• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Motoda Shizuka  元田 静

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

MOTODA Shizuka  元田 靜

元田 静  モトダ シズカ

Less
Researcher Number 40349428
External Links
Affiliation (Current) 2020: 東海大学, 国際教育センター, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2013 – 2019: 東海大学, 国際教育センター, 准教授
2004 – 2006: 東海大学, 留学生教育センター, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Japanese language education
Except Principal Investigator
Japanese language education / Basic Section 02090:Japanese language education-related
Keywords
Principal Investigator
日本語授業 / 協働学習 / 参加の動機づけ / 上級読解 / クラス運営 / 共同体感覚 / クラス会議 / 『学び合い』 / アドラー心理学 / クラス経営 … More / 日本語教育 / 談話分析 / 学び合い / 談話の分析 / なし / 参加の困難な学習者 / ライフストーリー … More
Except Principal Investigator
協同学習 / 協働 / 認知 / 情意 / 動機づけ / 参加 / 対話 / 話し合い / 認知面 / 情意面 / 参加の動機づけ / 学び / 内省 / 創発 / collaborative learning / collaboration / cognition / affection / motivation / join / discussion / interaction / 4C / 思考の深化 / ディスカッション / トランスランゲージング / スキャフォールディング / 教師の役割 / 教師研修 / PEACEプログラム / 内容言語統合型学習 / CLIL / 実践 / 観察 / データ収集 / 授業支援 / PEACE / 効果検証 / 実践支援 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (32 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  Effectiveness verification and practical support of Content and Language Integred Learning(CLIL) in Japanese language education aiming for peaceOngoing

    • Principal Investigator
      奥野 由紀子
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Tokyo Metropolitan University
  •  Motivation of Japanese Language Learners to Participate in Collaborative ActivitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Motoda Shizuka
    • Project Period (FY)
      2013 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokai University
  •  Collaborative learning in Japanese language classroom

    • Principal Investigator
      TATEOKA Yoko
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokai University

All 2019 2018 2017 2016 2006 2005 2004

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 日本語教師のためのCLIL(内容言語統合型学習)入門2018

    • Author(s)
      奥野由紀子(編著)・小林明子・佐藤礼子・元田静・渡部倫子(著)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784893589453
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370601
  • [Book] 第二言語不安の理論と実態2005

    • Author(s)
      元田 静
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      溪水仕
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520326
  • [Book] 第二言語不安の理論と実態2005

    • Author(s)
      元田 静
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      渓水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520326
  • [Book] 『日本語教育法概論』「日本語学習者の情意要因」(東海大学留学生教育センター編)2005

    • Author(s)
      元田 静
    • Publisher
      東海大学出版会
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520326
  • [Journal Article] 日本語教育における『学び合い』の実践的研究-クラスの共同体感覚を高めるために-2019

    • Author(s)
      元田 静
    • Journal Title

      東海大学紀要国際教育センター

      Volume: 第9号 Pages: 39-57

    • NAID

      120006621143

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370601
  • [Journal Article] 協働学習の研究方法に関する分析と展望-学会誌『日本語教育』と『教育心理学研究』との比較を通して-2018

    • Author(s)
      元田 静・笠倉敬弘
    • Journal Title

      東海大学大学院日本語教育学論集

      Volume: 第5号 Pages: 15-29

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370601
  • [Journal Article] A Case Study on &quotMANABIAI&quot in the Japanese Language Class2017

    • Author(s)
      元田 静
    • Journal Title

      JLEM

      Volume: 24(1) Issue: 1 Pages: 110-111

    • DOI

      10.19022/jlem.24.1_110

    • NAID

      130006288209

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370601
  • [Journal Article] 「所属感」を高めるクラスづくり-初級日本語クラスにおけるアドラー心理学の応用-2016

    • Author(s)
      元田 静・葛西里奈・小林尚美
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 22(3) Pages: 40-41

    • NAID

      110010039473

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370601
  • [Journal Article] 日本語学習者の所属感を高めるクラスづくり-“クラス会議を中心とした実践的検討”-2016

    • Author(s)
      元田静・葛西里奈・小林尚美
    • Journal Title

      東海大学紀要国際教育センター(留学生支援教育部門・国際教育部門)

      Volume: 第7号 Pages: 59-79

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370601
  • [Journal Article] アドラー心理学の日本語教育への応用とその可能性の検討2016

    • Author(s)
      元田 静
    • Journal Title

      東海大学紀要 国際教育センター

      Volume: 6 Pages: 21-45

    • NAID

      40020772599

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370601
  • [Journal Article] Affective and Social Variables Related to a Collaborative-Learning Activity among Japanese Language Learners2006

    • Author(s)
      MOTODA, Shizuka
    • Journal Title

      Bulletin of International Student Education Center, TOKAI UNIVERSITY, Vol.26

      Pages: 19-32

    • NAID

      110005106780

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520326
  • [Journal Article] 協働的学習活動に関わる日本語学習者の情意的・社会的変数2006

    • Author(s)
      元田 静
    • Journal Title

      東海大学紀要(留学生教育センター) 26号(印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520326
  • [Journal Article] 協働的学習活動に関わる日本語学習者の情意的・社会的変数-自尊感情・雰囲気・モラールを中心に-2006

    • Author(s)
      元田 静
    • Journal Title

      東海大学紀要 留学生教育センター 第26号

      Pages: 19-32

    • NAID

      110005106780

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520326
  • [Journal Article] How to Give the Japanese Language Learners a Sense that They Are Progressing : A Case Study Using Portfolio2005

    • Author(s)
      MOTODA, Shizuka
    • Journal Title

      Bulletin of International Student Education Center, TOKAI UNIVERSITY, Vol.25

      Pages: 69-81

    • NAID

      110005106778

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520326
  • [Journal Article] 第二言語不安と動機づけとの関係-日本語学習者を対象として-2005

    • Author(s)
      元田 静
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌 28巻3号

      Pages: 73-82

    • NAID

      110008094586

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520326
  • [Journal Article] Affective Factors of Japanese Language Learners2005

    • Author(s)
      MOTODA, Shizuka
    • Journal Title

      An Introduction to Japanese Language Education, International Student Education Center of Tokai University (ed.), Tokai University Press

      Pages: 279-295

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520326
  • [Journal Article] 第二言語不安と動機づけとの関係2005

    • Author(s)
      元田 静
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌 28(3)号(印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520326
  • [Journal Article] 初級日本語学習者の上達感を促す試み-ポートフォリオを用いて-2005

    • Author(s)
      元田 静
    • Journal Title

      東海大学紀要 留学生教育センター 第25号

      Pages: 69-81

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520326
  • [Journal Article] 初級日本語学習者の上達感を促す試み2005

    • Author(s)
      元田 静
    • Journal Title

      東海大学紀要(留学生教育センター) 25号(印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520326
  • [Journal Article] Theory and Realities of L2 Learners' Anxiety2005

    • Author(s)
      MOTODA, Shizuka
    • Journal Title

      An Introduction to Japanese Language Education, International Student Education Center of Tokai University (ed.), Tokai University Press, Keisui-sha

      Pages: 1-251

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520326
  • [Journal Article] Relationship between L2 Anxiety and Motivation2005

    • Author(s)
      MOTODA, Shizuka
    • Journal Title

      Journal of Nihon Kyoka Kyouiku Vol.28, No.3

      Pages: 73-82

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520326
  • [Journal Article] 第二言語不安と自尊感情との関係2004

    • Author(s)
      元田 静
    • Journal Title

      言語文化と日本語教育 28号

      Pages: 22-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520326
  • [Presentation] 第二言語としての日本語教育における『学び合い』の実践的研究―学習者による評価を中心に―2019

    • Author(s)
      元田 静
    • Organizer
      第17回臨床教科教育学セミナー
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370601
  • [Presentation] 上級日本語読解授業の協働学習における参加の動機づけ―質問紙とインタビューによる調査から―2019

    • Author(s)
      元田 静
    • Organizer
      2019年度国際学術セミナー
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370601
  • [Presentation] 「日本語CLIL授業における学習者の思考の深化過程-ディスカッションにみられるキーワードと視点からの考察-」2019

    • Author(s)
      元田静・奥野由紀子
    • Organizer
      The 23rd Japanese Language Education Symposium in Europe (AJE)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00691
  • [Presentation] 成人日本語学習者を対象とした『学び合い』の実践と課題-「貢献感」を中心として-2018

    • Author(s)
      元田 静
    • Organizer
      第16回臨床教科教育学セミナー
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370601
  • [Presentation] 平和な社会を実現するための日本語教育実践と教師の役割-日本・ドイツ・韓国の大学における異なる学習環境に応じたトピック選択-2018

    • Author(s)
      奥野由紀子・元田静・村田裕美子・森山新
    • Organizer
      ヴェネツィア2018年日本語教育国際研究大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00691
  • [Presentation] 協働学習の研究方法に関する一考察-談話の分析を中心に-2018

    • Author(s)
      元田 静・笠倉敬弘
    • Organizer
      2018年度国際学術セミナー(於:バンコク)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370601
  • [Presentation] 多様な母語の学習者に対する内容言語統合型学習に基づいた「PEACEプログラム」の実践と教師の役割2018

    • Author(s)
      元田 静
    • Organizer
      2018年日本語教育国際研究大会・第22回AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370601
  • [Presentation] 日本語教育における『学び合い』の実践2017

    • Author(s)
      元田 静
    • Organizer
      第49回日本教育方法研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370601
  • [Presentation] 日本語教育における心理学の活用-学習者をどう勇気づけるか-2017

    • Author(s)
      元田 静
    • Organizer
      東海大学ヨーロッパ学術センター日本語教育ワークショップ(於:コペンハーゲン)
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370601
  • [Presentation] 「所属感」を高めるクラスづくり-初級日本語クラスにおけるアドラー心理学の応用-2016

    • Author(s)
      元田 静・葛西里奈・小林尚美
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      国際交流基金日本語国際センター(埼玉県さいたま市)
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370601
  • 1.  TATEOKA Yoko (10338759)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  奥野 由紀子 (80361880)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  渡部 倫子 (30379870)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  佐藤 礼子 (30432298)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  小林 明子 (40548195)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  Kasai Rina
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 7.  Kobayashi Naomi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 8.  Kasakura Takahiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi