問題をどう考えるか―2018

    • Author(s)
      中嶋哲彦、小野雅章、有本真紀、三羽光彦、本田伊克、大橋基博、米田俊彦、瀧澤利行、折出健二、西島央、広田照幸
    • Total Pages
      283
    • Publisher
      世織書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • [Book] 新・教職課程シリーズ教科教育編 第5巻 音楽科教育2015

    • Author(s)
      有本真紀、伊野義弘、今川恭子、小川容子、木下和彦、権藤敦子、斎藤豊、 阪井恵、佐野靖、塩原麻里、下道郁子、島崎篤子、塚原健太、福田裕美、松井孝夫、目黒恵子、山内雅子、山下薫子
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      一藝社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • [Book] 卒業式の歴史学2013

    • Author(s)
      有本真紀
    • Total Pages
      261
    • Publisher
      講談社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530930
  • [Book] 卒業式の歴史学2013

    • Author(s)
      有本真紀著
    • Total Pages
      261
    • Publisher
      講談社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530930
  • [Book] 文化としての涙-感情経験の社会学的探究2012

    • Author(s)
      有本真紀
    • Publisher
      勁草書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530930
  • [Book] 文化としての涙―感情経験の社会学的探究― 分担執筆:「『感情の共同体』の創出:明治期における小学校卒業式の変容」2012

    • Author(s)
      有本真紀(北澤毅編)
    • Publisher
      勁草書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530930
  • [Book] 「明治中期以前の卒業式次第における唱歌―卒業式に対する観念の成立過程解明へ向けて」, 日本音楽教育学会編『音楽教育学の未来』日本音楽教育学会設立40周年記念論文集,pp.60-692009

    • Author(s)
      有本真紀
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      音楽之友社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530761
  • [Book] 音楽教育学の未来2009

    • Author(s)
      有本真紀
    • Publisher
      音楽之友社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530761
  • [Book] 五線譜の約束2006

    • Author(s)
      阪井恵, 小山真紀, 木暮朋佳, 中里南子
    • Total Pages
      107
    • Publisher
      明星大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530553
  • [Journal Article] 近代日本における「学校的社会化」の浸透―小学校入学をめぐる家庭と学校の攻防に着目して―2024

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 67 Pages: 9-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04712
  • [Journal Article] 近代日本の家庭と「学校的社会化」―小学校入学をめぐる家庭と学校の攻防―2023

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      『学校的社会化の歴史と現在2―「児童」と「学校」の再帰性』

      Volume: ー Pages: 3-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04712
  • [Journal Article] 家庭と学校の関係小史―「学校的社会化」の視点から2022

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      早稲田文学

      Volume: 1037 Pages: 252-264

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04712
  • [Journal Article] 家庭と学校の関係小史―「学校的社会化」の視点から―2022

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      『早稲田文学』増刊号「家族」

      Volume: 1037 Pages: 252-264

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00990
  • [Journal Article] The Ritual Chant Chokugo-hōtō in Music Education in Japan from Mid-Meiji to World War Ⅱ: Evidence from Magazine Articles2021

    • Author(s)
      権藤 敦子、嶋田 由美、有本 真紀
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 2 Issue: 2 Pages: 19-28

    • DOI

      10.15027/51600

    • NAID

      120007183760

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033095

    • Year and Date
      2021-12-23
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02639, KAKENHI-PROJECT-17K04712, KAKENHI-PROJECT-18H00990
  • [Journal Article] 儀式唱歌《勅語奉答》の位置付け―式次第と《勅語奉答》への言及に着目して―2021

    • Author(s)
      有本真紀・嶋田由美・権藤敦子
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 64 Pages: 161-182

    • NAID

      40022609632

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04712
  • [Journal Article] 2種の儀式唱歌《勅語奉答》をめぐる論考―小学校唱歌教授細目から読み解く教育現場での《勅語奉答》の扱い―2021

    • Author(s)
      嶋田由美・有本真紀・権藤敦子
    • Journal Title

      教育学・教育実践論叢

      Volume: 第7号 Pages: 71-86

    • NAID

      40022624925

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02639
  • [Journal Article] Positioning the Ritual Chant “Chokugo-hōtō” (Response to the Imperial Rescript on Education) from Mid-Meiji to World War II : Focusing on Ceremony Formation and Reference to “Chokugo-hōtō”2021

    • Author(s)
      有本真紀・嶋田由美・権藤敦子
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 64 Pages: 161-182

    • DOI

      10.14992/00020791

    • NAID

      120007041779

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1062/00020791/

    • Year and Date
      2021-03-31
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00990
  • [Journal Article] 卒業式歌・卒業ソングの同時代史2021

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      歴史地理教育

      Volume: 927 Pages: 120-125

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00990
  • [Journal Article] 儀式唱歌《勅語奉答》の位置づけ―式次第と《勅語奉答》への言及に着目して―2021

    • Author(s)
      有本真紀・嶋田由美・権藤敦子
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 第64号 Pages: 161-182

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02639
  • [Journal Article] 卒業式歌・卒業ソングの同時代史2021

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      地理歴史教育

      Volume: 927 Pages: 120-125

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04712
  • [Journal Article] 2種の儀式唱歌《勅語奉答》をめぐる論考―小学校唱歌教授細目から読み解く教育現場での《勅語奉答》の扱い2021

    • Author(s)
      嶋田由美, 有本真紀, 権藤 敦子
    • Journal Title

      学習院大学 教育学・教育実践論叢

      Volume: 7 Pages: 71-86

    • NAID

      40022624925

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00990
  • [Journal Article] 卒業式歌・卒業ソングの同時代史2021

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      歴史地理教育

      Volume: 927 Pages: 120-125

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02639
  • [Journal Article] Historical Sociology of the First Grade in Primary School : Focusing on Handling of the First Graders During the Meiji/Taisho Era2019

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 62 Pages: 35-56

    • DOI

      10.14992/00017612

    • NAID

      120006606897

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1062/00017612/

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04712, KAKENHI-PROJECT-18H00990
  • [Journal Article] 音楽文化から見る日本近代2018

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      『明治150年を問いただす』2018地理歴史教育7月増刊号

      Volume: 882 Pages: 120-125

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00990
  • [Journal Article] 音楽文化から見る日本近代2018

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      『明治150年を問いただす』2018地理歴史教育7月増刊号

      Volume: 882 Pages: 120-125

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04712
  • [Journal Article] 音楽文化から見る日本近代2018

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      『明治150年を問いただす』2018地理歴史教育7月増刊号

      Volume: 882 Pages: 120-125

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02639
  • [Journal Article] 卒業式と「感情の共同体」2017

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      子どもが主役になる社会科(千葉県歴史教育者協議会会誌)

      Volume: 48 Pages: 2-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • [Journal Article] 「卒業式と『感情の共同体』」2017

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      『子どもが主役になる社会科』千葉県歴史教育者協議会会誌

      Volume: 48 Pages: 2-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04712
  • [Journal Article] 感情教育のかたち―卒業式の変遷を通して2017

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      α-Synodos

      Volume: 215 Pages: 48-64

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • [Journal Article] 「個性調査簿」による児童理解実践の様相―昭和初期以前の一次史料の検討―2016

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 第59号 Pages: 75-100

    • NAID

      120005755334

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • [Journal Article] 日本近代における<家庭の学校化> I家庭の管理装置としての学校教育―明治期・大正期における『学校と家庭との連携2014

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 第57号 Pages: 5-26

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • [Journal Article] 有本あきひとの鳥取師範学校卒業論文に見る和音感教育―教育実習におけるその実践に注目して2014

    • Author(s)
      鈴木慎一朗・有本真紀・菅道子・村尾忠廣
    • Journal Title

      地域学論集 鳥取大学地域学部紀要

      Volume: 第10巻第3号 Pages: 113-133

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • [Journal Article] 明治期学校表簿にみる児童理解実践-「個性調査簿」の成立過程-2012

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 第55号 Pages: 5-26

    • NAID

      40019248728

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530930
  • [Journal Article] 儀式/道徳教育と唱歌-「同情」の作動に着目して2012

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      音楽教育実践ジャーナル

      Volume: 8巻2号 Pages: 14-21

    • NAID

      130007053370

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530930
  • [Journal Article] 明治期学校表簿にみる児童理解実践-「個性調査簿」の成立過程2012

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 第55号 Pages: 5-26

    • NAID

      40019248728

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530930
  • [Journal Article] 儀式/道徳教育と唱歌-「同情」の作動に着目して-2011

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      音楽教育実践ジャーナル

      Volume: vol.8, no.2 Pages: 14-21

    • NAID

      130007053370

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530930
  • [Journal Article] 卒業式の唱歌をたどって2009

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      音夢 3

      Pages: 2-13

    • NAID

      40016600651

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530761
  • [Journal Article] 明治前期・中期における卒業証書授与式の意義-式手順の検討を通して-2009

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報 52

      Pages: 5-29

    • NAID

      110007043031

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530761
  • [Journal Article] 卒業式の唱歌をたどって2009

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      わらべ館 童謡・唱歌研究情報誌『音夢』 3

      Pages: 2-13

    • NAID

      40016600651

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530761
  • [Journal Article] 校門の外をめざした学校唱歌-卒業式による広報戦略-2009

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      大衆文化 2

      Pages: 44-58

    • NAID

      110007359251

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530761
  • [Journal Article] 校門の外をめざした学校唱歌―卒業式による広報戦略―2009

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      立教大学江戸川乱歩記念大衆文化研究センター『大衆文化』 2

      Pages: 44-58

    • NAID

      110007359251

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530761
  • [Journal Article] 卒業式の成立と定着過程-明治期前半の教育雑誌・学校日誌を通して-2008

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報 51

      Pages: 5-20

    • NAID

      110007043013

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530761
  • [Journal Article] 「卒業式の成立と定着過程-明治期前半の教育雑誌・学校日誌を通して-」2008

    • Author(s)
      有本 真紀
    • Journal Title

      『立教大学教育学科研究年報』 51

      Pages: 5-20

    • NAID

      110007043013

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530761
  • [Journal Article] Shoka for Graduation Ceremony Sacred Songs for Collaborative Memory2007

    • Author(s)
      Maki ARIMOTO (KOYAMA)
    • Journal Title

      Interdisciplinary Studies about Socialization of "Emotions" : Focusing on "Culture in Tears" (GRANT-IN-AID for SCIENTIFIC RESEARCH Report, Japan Society for the Promotion of Science)

      Pages: 59-73

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530553
  • [Journal Article] 卒業式の唱歌-共同記憶のための聖なる歌-2007

    • Author(s)
      有本(小山)真紀
    • Journal Title

      「感情」の社会化に関する総合的研究 : 「文化としての涙」の形成過程に着目して(平成16年度~平成18年度 科学研究費補助金報告書)

      Pages: 59-73

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530553
  • [Journal Article] 戦後60年・授業と評価の動向-「指導と評価の一体化」を手がかりにー2006

    • Author(s)
      小山 真紀
    • Journal Title

      音楽教育戦後60年(開成出版)

      Pages: 245-254

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530553
  • [Journal Article] 「絶対評価」から相対評価へ2005

    • Author(s)
      小山 真紀
    • Journal Title

      音楽の教授・学習過程《音楽教育史論叢第III巻》(開成出版)

      Pages: 282-295

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530553
  • [Journal Article] 指導要録の問題性2005

    • Author(s)
      小山 真紀
    • Journal Title

      音楽の教授・学習過程《音楽教育史論叢第III巻》(開成出版)

      Pages: 315-329

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530553
  • [Journal Article] かかわりとしての音楽・学力・評価2005

    • Author(s)
      小山 真紀
    • Journal Title

      音楽教育学 第35巻2号

      Pages: 34-36

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530553
  • [Journal Article] 到達度評価の提唱と意義2005

    • Author(s)
      小山 真紀
    • Journal Title

      音楽の教授・学習過程《音楽教育史論叢第III巻》(開成出版)

      Pages: 296-314

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530553
  • [Journal Article] 唱歌の描いた「父・母」(2):「クライマックス性」に着目して2005

    • Author(s)
      小山 真紀
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報 第48号(3月末日刊行予定)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530553
  • [Presentation] 儀式唱歌にみる《勅語奉答》の位置付け―儀式唱歌が作った子どもの心と身体(Ⅲ)―2020

    • Author(s)
      有本真紀・嶋田由美・権藤敦子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第51回大会(オンライン開催)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00990
  • [Presentation] 儀式唱歌にみる《勅語奉答》の位置付け―儀式唱歌が作った子どもの心と身体(Ⅲ)―2020

    • Author(s)
      有本真紀・嶋田由美・権藤敦子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第51回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04712
  • [Presentation] 調査対象としての尋常小学1年生―明治期・大正期の教育書・教育雑誌から―2020

    • Author(s)
      有本真紀
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04712
  • [Presentation] 調査対象としての尋常小学1年生―明治期・大正期の教育書・教育雑誌から―2020

    • Author(s)
      有本真紀
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会(オンライン開催)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00990
  • [Presentation] 儀式次第にみる《勅語奉答》の位置づけ―儀式唱歌が作った子どもの心と身体(Ⅲ)―2020

    • Author(s)
      有本真紀・嶋田由美・権藤敦子
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02639
  • [Presentation] 戦前の子どもが語る《勅語奉答》《海ゆかば》の記憶―儀式唱歌が作った子どもの心と身体(Ⅱ)―2019

    • Author(s)
      嶋田由美・有本真紀・権藤敦子
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02639
  • [Presentation] 戦前の子どもが語る《勅語奉答》《海ゆかば》の記憶―儀式唱歌が作った子どもの心と身体(Ⅱ)―2019

    • Author(s)
      嶋田由美・有本真紀・権藤敦子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第50回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04712
  • [Presentation] 戦前の子どもが語る《勅語奉答》《海ゆかば》の記憶―儀式唱歌が作った子どもの心と身体(Ⅱ)―2019

    • Author(s)
      嶋田由美・有本真紀・権藤敦子
    • Organizer
      日本音楽教育学会 第50回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00990
  • [Presentation] 儀式規定・儀式唱歌の制定と「正しく歌う」唱歌指導―儀式唱歌が作った子どもの心と身体(Ⅰ)―2018

    • Author(s)
      嶋田由美・有本真紀・権藤敦子
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02639
  • [Presentation] 儀式規程・儀式唱歌の制定と「正しく歌う」歌唱指導 ―儀式唱歌が作った子どもの心と身体(1)―2018

    • Author(s)
      嶋田由美・有本真紀・権藤敦子
    • Organizer
      日本音楽教育学会 第49回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00990
  • [Presentation] 儀式規程・儀式唱歌の制定と「正しく歌う」歌唱指導―儀式唱歌が作った子どもの心と身体(1)―2018

    • Author(s)
      嶋田由美・有本真紀・権藤敦子
    • Organizer
      日本音楽教育学会 第49回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04712
  • [Presentation] 卒業式と『感情の共同体』(記念講演)2017

    • Author(s)
      有本真紀
    • Organizer
      第50回千葉県歴史教育研究集会
    • Place of Presentation
      八千代台文化センター(千葉県八千代市)
    • Year and Date
      2017-01-14
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • [Presentation] 教育勅語と唱歌―儀式による共存関係を中心に―2017

    • Author(s)
      有本真紀
    • Organizer
      日本教育学会公開シンポジウム「教育勅語問題を考える」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • [Presentation] 「教育勅語と唱歌―儀式による共存関係を中心に―」2017

    • Author(s)
      有本真紀
    • Organizer
      日本教育学会公開シンポジウム「教育勅語問題を考える」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04712
  • [Presentation] 評価対象としての「個性」―大正期個性調査簿の項目を中心に―2015

    • Author(s)
      有本真紀
    • Organizer
      教育目標・評価学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-11-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • [Presentation] 記録される「個性」-児童理解実践としての個性調査-2011

    • Author(s)
      有本真紀・稲葉浩一
    • Organizer
      第63回日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2011-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530930
  • [Presentation] 記録される「個性」-児童理解実践としての個性調査2011

    • Author(s)
      有本真紀・稲葉浩一
    • Organizer
      日本教育社会学会第63回大会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2011-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530930
  • [Presentation] 明治期における小学校卒業式の変容-「感情の共同体」の創出2010

    • Author(s)
      有本真紀
    • Organizer
      日本教育社会学会第62回大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530930
  • [Presentation] 明治期における小学校卒業式の変容-「感情の共同体」の創出-2010

    • Author(s)
      有本真紀
    • Organizer
      日本教育社会学会第62回大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530930
  • [Presentation] 明治前期・中期における卒業証書授与式の意義2008

    • Author(s)
      有本真紀
    • Organizer
      第19回教育目標・評価学会大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-11-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530761
  • [Presentation] 明治前期・中期における卒業式唱歌の定着過程2008

    • Author(s)
      有本真紀
    • Organizer
      第39回日本音楽教育学会大会
    • Place of Presentation
      国立音楽大学
    • Year and Date
      2008-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530761
  • [Presentation] 明治期における卒業式手順の定型化-卒業式の類型と意味-2008

    • Author(s)
      有本真紀
    • Organizer
      音楽教育史学会第21回大会
    • Place of Presentation
      立教大学
    • Year and Date
      2008-05-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530761
  • [Presentation] 音楽教育史の課題と方法

    • Author(s)
      有本真紀
    • Organizer
      音楽教育史学会第26回大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • [Presentation] 日本近代における家庭の学校化―家庭調査を中心に―

    • Author(s)
      有本真紀・水谷智彦
    • Organizer
      第65回日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • [Presentation] 有本あきひとの鳥取師範学校音楽科卒業論文に見る国民学校期の音感教育

    • Author(s)
      鈴木慎一朗・有本真紀・菅道子・村尾忠廣
    • Organizer
      日本音楽教育学会第44回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • [Presentation] 明治期・大正期における学校と家庭との連絡―家庭訪問と家庭調査に着目して

    • Author(s)
      有本真紀
    • Organizer
      教育目標・評価学会第24回大会
    • Place of Presentation
      滋賀大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • 1.  KITAZAWA Takeshi (10224958)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  MAYAMA Hiroo (50386489)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  TSURUTA Maki (60554269)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  KUREBAYASHI Nobuyuki (40262068)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  KONDOU Hiroshi (90162114)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  SASAKI Kazuya (70215713)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  SHIMADA YUMI (60249406)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 8.  権藤 敦子 (70289247)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 9.  小野 奈生子 (90615973)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi