• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ichiyanagi Tomonori  一柳 智紀

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ICHIYANAGI Tomonori  一柳 智紀

Less
Researcher Number 30612874
Other IDs
Affiliation (Current) 2022: 新潟大学, 人文社会科学系, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2020: 新潟大学, 人文社会科学系, 准教授
2012 – 2017: 新潟大学, 人文社会・教育科学系, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / Basic Section 10020:Educational psychology-related
Except Principal Investigator
Educational psychology / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields
Keywords
Principal Investigator
小グループ / 教師 / リヴォイシング / 問題解決 / 課題構造 / 問題解決過程 / 実験 / 協同学習 / 思考の外化 / 良定義課題 … More / シンポジウム / フィールドワーク / 聴くという行為 / 実践知 / 即興的思考 / 協働学習 / 不安 / 困難 / 教師の支援 / 支援 / 学級経営 … More
Except Principal Investigator
授業 / 教室談話 / コミュニケーション / 人間行動ビッグデータ / 授業改善 / 行動ビッグデータ / ビッグデータ / ウェアラブルセンサ / 相互行為分析 / 小学校 / 一斉授業 / 非言語的コミュニケーション / 教師の学習 / 教育実習 / 実習指導教員 / 実習指導 / 指導教員 / カリキュラム / カリキュラムデザイン / 子どもの学び / Agency / 学びのサイクル / コンピテンシー / ヴォイス / 意思決定 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (22 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  協働学習において学習者が抱く困難・不安と教師による授業内外の支援に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      一柳 智紀
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Niigata University
  •  Emergence of curriculum research based on learning cycle

    • Principal Investigator
      木村 優
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  Research and development of a model for mentoring student teachers which promotes the learning of mentor teachers

    • Principal Investigator
      Sakamoto Atsushi
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Teachers' practical knowledge on students' learning in the small groups.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Ichiyanagi Tomonori
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Niigata University
  •  Exploratory research on the applicability of human big data collection system for analyzing classroom communication

    • Principal Investigator
      Ito Takashi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  The features of Teachers' and learners' revoicings that facilitate the dialogic interaction.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      ICHIYANAGI Tomonori
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Niigata University

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Exploratory Resarch on the Learning and Professional Development by Mentor Teachers Through Practice Teaching2021

    • Author(s)
      三島知剛、一柳智紀、坂本篤史
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: 4 Pages: 535-545

    • DOI

      10.15077/jjet.44056

    • NAID

      130008003189

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02562
  • [Journal Article] 探究的な学びを通した生徒Agencyの変容過程の検討:中高生の「語り」にもとづく発話分析とエピソード分析2021

    • Author(s)
      三河内彰子・一柳智紀・木村優・長谷川友香・秋田喜代美
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 60

    • NAID

      120007115859

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20818
  • [Journal Article] 小グループでの問題解決過程における学習者によるリヴォイシングの機能―課題構造による相違に着目して―2014

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要

      Volume: 7(1) Pages: 37-48

    • NAID

      120006749117

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730529
  • [Presentation] 小学校実習指導教員の指導と学びの関係に関する探索的研究2020

    • Author(s)
      坂本篤史・三島知剛・一柳智紀
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02562
  • [Presentation] The Formation of Collaborative Lesson Study in Teaching Practice in Japan with a Focus on its Impact on Mentor Teachers.2020

    • Author(s)
      Atsushi Sakamoto, Tomotaka Mishima, Tomonori Ichiyanagi
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies International Conference 2020
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02562
  • [Presentation] How does a mentor teacher develop collaborative lesson study with a student teacher?2019

    • Author(s)
      Atsushi Sakamoto, Tomotaka Mishima & Tomonori Ichiyanagi
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies 2019 International Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02562
  • [Presentation] 教育実習における実習指導教員の学びの校種による相違の検討2018

    • Author(s)
      三島知剛・一柳智紀・坂本篤史
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02562
  • [Presentation] Development of mentor teachers through instructing student teachers in Japan2018

    • Author(s)
      Atsushi Sakamoto, Tomotaka Mishima, Tomonori Ichiyanagi
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02562
  • [Presentation] The teachers’ situative impromptu thinking during the collaborative small group learning.2017

    • Author(s)
      Tomonori Ichiyanagi
    • Organizer
      International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17266
  • [Presentation] 小グループでの学習時における教師による学習者への働きかけの特徴の検討2017

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17266
  • [Presentation] 小グループでの問題解決時における教師の実践知2016

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県・高松市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17266
  • [Presentation] 小グループでの学習時における熟練教師の即興的思考の特徴2016

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道・札幌市北区)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17266
  • [Presentation] 授業内容についての想起の仕方と授業中の身体の揺れの関連―「ビジネス顕微鏡」を用いた授業分析の試み(3)―2016

    • Author(s)
      伊藤崇・一柳智紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松(香川県高松市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380865
  • [Presentation] 小グループでの学習時における熟練教師の即興的思考の特徴2016

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道・札幌市)
    • Year and Date
      2016-05-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17266
  • [Presentation] 授業内容についての理解の程度と授業中の身体の揺れの関連性-「ビジネス顕微鏡」を用いた授業分析の試み(2)-2015

    • Author(s)
      伊藤崇・一柳智紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟大学(朱鷺メッセ)
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380865
  • [Presentation] 行動計測システム「ビジネス顕微鏡」の授業研究への応用可能性2014

    • Author(s)
      伊藤崇・一柳智紀・合田徳夫
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380865
  • [Presentation] 小グループでの問題解決過程における学習者によるリヴォイシングの機能―課題構造による相違の検討―

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730529
  • [Presentation] ワークシートの配布方法が小グループでの問題解決過程に及ぼす影響

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Organizer
      日本質的心理学会第10回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730529
  • [Presentation] ワークシートはいかに小グループでの問題解決過程を媒介しているか―指差しと外化における課題構造による相違の検討―

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学本郷キャンパス
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730529
  • [Presentation] 自主企画シンポジウム「協調的な学びを促すリボイシング」小グループでの問題解決過程における学習者によるリボイシング

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730529
  • [Presentation] How does the worksheet mediate problem-solving in small groups? The role of the method of distribution.

    • Author(s)
      Tomonori Ichiyanagi
    • Organizer
      The International Society for Cultural-historical Activity Research (ISCAR), 4th International Congress
    • Place of Presentation
      Sydney, Australia
    • Year and Date
      2014-09-29 – 2014-10-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730529
  • [Presentation] 自主企画シンポジウム「教室における対話能力の発達過程-“応答する力”に焦点を当てて-」物語文読解授業の話し合いにおいて求められる聴くという行為の習得

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Organizer
      日本発達心理学会第24会大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730529
  • 1.  Sakamoto Atsushi (30632137)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 2.  Ito Takashi (20360878)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  三島 知剛 (10613101)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  木村 優 (40589313)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  下郡 啓夫 (00636392)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  三河内 彰子 (20838453)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  花井 渉 (60783107)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  SEKINE Kazuki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi