• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

sakamoto masanobu  坂本 將暢

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

SAKAMOTO Masanobu  坂本 將暢

Less
Researcher Number 20536487
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 名古屋大学, デジタル人文社会科学研究推進センター(教育), 教授
2025: 愛知工業大学, 工学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2024: 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授
2017: 名古屋大学, 教育学研究科(研究院), 助教
2017: 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 助教
2013 – 2016: 愛知工業大学, 工学部, 准教授
2010 – 2012: Aichi Institute of Technology, 工学部, 講師
2011: 愛知工業大学, 基礎教育センター, 講師
2009: Nagoya University, 教育発達科学研究科, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational technology / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational technology
Except Principal Investigator
Educational technology / Basic Section 09010:Education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Education / Sociology of education / Educaion
Keywords
Principal Investigator
授業研究 / 授業分析 / 教師教育 / 授業諸要因 / 協働 / ソフトウェア開発 / キャリア教育 / 教育工学 / セキュア環境 / 共創型授業分析 … More / 恊働 / 授業分析システム / 学校基盤 / カテゴリー分析 / 可視化 / 黒板前の動き / 教職課程 / 黒板前の立ち位置 / 教師の動き / 国際情報交流 / Lesson Study / 授業研究および授業分析 / フィリピン / 韓国 / 国際情報交換 / 教育方法学 / タブレットコンピュータ / 分析過程の明示 / 観察記録 / ワークショップ / タブレットPC … More
Except Principal Investigator
授業研究 / 教師教育 / 授業分析 / 教員研修 / ペダゴジー / 授業実践学 / 比較授業分析 / 教育工学 / Lesson Study / 教育実践研究 / 可視化 / 逐語記録 / 比較研究 / 国際比較 / 職業観 / 校内研修 / 教師研究 / 現職教育 / 学習生態学 / アクティブ・ラーニング / 教育課程の再定位 / アセスメント政策 / 学力向上政策 / 米国カリキュラム改革 / 法的拘束力論議 / 教育内容・方法 / 政策パッケージ / 教育課程の編成主体 / 国の教育課程基準 / 総合科学技術・イノベーション会議(CSTI) / カリキュラム・マネジメント / 教育(教科)課程の基準 / 学習指導要領体制 / 地域教育経営 / 教育課程経営 / 教育活動の全体計画 / 学習指導要領の法的拘束力 / カリキュラム / 法的拘束力 / 教育課程の基準 / 教育課程 / 学習指導要領 / モンゴル / インドネシア / データ駆動型社会 / システム開発 / 国際化 / 研究倫理 / 授業記録 / 名古屋大学 / 問題解決学習 / 中間項 / 授業諸要因の関連構造 / 授業理論 / 国際比較研究 / 東・西アジア / 国際比較授業分析 / ペダゴジーの再構築 / 日本型授業実践学 / 日本型授業研究・授業分析 / 東アジアと西アジア / レッスンスタディ / Craft pedagogy / ローカルな知見の交流 / グローバルな知見の創出 / 日本型授業研究 / 教育実践学 / 海外型レッスンスタディ / 授業の文化構造 / 学習デザイン / 文化的スクリプト / ペダゴジー・コレクトネス / 改善の科学 / ペダゴジーの文化的基底 / ペダゴウジー / 授業実践と教育政策 / ティーチング・スクリプト / ペダゴジー・アクロス・カルチャーズ / 授業の文化的スクリプト / ペタゴジカル・コレクトネス / ペタゴジー / 子どもの思考 / 社会的構成主義 / 知識の構造化 / 教師の力量 / 記述言語 / 板書 / 教材 / プログラム開発 / ハンドブック / アーカイブ化 / 創造 / 研究方法 / 伝承 / わざ / lesson study / 知の伝承 / プラットフォーム / 国際情報交換 / 国際研究者交流 / 就労経験 / 専門学修 / 比較縦断的研究 / 大学生の職業的資質 / キャリア経験 / 職業能力 / 縦断研究 / 職業的資質 / 大学生 / 縦断分析 / 職業基礎力 / 可視化手法 / 授業洞察力 / アンケート調査 / 教育文化 / 高校生 / キャリア教育 Less
  • Research Projects

    (16 results)
  • Research Products

    (109 results)
  • Co-Researchers

    (73 People)
  •  セキュア環境における共創型授業分析の教育方法学的・教育工学的意義の解明Principal Investigator

    • Principal Investigator
      坂本 將暢
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  「学び続ける教師」の学習生態学:日本の教師はどこで学びえるのか

    • Principal Investigator
      河野 麻沙美
    • Project Period (FY)
      2022 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  General Study on Structural Change of " The Course of Study System"

    • Principal Investigator
      植田 健男
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hanazono University
  •  Development and Evaluation of a Lesson Structuring System for School-Based Collaborative Lesson StudyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sakamoto Masanobu
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  Dialogue among East and West Asia for Reconstruction Pedagogy through Lesson Study

    • Principal Investigator
      サルカルアラニ モハメドレザ
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  Reconstructing theory of teaching and learning through upgrading lesson analysis

    • Principal Investigator
      SHIBATA Yoshiaki
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  The study of build lesson study platform to support succession and creation of educational practical research

    • Principal Investigator
      HIMENO KANJI
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
      Hokkaido University
  •  Development of Teacher Education Program Based on the Educational Technology Perspective with the Usage of the Handbook as the Main Text

    • Principal Investigator
      Kihara Toshiyuki
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Development of Descriptive Language for Constructive Bansho (Board Writing)

    • Principal Investigator
      Shibata Yoshiaki
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  A Comparative Study of Cultural Foundation of Teaching:

    • Principal Investigator
      Sarkar Arani Mohammad Reza
    • Project Period (FY)
      2015 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  Study of the relationship teachers' experiences and development with referring teachers' positioning in lessonsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SAKAMOTO Masanobu
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Aichi Institute of Technology
  •  Visualization of the process of classroom lesson for competency of insight for educational professionals

    • Principal Investigator
      Shibata Yoshiaki
    • Project Period (FY)
      2013 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  A Comparative and Longitudinal Study on Structural Changes of Competencies' Formations for College Students: Significances of Academic Courses and Work Experiences

    • Principal Investigator
      Moriki Terada
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Okayama University of Science
      Nagoya University
  •  Study of Collaborative Lesson Analysis by Teachers, Teacher-Students, and ResearcherPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SAKAMOTO Masanobu
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Aichi Institute of Technology
  •  Comparative Education Culture Research on the Formation of High School Students' Vocational Views : The Way of Education in Japan and other Five Countries

    • Principal Investigator
      TERADA Moriki
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  Development of Lesson Analysis Software via Tablet ComputerPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SAKAMOTO Masanobu
    • Project Period (FY)
      2009 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Aichi Institute of Technology
      Nagoya University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] (分担執筆) Social, Cultural and Political Perspectives of Generative AI in Teacher Education: Lesson Planning in Japanese Teacher Education2024

    • Author(s)
      Masanobu Sakamoto, Shirley Tan, & Stephane Clivaz
    • Total Pages
      31
    • Publisher
      Association for the Advancement of Computing in Education (AACE) "Exploring New Horizons: Generative Artificial Intelligence and Teacher Education", pp.178-208 / 260
    • ISBN
      9781939797759
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01627
  • [Book] Exploring New Horizons: Generative Artificial Intelligence and Teacher Education2024

    • Author(s)
      Masanobu Sakamoto, Shirley Tan, & Stephane Clivaz
    • Total Pages
      271
    • Publisher
      AACE - Association for the Advancement of Computing in Education
    • ISBN
      9781939797759
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18621
  • [Book] 「学校を基盤とした協働型授業研究」 日本教育方法学会編『教育方法51 教師の自律性と教育方法』 pp.123-1362022

    • Author(s)
      坂本 將暢
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      図書文化
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01627
  • [Book] 教師の自律性と教育方法(学校を基盤とした協働型授業研究)2022

    • Author(s)
      日本教育方法学会(分担:坂本將暢)
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      図書文化社
    • ISBN
      9784810027686
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18621
  • [Book] ХИЧЭЭЛИЙН СУДАЛГААНЫ "TBLA" АРГА ЗУЙН ОНОЛ, ХЭРЭГЛЭЭ (「TBLA」授業研究方法論)2021

    • Author(s)
      Л. Ариунжаргал, Шибата Ешиаки, Сакамото Масанобу, Г. Бармаа, Б. Хосчимэг, Н. Дуламжав, Э. Менхбат (アルンジャルガル, 柴田 好章, 坂本 將暢, G.バルマー, Bホシチメグ, N.ドラムジャブ, E.ムンフバト)
    • Total Pages
      98
    • Publisher
      Монгол Улсын Боловсролын Их Сургууль (モンゴル国立教育大学)
    • ISBN
      9789919973803
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01627
  • [Book] Lesson Study(レッスンスタディ)2017

    • Author(s)
      小柳和喜雄,柴田好章,野中陽一,澤本和子,永田智子,木原俊行,黒上晴夫,小島亜華里,姫野完治,坂本將暢
    • Total Pages
      231
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01110
  • [Book] 教育工学選書 Lesson Study「世界授業研究会の研究動向」2017

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Total Pages
      231
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03071
  • [Book] 第1章 アクティブラーニングのための教育環境(電子棚札の教育への応用)2011

    • Author(s)
      坂本將暢(坂本將暢、菱田隆彰、中村英治、株式会社イシダESL事業部)
    • Total Pages
      9
    • Publisher
      三恵社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501182
  • [Journal Article] Social, Cultural and Political Perspectives of Generative AI in Teacher Education: Lesson Planning in Japanese Teacher Education2024

    • Author(s)
      Masanobu Sakamoto, Shirley Tan, & Stephane Clivaz
    • Journal Title

      Exploring New Horizons: Generative Artificial Intelligence and Teacher Education

      Volume: 1 Pages: 178-208

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18621
  • [Journal Article] 学校を基盤とした協働型授業研究2022

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Journal Title

      教育方法51 教師の自律性と教育方法

      Volume: 51 Pages: 123-136

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02998
  • [Journal Article] 一人一台端末利用の時代における「個性」と「個別」の再考2022

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Journal Title

      中部教育学会紀要

      Volume: 22 Pages: 18-30

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18621
  • [Journal Article] 一人一台端末利用の時代における「個性」と「個別」の再考2022

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Journal Title

      中部教育学会紀要

      Volume: 22 Pages: 18-30

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02998
  • [Journal Article] 教育のICT化に対する主観的・懐疑的で深い反省2021

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Journal Title

      考える子ども

      Volume: 410 Pages: 25-30

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02998
  • [Journal Article] オンライン教育の効果と課題2021

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 805 Pages: 12-19

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02998
  • [Journal Article] Comparison as a Lens: Interpretation of the Cultural Script of a Korean Mathematics Lesson through the Perspective of International Lesson study2020

    • Author(s)
      Sarkar Arani, M. R.; Shibata; Y.; Cheon H.; Sakamoto, M. and Kuno, H.
    • Journal Title

      International Journal of Educational Practice and Theory

      Volume: 42(2) Issue: 2 Pages: 57-78

    • DOI

      10.7459/ept/42.2.05

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19KK0058, KAKENHI-PROJECT-17H02674, KAKENHI-PROJECT-19H01627
  • [Journal Article] Possibility of Vocational Education in Social Studies in Elementary School: Based on a Class Analysis of Local Industry in 3rd Grade2020

    • Author(s)
      Masanobu Sakamoto
    • Journal Title

      Collection of Papers of AASVET 2020

      Volume: 13 Pages: 188-195

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02998
  • [Journal Article] Visualization of the Development of Students’ Recognition in Cooperative Learning Lesson : The Application of Ontology2020

    • Author(s)
      坂本 將暢, 丹下 悠史, 柴田 好章, 埜嵜 志保, 徐 曼, 向井 昌紀, 石黒 慎二, 水野 正朗, 副島 孝, 胡田 裕教, 清水 克博, 中島 淑子, 花里 真吾, 田中 眞帆, ファウザン アーダン ヌサンタラ, 久川 慶貴, 久留島 夕紀, 小國 翔平, 王 瀟, 寺田 実智, 子
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 教育科学

      Volume: 66 Issue: 2 Pages: 157-172

    • DOI

      10.18999/nueduca.66.2.157

    • NAID

      120006821459

    • ISSN
      1346-0307
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/29540

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01627
  • [Journal Article] The Possibility of Utilizing Data Science in Lesson Analysis : Attempts with the Segment Division of Transcripts using Latent Semantic Analysis2019

    • Author(s)
      坂本 將暢
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 教育科学

      Volume: 66 Issue: 1 Pages: 1-12

    • DOI

      10.18999/nueduca.66.1.1

    • NAID

      120006821441

    • ISSN
      1346-0307
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/29520

    • Year and Date
      2019-10-01
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01627
  • [Journal Article] 授業分析におけるデータサイエンス活用の可能性 -潜在的意味解析を用いた逐語記録の分節わけの試み-2019

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 66 Pages: 1-12

    • NAID

      120006821441

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02998
  • [Journal Article] ハンドブックを用いた教師教育プログラムの開発方法に関する事例研究2018

    • Author(s)
      古田紫帆,木原俊行,深見俊崇,坂本將暢,島田希
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 18849 Pages: 17-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01110
  • [Journal Article] 授業の可能性を探るための発言記録にもとづく授業分析と可視化による教育実践データの分析2017

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Journal Title

      日本教育工学会SIG-02教師教育・実践研究レポート

      Volume: 2017 Pages: 25-26

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01110
  • [Journal Article] Towards Possibility and Prospect of Cross-cultural Lesson Analysis-Focus on Methodology of Comparison as Lens-2017

    • Author(s)
      Cheon, Ho-seong, Sarkar Arani, M. R., Shibata, Y., and Sakamoto, M.
    • Journal Title

      Korean Journal of the Japan Education

      Volume: 22 Pages: 107-125

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03477
  • [Journal Article] How teachers respond to students’ mistakes in lessons: A cross-cultural analysis of a mathematics lesson2017

    • Author(s)
      Mohammad Reza Sarkar Arani, Yoshiaki Shibata, Masanobu Sakamoto, Bruce Lander
    • Journal Title

      International Journal for Lesson and Learning Studies

      Volume: 6 Issue: 3 Pages: 249-267

    • DOI

      10.1108/ijlls-12-2016-0058

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282052, KAKENHI-PROJECT-15H03477, KAKENHI-PROJECT-15K13189
  • [Journal Article] 授業記録にもとづく授業分析のための手法に関する試験的研究2016

    • Author(s)
      柴田好章・須田昂宏・丹下悠史・中道豊彦・水野正朗・深谷久美・野村昂平・胡田裕教・坂本篤史
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 62(2) Pages: 87-106

    • NAID

      40020810200

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282052
  • [Journal Article] Problem-Solving Learning in Japan as Methodology2016

    • Author(s)
      SAKAMOTO, Masanobu and CHEON, Ho-Seong
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 55 Pages: 199-205

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350341
  • [Journal Article] 授業展開に着目した教師の黒板前の動きに関する研究 -現職教師と教育実習生、韓国と日本の比較研究-2015

    • Author(s)
      坂本將暢、千鎬誠
    • Journal Title

      Korean Journal of the Japan Education

      Volume: 19 Pages: 129-144

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350341
  • [Journal Article] 教員を志望する工業系大学学生の模擬授業における黒板前の動きの変化2015

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Journal Title

      生涯学習・キャリア教育研究

      Volume: 11 Pages: 25-31

    • NAID

      120005657631

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350341
  • [Journal Article] 通信制高校の授業研究によるキャリア教育のあり方2011

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Journal Title

      名古屋大学教育学部附属生涯学習・キャリア教育研究 7号

      Pages: 73-81

    • NAID

      120004756312

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700810
  • [Journal Article] 通信制高校の授業研究によるキャリア教育のあり方2011

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Journal Title

      名古屋大学教育学部附属生涯学習・キャリア教育研究

      Volume: 第7号 Pages: 73-81

    • NAID

      120004756312

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700810
  • [Journal Article] 専門課程におけるキャリア教育科目を対象とした授業研究-社会生活に生かせる専門能力の育成のあり方と可能性を探って-2009

    • Author(s)
      坂本將暢・鈴木庸介・柴田好章・寺田盛紀
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学) 第56巻第1号

      Pages: 135-147

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700810
  • [Journal Article] 授業研究会における初体験者と経験者の観察と報告の方法-授業研究のツール開発のための予備的調査-2009

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学) 第56巻第1号

      Pages: 19-29

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700810
  • [Journal Article] 授業研究会における初体験者と経験者の観察と報告の方法 -授業研究のツール開発のための予備的調査-2009

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学) 56

      Pages: 19-29

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700810
  • [Presentation] Possibility of using generative AI to create lesson plans that take into account student characteristics2023

    • Author(s)
      Masanobu Sakamoto
    • Organizer
      SITE Interactive Online 2023 Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18621
  • [Presentation] 教育の科学化を志向した授業記録とのオープンエンドな対話 -なぜ授業記録を使って分析するのか-2022

    • Author(s)
      坂本 將暢
    • Organizer
      日本教育方法学会第58回大会 山口大学 課題研究発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01627
  • [Presentation] 技術・職業教育の国際的動向と日本の位置2022

    • Author(s)
      坂本將暢・京免徹雄・寳來敬章
    • Organizer
      日本職業教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18621
  • [Presentation] 教育の科学化を志向した授業記録とのオープンエンドな対話 -なぜ授業記録を使って分析するのか-2022

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育方法学会第58回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02998
  • [Presentation] 技術・職業教育の国際的動向と日本の位置2022

    • Author(s)
      坂本將暢・京免徹雄・寳來敬章
    • Organizer
      日本職業教育学会第3回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02998
  • [Presentation] 教育の科学化を志向した授業記録とのオープンエンドな対話 -なぜ授業記録を使って分析するのか-2022

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18621
  • [Presentation] 大学数学講義における学習内容の関連構造の分析(2) - 理学部数理学科「線形代数」を対象に -2022

    • Author(s)
      寺田 実智子・朱 誉・坂本 將暢・柴田 好章
    • Organizer
      日本教育工学会 2022年春季全国大会 鳴門教育大学(オンライン) 一般研究発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01627
  • [Presentation] 協同的な探究における子どもの多面的・多角的な思考様式の解明 -中間項を用いた潜在的諸要因の関連構造の明示化を通して-2021

    • Author(s)
      柴田好章・坂本將暢・埜嵜志保・岩崎公弥子・丹下悠史・田中眞帆・王瀟・鈴木正幸・水野正朗・花里真吾・Fauzan Ahdan NUSANTARA・王芳序
    • Organizer
      日本教育方法学会第57回
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02998
  • [Presentation] 授業記録にもとづく比較授業分析 ― 日本の理科授業にみる学びの固有性と普遍性の探究 ―2021

    • Author(s)
      柴田 好章・サルカール アラニ モハメッド レザ・坂本 將暢・ファウザン アーダン ヌサンタラ・タン シャーリー
    • Organizer
      日本教育方法学会第57回大会 宮城教育大学(オンライン開催) ワークショップ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01627
  • [Presentation] ワークショップ2:授業記録にもとづく比較授業分析 -日本の理科授業にみる学びの固有性と普遍性の探究-2021

    • Author(s)
      柴田好章・サルカールアラニモハメドレザ・坂本將暢・ファウザンアーダンヌサントラ・タンシャーリー
    • Organizer
      日本教育方法学会第57回
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02998
  • [Presentation] 問題解決学習における多様な視点を有する子どもの思考の構造的把握~語彙の出現頻度と中間項を用いた子どもの発言の解明~2021

    • Author(s)
      岩崎公弥子・ファウザンアーダンヌサントラ・坂本將暢・柴田好章・石原正敬
    • Organizer
      中部教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02998
  • [Presentation] 問題解決学習における多様な視点を有する子どもの思考の構造的把握 - 語彙の出現頻度と中間項を用いた子どもの発言の解明 -2021

    • Author(s)
      岩崎 公弥子・ファウザン アーダン ヌサンタラ・坂本將暢・柴田好章・ 石原正敬
    • Organizer
      中部教育学会 第69回大会 名古屋大学(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01627
  • [Presentation] 協同的な探究における子どもの多面的・多角的な思考様式の解明 - 中間項を用いた潜在的諸要因の関連構造の明示化を通して -2021

    • Author(s)
      柴田 好章・坂本 將暢・埜嵜 志保・岩崎 公弥子・丹下 悠史・田中 眞帆・王 瀟・鈴木正幸・石原 正敬・水野 正朗・花里 真吾・FAUZAN AHDAN NUSANTARAv・王芳序
    • Organizer
      日本教育方法学会第57回大会 宮城教育大学(オンライン開催) 自由研究発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01627
  • [Presentation] 発言と解釈を接合する分析手法の提案 -日比らの授業諸要因とその関連構造にもとづく手続き-2020

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育方法学会第56回
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02998
  • [Presentation] The Potential Contribution of Lesson Analysis to Lesson Study in Pandemic Times2020

    • Author(s)
      Shirley Tan, Stephane Clivaz, Masanobu Sakamoto
    • Organizer
      WALS 2020
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02998
  • [Presentation] 児童・生徒主体の対話的な学習場面を特定する手法の開発と検討2020

    • Author(s)
      小國翔平・坂本將暢・柴田好章
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02998
  • [Presentation] 中間項を用いた授業分析による発言の意図・含意・文脈の解明2020

    • Author(s)
      柴田好章・丹下悠史・田中眞帆・石原正敬・水野正朗・埜嵜志保・花里真吾・坂本將暢
    • Organizer
      日本教育方法学会第56回
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02998
  • [Presentation] 中間項を用いた授業分析による発言の意図・含意・文脈の解明2020

    • Author(s)
      柴田 好章・丹下 悠史・田中 眞帆・石原 正敬・水野 正朗・埜嵜 志保・花里 真吾・坂本 將暢
    • Organizer
      日本教育方法学会第56回大会 宮崎大学(オンライン開催) 自由研究発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01627
  • [Presentation] Dialogue with Data for Lesson Study and Lesson Analysis2019

    • Author(s)
      SAKAMOTO, Masanobu
    • Organizer
      International Conference, Science Education Towards 21st Century Skill, and Industrial Revolution 4.0
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02998
  • [Presentation] 潜在的意味解析を用いた授業記録の分節わけの試み2019

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02998
  • [Presentation] (ワークショップ)授業逐語記録にもとづく比較授業分析― インドネシア理科授業における生徒相互の関わり合いを中心に ―2019

    • Author(s)
      柴田 好章, サルカール アラニ モハメッド レザ, 坂本 將暢, ファウザン アーダン ヌサンタラ
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01627
  • [Presentation] 授業における子どもの認識の展開過程の可視化2019

    • Author(s)
      坂本 將暢, 丹下 悠史, 柴田 好章, 埜嵜 志保, 水野 正朗, 向井 昌紀, 石黒 慎二, 徐 曼
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01627
  • [Presentation] Possibilities and Problems of Using ICT in Lessons: Case of High School Lesson in Japan2019

    • Author(s)
      SAKAMOTO, Masanobu
    • Organizer
      14th International Conference, Efficiency and Effectiveness of Educational Service
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02998
  • [Presentation] Comparative Analysis of Lesson Study Approaches: A Case of Partnership between Higher Education Institution in Japan and Basic Education in the Philippines2018

    • Author(s)
      AVENDAÑO, Fredie & SAKAMOTO, Masanobu
    • Organizer
      WALS 2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01110
  • [Presentation] 大学での「アクティブ・ラーニング」2018

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      愛知東邦大学地域創造研究所設立15周年記念シンポジウム「アクティブ・ラーニングの視点を問う
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01110
  • [Presentation] 工学的アプローチによる教育実践データの分析と意義2018

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育方法学会第21回研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03071
  • [Presentation] Enhancing Students Vocational Values through Social Studies Lessons: An Analysis of Lesson Transcript and a Visualization of Lesson’s Segmentation Structure2018

    • Author(s)
      Masanobu Sakamoto
    • Organizer
      WALS2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03071
  • [Presentation] 教育工学的な視点に基づく大学院レベルの教師教育プログラムの開発2018

    • Author(s)
      木原俊行,深見俊崇,坂本將暢,島田希,古田紫帆
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01110
  • [Presentation] Comparative Study Of Teacher-Trainees' Standing-Position And Instructional Categories in Lessons: Case Of Japan And Korea2017

    • Author(s)
      SAKAMOTO, Masanobu
    • Organizer
      ICE2017 in SanDiego
    • Place of Presentation
      Double Tree, San Diego, California, USA
    • Year and Date
      2017-03-14
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350341
  • [Presentation] 授業逐語記録にもとづく比較授業分析-マレーシヤ算数授業における教材観を中心に-2017

    • Author(s)
      サルカール アラニ モハメッド レザ・久野弘幸・坂本將暢・タンシャーリー・柴田好章
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会プログラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03477
  • [Presentation] The Effect of Reflection Sheets which were focused on StandingPositions for Preservice Teacher Training2017

    • Author(s)
      SAKAMOTO, M., KANEKO, D., and AVENDANO, F.
    • Organizer
      SITE2017
    • Place of Presentation
      Sheraton Austin Hotel at the Capital, Austin, Texas, USA
    • Year and Date
      2017-03-07
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350341
  • [Presentation] What can We Learn from the Way Mistakes are perceived in the Classroom? A Comparative Lesson Study2017

    • Author(s)
      Lander, B. W., Sarkar Arani, M. R., Shibata, Y., Sakamoto, M., Zanaton, I., and Tan, S.
    • Organizer
      11th World Association of Lesson Studies International Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03477
  • [Presentation] 教育工学的な視点に基づく教師教育プログラムの試行的実践2017

    • Author(s)
      木原俊行,深見俊崇,坂本將暢,島田希,古田紫帆
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01110
  • [Presentation] 模擬授業の自己評価・コメントの分析 -教職課程の学生の“手応え”を探る-2016

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      中部教育学会
    • Place of Presentation
      中部大学
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350341
  • [Presentation] 比較授業分析による授業実践の文化的基底の多面的検討―A Synthesis Researchを中心に―2016

    • Author(s)
      坂本篤史・柴田好章・サルカール アラニ モハメッド レザ
    • Organizer
      日本教育方法学会 第52回大会プログラム
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03477
  • [Presentation] Problem-Solving Learning in Japan as Methodology2016

    • Author(s)
      SAKAMOTO, Masanobu
    • Organizer
      韓国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      ソウル教育大学、韓国
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350341
  • [Presentation] An Unending Dialogue with Data to Analyze the Lessons: An Alternative Research on Teaching through Lesson Study2016

    • Author(s)
      SAKAMOTO, Masanobu
    • Organizer
      イラン授業研究会
    • Place of Presentation
      タブリーズ教育センター、イラン
    • Year and Date
      2016-09-04
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350341
  • [Presentation] Can Problem-Solving-Learning Change the Lesson?2016

    • Author(s)
      SAKAMOTO, Masanobu
    • Organizer
      ファルヒャンギャン大学セミナー
    • Place of Presentation
      Tabriz Farhangian University for Women、イラン
    • Year and Date
      2016-09-05
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350341
  • [Presentation] 授業逐語記録にもとづく比較授業分析-イランの小学校の理科授業における教師の発問と児童の思考との関連を中心に-2016

    • Author(s)
      3)サルカール アラニ モハメッド レザ・久野弘幸・坂本將暢・柴田好章
    • Organizer
      日本教育方法学会 第52回大会プログラム
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03477
  • [Presentation] 黒板前の教師の動きを可視化したシートの評価2016

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350341
  • [Presentation] 授業逐語記録にもとづく比較授業分析 - イランの小学校の理科授業における教師の発問と児童の思考との関連を中心に -2016

    • Author(s)
      サルカール アラニ モハメッド レザ・柴田好章・久野弘幸・坂本將暢
    • Organizer
      日本教育方法学会第52回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2016-10-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282052
  • [Presentation] 黒板前の動きに着目した教師としての成長 ~教育工学的な分析による動きの相違の呈示~2015

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      名古屋大学教育発達科学研究科附属生涯学習・キャリア教育研究センター11周年記念および日本産業教育学会東海・北陸地区例会合同研究会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-01-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350341
  • [Presentation] How does behavior in front of Blackboard of Students who wish to be Teachers change?2015

    • Author(s)
      SAKAMOTO Masanobu
    • Organizer
      Asian Academic Society for Vocational Education and Training
    • Place of Presentation
      華東師範大学(上海)
    • Year and Date
      2015-10-25
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350341
  • [Presentation] 教員志望の学生の黒板前の動きの変化2015

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      中日教育工学研究・発展フォーラム
    • Place of Presentation
      上海市実験学校
    • Year and Date
      2015-07-11
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350341
  • [Presentation] 授業逐語記録にもとづく比較授業分析-韓国の小学校における児童発言の相互関連を中心に-2015

    • Author(s)
      サルカール アラニ モハメッド レザ・千鎬誠・久野弘幸・坂本將暢
    • Organizer
      日本教育方法学会 第51回大会
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03477
  • [Presentation] Comparative Study of Teachers and Student-Teachers’ motions in front of the Blackboard2014

    • Author(s)
      SAKAMOTO, M., CHEON, H., AVENDANO, F.
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies International Conference 2014
    • Place of Presentation
      Bandung (Indonesia)
    • Year and Date
      2014-11-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350341
  • [Presentation] 授業分析における記述データの全体構造の図示化に関する研究2014

    • Author(s)
      坂本篤史・須田昂宏・深谷久美・野村昂平・中道豊彦・柴田好章
    • Organizer
      日本教育方法学会第50回記念大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282052
  • [Presentation] 教師の黒板前の動きを手がかりにした授業の解明 ~時系列分析による解釈の検討~2014

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育工学会第30回
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県岐阜市)
    • Year and Date
      2014-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350341
  • [Presentation] 黒板前の教師の動きに基づく教師教育のあり方2013

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育工学会第29回全国大会課題研究発表
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Year and Date
      2013-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501182
  • [Presentation] 黒板前の教師の動きに基づく教師教育のあり方2013

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501182
  • [Presentation] Development Software for Visualization of Teachers’ Action for Lesson Study2013

    • Author(s)
      Masanobu SAKAMOTO, Fredie AVENDANO
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies International Conference
    • Place of Presentation
      University of Gothenburg
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501182
  • [Presentation] Development Software for Visualization of Teachers' Action for Lesson Study2013

    • Author(s)
      SAKAMOTO, M. & AVENDANO, F.
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies International Conference 2013
    • Place of Presentation
      University of Gothenburg(Sweden)
    • Year and Date
      2013-09-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501182
  • [Presentation] 教員志望の学生が求められる教員の資質・能力としての「社会力」 -非教員養成系大学の教職課程の学生へのアンケート調査を手がかりに-2012

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育工学会第27回全国大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501182
  • [Presentation] Introduction of Lesson Study in the Philippines at the midst of K-12: Search for the appropriate model from the Japanese tradition2012

    • Author(s)
      FREDIE Avendano・SEDILLA Carleen・GONZALES Corazon・MASANOBU Sakamoto
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies International Conference 2012
    • Place of Presentation
      National Institute of Education, Singapore
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501182
  • [Presentation] Job consciousness of pre-service and in-service teachers : Based on a comparative study of Lesson Studies in Japan and Philippines2012

    • Author(s)
      SAKAMOTO, M.・AVENDANO, F.・CARLEEN, S.・GONZALES, C.・HORAI, T.
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies International Conference 2012
    • Place of Presentation
      National Institute of Education(Singapore)
    • Year and Date
      2012-11-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501182
  • [Presentation] Job consciousness of pre-service and in-service teachers: Based on a comparative study of Lesson Studies in Japan and Philippines2012

    • Author(s)
      MASANOBU Sakamoto・FREDIE Avendano・SEDILLA Carleen・GONZALES Corazon・HORAI Takaaki
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies International Conference 2012
    • Place of Presentation
      National Institute of Education, Singapore
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501182
  • [Presentation] 教員志望の学生が求められる教員の資質・能力としての「社会力」 -非教員養成系大学の教職課程の学生へのアンケート調査を手がかりに-2012

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育工学会第28回全国大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2012-09-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501182
  • [Presentation] Study of Job Consciousness of Pre-Service Teacher Training Students2012

    • Author(s)
      SAKAMOTO, M.
    • Organizer
      2012 8th AASVET (Asian Academic Society for Vocational Education and Training) International Conference
    • Place of Presentation
      忠南大学(韓国)
    • Year and Date
      2012-11-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501182
  • [Presentation] Study of Job Consciousness of Pre-Service Teacher Training Students2012

    • Author(s)
      Masanobu SAKAMOTO
    • Organizer
      2012 8th AASVET
    • Place of Presentation
      Chungnam National University, Korea
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501182
  • [Presentation] Students' Analyzing the Lesson as Pre-Service Teacher Education in a Teacher Training Course of the Institute2011

    • Author(s)
      Masanobu SAKAMOTO, Takaaki HORAI
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies 2011
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501182
  • [Presentation] 非教員養成系大学の教職課程における教師教育を目指した授業分析の取り組み -プレ・サービス教育のための授業分析ツールの開発と利用-2011

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育工学会第27回全国大会
    • Place of Presentation
      首都大学東京
    • Year and Date
      2011-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501182
  • [Presentation] The Impact of Computer Assisted Instruction (CAI) in Classroom Practices: Case of California Charter Schools2011

    • Author(s)
      Takaaki HORAI, Masanobu SAKAMOTO
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies 2011
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501182
  • [Presentation] 非教員養成系大学の教職課程における教師教育を目指した授業分析の取り組み2011

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育工学会 第27回全国大会
    • Place of Presentation
      首都大学東京
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501182
  • [Presentation] Students' Analyzing the Lesson as Pre-Service Teacher Education in a Teacher Training Course of the Institute2011

    • Author(s)
      SAKAMOTO, M. & HORAI, T.
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies International Conference 2011
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2011-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501182
  • [Presentation] Developing Software and Cards for Lesson Analysis2010

    • Author(s)
      Masanobu SAKAMOTO, Takaaki HORAI
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies International Conference 2010
    • Place of Presentation
      Universiti Brunei Darussalam
    • Year and Date
      2010-12-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700810
  • [Presentation] 非教員養成系大学の教職課程における授業分析の取り組み-授業分析のためのツールの開発と利用-2010

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育工学会第26回全国大会
    • Place of Presentation
      金城学院大学
    • Year and Date
      2010-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700810
  • [Presentation] 授業分析ワークシートを用いた授業の観察記録の共有 -分析過程の明示をめざして-2009

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      中部教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700810
  • [Presentation] 授業の観察記録を共有する授業研究会の事例と課題-観察者のメモと報告を手がかりに-2009

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育方法学会第45回大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2009-09-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700810
  • [Presentation] コンピュータを用いた授業分析ワークシートの開発2009

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700810
  • [Presentation] 子どもの発言を手がかりとした授業研究の検討授業研究のツール開発のための調査-2009

    • Author(s)
      坂本將暢・細好章・的場正美・大谷尚
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700810
  • [Presentation] 授業の観察記録を共有する授業研究会の事例と課題 -観察者のメモと報告を手がかりに-2009

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700810
  • [Presentation] 授業分析ワークシートを用いた授業の観察記録の共有-分析過程の明示をめざして-2009

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      中部教育学会第58回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2009-06-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700810
  • [Presentation] コンピュータを用いた授業分析ワークシートの開発2009

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育工学会第25回全国大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700810
  • [Presentation] Sharing Processes of Lesson Study with Worksheets2009

    • Author(s)
      Masanobu SAKAMOTO
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies International Conference
    • Place of Presentation
      The Hong Kong Institution of Education (China)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700810
  • [Presentation] 子どもの発言を手がかりにした授業研究の検討-授業研究のツール開発のための調査-2009

    • Author(s)
      坂本將暢・柴田好章・的場正美・大谷尚
    • Organizer
      日本教育工学会第25回全国大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700810
  • [Presentation] Lesson Analysis Using Worksheets and Sharing Processes2009

    • Author(s)
      Masanobu SAKAMOTO
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies International Conference 2009
    • Place of Presentation
      香港教育学院
    • Year and Date
      2009-12-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700810
  • [Presentation] 中間項による授業の記述とデータ解析に関わる諸問題の検討

    • Author(s)
      柴田好章・坂本篤史・須田昂宏・付 洪雪・丹下悠史・副島 孝・中道豊彦・水野正朗・埜嵜志保
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282052
  • 1.  Shibata Yoshiaki (70293272)
    # of Collaborated Projects: 8 results
    # of Collaborated Products: 24 results
  • 2.  Sarkar Arani Mohammad Reza (30535696)
    # of Collaborated Projects: 7 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  埜嵜 志保 (10806475)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  丹下 悠史 (50801726)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 5.  坂本 篤史 (30632137)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 6.  TERADA Moriki (80197805)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  SHIMIZU Kazuaki (40140248)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  ISIMINE Chizuru (80551655)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  HIMENO KANJI (30359559)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  古田 紫帆 (60469088)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 11.  石井 英真 (10452327)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  久野 弘幸 (30325302)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 13.  Tan Shirley
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  TAKAI Jiro (00254269)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  NISHINO Setsuo (10172678)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  SATO Fumito (80324375)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  NISHINO Mayumi (40218178)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  NAGATA Kazuyuki (70155935)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  MAKINO Atsushi (20252207)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  PARK Jonrabg (80567008)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  Kihara Toshiyuki (40231287)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 22.  金井 篤子 (80262822)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  李 正連 (60447810)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  新谷 康浩 (10345465)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  山本 理恵 (50787877)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  益子 典文 (10219321)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  生田 孝至 (20018823)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  吉崎 静夫 (20116130)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  細川 和仁 (30335335)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  三橋 功一 (40166062)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  後藤 康志 (40410261)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  深見 俊崇 (80510502)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 33.  島田 希 (40506713)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 34.  服部 美奈 (30298442)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  中島 繁雄 (90711680)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  植田 健男 (10168627)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  山崎 雄介 (00252411)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  光本 滋 (10333585)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  中村 清二 (10733579)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  富樫 千紘 (10803520)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  松永 康史 (10803702)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  川地 亜弥子 (20411473)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  山口 真希 (20637623)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  濱口 輝士 (20802531)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  中嶋 哲彦 (40221444)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 46.  日永 龍彦 (60253374)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 47.  石井 拓児 (60345874)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 48.  磯田 文雄 (60745488)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  長谷 範子 (70390143)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 50.  中 善則 (70631232)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 51.  小池 由美子 (70868918)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 52.  姉崎 洋一 (80128636)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 53.  中田 康彦 (80304195)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 54.  木村 裕 (90551375)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 55.  首藤 隆介 (81003423)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 56.  井上 明美 (20774186)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 57.  中妻 雅彦 (50523370)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 58.  井上 憲雄 (60833564)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 59.  河野 麻沙美 (00539520)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 60.  荻野 亮吾 (50609948)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 61.  Mizuno Masao
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 62.  Soejima Takashi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 63.  Nakashima Yoshiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 64.  Nakamichi Toyohiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 65.  Suda Takahiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 66.  Fu Hongxue
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 67.  Tanaka Maho
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 68.  Suzuki Toshiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 69.  Ebita Hiroyuki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 70.  Fukaya Kumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 71.  Nomura Kohei
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 72.  Hanasato Shingo
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 73.  SARKAR ARANI Mohamamd Reza
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 12 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi