• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Mukai Takahisa  向井 隆久

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

向井 隆久  ムカイ タカヒサ

Less
Researcher Number 30622237
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 大分大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 大分大学, 教育学部, 准教授
2020 – 2021: 別府大学短期大学部, その他部局等, 准教授
2016 – 2017: 別府大学短期大学部, その他部局等, 准教授
2016: 別府大学短期大学部, 初等教育科, 准教授
2015: 九州大学, 人間環境学研究院, 助教
2015: 別府大学, 短期大学部, 准教授
2013 – 2015: 九州大学, 人間・環境学研究科(研究院), 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / Basic Section 10020:Educational psychology-related
Except Principal Investigator
Educational psychology / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
問い生成 / 質問 / 大学生 / 文脈構成力 / 問題発見力 / 高等教育 / 認知プロセス / 文脈構成 / 課題発見 / 問題発見 … More / 児童 / 深い学び / 道徳科 / 社会科 / 観察学習 / 小学生 / 発達 / 幼児 / 日常の問い / 質問力 / 問い生成プロセス / 多様性 / 希少性 / 独創性 / 課題発見力 / 問い生成力 / 問いの評価基準 / 質問生成 … More
Except Principal Investigator
小児医療環境 / 子どもの病気理解についての大人の推定 / 病気に関する表現行動の発達 / 説明と同意 / 発達心理学 / 看護師の発達観 / 子どもへの説明と同意 / 小児看護 / 病気の子どもとのコミュニケーション / 病気理解の発達 / 学校保健 / 小児医療 / 素朴生物学 / 子どもの病気理解 / 認知発達 / 地理データ / ゲーム型学習システム / 学習の文脈性 / フォーマル学習 / GPS / シームレスラーニング / インフォーマル学習 / ゲーム型学習 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (12 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  Development of Instructional Methods for Improving Context-Constructional Skills to Enhance Children's Problem Finding Ability for Profound LearningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      向井 隆久
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Oita University
      Beppu University Junior College
  •  Development of game-based learning environment for the connection between informal and formal learning

    • Principal Investigator
      Yamada Masanori
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Development of teaching method enhancing context-composition ability for caltivating problems finding ability in university educationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Mukai Takahisa
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Beppu University Junior College
      Kyushu University
  •  Study on children's understanding and expression of illness and injury, and adult's responses to children's expression

    • Principal Investigator
      NAKASHIMA NOBUKO
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Niigata University
  •  Exploring the process of the question-generation for developing instructions that cultivates the problem-identifying and solving ability: Focus the context constitution.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Mukai Takahisa
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyushu University

All 2021 2018 2017 2015 2014 2013

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 病気やケガの子どもに配慮した医療環境に関する調査報告2018

    • Author(s)
      子どもの病気理解研究会(中島伸子, 住吉智子, 外山紀子,向井隆久,木内妙子,亀崎路子,前田樹海,山下雅子)
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      デザインエッグ社
    • ISBN
      9784815005665
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03451
  • [Journal Article] 小学4年生社会科の探究的な学習における児童の問い生成力2021

    • Author(s)
      向井隆久
    • Journal Title

      別府大学短期大学部紀要

      Volume: 40 Pages: 35-49

    • DOI

      10.32289/tk04004

    • NAID

      120007006413

    • ISSN
      0286-4991
    • URL

      http://repo.beppu-u.ac.jp/modules/xoonips/detail.php?id=tk04004

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03381
  • [Journal Article] 小学4年生道徳科における児童の問い生成力2021

    • Author(s)
      向井隆久
    • Journal Title

      別府大学短期大学部 幼児・児童教育センター センターレポート

      Volume: 第40号 Pages: 27-34

    • NAID

      120007034994

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03381
  • [Journal Article] 全国の総合病院における小児の成長発達に配慮した入院および外来診療環境の実態調査 -インフォームド・アセントの視点を加えて-2018

    • Author(s)
      住吉智子,中島伸子,外山紀子,向井隆久,木内妙子,前田樹海,亀崎路子,山下雅子
    • Journal Title

      小児保健研究

      Volume: 77 Pages: 175-183

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03451
  • [Presentation] 幼児による病気・ケガの隠蔽と披露及び詐病2018

    • Author(s)
      向井隆久
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03451
  • [Presentation] 日常の文脈から捉える幼児の痛み表現と養育者のかかわり2017

    • Author(s)
      向井隆久
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会 自主シンポジウム「子どもの痛み表現の社会的構成」話題提供
    • Place of Presentation
      広島文化交流会館(広島県・広島市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03451
  • [Presentation] 子どもに配慮した医療に関する全国調査 -小児病棟あるいは混合病棟を有する病院比較-2017

    • Author(s)
      住吉智子、中島伸子、外山紀子、向井隆久,木内妙子,前田樹海,亀崎路子,山下雅子
    • Organizer
      第64回日本小児保健協会学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03451
  • [Presentation] 問い生成型授業において学習者が見出した問い生成の手順は深い問いの生成に有効か2017

    • Author(s)
      向井隆久
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17274
  • [Presentation] 大学生における問題発見力の向上を目指した介入授業の効果ー文脈構成力の育成による効果の検討ー2015

    • Author(s)
      向井隆久
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ:新潟コンベンションセンター(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17274
  • [Presentation] 大学生における問題発見力の向上を目指した介入授業の効果ー文脈構成力の育成による効果の検討ー2015

    • Author(s)
      向井隆久
    • Organizer
      日本教育心理学会 第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ:新潟コンベンションセンター(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780393
  • [Presentation] 大学生における講義内容に関する問題発見の独創性(希少性)の変化-客観的指標に基づく変化の分析-2014

    • Author(s)
      向井隆久
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県・神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780393
  • [Presentation] 講義内容に対する大学生の問題発見過程の検討2013

    • Author(s)
      向井隆久・丸野俊一
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780393
  • 1.  Yamada Masanori (10466831)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  NAKASHIMA NOBUKO (40293188)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  YAMASHITA Masako (20563513)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  合田 美子 (00433706)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  緒方 広明 (30274260)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  金子 晃介 (30735121)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  木内 妙子 (50279775)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 8.  住吉 智子 (50293238)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 9.  亀崎 路子 (50413026)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 10.  前田 樹海 (80291574)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 11.  外山 紀子 (80328038)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi