• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TAKETOSHI Kenichi  竹歳 賢一

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TAKETOSHI KENICHI  竹歳 賢一

Less
Researcher Number 20712334
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 大阪大谷大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2023: 大阪大谷大学, 教育学部, 准教授
2013 – 2017: 大阪大谷大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Education
Keywords
Principal Investigator
プログラミング / 論理教育 / 数学教育 / 幼児教育 / ICT利用 / カリキュラム・マネジメント / 論理的思考力 / 科学教育 / 初等中等教育 / STEAM教育 … More / ICT利用 / 幾何教育 / 演繹論理 / STEAM / プログラミング教育 / あそび / 幼小接続 / 幼小連携 / 算数的活動 / ICT活用 / 言語力 … More
Except Principal Investigator
探索行動 / かがく / 1~3歳児 / 感じ取る力 / 数理教育カリキュラム / 乳幼児期一体型 / 数理のかがく / マイクロジェネティック法 / 物や現象の性質・仕組み / 乳幼児の「かがく」 / 探索行動 / マイクロジェネティック法 / コミュニケーション相 / 遊び相 / 探索相 / 乳幼児期一体型数理教育カリキュラム / 性質・仕組み / 物や現象 / 低学年児童の「かがく」 / 幼児の「かがく」 / 科学教育 / 幼小接続 / 低学年児童期のかがく / 乳幼児期のかがく / 発達指標 / コミュニケーション / 観察 / 探索特性 / 幼小一体型数理教育カリキュラム / 思考のスキル Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (48 results)
  • Co-Researchers

    (6 People)
  •  Study of the "STEAM Modeling Challenge" program to nurture STEAM competencyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      竹歳 賢一
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Osaka Ohtani University
  •  A Study of Educational Materials and Evaluation in Logic Education Focusing on Deductive Logic: in Consideration of the Link between Preschool and School EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKETOSHI Kenichi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Osaka Ohtani University
  •  The Curriculum Development of Early Childhood Science Education Based on the Cognitive Research Outcome

    • Principal Investigator
      KOTANI TAKUYA
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Osaka Ohtani University
  •  The Curriculum Development of Science and Math Education in Early Childhood

    • Principal Investigator
      KOTANI Takuya
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Osaka Ohtani University
  •  Practical Study on Educational Materials for Mathematical Activities in Logic Education Aimed at Coordination of Preschool and School EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKETOSHI Kenichi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Osaka Ohtani University
  •  A study on development of teaching materials and teaching method for "logic education" to improve "linguistic abilities" in the elementary schoolPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKETOSHI KENICHI
    • Project Period (FY)
      2013 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Osaka Ohtani University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 「STEAMモデリング・チャレンジ」プログラム開発における実践研究(Ⅲ)~幼児期におけるプログラム実践に見られるこどもの認識特性について~2024

    • Author(s)
      竹歳賢一・山本有甲子
    • Journal Title

      数学教育学会2024年度春季年会予稿集

      Volume: - Pages: 5-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02824
  • [Journal Article] 「STEAMモデリング・チャレンジ」プログラムの実践研究 ー幼児期における教育効果についての検証ー2024

    • Author(s)
      竹歳賢一
    • Journal Title

      STEAM Lab紀要

      Volume: 4

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02824
  • [Journal Article] 教職課程の学生に対するプログラミング授業の在り方 ―プログラミング教育の指導について―2023

    • Author(s)
      金川弘希,竹歳賢一
    • Journal Title

      大阪大谷大学STEAM Lab紀要

      Volume: 3

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03125
  • [Journal Article] 「STEAMモデリング・チャレンジ」プログラム開発における実践研究(Ⅰ)2023

    • Author(s)
      竹歳賢一
    • Journal Title

      数学教育学会2023年度春季年会予稿集

      Volume: - Pages: 172-174

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03125
  • [Journal Article] 小学生を対象としたプログラミング教材を活用した数学的活動に関する実践研究 ~文字・文字式から関数へのコンパクトな数学の利用~2023

    • Author(s)
      竹歳賢一
    • Journal Title

      数学教育学会2022年度秋季例会予稿集

      Volume: - Pages: 121-123

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03125
  • [Journal Article] 「STEAMモデリング・チャレンジ」プログラム開発における実践研究(Ⅱ)~幼児期におけるプログラム開発の方向性について~2023

    • Author(s)
      竹歳賢一・山本有甲子
    • Journal Title

      数学教育学会2023年度秋季例会予稿集

      Volume: - Pages: 127-129

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02824
  • [Journal Article] 演繹論理を中心とした論理教育の基礎研究(Ⅰ)-中学生と大学生の認識調査結果の比較検討-2022

    • Author(s)
      竹歳賢一・安田傑
    • Journal Title

      数学教育学会 2022年度春季年会予稿集

      Volume: 春季 Pages: 140-142

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03125
  • [Journal Article] 基礎ゼミⅣ「科学・技術ゾーン」における STEAM 実践報告2022

    • Author(s)
      竹歳賢一
    • Journal Title

      大阪大谷大学STEAM Lab紀要

      Volume: 第2号 Pages: 55-59

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03125
  • [Journal Article] 教職課程の学生に対するプログラミング授業の有効性 ─プログラミング教育を通して STEAM 教育に親しむ─2022

    • Author(s)
      金川弘希・竹歳賢一
    • Journal Title

      大阪大谷大学STEAM Lab紀要

      Volume: 第2号

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03125
  • [Journal Article] 2020年度プログラミング教育における社会貢献活動に関する報告2021

    • Author(s)
      竹歳賢一
    • Journal Title

      大阪大谷大学STEAM Lab紀要

      Volume: 1 Pages: 61-65

    • NAID

      120007030100

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03125
  • [Journal Article] LEGO教材を利用したプログラミング教育導入期における授業デザインの提案とSTEAM教育の動向2021

    • Author(s)
      竹歳賢一
    • Journal Title

      大阪大谷大学STEAM Lab紀要

      Volume: 1 Pages: 45-51

    • NAID

      120007030102

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03125
  • [Journal Article] 学びにつながる幼児期の“あそび”についての実践研究2017

    • Author(s)
      竹歳賢一
    • Journal Title

      日本・中国数学教育国際会議論文集

      Volume: - Pages: 89-92

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04524
  • [Journal Article] LEGOマインドストームによるプログラミング教育 -論理的思考態度の変容に着目して-2016

    • Author(s)
      竹歳賢一・小谷卓也
    • Journal Title

      日本教育実践学会第19回研究大会論文集

      Volume: なし Pages: 143-144

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04524
  • [Journal Article] 中学生における数学論理と日常生活での論理活用の関連2016

    • Author(s)
      竹歳賢一
    • Journal Title

      大阪大谷大学 教職教育センター紀要 第7号

      Volume: 7 Pages: 3-14

    • NAID

      40020994991

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04524
  • [Journal Article] 小学生の演繹的推論についての授業実践2015

    • Author(s)
      竹歳賢一,太田直樹
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 臨時増刊 Pages: 37-39

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885107
  • [Journal Article] 幼小連携における論理教育について(Ⅱ)~幼児期の「論理あそび」~2015

    • Author(s)
      竹歳賢一・太田直樹・小谷卓也
    • Journal Title

      日本教育実践学会第18回研究大会論文集

      Volume: 18 Pages: 33-34

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04524
  • [Journal Article] 「言語力」向上をめざした論理教育の授業提案(Ⅰ)2015

    • Author(s)
      竹歳賢一
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 臨時増刊 Pages: 12-14

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04524
  • [Journal Article] 小学生の演繹的推論についての認識調査2014

    • Author(s)
      太田直樹,竹歳賢一
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 臨時増刊 Pages: 218-220

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885107
  • [Journal Article] 幼小連携における論理教育について(Ⅰ)~幼児の論理認識~2014

    • Author(s)
      竹歳賢一・太田直樹
    • Journal Title

      日本教育実践学会第17回研究大会論文集

      Volume: なし Pages: 114-115

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885107
  • [Journal Article] 算数・数学科の授業実践における諸課題について ―算数・数学的活動の在り方とは―2014

    • Author(s)
      竹歳賢一
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 臨時増刊 Pages: 25-28

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885107
  • [Presentation] 「STEAMモデリング・チャレンジ」プログラム開発における実践研究(Ⅲ)~幼児期におけるプログラム実践に見られるこどもの認識特性について~2024

    • Author(s)
      竹歳賢一・山本有甲子
    • Organizer
      数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02824
  • [Presentation] 「STEAMモデリング・チャレンジ」プログラム開発における実践研究(Ⅱ)~幼児期におけるプログラム開発の方向性について~2023

    • Author(s)
      竹歳賢一・山本有甲子
    • Organizer
      数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02824
  • [Presentation] 小学生を対象としたプログラミング教材を活用した数学的活動に関する実践研究 ~文字・文字式から関数へのコンパクトな数学の利用~2023

    • Author(s)
      竹歳賢一
    • Organizer
      数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03125
  • [Presentation] 「STEAMモデリング・チャレンジ」プログラム開発における実践研究(Ⅰ)2023

    • Author(s)
      竹歳賢一
    • Organizer
      数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03125
  • [Presentation] 演繹論理を中心とした論理教育の基礎研究(Ⅰ)-中学生と大学生の認識調査結果の比較検討-2022

    • Author(s)
      竹歳賢一・安田傑
    • Organizer
      数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03125
  • [Presentation] 数学的モデリングにおける教育実践 -中学校数学を事例として-2022

    • Author(s)
      竹歳賢一
    • Organizer
      数学教育学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03125
  • [Presentation] 中学生における演繹論理の認識調査をもとにした論理教育の基礎研究2020

    • Author(s)
      竹歳賢一・安田傑
    • Organizer
      数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03125
  • [Presentation] 中学校における論理カリキュラムの構築(1)~推論規則と真理表を利用した教育実践を通して~2020

    • Author(s)
      竹歳賢一
    • Organizer
      数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03125
  • [Presentation] 「ひもの伸び縮み遊び」において見られる探索行動の特性-1歳児の「ひも」の性質を感じ取ろうとする姿に着目して-2018

    • Author(s)
      小谷卓也・竹歳賢一
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02967
  • [Presentation] 幼児期におけるプログラミング教育についての実践研究2018

    • Author(s)
      竹歳賢一・小谷卓也
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04524
  • [Presentation] 幼児期の「かがく」モデル保育「水車遊び」における4歳児の探索行動の特性2017

    • Author(s)
      小谷卓也・竹歳賢一
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04325
  • [Presentation] An Analysis of the Developmental Features of the 4-Year-Old Young Child’s Exploration in the Activity of Melting Daily Life Stuff2017

    • Author(s)
      Takuya KOTANI, Yoshiko NAGASE, Kenichi TAKETOSHI, Yui Kawabata
    • Organizer
      The18th PECERA Annual Conference in Cebu City,Philippines
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04325
  • [Presentation] A Practical Study on Promoting Line Symmetry through Symmetric Pattern Play2017

    • Author(s)
      Kenichi TAKETOSHI, Takuya KOTANI
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association(PECERA)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04524
  • [Presentation] 幼児期の「かがく」モデル保育「かたち遊び」における5歳児の探索行動の分析2017

    • Author(s)
      小谷卓也・竹歳賢一
    • Organizer
      2017年度数学教育学会 秋季例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04325
  • [Presentation] 3歳児の「光と影遊び」から抽出される「気づき」の表出の分析2016

    • Author(s)
      小谷卓也・竹歳賢一
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学小金井キャンパス(東京都小金井市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04325
  • [Presentation] 「磁石遊び」における5歳児の探索行動の特性 -幼児の「行動」・「ことば」・「表情」の変化に着目して-2016

    • Author(s)
      小谷卓也・竹歳賢一
    • Organizer
      日本教育実践学会 第19回研究大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸ハーバーランドキャンパス[兵庫県神戸市]
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04325
  • [Presentation] 幼児期における規則性を発見する帰納的推論の認識段階2016

    • Author(s)
      太田直樹・竹歳賢一
    • Organizer
      日本教育実践学会(第19回研究大会)
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学 神戸ハーバーランドキャンパス(兵庫県、神戸市)
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04524
  • [Presentation] 幼児期における論理教育~「ろんりあそび」の実践を通して~2016

    • Author(s)
      竹歳賢一・小谷卓也・太田直樹
    • Organizer
      日本保育学会(第69回大会)
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都、小金井市)
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04524
  • [Presentation] The cooperation of Logical Education in preschool-The logic play in Infancy-2016

    • Author(s)
      竹歳賢一・小谷卓也
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association(PECERA) 17th Annual Conference
    • Place of Presentation
      Chulalongkorn University (Bangkok,Thailand)
    • Year and Date
      2016-07-07
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04524
  • [Presentation] An Analysis of the Features of the 2-Year-Old Young Child’s Exploration Extracted from their "Words", "Facial Expressions" and "Behavior" during the Sink and Float Activity2016

    • Author(s)
      小谷卓也・竹歳賢一・細川大地
    • Organizer
      The 17th PECERA Annual Conference in Bangkok, Thailand
    • Place of Presentation
      Bangkok,Thailand(Chulalongkorn University
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04325
  • [Presentation] 幼児期の「かがく」モデル保育「かさ(体積)遊び」における 5 歳児の探索行動の分析(II)-粘性のある液体が「あふれる」現象に対する幼児の情意と認知の変化に着目して-2016

    • Author(s)
      小谷卓也・竹歳賢一
    • Organizer
      2016年度 数学教育学会秋季例会
    • Place of Presentation
      関西大学[大阪府吹田市]
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04325
  • [Presentation] 4歳児の「磁力遊び」に見られる探索行動の特性 -幼児の「行動」・「ことば」・「表情」の変化に着目して-2016

    • Author(s)
      小谷卓也・竹歳賢一
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会 第26回大会
    • Place of Presentation
      神戸女子大学・神戸女子短期大学ポートアイランドキャンパス[兵庫県神戸市]
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04325
  • [Presentation] 幼小連携における論理教育について(Ⅱ)~幼児期の「論理あそび」~2015

    • Author(s)
      竹歳賢一・太田直樹・小谷卓也
    • Organizer
      日本教育実践学会第18回研究大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学(新潟県・上越市)
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04524
  • [Presentation] 小学生の演繹的推論についての授業実践2015

    • Author(s)
      竹歳賢一,太田直樹
    • Organizer
      数学教育学会
    • Place of Presentation
      明治大学
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885107
  • [Presentation] 「言語力」向上をめざした論理教育の授業提案(Ⅰ)2015

    • Author(s)
      竹歳賢一
    • Organizer
      2015年度数学教育学会夏季研究会
    • Place of Presentation
      大阪大谷大学ハルカスキャンパス(大阪府・大阪市)
    • Year and Date
      2015-06-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04524
  • [Presentation] 幼児期のかがくモデル保育「かさ(体積)遊び」における5歳児の探索行動の分析2015

    • Author(s)
      小谷卓也・竹歳賢一
    • Organizer
      2015年度数学教育学会秋季例会
    • Place of Presentation
      京都産業大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04325
  • [Presentation] 幼小連携における論理教育について(Ⅰ)~幼児の論理認識~2014

    • Author(s)
      竹歳賢一,太田直樹
    • Organizer
      日本教育実践学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2014-11-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885107
  • [Presentation] 小学生の演繹的推論についての認識調査2014

    • Author(s)
      太田直樹,竹歳賢一
    • Organizer
      数学教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-09-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885107
  • 1.  KOTANI Takuya (50411484)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 17 results
  • 2.  長瀬 美子 (50247889)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  太田 直樹 (00733297)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  安田 傑 (40631966)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  江上 直樹 (30727342)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  狩谷 潤也 (90974832)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi